Werklamp: extra achteruitrijverlichting

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door M2 »

Ik wil 1 of 2 werklamp(en) achter (boven)op de bus aansluiten. We staan bijna altijd vrij, komen soms in het donker aan en staan graag op 'stille' plaatsen. En dan zou ik graag wat extra licht hebben.
Ik vraag me af of iemand ook zoiets gemonteerd heeft en hoeveel (led)wattage heeft gebruikt.
Het is mijn bedoeling om hem via een schakelaar op het dashboard te laten lopen en een relais op de achteruitrijverlichting.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6405
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Werklamp/Extra achteruitrijverlichting



Bericht door rongreven »

Als voorbeeld, met een duidelijke beschrijving:
Led werklamp
Ongetwijfeld goedkoper te krijgen, maar bedoelt zoals boven vermeld, als voorbeeld.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Werklamp/Extra achteruitrijverlichting



Bericht door M2 »

Dank je Ron.
Er zijn inderdaad lampen genoeg te koop, en ook voor minder, maar wat ik vooral wil weten is hoeveel watts iemand heeft gebruikt en hoe die de lichtopbrengst vindt.
In het geval van jouw voorbeeld denk ik dat ik aan 9 watt tekort kom. Ik geloof dat dat vergelijkbaar is met 60 'gewone' watts. Maar dan zou ik er natuurlijk 2 kunnen monteren.
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door eef van baal »

keuze en licht genoeg, maar het kost ook wat.

volgens mijn kun je de led watt x 4 vergelijken met een gloeilamp

Afbeelding

klik klik
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
trekker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 jun 2015, 22:40
Locatie: Creil

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door trekker »

Hallo Michel,

Heb vorig jaar een ledlamp van 27 watt met 2300 lumen gemonteerd.
Gewoon gekoppeld aan de achteruitrijlamp
Geeft behoorlijk meer licht ,kan nu gewoon veilig in het donker achteruit parkeren.

Met vriendelijke groet Adriaan
Rijden ( te weinig ) rond met Hymer B 554 automaat uit 2011 met 3.0 ltr Fiat
Daarvoor Hymer B 574 met 2,8 jtd
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door jansloos »

Misschien deze:

Ik denk dat je (DE/US Stock!!!) 126 W 42 LED Work Lights Off Headlamps for Jeep SUV DC 10-30V IP67 wel leuk vindt. Zet het maar op je verlanglijstje! http://geek.wish.com/c/57ecb3269c668d18fa7c64d2
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door dieseltje+ »

Hallo Michel,

De lamp die Ron als voorbeeld noemt voldoen waarschijnlijk al. Zeker als je er 2 monteert. Heb dit type jaren gebruikt als achteruit rijlamp op landbouwvoertuigen. Als vervanger van de halogeen H3 lamp 55W
Super licht en voldoende. Led heeft de plezierige bijkomstigheid dat het verlichte opp. ook scherper is.
Wil je echt aan beide zijden van de camper 20 meter breed verlicht hebben (lamp naar achter wijzend) dan zullen deze tekort komen.
Voordeel van 2 is dat je ze beide een beetje naar buiten kan laten schijnen.

Succes.
Karel
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door faalhaas »

Michel,

Ik begrijp je zorgen over het wattage. Wel is het heel praktisch, ik heb zoiets als de afbeeldingen van Ron op het dak staan voorop (handig om op Kythera 's nachts een strand op te rijden). En achter (onder) 2 kleinere LED werklampen van 18 W hangen, die staan een beetje loens, waardoor ze midden achter net overlappen en verder een breed strooibeeld geven.

Nu is 36 watt best veel voor een achteruitrijschakelaar, daarom zit er op de originele achteruit een relais. Dat relais opent de (gezekerde) stroomkring als ik de achteruit inschakel.

In jouw geval zou je eventueel met een dashboard schakelaar kunnen bedienen of ze überhaupt aan moeten bij het achteruitrijden en/of een veerbelaste schakelaar om ze even aan te zetten voor het overzicht.

Bij mij hangen ze onder de bus helemaal achteraan, dat heeft ook nadelen. Zeker bij het achteruitrijden is het belangrijk om te zien wat er vlak naast je zit. Ik overweeg daarom om er nog 2 onder de bus te hangen die het vlak naast de bus verlichten tijdens het achteruitrijden.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door AadenAnke »

Een maatje van me doet aan terrein rijden en die heeft er voorop een van 105 watt led op zitten. Als die dat in het donker aan zet is het of het zonnetje vol schijnt. Verblind je behoorlijk als je er recht in kijkt.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door faalhaas »

Dat herken ik. Wij noemen dat ding de 'artificial sun'. Als ik hem aanzet als de camper thuis staat gaat bij de buren de automatische nachtverlichting uit ;-)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22985
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door PaulBng »

Ik heb een meter ledstrip in tien stukken geknipt, weer aan elkaar gesoldeerd zodat je een vierkant krijgt, en tussen twee perspex platen gemaakt. Kun je heel goed bij kaarten, borrelen, klussen, opereren ;)
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11131
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door Zwerfsteen »

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, kun je daar een foto van maken Paul?
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door M2 »

Dank voor alle reacties.
Waarschijnlijk worden het 2 x 27 watt lampen boven/achterop de camper. Ben nog even in afwachting van het antwoord op mijn vraag naar de kabellengte. Vaak hebben die dingen maar 30 cm. Ik heb ze liever wat langer.
Weten de electroneuten onder ons dan welke kabeldikte ik het beste kan nemen? Dat wordt dan 54 watt over een lengte van ongeveer 8 meter voordat ik van achter naar voor ben.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51331
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door Kroppie »

54 watt gedeeld door 12 volt is 4,5 ampere, ik zou zeggen 4mm2 is zat voor een lengte van 8 meter(spanning verlies is dan 0,34 volt 2,6%), wel een zekering(7,5 amp) dicht bij de accu

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie