LPG tanken in rode fles niet toegestaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door AadenAnke »

Hoe zit het dan met de eerdere keren dat je ook al dacht dat er minder in ging?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door LMC591A28JTD »

Dan heeft de TS dus bedoeld te zeggen: Ze liet me even tanken, drukte op de knop en toen kon ik maar 9 liter tanken.
Tja., drie bladzijdes die dus nergens over gaan, althans over iets dat we nog steeds niet definitief weten:
Mag je in Nederland nu wel of niet LPG tanken om te verwarmen?

De wet die het verbood is in 2016 ingetrokken (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004327/2012-01-01)

Er is nog steeds geen nieuwe wet (zie: https://www.gaswinkel.com/info/info/wet ... n_2016.pdf)

En er is een boel onduidelijkheid.... (zie https://www.campingtrend.nl/lpg-tanken- ... bruik-mag/)
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27498
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marco Polo »

Effe terugzoeken.
Hebben we het begin vorig jaar over gehad.
Die wet is opgevolgd door andere wetgeving.
Die is duidelijk.
Zie ook begin van verhaal.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door @3 »

Hans en Henny schreef:Nu snap ik alleen nog niet, waarom dat apparaat zo gauw afsloeg terwijl er normaal veel meer in de fles gaat, maar.......       ik herinner mij nu opeens, dat dat bij de 2 vorige keren tanken ook al gebeurde bij andere tankstations.
Hans en Henny schreef:Ikzelf vermoed inderdaad, dat die cassiere op een stopknop heeft gedrukt voordat mijn fles vol was.
3 pagina's. :idea:
....... En succes ermee verder.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door LMC591A28JTD »

Marco Polo schreef:Effe terugzoeken.
Hebben we het begin vorig jaar over gehad.
Die wet is opgevolgd door andere wetgeving.
Die is duidelijk.
Zie ook begin van verhaal.
Je hebt gelijk, er is wel een nieuwe wet (zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0022830/2017-10-01)
en het mag inderdaad niet:

Artikel 5.73
1 Het afleveren van LPG vindt uitsluitend plaats door middel van de afleverzuil.
2 De afleverzuil levert uitsluitend LPG aan:
a. brandstofreservoirs die uitsluitend dienen voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die zijn bevestigd aan deze voertuigen en die al dan niet mede zijn ingericht voor de voeding van verwarmingssystemen voor gebruik in motorvoertuigen op de weg en de aanhangers daarvan mits die verwarmingssystemen voldoen aan de eisen van de Regeling voertuigen;
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
jannher
Berichten: 130
Lid geworden op: do 02 okt 2008, 21:55
Locatie: recreatiepark. mijdrecht de ronde venen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door jannher »

Ik wilde verleden week ook lpg tanken bij de shell mijdrecht na eerst de tank met diesel gevuld te hebben sloot ik de gas slang aan , maar kreeg geen gas even later kwam de vrouwelijke bediende naar buiten en Meneer ,, CAMPERS GEEN GAS ,,en kon ik mijn diesel tank komen afrekenen. voor de goede orde ik tank hier met luxe auto en camper ruim 11 jaar, Ik heb deze dame meegedeeld dat dit mijn laatste tankbeurt is geweest . :bang: :bang: de camper heeft een lpg tank en een buitenaansluiting. Nu een nieuwe leverangier die zegde als U een buitenaansluiting heeft is het goed. :P :P , Groetjes van Herman .

Zijn met de vrije camperaars de feestdagen in Oirschot x:D

Allemaal fijne feestdagen en een goed camperjaar.
bij geen gehoor zijn wij onderweg met ons hymertje

rijden met een hymer 654 B
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80432
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Dafluc »

Zoals ik al schreef, een tankstation kan een flinke boete krijgen. Ze begaan een economisch delict. Boetebedragen beginnen bij 1500 euro. In Emmer Compascum kreeg een bedrijf een naheffing van de belasting van 6000 euro. Tankstations hebben de wetgeving niet gemaakt, kunnen er niks aan doen. Ze zijn zelf ook gedupeerd. Dus hier een beetje stoer roepen dat je niet meer naar dat tankstation gaat is totaal misplaatst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27498
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marco Polo »

Belasting is niet van toepassing volgens mij.
Dat was in het verleden wel zo.
Is nog steeds een economisch delict maar nu een overtreding op de omgevingsvergunning dacht ik.
Gaat nu puur om veiligheid.
De huidige wetstekst is echter waarschijnlijk een ambtelijke slordigheid.
Anders ga je niet uit van LPG gedreven campers ;-)
(Die er op zich wel zijn maar waarbij de LPG dan weer niet verdampt wordt om als kookgas te gebruiken).
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27498
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marco Polo »

viewtopic.php?f=1&t=8453114&hilit=Lpg+tanken

In dit topic hebben we het hele verhaal vorig jaar al eens van alle kanten belicht en uitgekauwd.
Leesvoer dus voor TS x:DD

Was trouwens een bestuurlijke boete die kan volgen op een overtreding van de omgevingsvergunning en geen economisch delict.
Maar dit terzijde xAfbeelding .

Uiteindelijk is het een tankstation niet toegestaan de gemiddelde camperaar te beleveren.
En in het slechtste geval ben je weer aangewezen op het dichtst bijzijnde gasvulstation.

Groeten Marc.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op ma 18 dec 2017, 2:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80432
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Dafluc »

Ja, 13 pagina's lang. Bestuurlijke boete mag ook. Het ging mij erom dat het tankstation er ook niets aan kan doen. Laten we die dan ook niet de schuld geven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door de Jonckheer »

Weer een sterk staaltje van achterlijke wetgeving. Je mag wel een lpg tank / fles hebben en aansluiten maar hem niet vullen :wtf: . . net zo stupide als een coffeeshop die wel wiet mag verkopen maar het niet mag inkopen. Wie bedenkt er nou zulke idiotie? Zijn dat nou die hoger opgeleiden waar we zo'n hoge pet van op moeten hebben? :bang:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27498
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marco Polo »

Dat zijn dezelfde hufters die nog steeds geen regelgeving in het leven hebben geroepen om de (kook-)gasinstallatie een keer in de paar jaar te keuren (zoals in Duitsland).
Gaan tanks van meer dan 10 jaar oud er onherroepelijk uit.
(Voor herkeuring of vervanging)
Moet je ome Nico eens horen roeptoeteren als dat ooit werkelijkheid zal worden

Nu kan het nog allemaal onder de radar maar blijven we afhankelijk van het risico wat een tsnkstationhouder wil nemen ten aanzien van zijn wettelijke verplichtingen
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Gino608D »

Of totdat het een paar keer misgaat en de verzekeringsmaatschappijen bepaalde eisen gaan stellen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Premiumliner »

de Jonckheer schreef:Weer een sterk staaltje van achterlijke wetgeving. Je mag wel een lpg tank / fles hebben en aansluiten maar hem niet vullen :wtf: . . net zo stupide als een coffeeshop die wel wiet mag verkopen maar het niet mag inkopen. Wie bedenkt er nou zulke idiotie? Zijn dat nou die hoger opgeleiden waar we zo'n hoge pet van op moeten hebben? :bang:
Zo ken ik er nog wel een paar!
Je mag wel een mes hebben maar er niet iemand mee steken.
Je mag wel een Ferrari hebben maar er niet te hard mee rijden
Je mag wel met rijbewijs B in een camper rijden, maar hij mag niet meer wegen dan 3500kg.
Etc!!

Wat u achterlijke wetgeving noemt, daar is toch echt wel goed over nagedacht!
Volgens de wet mag u best een lpg tank / fles hebben, als u die maar laat vullen door een hiertoe erkend station. Dat heeft alles te maken met de manier waarop onzer belastingwet- en regelgeving in elkaar steekt. En ja, een fles laten vullen bij een pompstation is dus een vorm van belastingontduiking. Als er door belastingontduiking minder geld binnenkomt en deze dus door de Overheid op andere zaken verhoogt dan begint u daar natuurlijk weer over te tieren!
Gelukkig hebben we een parlementaire democratie, waarin wij onze volksvertegenwoordigers kiezen.
Die idiotie van hoger opgeleiden maken dus regels waar we met z’n allen (in meerderheid) toe besloten hebben. Er worden compromissen gesloten en daarmee worden er mensen blij gemaakt en mensen teleurgesteld. U is blijkbaar een teleurgesteld mens.
Wat u achterlijke wetgeving noemt is eigenlijk een achterlijke en bovendien opportunistische en populistische uitspraak van uw kant.
Nog even over de coffeeshop. Dat “gedoogbeleid” heeft te maken met het feit dat wietteelt illegaal is en je koopt dus illegaal in. Legaliseren zou betekenen dat je de illegale wietteelt legaliseert.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Plaats reactie