ford Transit 190 (bouwjaar 1979)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
motorcross-team
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 21:20
Locatie: ureterp (naast drachten)

ford Transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door motorcross-team »

hallo allemaal
ik zal me even voor stellen .
ik ben joost , ben 19 jaar oud , woon in het mooie ureterp (naast drachten) .
ga nog naar school : mbo allround lasser niveau 2 en daar na niveau 3
me hobby's zijn sleutelen aan motor en auto's en pre 90 motorcross , dat is een klasse waar alleen motor tot 1989 in mogen rijden .
en heb zelf daar voor een Honda cr 250 van 1986 gekocht .
maar om dat de pre 90 Klaase over al in Nederland is moest ik wel op zoek naar een mobiele slaap plaats.
toen zei een cross maat van mij zei toen heb nog wel een camper staan .

enige nadelen zijn :
is banden zijn slecht (6stuks) ,
heeft hier en daar wat roest ,
motor start niet (dichtingen van de brandstofpomp zij oud) ,
dak lek ,
motorkap straal verrot ,
zeikant zit hier en daar wat rotterij in het aluminium
na 2 uur toch maar wezen kijken bij de camper .
vond het een mooi project om er weer een camper van te maken .
toen ik de prijs hoorde dacht ik dat word hem niet .
hij wou er 1200 euro voor hebben na lang gepraat te hebben heb ik hem voor 600 euro gekocht

hier wat foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de camper is kaal van binnen dus kan hem mooi weer gaan inrichten.
het word een mooie/aparte camper zat te denken aan de buiten kan leger kleuren te gaan gebruiken

tips / ideetjes / en reacties zijn welkom!

met vriendelijke groet
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: ford transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door Rolf t5 »

Wow

Respect man!!

Heb je alle papieren er nog bij? Wel een puist werk, vergis je niet in het belastingvrije (als het een diesel is) ......gebruik de zoekfunctie even.

Voor een lichte inbouw kun je naar aluminium voor de volière kijken en dit met plaat dichtmaken........

Suc6 toegewenst, heb je m al van zijn plaats gekregen?
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: ford transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door maurice72 »

Succes! zul je je handjes aan vol hebben.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22986
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: ford transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door PaulBng »

Moedig.
Het lijkt me dat de stoelen er nog best ok uit zien?

Een Karcher doet wonderen. Maar voordat je er doorheen spuit eerst eens een tuinslang?

Zo te lezen heb je een aardig overzicht in de staat dus gok dat het wel goed gaat komen!

Succes en hou ons op de hoogte
motorcross-team
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 21:20
Locatie: ureterp (naast drachten)

Re: ford transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door motorcross-team »

@rolf t5
alle papieren zitten er bij wegenbelasting 50 euro per maand om dat het een diezel in ligt .
maar zo als de regels nu zijn is de camper met 4 half jaar wegenbelasting vrij.
voor de opbouw/bak zal ik toch eerst moeten even kijken wat ik doe.
maar het plan was er wel om het wat lichter lichter te maken ding weegt volgens de papieren 2050kg :crazy:
en dat voor iemand die nog met zijn rijbewijs bezig is ;)

@maurice72
ja klopt maar waar een wil is is ook een weg

@paulBng
stoelen zijn zeer netjes de rest van de cabine ook .
voor het schoon maken heb ik een gardena borstel waar det thuinslang aan kan .


en zo als rolf t5 al vroeg of hij van zijn plaast gekomen is .
nog niet aan komende zondag als goed is slepen we hem weg met de trekken
het is maar een stukje van 1 km naar me huis .

en weet iemand wat ik kwijt zal zijn aan verzekering ?
myway
Berichten: 15545
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: ford transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door myway »

Hallo Joost welkom op het forum.
Idd. Iets werk, maar dan doe je ook weer ervaring op.
Voordeel bij deze oldtimer is dat alle onderdelen nog gewoon te koop zijn.
http://www.motomobil.com/transit,1201.html

En verzekering, dat wordt Google er zijn verzekeringsmaatschappijen die liever geen jonge bestuurder willen en rekenen dan een hoge premie.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 780
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: ford transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door linus »

Ik hoop dat ik ernaast zit, maar met alle respect voor je goede ideen, moed, enthousiasme en vakkennis: ik twijfel er aan dat deze transit nog een keer door de Apk komt :| (ik bedoel zonder er een fortuin aan uit te geven).
Ik heb op het transit forum.org vaak met belangstelling deze restauratie-treads gevolgd en altijd weer gezien dat de echte roest eerst tevoorschijn komt als je begint met lassen en deze transit laat het ergste vermoeden. Ik wens je veel sucses met je project, en in het slechtste geval is het een goed leerobject voor je opleiding :wink:

Linus
Laatst gewijzigd door linus op ma 12 mei 2014, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Meine
Berichten: 4779
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: ford transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door Meine »

Op zich zijn nieuwe plaatdelen en deuren allemaal gewoon nog te koop, maar maak een hele strakke begroting vooraf want bij zo'n ingrijpende renovatie is de "sky the limit". Steeds weer nieuwe dingen die ook moeten en op een gegeven moment is hij duurder dan een knappe veel jongere Transit camper.
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: ford Transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door peerke35 »

Zie er in ieder geval een mooi bed in staan :-B

Voor 600 niet zo veel geld.
Je doet een lasopleiding, dus dan neem ik aan dat het met de roestbehandeling wel goed gaat komen. Aan de foto's te zien komt het op mij over alsof er tussen het roest ook nog wat plaatwerk hangt, maar goed.
Verzekering zul je zelf uit moeten zoeken. Als je dadelijk een auto of motor naast je camper hebt, is het misschien wel mogelijk om hem als oldtimer te verzekeren.

tips:
- keertje schoonmaken, ziet de boel er waarschijnlijk al weer wat beter uit
- controleer eerst het ding van voor tot achter. Ga er ook maar vanuit dat de remmerij en ophanging veel aandacht zullen behoeven. Ding staat zo te zien al wel een tijdje stil.
- maak een begroting wat je in het meest negatieve geval uit dient te geven, ga dus niet uit van wat rubbetjes in de brandstofpomp, maar check wat een gereviseerde brandstofpomp kost. Blijkt het met een paar rubbertjes te kunnen, mooi meegenomen....
- Je geeft aan dat de aluminium opbouw wat rot heeft. Dat is iets wat je aan zult moeten pakken, anders heeft het geen zin aan de binnenkant te beginnen. Water zal er weer langs naar binnen komen en de boel verrotten. Je zou kunnen overwegen de hele opbouw te deleten en van sandwichpanelen een nieuwe opbouw maken. Ik heb bij mijn camper de opbouw behouden, het rotte hout vervangen en vervolgens polyester ertegen laten zetten.
- check wat je realistisch gezien zelf kunt of moet uit besteden, motorisch, interieurwerk, elektra, gas en water.
- Als je het idee hebt dat je het niet lukt, niet kunt leren of het uit moet besteden aan betaalde krachten, vraag ik me af of het niet teveel geld gaat kosten.
- stel prioriteiten, wat moet gedaan worden om te kunnen rijden, reizen en wat is extra. Dat maakt een planning van een dergelijk groot project te overzien en zorgt er ook voor dat je er tijdig lol aan kunt gaan beleven wat rijden betreft.
- Denk goed na over de volgorde van je activiteiten. Niet handig als je de binnenwanden gemonteerd hebt en blijkt dat je eigenlijk beter de elektra in de wanden had kunnen werken.

Verder moet je je vooral niet gek laten maken en vooral veel vragen stellen.
SUCCES!!!
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3936
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: ford Transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door Trudie67 »

Wat heb jij een lef!!!!

Succes met het project.
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24463
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: ford Transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door javanes »

motorcross-team schreef:

tips / ideetjes / en reacties zijn welkom!

met vriendelijke groet
Na overschrijving gelijk schorsen.
Zodra je de auto op je naam zet ben je namelijk gelijk APK en verzekeringsplichtig en moet je belasting betalen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7502
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: ford Transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door ducati 900 »

Hast wol moed. :thumbup: :thumbup:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: ford Transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door Transitje »

Succes, gelukkig volg je de goede opleiding. :thumbup:

Misschien doe je er goed aan je hier te registreren: http://fordtransitclub.freeforums.org/
Groeten

Klaas
motorcross-team
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 21:20
Locatie: ureterp (naast drachten)

Re: ford Transit 190 (bouwjaar 1979)



Bericht door motorcross-team »

zo wat een berichten , fijn om te horen dat julie allemaal wel positief zijn over het project .
en bedankt voor de tips die zal ik zekker mee gaan nemen in het verloop van het project
verwacht doorde weeks niet zo veel met de camper bezig te zijn ga nog 33 uur per week naar school en werk na school ook nog een kleine 40 uur . dus heb zaterdags en zondags voor de camper .

to doe list is nog al wat maar zal wel goed komen .

maar mocht de opbouw gesloopt worden ga ik een aluminium of rvs(ja lekker duur :crazy: ) of gewoon staal frame er op bouwen
ik heb het wel eerder gedaan een vissers bootje gemaakt van 6 meter (snij paket) alles mig gelast en ook wat met tig .
moet dus alleen even uitvinden waar ik alu ken lassen of evt aan elkaar bouten
ik denk dat ik dat voor een koker ga van
25 x 25 x 3mm (0,73 Kg/meter alu)
of
rvs type 304 20 x 10 x 1,5mm 0,66 Kg/meter .
of
eerste keuze staal 20 x 15 x 2mm 0,97 Kg/meter

en dan zal ik nog iets moeten vinden wat om de buiten kan heen kan over de binnen kant maak ik me eerst niet teveel zorgen .

over de motor als de dieselpomp compleet gereviseerd moet worden dan zoek ik liever voor dat geld een ander blok op .
koste daar van zij rond de 800/900 euro dus laten we hopen dat het de o-ringen zij of een pakking .
uitlaat is al deels rvs maar door een beunhaas gedaan .
het idee was om dit te doen met de uitlaat .
het is een 4 cilinder blok
stap1. halen het uitlaat spruitstuk er af
stap2. maakt een rvs uitlaat spruitsuk voor dubbele pijp dus cilinder 1 en 3 aan elkaar met 1 buis naar achter en 2 en 4 .
stap3. 2 buizen naar achter maken . op 2 sport dempertjes (geen knal potten maar netjese dempers)

en een echte begroting is er niet en denk ook niet dat die er komt ,
rede is hoe meer het kost hoe langer het duurt , en is het toch een mee valler is hij sneller af .

dingen doe zekker moeten zijn
schoon maken binnen en buiten kant
een paar nieuwe banden
motor kap is verrot dus moet een ander voor komen of maak er zelf 1 ( metaal of glazvezel/cabon)
remmen na kijken ( hoop gewoon dat het allemaal goed is moet er 1 km mee gesleept worden)
verlichting voor mis hier en daar wat ( misschien dat ik zelf wat moois kan maken met oude bmw koplampen ofzo?)
vorige eigenaar heeft er een achter klep in gemaakt , die moet weer dicht .

en was de voordelen vergeten op te noemen
muuren en voel zijn voor zien van nieuw hout en isolatie 1 jaar geleden( alleen het plafon niet i.v.m lekage aan de achterzijde komt daat het laddertje wat ze er af gehaald hebben)
nieuw voor ruit met rubbers ook 1 jaar geleden
ben ook onder de camper geweest met een hamer en heb het frame getest op evt roest maar echt niks te vinden .
roest rond om de cabine is weg gehaald en nieuw stukken er in gelast en met zwarte grondverf beschildert

dus kwa roest zit ik wel redelijk goed alleen de voor kant heeft wat roest .

wascheinlijk ken ik hem donderdag avond of zaterdag avond ophalen dan komen er ook meer foto's.
en ga gelijk kijken naar het dak dan weer ik of ik de opbouw moet slopen of dat alles mee valt
Plaats reactie