Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Aanvulling uit de praktijk wat betreft het laden van AGM accu's in combinatie met gewone Calcium/calcium startaccu's:
De AGM accu (zeker eentje van een 180 Ah of meer) heeft een hele lage inwendige weerstand. Een Calcium/calcium startaccu juist een relatieve hoge inwendige weerstand. Bij onze dienstauto's resulteerde dit in het feit dat de AGM accu's achterin voor starthulp etc. zoveel stroom opnamen dat er te weinig overbleef voor de startaccu. Daarop gemeten bleef er soms maar 13 Volt over voor het laden van deze accu. Deze gingen dan ook heel snel stuk. De oplossing bleek simpel, neem als startaccu ook een AGM. Dan gaat het goed.
De huidige generaties dienstauto's heeft een aparte lader/booster die de AGM accu's achterin altijd laadt met minimaal 14,4 Volt. Volgens mij zelfs iets hoger nog. Dit resulteert in een veel langere levensduur van de AGM accu's voor starthulp etc achterin. Op de startaccu blijft nog steeds maar een 13,5 Volt over als de AGM accu's geladen worden. De dynamo kan gewoon niet meer leveren op dat moment en de bekabeling die VW standaard monteert is ook aan de dunne kant. Dus wij gebruiken nog steeds AGM accu's als startaccu.
Bij mijn camper had ik ook een dikke AGM accu achterin staan. (180 Ah). En de originele Ca/Ca startaccu. Na een lange rit was de startaccu nog niet goed vol. En bij wat kouder weer ging het starten moeizaam. Terwijl de accu wel goed was als hij met een lader opgeladen was en daarna getest werd. De oplossing was hier uiteindelijk ook een AGM startaccu.
Mijn advies met betrekking tot de camper: Voldoende dikke draad naar achteren (minimaal 25 mm2), ruim bemeten scheidingsrelais en een AGM startaccu.
De lader gebruik ik alleen als ik langer dan 2-3 dagen ergens stil sta met de koelkast aan. Dan kan een 15 Ampere lader het zat aan.
De AGM accu (zeker eentje van een 180 Ah of meer) heeft een hele lage inwendige weerstand. Een Calcium/calcium startaccu juist een relatieve hoge inwendige weerstand. Bij onze dienstauto's resulteerde dit in het feit dat de AGM accu's achterin voor starthulp etc. zoveel stroom opnamen dat er te weinig overbleef voor de startaccu. Daarop gemeten bleef er soms maar 13 Volt over voor het laden van deze accu. Deze gingen dan ook heel snel stuk. De oplossing bleek simpel, neem als startaccu ook een AGM. Dan gaat het goed.
De huidige generaties dienstauto's heeft een aparte lader/booster die de AGM accu's achterin altijd laadt met minimaal 14,4 Volt. Volgens mij zelfs iets hoger nog. Dit resulteert in een veel langere levensduur van de AGM accu's voor starthulp etc achterin. Op de startaccu blijft nog steeds maar een 13,5 Volt over als de AGM accu's geladen worden. De dynamo kan gewoon niet meer leveren op dat moment en de bekabeling die VW standaard monteert is ook aan de dunne kant. Dus wij gebruiken nog steeds AGM accu's als startaccu.
Bij mijn camper had ik ook een dikke AGM accu achterin staan. (180 Ah). En de originele Ca/Ca startaccu. Na een lange rit was de startaccu nog niet goed vol. En bij wat kouder weer ging het starten moeizaam. Terwijl de accu wel goed was als hij met een lader opgeladen was en daarna getest werd. De oplossing was hier uiteindelijk ook een AGM startaccu.
Mijn advies met betrekking tot de camper: Voldoende dikke draad naar achteren (minimaal 25 mm2), ruim bemeten scheidingsrelais en een AGM startaccu.
De lader gebruik ik alleen als ik langer dan 2-3 dagen ergens stil sta met de koelkast aan. Dan kan een 15 Ampere lader het zat aan.
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Batterijen op een oordeelkundige manier laden gaat samen met de aanschaf van een degelijke laderslabbetje schreef:Dank voor de vele reacties!
Hier kunnen wij zeker wat mee.
Mijn budget is bijgesteld op advies van jullie. (nu € 200,-)
Ik heb voor nu de volgende laders geselecteerd uit dit topic:
1. Victron Blue Power IP22 Acculader 12 volt 20Ah https://stroomwinkel.nl/blue-power-accu ... -ip22.html
2. Victron Energy Blue Power IP22 acculader 12 volt 30Ah https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... =Acculader&" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Pro-user IBC25000 acculader 12 volt 25 Ah https://www.dewitschijndel.nl/pro-user- ... acculader/
4. Mean Well PB-360P-12 acculader 12 volt 24.3 Ah https://tinyurl.com/MeanWell1
Welke lader is volgens jullie de beste keuze (uit deze 4) ?
De 2 Victron meerstappen laders zijn hier de beste investering
Mits wat surfen op net net vind je deze nog iets voordeliger al heeft kwaliteit altijd zijn prijs
De Ctek MXS is van eenzelfde kwaliteit maar deze fabrikant hinkt inzake laadstroom achterop tegenover Victron
Over de andere 2 merken spreek ik me niet uit
Advies is hou het voor de levensduur van je batterijen bij degelijke laders
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
"Zou het echt heel veel uitmaken voor de accu dat deze met een 15Ah i.p.v. 20Ah accu wordt opgeladen ?"
Zolang je bedoelt A(mperes), nee. Is allemaal minstens de helft te weinig.
Bedenk dat een lege AGM graag veel stroom te verwerken krijgt.
Een bijna volle kun je ook snel om zeep helpen, als je te lang doorgaat met een te hoge spanning.
Een AGM die wil gaan koken, gaat beslist snel naar de eeuwige accuvelden.
Wil je toch met hier voortdurend genoemde constante spanning laden (14,7V), schaf dan minstens een lader aan met temperatuurcompensatie!
Daarnaast is er een verhoogd risico met zonnepaneel regelaars en AGM´s.
Idealiter heb je voor een lege AGM, minimaal een laadstroom nodig van 0.2x accu capaciteit.
Dus minimaal 0.2x220Ah=44A. Dat kan per accu anders zijn maar eigenlijk nooit minder (lees de specs van jouw accu).
Drie laadfasen zijn echt meer dan genoeg!
1) Bijvoorkeur laden met een constante bulklaadstroom (cc) tot die 80% vol is (tot er een spanning van 14,7V bereikt word).
2) Daarna een uur met een constante spanning (cv) van 14,7V (stroom neemt verder af)
3) Vervolgens alleen nog met een constante spanning van 13,8V (stroom daalt tot bijna 0A.=100% volle accu).
Zolang je bedoelt A(mperes), nee. Is allemaal minstens de helft te weinig.
Bedenk dat een lege AGM graag veel stroom te verwerken krijgt.
Een bijna volle kun je ook snel om zeep helpen, als je te lang doorgaat met een te hoge spanning.
Een AGM die wil gaan koken, gaat beslist snel naar de eeuwige accuvelden.
Wil je toch met hier voortdurend genoemde constante spanning laden (14,7V), schaf dan minstens een lader aan met temperatuurcompensatie!
Daarnaast is er een verhoogd risico met zonnepaneel regelaars en AGM´s.
Idealiter heb je voor een lege AGM, minimaal een laadstroom nodig van 0.2x accu capaciteit.
Dus minimaal 0.2x220Ah=44A. Dat kan per accu anders zijn maar eigenlijk nooit minder (lees de specs van jouw accu).
Drie laadfasen zijn echt meer dan genoeg!
1) Bijvoorkeur laden met een constante bulklaadstroom (cc) tot die 80% vol is (tot er een spanning van 14,7V bereikt word).
2) Daarna een uur met een constante spanning (cv) van 14,7V (stroom neemt verder af)
3) Vervolgens alleen nog met een constante spanning van 13,8V (stroom daalt tot bijna 0A.=100% volle accu).
Paul.
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Kun je meer details geven over die booster? Misschien is dit wat voor mij?paul snip schreef: De huidige generaties dienstauto's heeft een aparte lader/booster die de AGM accu's achterin altijd laadt met minimaal 14,4 Volt. Volgens mij zelfs iets hoger nog. Dit resulteert in een veel langere levensduur van de AGM accu's voor starthulp etc achterin.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Jielus, nut van zo'n booster is bij gebruik van zonnepanelen niet zo heel interessant.
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Nu ben ik de weg helemaal kwijt? Mijn dynamo levert max 13,8/13,7 V, dan zou zo'n booster die het naar 14,4 V brengt toch een aanwinst zijn?309T16 schreef:Jielus, nut van zo'n booster is bij gebruik van zonnepanelen niet zo heel interessant.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Tot er auto´s kwamen met start/stop systemen (euro 5/6), was de dynamo-spanning altijd 14,4V.
Als dit bij jou niet zo is, is er wat mis met je dynamo (koolbortels/spanningregelaar)
Controleer dit door je verbinding naar je huishoud accu te ontkoppelen en meet het dan nog eens.
Voor een AGM zou ik die spanning niet verhogen naar 14,7 V.
Tenzij je precies weet wat je aan het doen bent.
Als dit bij jou niet zo is, is er wat mis met je dynamo (koolbortels/spanningregelaar)
Controleer dit door je verbinding naar je huishoud accu te ontkoppelen en meet het dan nog eens.
Voor een AGM zou ik die spanning niet verhogen naar 14,7 V.
Tenzij je precies weet wat je aan het doen bent.
Paul.
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Zoals Paul al aangeeft. Dan zit er iets fout. Oorzaken: dynamo wordt minder, riemspanning, te dunne draden, overgangsweerstanden. De dynamo van mijn oude J5 komt ook gewoon aan de 14.4V.
Verder is het helemaal niet erg dat de dynamo een accu niet 100% vol krijgt. Dat laatste stukje kan je solarregelaar mooi in voorzien. Het geld van zo'n booster kan je (Jielus) beter gebruiken voor een tweede paneel. Hetgeen je al overweegt.
Verder is het helemaal niet erg dat de dynamo een accu niet 100% vol krijgt. Dat laatste stukje kan je solarregelaar mooi in voorzien. Het geld van zo'n booster kan je (Jielus) beter gebruiken voor een tweede paneel. Hetgeen je al overweegt.
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Zodra ik weer in Nederland ben zal ik daar eens mee aan de slag gaan. Dan heb ik drie jaar met een slecht werkende dynamo rondgereden!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Terug naar het topic:
Er bestaan een redelijk aantal degelijke merken laders, die geschikt zijn voor boot/camper toepassingen.
Mastervolt, Victron, Votronic, Sterling, Leab enz. Ctek hoort daar niet in thuis i.m.o. Duur in verhouding tot de maximale laadstroom, die ook nog eens klein is.
Kijk ook eens op marktplaats onder de categorie boten accessoires.
Daar zie je regelmatig >15A laders te koop van hooguit een jaar oud. Is ook een overweging.
Zelf heb ik daar zowel een 40A Sterling als een 17A Leab vandaan (main en backup lader).
Over de kabeldiameter tussen de HH-accu en de dynamo/startaccu. Die is bij mij bewust op 16mm² gehouden. Mijn maximale laadstroom bij de 200Ah accubank komt dan niet boven de 30A uit (zonnepanelen niet aangesloten). Een parallelle 16mm² gaf zo'n 10A meer laadstroom.
Willart.
Er bestaan een redelijk aantal degelijke merken laders, die geschikt zijn voor boot/camper toepassingen.
Mastervolt, Victron, Votronic, Sterling, Leab enz. Ctek hoort daar niet in thuis i.m.o. Duur in verhouding tot de maximale laadstroom, die ook nog eens klein is.
Kijk ook eens op marktplaats onder de categorie boten accessoires.
Daar zie je regelmatig >15A laders te koop van hooguit een jaar oud. Is ook een overweging.
Zelf heb ik daar zowel een 40A Sterling als een 17A Leab vandaan (main en backup lader).
Over de kabeldiameter tussen de HH-accu en de dynamo/startaccu. Die is bij mij bewust op 16mm² gehouden. Mijn maximale laadstroom bij de 200Ah accubank komt dan niet boven de 30A uit (zonnepanelen niet aangesloten). Een parallelle 16mm² gaf zo'n 10A meer laadstroom.
Willart.
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
In de vakliteratuur wordt overal een acculader van tussen 10% en 20% geadviseerd, soms 25% vooral als er verbruikers tegelijk met het laadproces kunnen aanstaan, zoals in een camper.
Dat heb ik hierboven al geschreven.
Een “iets” kleinere lader kan ook maar is om te beginnen trager in de gevallen waar je onderweg eens snel stroom nodig hebt
en is minder goed voor de accu. Die heeft een voldoende krachtige lading nodig.
Een erg grote lader (bv 30%) kan op langere termijn nadelig zijn voor de levensduur van de accu.
In dit geval van een 220Ah accu is een 20A lader net te klein en een 30A lader dus ideaal. Ook is de prijs van zo een 30A toestel nog redelijk laag.
Een 15A lader is definitief te klein voor een 220Ah accu in een camper.
In gevallen waar de accu weinig diep gebruikt wordt en men veel gaat optoppen omdat er een groot zonnepaneel is zal die te kleine lader geen groot probleem zijn.
Maar wie kan op voorhand zeggen of de gebruiker tot die categorie behoort? Best is toch om alles goed en voldoende te dimensioneren.
Je mag voor jezelf de keuze maken van te klein te dimensioneren, maar iemand anders gaan aanraden "omdat het bij jou werkt" , van zonder reserves de baan op te gaan is not done.
Dat heb ik hierboven al geschreven.
Een “iets” kleinere lader kan ook maar is om te beginnen trager in de gevallen waar je onderweg eens snel stroom nodig hebt
en is minder goed voor de accu. Die heeft een voldoende krachtige lading nodig.
Een erg grote lader (bv 30%) kan op langere termijn nadelig zijn voor de levensduur van de accu.
In dit geval van een 220Ah accu is een 20A lader net te klein en een 30A lader dus ideaal. Ook is de prijs van zo een 30A toestel nog redelijk laag.
Een 15A lader is definitief te klein voor een 220Ah accu in een camper.
In gevallen waar de accu weinig diep gebruikt wordt en men veel gaat optoppen omdat er een groot zonnepaneel is zal die te kleine lader geen groot probleem zijn.
Maar wie kan op voorhand zeggen of de gebruiker tot die categorie behoort? Best is toch om alles goed en voldoende te dimensioneren.
Je mag voor jezelf de keuze maken van te klein te dimensioneren, maar iemand anders gaan aanraden "omdat het bij jou werkt" , van zonder reserves de baan op te gaan is not done.
Groeten Kampo
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Ah, iemand die het heeft toegepast.309T16 schreef:Terug naar het topic:
Over de kabeldiameter tussen de HH-accu en de dynamo/startaccu. Die is bij mij bewust op 16mm² gehouden. Mijn maximale laadstroom bij de 200Ah accubank komt dan niet boven de 30A uit (zonnepanelen niet aangesloten). Een parallelle 16mm² gaf zo'n 10A meer laadstroom.
Willart.
Kun je aangeven wat de capaciteit is van de dynamo en de lengte van de kabel, heen en terug.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Helemaal mee eens. Is er een te krap budget daarvoor. Wacht dan met de aanschaf of overweeg een tweedehandse.
Het is slechts elektronica, geen bewegende delen dus vrijwel geen slijtage/veroudering.
Immers een belangrijke eenmalige investering!
Mijn 40A Sterling met drie uitgangen kostte beduidend minder dan 200 euro.
@Jielus Je bent van harte welkom. Dat weet je. Het kan ook aan je manier van meten liggen. Als mede de conditie van de startaccu.
Het is slechts elektronica, geen bewegende delen dus vrijwel geen slijtage/veroudering.
Immers een belangrijke eenmalige investering!
Mijn 40A Sterling met drie uitgangen kostte beduidend minder dan 200 euro.
@Jielus Je bent van harte welkom. Dat weet je. Het kan ook aan je manier van meten liggen. Als mede de conditie van de startaccu.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Betaalbare lader voor AGM 220Ah accu?
Meestal door de dynamo, solar en soms door mijn zelfbouw aggregaat= dynamo. Geen traps laders dus. De Multi wordt meestal als omvormer gebruikt, een enkele keer als lader.Kroppie schreef:Nico waar laadt jij je dure hh accubank mee?, ook met een simpel ladertje, of met jouw victron multiplus?, die is ook 3 traps hoor.
jos
@Toon, ik ben het met je eens, een 12 meter bus is compleet onnodig maar is niet elke camper in principe onnodig? Je kunt immers prima zonder? Maar zo'n 12 meter bus is gewoon leuk en dat is ook wat waard, maar dat begrijpen de meeste mensen niet denk ik.