Ombouw Citroen Jumper L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Vroeger was het gebruikelijk om de massa via het chassis te laten lopen.
In veel gevallen is het chassis vandaag geen betere geleider dan een dikke massakabel rechtstreeks naar de batterij.
Zeker bij nieuwere modellen is dat een feit.
De onderdelen zijn vaak voor een groot deel gelijmd (wat een stevige isolator is) en hebben veel minder puntlassen dan vroeger.
Daarbij is de dikte van het metaal ook sterk afgenomen. Allemaal nadelig dus.
Ondertussen is ook bekend dat massageleiding via het chassis vanwege stroming van elektronen zorgt voor een versnelde roestvorming bij de metalen van het voertuig.
Een massapunt 5 cm links en rechts verplaatsen geeft soms een verschil wat storing en ontstoring betreft.
Bij massastoringen kan de massa via de verkeerde weg lopen, wat snel kwalijke gevolgen heeft voor de stuurdozen.

Bij verschillende merken is het daarom niet meer toegelaten.
Je zou in de opbouwrichtlijnen van je Ducato/Jumper/Boxer moeten kijken of er iets over geschreven staat. Als je alle massabedradingen zelf aanlegt moet je dat zelfs niet nakijken en loop je geen risico.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Duidelijk Kampo ik ga dus voor zeker en gebruik geen massa vanaf het chassis.

Bedankt voor je info
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

met plezier gedaan !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Kroppie »

Antpower schreef:Victron toolkit is een app in de Google playstore waar je heel eenvoudig de kabeldikte kan berekenen...
Ik heb 4 weken op vakantie geweest met een webasto cruise elegance 80 in temperaturen van boven de 25-30 graden. Aangesloten met 2.5mm2 afstand 2 a 3m.
Geen enkel probleem gehad...
Ik weet niet wat het stroomverbruik van uw koelkast is maar stel dat dit minder dan 10A is dan kom je er met 6mm volgens de app met 3% verlies.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
die aanbevolen kabel doorsnede is niet vanwege het stroomverbruik maar vanwege de spanningsval tijdens het opstarten van de koelkast , gewoon aanhouden wat aanbevolen word ,stel je neemt dunner , ga je het dan naderhand weer veranderen , als er problemen zijn
en 6mm2 is =-6mm buitendiameter , en 10mm2 is +-7mm buitendiameter , dus waar hebben we het over

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Antpower
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:51
Locatie: Roeselare

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Antpower »

Jos,
Is 3% spanningsval dan te veel en moet ik met minder rekenen?

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

De tool App van Victron gebruik ik ook. Je schrikt van de % spanningsval.

Of 3% te veel is ?

Bij een koelkast maakt het me niet zoveel uit. Een spanningsval van 10% zou maken dat hij er vroeg mee stopt. Zo een 1,3Volt vroeger als normaal bepaald. Maar ook de stroom die door de compressor gaat loopt hoger en dat is bekend erg belastend. Dus een 3% (0,36V) is daar aanvaardbaar als spanningsval maar minder (1 à 2%) is beter. In de normale situatie zou je tenslotte GEEN spanningsval hebben. Die spanningsval is warmte dus slecht voor de kabels en extra ongewenst accuverbruik.

De bekabeling van de MPPT regelaar naar de accu dat is een heel ander verhaal.
Ik zet de instellingen op mijn MPPT precies op het accutype dat ik heb (bulk, absorptie, float)
Dan wil ik daar zeker geen 3% verlies hebben want dat is 0,4 Volt eraf !!!
Eerder minder als 0,05 Volt.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door gsm »

Even mijn LTS kennis opgehaald en misschien is dit een goede handleiding voor het berekenen van de kabel diameter :
(2 x de lengte x A x 0,0175)/acceptabel spanningsverlies in volt
0,0175 staat voor de koperfactor (soortelijke weerstand bij 15° C

M.a.w. een gebruiker die op 5 meter van de accu zit gebruikt 100Watt en dat op 12 volt geeft een verbruikt 100:12=8,3A
Je wil een maximum spanningsverlies van 2% dan is dat 12 x 2% = 0,24V
mm2 = (2 x 5 x 8,3 x 0,0175)/0,24 = 6mm2

Normaal wordt er 5% spanningsverlies geaccepteerd maar er zullen best dingen zijn waar je minder voor wil of moet hebben en dan is het op deze manier uit te rekenen.
Met de 5% berekening kwam ik er achter dat ik de HH accu met een 35mm2 gaat aansluiten want als de de HH accu 6 meter van de start accu af staat en bij een laadstroom van 15V - 80A kom ik op (2 x 6 x 80 x 0,0175)/0,75=22,4mm2
Terug gerekend heb ik met een 35mm2 een spanningsverlies van 0,48V = 3,2%

Corrigeer me als dit niet juist is of misschien wel verouderd is.
Ook ik gebruik het chassis niet als min en sluit alles eerst aan op de HH accu en dan pas een verbinding maken met de start accu
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Kroppie »

die 3% zal zeker niet teveel zijn bij het in werking zijn van de koelkast , het is de spanningsval TIJDENS het OPSTARTEN wat de eventuele problemen veroorzaakt , tijdens het opstarten kan de stroom een hoge piek hebben ,is de spanningsval dan te groot , stopt het opstarten
daarom dus .
en daarom dus het advies van de fabrikant opvolgen , tenzij iemand het nog beter weet natuurlijk

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

@ GSM, dat heb je mooi uitgelegd en het klopt !
gsm schreef:M.a.w. een gebruiker die op 5 meter van de accu zit gebruikt 100Watt...
Hierbij maakt men wel eens een fout door te vergeten dat 5 meter kabel een afstand is van 2,5m tot het toestel !
gsm schreef:Normaal wordt er 5% spanningsverlies geaccepteerd maar er zullen best dingen zijn waar je minder voor wil of moet hebben en dan is het op deze manier uit te rekenen.
Vooral bij lading wil je minder dan die 5% verlies. Acculader, solarlader, dynamo
gsm schreef:Terug gerekend heb ik met een 35mm2 een spanningsverlies van 0,48V = 3,2%
gelukkig is dat verlies enkel gedurende de eerste minuten, daarna gaat de dynamo afregelen naar 50>30>15A>enz
gsm schreef:Corrigeer me als dit niet juist is of misschien wel verouderd is.
Het enige moderne is dat we nu lui zijn geworden en dus een tabel of App gebruiken ipv een formule en een rekenmachien.... haha
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Update. Dit weekend lekker kunnen klussen. De dakluiken geplaatst.
Nog wat geïsoleerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Andre, je doet het allemaal mooi zorgvuldig!
Lijm je nu regels aan het dak en vul je de ruimtes er tussen op met 20 mm Xtreme en werk je het plafond dan af met een dunnen triplex plaat?
Passen de dakspanten daar dan precies onder, zodat je een glad plafond krijgt?
Succes en veel plezier met het bouwen en puzzelen!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Teak,
2 cm extreme komt tussen de dakspanten de latten 12 mm populieren voor het plafond
komen tegen de dakspanten.
Voor het plafond gebruik ik 3 mm populieren die beplakt word met Vilon met
een foam van 4 mm. De onderkant van het dakluik frame komt gelijk met de onderkant
van het Vilon.
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Update.

Vandaag het luik voor de badkamer geplaatst.
Afbeelding

Het dak geïsoleerd
Afbeelding

Volgende karwei is de bekabeling aanbrengen en dan maar hopen dat ik niets vergeetAfbeelding

Groet André


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door WoutvanAken »

Ziet er goed uit André. Welk dakluik heb je voorin geplaatst?
Welke ramen ga je monteren? Ik heb dezelfde auto gekocht waaraan ik binnenkort ga beginnen maar ik vind het nog lastig de juiste ramen te vinden -tegen redelijke tarieven.
Wout.
Plaats reactie