Die converter trekt, als de powersave goed is ingesteld, 0,4W als er niks aan hangt. Dat is per dag: 24 hours * 0,4W / 12V is ong. 0,8 Ah/dag. Lijkt te verwaarlozen maar als hij een paar weken niet geladen wordt, gaat het wel meetellen. Kan handig zijn om hem helmaal los te halen van de accu via b.v. een massa schakelaar. Dat lukt niet met een klein schakelaartje.
Bart H schreef:
"Begrijp ik dan goed dat hij 4 watt verbruikt als hij inwerking is ?"
Zodra je iets op de converter aansluit, trekt hij 4 watt extra. Dus stel je laptop trekt 20W via een normaal stopcontact dan trekt hij via de omvormer 24W. En als je per dag 4 uur de converter gebruikt voor b.v. telefoonlader, TV etc, wordt er: 4 hour * 4 watt / 12V = 1,3Ah/dag extra door de converter verbruikt. Dus bij lage vermogens (b.v. telefoonlader) is het rendement van de converter waar mickel Moen het over had wat slechter. Maar veel zal het allemaal niet schelen. Maar als telefoonlader niet goed samen werkt met de powersavemode en de powersave mode maar uitgeschakeld wordt, is het hierboven genoemde standby verbruik geen 0,8 Ah/dag maar 8 Ah/dag. En dat begint wel mee te tellen.
Hopelijk maak ik het niet te ingewikkeld, maar dat was voor mij ook een reden om zo veel mogelijk alles rechtstreeks op 12V te laten lopen.
Bart H schreef:
"Zo'n mooi display van victron om te zien hoe vol je accu is lijkt me wel wat maar ik vind het vrij prijzig puur om te zien hoe vol hij zit.
Ik zal nooit langer stil staan dan 2,5 / 3 dagen maar nu is de vraag hoe lang moet je ongeveer rijden om er x-aantal ampere geladen te krijgen ??"
Zo'n display is inderdaad handig maar prijzig.
Ik heb op e-bay 2 multimeters aangeschaft: http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll ... OC:NL:1123 kost bij elkaar nog geen 10 euro. Op de ene heb ik zo'n cigaretteplug gezet. Daarmee kan ik de spanning van de huishoudaccu (of de startaccu) in de gaten houden. De andere heb ik op de hoofdzekering aangesloten via een weerstandje zodat ik daarmee kan zien hoeveel stroom er verbruikt wordt of geladen wordt.
Zelfs aan de spanning kan je al heel wat zien.
Bij mij verloopt het laden via de dynamo als volgt:
Als hij behoorlijk leeg is met 13, nog wat.
Als hij vol begint te raken is dat 14,4V
Als de spanning weer wat zakt is de accu (bijna) vol.
De amperemeter geeft dan nog maar een paar ampere aan.
Als je stil staat kan je nog wat aan de spanning aflezen. Als de accu ong. een uur niet meer geladen of ontladen wordt, zal een standaard natte lood-zuur accu ong. 12,7V geven als deze vol is en 12,2V geven als deze half leeg is. Verder moet je hem dan niet ontladen (heb ik in een ander topic begrepen ). Daar tussen in zal de spanning ong. lineair zakken met de capaciteit. Maar het vereist wel wat handigheid, gedoe en ervaring om de cijfers goed te interpreteren.
Benodigdheden elektra onderdelen zelfbouw
Re: Benodigdheden elektra onderdelen zelfbouw
Jan,
ondanks heeeeel veel tekst en wat rekensommetje is het toch te begrijpen !
Ik ga voor een 180A accu type moet ik nog even uitzoeken maar ik hou rekening met kostenplaatje van 230/250 euro.
Ben voor de koelbox nog op zoek gegaan op de belgische MP aangezien ik in Eindhoven woon en ben vandaag nog wezen kijken en heb hem meteen gekocht.
Waeco Coolfreeze CF-50, de eigenaar had hem 3 weken gebruikt, 2,5 jaar geleden gekocht 2 x op vakantie geweest onlangs een ongeluk gehad met de auto en sindsdien gaan ze niet meer kamperen. erg vervelend voor de beste man, hij had hem in de verkoop voor slechts 300 euro, erg lucratief een dagje snuffelen op MP of het nou in NL is of Belgie.
ondanks heeeeel veel tekst en wat rekensommetje is het toch te begrijpen !
Ik ga voor een 180A accu type moet ik nog even uitzoeken maar ik hou rekening met kostenplaatje van 230/250 euro.
Ben voor de koelbox nog op zoek gegaan op de belgische MP aangezien ik in Eindhoven woon en ben vandaag nog wezen kijken en heb hem meteen gekocht.
Waeco Coolfreeze CF-50, de eigenaar had hem 3 weken gebruikt, 2,5 jaar geleden gekocht 2 x op vakantie geweest onlangs een ongeluk gehad met de auto en sindsdien gaan ze niet meer kamperen. erg vervelend voor de beste man, hij had hem in de verkoop voor slechts 300 euro, erg lucratief een dagje snuffelen op MP of het nou in NL is of Belgie.
Minicamper-dromer :)
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Benodigdheden elektra onderdelen zelfbouw
Bart,
Ik heb in het PB'tje al even gerageerd, maar toppie deze aankoop.
Hier zul je veel plezier van hebben.
Ik heb in het PB'tje al even gerageerd, maar toppie deze aankoop.
Hier zul je veel plezier van hebben.
Re: Benodigdheden elektra onderdelen zelfbouw
Het gekke is dat de CF50 zuiniger is dan de CDF35.
Ondertussen is er een nieuwe CFX serie gekomen. Die is wel weer zuiniger, maar dan alleen bij lage omgevingstemperaturen. Zie het overzicht hieronder: Dus inderdaad een mooie koelbox voor een mooie prijs.
Ondertussen is er een nieuwe CFX serie gekomen. Die is wel weer zuiniger, maar dan alleen bij lage omgevingstemperaturen. Zie het overzicht hieronder:
Code: Selecteer alles
Koelboxen WAECO CoolFreeze (telkens bij +5 °C binnentemperatuur):
Type CDF11 CDF18 CDF25 CDF35 CF35 CFX35 CF40 CFX40 CDF45 CF50 CFX50 CF60 CFX65 CF80 CF110
inhoud 10,5 18,0 21,5 31,0 31,0 32,0 37,0 38,0 39,0 49,0 46,0 59,0 60,0 79,0 105
Ah/h 20 °C 0,29 0,38 0,44 0,75 0,56 0,32 0,68 0,36 0,94 0,56 0,38 0,68 0,42 0,65 0,76
Ah/h 32 °C 0,61 0,64 0,67 1,35 0,71 0,60 0,83 0,64 1,31 0,71 0,68 0,83 0,76 1,19 1,35
verm. Watt 35 35 35 45 43 45 48 45 45 52 45 58 65 65
Koelkast WAECO CoolMatic (telkens bij +5 °C binnentemperatuur):
type MDC50 CR50
Inh.koel 43 48
inh.vries 4,0 5,0
Ah/h 25 °C 0,94 1,40
Ah/h 32 °C 1,50 1,70