Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Jitske
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 18:36

Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje?



Bericht door Jitske »

Hallo allemaal,

In augustus gaan ik en mijn man met de camper weer op pad (een week of 3). We zitten te twijfelen om naar Frankrijk te gaan of om door te rijden naar Spanje. Hebben jullie tips voor een mooie route? En ideeën voor activiteiten onderweg? We vinden het altijd leuk om een aantal citytrips te doen onderweg.
Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.

Groetjes,
Jitske
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door hurktoilet »

Als je maar een week of drie hebt, zou ik voor Frankrijk kiezen. Anders moet je full speed doorreizen naar Spanje om daar nog de tijd te hebben. In het laatste geval is Barcelona natuurlijk de aanrader, met de kathedraal van Gaudi als hoogtepunt.
Ga je voor citytrips naar Frankrijk, dan is Parijs natuurlijk een bestemming op zich. Wil je meer trekken, dan zou je kunnen kiezen voor het gezellige, oude, wereldse Lyon, gevolgd door Avignon (zeker tijdens het festival in juli), Montpellier (het Parijs van het zuiden) en Narbonne (met het paleis van de koningen Mallorca). Zoek je het westelijker, dan zou je via Orléans (Jeanne d'Arc), La Rochelle met zijn oude haven en het Romeinse Saintes naar het bruisende Bordeaux kunnen trekken.
Maar er goed, er zijn natuurlijk talloze varianten mogelijk. Eéén ding is zeker: als je in Frankrijk al begint naar mooie dingen te kijken, kom je in drie weken tijd nooit aan Spanje toe:-)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Toedeledoki

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door Toedeledoki »

Wij hebben afgelopen jaar de oude "N7" gevolgd. Aan de hand van het boekje "Langzaam door Frankrijk". Dat is ons erg goed bevallen. Deze route begint net onder Parijs. Daar kun je makkelijk in 1 dag heen rijden.
http://www.hurktoilet.nl/weblog/breageer.php?id=2420
Voor de terugreis zou je misschien de "Route Napoleon" kunnen pakken. Ook een schitterende route. En dan via de Jura en de Vogezen terug naar Belgie (Ardennen).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Route_Napol%C3%A9on

Wij hebben afgelopen jaar de fout gemaakt naar Barcelona te gaan. Jammer. We hadden beter iets meer tijd voor Frankrijk kunnen nemen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door MarceldeHoog »

Lyon is zeker een aanrader!

Zelf heb ik 3 maanden gewerkt in Lyon, en dacht toen ik de klus kreeg dat het een vieze industriestad zou zijn. Tenslotte kende ik de stad enkel van de autoroute du soleil, zeker toen die nog dwars door Lyon ging. Niets is echter minder waar, Lyon is een prachtige stad, en daarbij ook nog eens de culinaire hoofdstad van Frankrijk.

Overigens is Spanje ook goed te doen (zegt iemand die 7000 km in 3,5 weken heeft gedaan...) maar dan moet je beginnen met 2 lange etappes om zo snel mogelijk in Spanje te komen. En dan wellicht een regio uitkiezen, anders rij je meer dan dat je relaxt (wederom eigen ervaring :-B , maar wij rijden dan ook best graag).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door annoh »

TS,

Je bent weinig duidelijk in wat je wilt doen tijdens citytrips. Maar dit terzijde.

De stad Nancy is een stad waar je het liefst zo hard mogelijk langs rijdt. Maar, indien je houdt van architectuur beging vorige eeuw dan is deze stad een aanrader. Bij VVV is een mooie wandelroute te verkrijgen.

De kathedraal van Chartre is heel bijzonder, kamperen is op zicht afstand.

Groet
Anno
Gebruikersavatar
De Gouden Koets
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
Contacteer:

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door De Gouden Koets »

Wij vonden Saint Rémy de Provence in Zuid-Frankrijk een erg snoezig stadje met op woensdag een hele leuke Provençaalse markt. Vlakbij de inrichting waar Vincent van Gogh een tijd opgenomen is geweest. Erg interessant allemaal en mooi te combineren met bv de Verdon.....
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door mariët »

Rijd Metz eens niet keihard voorbij maar zoek een plaatsje op de stadscamping of de aanpalende camperplaats en ga genieten van een wonderbaarlijk mooie stad met bovendien fantastische horeca.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door Jan en Simonne »

Als je naar Zuid Frankrijk gaat: wij vonden Avignon een prachtige stad.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door mariët »

Avignon is inderdaad een prachtige stad en je kunt prima terecht op de camping aan de overkant van de Rhone. Maar let goed op de Mistral, als deze snoeihard waait heb je niks aan de stad, alles waait overhoop.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door Blauwkous »

Avignon is idd een prachtige stad om aan te doen. Wij hebben afgelopen jaar Frankrijk-Spanje-Andorra-Frankrijk-België-Zeeland gedaan. Zeker Andorra vonden wij prachtig, hoog in de bergen, wel wat kouder dat de Costa Brava.
Misschien heb je iets aan ons reisverslag op onze eigen pagina: http://www.paulenrita.nl/Reizen-2015/Va ... r-Esp-And/
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Henny5
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 18:40

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje



Bericht door Henny5 »

Ik raad je aan om lekker in Frankrijk te blijven. Prachtig land en je kan er makkelijk 3 weken rondrijden, nog beter als je nog meer tijd hebt zelfs! Ik doe met mijn man ook vaak citytrips tijdens onze camperrreizen. Wat wij altijd doen is even kijken of er in die stad fietstours zijn. Zo hebben wij vorig jaar met Baja Bikes in Parijs en Bordeaux gefietst. Geweldige manier om de stad in een korte tijd te ontdekken. Verder zou ik ook zeker naar Lyon gaan en Montpellier. Wil je toch nog verder doorrijden naar Spanje dan zou ik of voor Barcelona gaan of Bilbao. Heerlijke steden. Veel plezier alvast!
HBrinkman
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 jun 2015, 15:04

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje?



Bericht door HBrinkman »

Hallo Jitske,

Spanje (de moeite waard) is wel ver weg voor 3 weken. In Frankrijk is het ook prachtig, inclusief hele mooie (vele gratis camperplaatsen. Zoals al eerder gemeld is, zou ik zeker de Napoleonroute doen als je vrij ver naar het zuiden gaat. De gehele Verdonstreek (zuid-oosten) is erg prachtig. Verder is in zuid Frankrijk (ik geloof Montpellier) een heel groot romeins Aquaduct, werkelijk prachtig! alvast veel plezier.
Groet, Henry
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje?



Bericht door rob2 »

Rijd Metz eens niet keihard voorbij maar zoek een plaatsje op de stadscamping of de aanpalende camperplaats en ga genieten van een wonderbaarlijk mooie stad met bovendien fantastische horeca.
Goede tip !

Hebben we net gedaan :thumbup: , we zijn een paar dagen gaan skiën in Gerardmer ( Vogezen )
i.v.m. het slechte weer zijn we maandag maar vertrokken en hebben een stadbezoek
gebracht aan Metz. Beetje groezelige camperplaats aan de Moezel zo in de winter
Ook andere zwervende personen hielden zich er op in oude caravans....
Maar prima geslapen , best lekker stik zo dicht bij de stad ( 350 mtr ! )

Nancy jaren terug is bezocht ; mooie Art Deco architectuur ( dagje is lang genoeg :wink: )
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Tips voor camperreis Frankrijk of Spanje?



Bericht door Blauwkous »

Als je toch bi Metz bent! Vandaar richting Charme in de Vogezen, maar wel liefst op zaterdag. Dan kom je langs de verdedigingswerken van Metz uit WO 1. Alles is nog in tact, zelfs de koperen geschutkoepels. Op zaterdag rondleiding: winterkleren gewenst in de ondergrondse tunnels.
De coördinaten ken ik niet, wij kwamen er bij toeval.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Plaats reactie