Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

En dan word je zelf geconfronteerd met zo'n gebarsten vloertje. Je voert wat "reparaties" uit: gaten boren en de vering opheffen/verminderen met purschuim, tot het vloertje na verloop verder barst.

Afbeelding

Je zoekt op het forum, komt het volgende tegen:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... +reparatie

Je informeert eens bij dat bedrijf in Emmerich, kost rond de 300 Euro, komt de rit van 300 km vv nog bij. Bedrijf laat weten dat ze van mijn vloertje geen mal kunnen maken (iets opgebold vanwege het purschuim) en dat ze een Possl-vloertje niet hebben.
Hee, iemand heeft het zelf gedaan via het bedrijf Polyservice. En die hebben naast een winkel in Amsterdam een nevenvestiging in Nieuwerkerk ad IJssel en dat is voor mij slechts 4 km. Ik krijg er uitstekende informatie en ga naar huis met 3 potten compound (+ bijbehorende harder) en mengmaatbekers. Totaal 58 Euro.

Afbeelding

Wat een simpel werkje is dat. Eerst de vloer goed schuren en vetvrij maken. Het afvoerputje prop ik dicht met wc-papier (kan het niet vollopen, je weet maar nooit) en ik dicht het af met met de dop van een ouwe spuitfles. Vastgezet met een drolletje pek. Hechthars op de ondergrond is niet nodig; dat gebruik je op hout of beton.
De camper waterpas gezet zonder waterpas: laagje water op dat vloertje gezet en wat voor- en achteruit rijden op de blokken!
Pot compound in maatbeker, harder er bij, roeren en op vloer leeg gieten. Het vloeit uit als vla.

Afbeelding

Ik heb iets van 40 minuten verwerkingstijd, dus tijd genoeg om die 2 andere potten te mengen en leeg te gieten. Met een spatel of breed plamuurmes de hars een heel klein beetje verspreid. Het vloeit fantastisch, dus eigenlijk onnodig.

Afbeelding

Die dop moet dus stevig op het afvoerputje zitten, anders gaat die drijven. Ik had nog ergens van die gekke zwarte pek van een dakluik. Om het lossen te vergemakkelijken om die dop dik vaseline gesmeerd met een kwastje, want hij moet wel kunnen lossen.

Afbeelding

Ik laat het vloertje enkele dagen uitharden. Op de foto is te zien hoe het afvoerputje er uit ziet. Het vloertje toont ruw, het is namelijk geschuurd met korrel 240 om het op te ruwen voor betere hechting van de verf. Een DDlak, eveneens van Polyservice (2-componentenlak). 1 pot met harder, 3 maatbekertjes, verdunning 1 deel harder op 2 delen verf. Ik lak drie keer met een dag ertussen, vandaar de 3 maatbekertjes.
Verfbakje, kwast en een smalle roller. Per keer verven gebruik ik de eerste keer 50 cc verf en 25 cc harder. De volgende keren neem ik 40 en 20cc.

Afbeelding

Ik kies voor de kleur wit, omdat ik dat fris vind en ik vind het passen bij de witte wc-pot en het wastafeltje. Wellicht had ik lichtgrijs kunnen nemen, maar ieder zijn smaak.
Totale kosten: compound €58 en verf €34.
Ik heb nog verf over en ik kan de vloer stroever maken door aan de menging een korrel toe te voegen.
Ik wist niet dat het zo simpel was. Het meeste werk had ik aan het afplakband waar door het rollen verf onder gekomen was. Om die verfrafels te verwijderen was "a hell of a job". Ik had er niet bij stil gestaan dat het oorspronkelijke vloertje een lichte structuur had.
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja.



Bericht door Denja »

Dat heb je mooi opgelost :thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Gebruikersavatar
henkenanita
Berichten: 138
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 12:27
Locatie: Nieuwediep (Dr.)
Contacteer:

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door henkenanita »

Complimenten! Dat ziet er gelikt uit! Zo kan het dus ook en betaalbaar bovendien. :clap:
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen

http://www.drentschehoeve.nl
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door KTManiac »

Wow, dat is heel netjes gemaakt! :thumbup: :bow:
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door ton en evelien »

Mooi ben benieuwd hoelang er weer scheuren in komen
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Daar ben ik absoluut niet bang voor. De kunsthars blijft plastisch of is licht flexibel en heeft een dikte van minimaal 5 mm, te zien aan de rand van het afvoerputje.
Hoe dik was de oorspronkelijke vloer? Amper 2 mm.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Saviemeke »

Ziet er netjes uit :thumbup: maar, zie ik het goed dat er in de opgaande ronding vlak naast de afvoer nog een scheurtje zit?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Juist gezien. Maar de beweging is door de kunsthars uit de vloer en dat scheurtje is afgedekt en verstevigd door 3 lagen keiharde 2-componentenlak. Daar ben ik de komende jaren niet bang voor. Op de eerste foto kan je zien dat dat scheurtje niet in verbinding staat met dat scheurenpatroon in de rest van de vloer.

Mijn bedoeling van deze topic was te laten zien dat repareren heel gemakkelijk zelf te doen is. Alle andere oplossingen op het forum liggen minimaal 150 Euro hoger.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Face »

Bedankt voor de tip ..........wij hebben hetzelfde probleem!!!! :cheers:
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door pschreur »

Netjes hoor.., wij hebben ook wat kleine scheurtjes. Denk dat ik het toch eens ga overwegen om de boel te repareren.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door rbisdom »

Ziet er mooi uit. Voor mij is nieuwerkerk ook maar 4 km. Kan ik niet eens een bakje koffie komen drinken om het resultaat in het echt te bewonderen. Ik zie bij mij de scheurtjes niet, maar het water loopt er wel doorheen. Het is een resultaat om jaloers op te zijn
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2877
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door mmdem »

Wagner maakt de bodem met glasfiber matten. Is natuurlijk veel sterker.
Daarnaast krijg je bij Wagner de originele bodem profilering,bv.noppen of ribbels weer terug.

In het geval van Roma, waar duidelijk al aan de bodem is geknoeid,is zijn oplossing misschien de enige mogelijkheid, maar voor de €250 tot €300 die Wagner rekent, zou ik daar altijd voor kiezen. (Heb ik al gedaan)
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Op mijn uitdrukkelijke vraag bij de aankoop van de kunsthars of het goed zou zijn ook glasfiber te gebruiken, was het antwoord duidelijk: "Nee, niet nodig!"
Jaren terug, met de eerste scheurtjes, en nog zonder mijn geknoei, had ik bij een kunststofbedrijf voor trucs gevraagd wat een oplossing was. En toen kreeg ik hetzelfde advies om met 2-componentenhars aan de slag te gaan. Ook zonder glasmatjes.
Antje

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Antje »

mmdem schreef:Wagner maakt de bodem met glasfiber matten. Is natuurlijk veel sterker.
Daarnaast krijg je bij Wagner de originele bodem profilering,bv.noppen of ribbels weer terug.

In het geval van Roma, waar duidelijk al aan de bodem is geknoeid,is zijn oplossing misschien de enige mogelijkheid, maar voor de €250 tot €300 die Wagner rekent, zou ik daar altijd voor kiezen. (Heb ik al gedaan)
Even een correctie ..
de noppen kwamen bij ons niet helemaal terug vanwege nog geen 2 cm. tussen elke nop en de rij eronder komt de nop tussen de bovenste nop, het is een beetje hobbelig geworden, er komt veel glasfiber en hars op.
Quote TS;
Je informeert eens bij dat bedrijf in Emmerich, kost rond de 300 Euro, komt de rit van 300 km vv nog bij. Bedrijf laat weten dat ze van mijn vloertje geen mal kunnen maken (iets opgebold vanwege het purschuim) en dat ze een Possl-vloertje niet hebben.
Wat ik hieruit begrijp is dat er geen mal gemaakt kon worden die Hr. Wagner ook voor andere Possl's had kunnen gebruiken vanwege de opbolling. Dat betekent dat het bedrijf een dag bezig is die het verder niet kan verrekenen in een andere Possl(correct me if i'am wrong). De prijs komt dan denk ik(terecht) op 600€ i.p.v. 300€.

Voor Roma, ik vind het een mooie vloer, ziet er goed uit, netjes gedaan!
Plaats reactie