Invoer alcohol Noorwegen

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door KTManiac »

Hi,

We vertrekken a.s. zaterdag voor een rondreis Zuid-West Noorwegen en houden wel van een wijntje en biertje bij de maaltijd. :cheers:

Nu lees ik m.b.t. import van alcohol het volgende:
-1 liter sterke drank (tot 60% alcohol)
-1 liter Wijn of andere alcoholische drank tot 23% alcohol
-2 liter bier met meer dan 2,5% alcohol, of andere drank met een percentage tussen 2,5 en 4,75.
Dit dus per volwassene.

We zijn met 2-en, betekent dus concreet dat ik mee mag nemen:
-12 blikjes bier (= 4 liter)
-4 liter wijn (2x categorie alc. drank tot 23% alcohol + 2x categorie alc. drank tot 60% alcohol)

Zie ik dat goed?
Wat zijn de ervaringen m.b.t. controle hierop?
Hoge boetes? (i.v.m. risico analyse) ;;-)
Wat ik klaar heb staan is ongeveer bovenstaande maal 2..... :silent:

Groetjes!
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door Starline 660 »

Dat is dus maar een beetje teveel :lol:

Wij hadden altijd meer mee en zijn nooit gecontroleerd, maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst ;;-)

Blijft altijd een risico daar, tref je bij controle een verkeerde dan wordt het dure drank die je niet eens zelf kan opdrinken :DD

Zet een onschuldig gezicht en doe je zonnebril af bij het passeren van de douane.
:cheers:
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
PA3CHK
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 18:36
Locatie: Rotterdam aan zee

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door PA3CHK »

KTManiac schreef:Hi,

We vertrekken a.s. zaterdag voor een rondreis Zuid-West Noorwegen en houden wel van een wijntje en biertje bij de maaltijd. :cheers:

Nu lees ik m.b.t. import van alcohol het volgende:
-1 liter sterke drank (tot 60% alcohol)
-1 liter Wijn of andere alcoholische drank tot 23% alcohol
-2 liter bier met meer dan 2,5% alcohol, of andere drank met een percentage tussen 2,5 en 4,75.
Dit dus per volwassene.

We zijn met 2-en, betekent dus concreet dat ik mee mag nemen:
-12 blikjes bier (= 4 liter)
-4 liter wijn (2x categorie alc. drank tot 23% alcohol + 2x categorie alc. drank tot 60% alcohol)

Zie ik dat goed?
Wat zijn de ervaringen m.b.t. controle hierop?
Hoge boetes? (i.v.m. risico analyse) ;;-)
Wat ik klaar heb staan is ongeveer bovenstaande maal 2..... :silent:

Groetjes!

Geen 4 maar 3 liter wijn
One litre of an alcoholic beverage containing more than 22% and up to 60% alcohol by volume and one and a half litres containing more than 2.5% up to 22% alcohol by volume, or three litres of beverages containing more than 2.5% and up to 22% alcohol by volume
Two litres of beer containing more than 2.5% alcohol by volume, or other beverage containing more than 2.5% and up to 4.7% alcohol by volume. This means, for example, that you can import five litres of beer if you do not have other alcoholic beverages with you

Dat wordt dus stevig doordrinken! :cheers:
Olaf Langelaar
Hymer S660 automaat 1989 OM602 MTM 4,6 ton zelfbouw levelsysteem

Alles wat je weet, weet je van een ander!

Camper Diem

Afbeelding
Gebruikersavatar
eppos357
Berichten: 335
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 17:53
Locatie: s-Hertogenbosch

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door eppos357 »

De regels zijn bekend, waarom dan niet gewoon de regels naleven ?
Gille de la Tourette is geen plaats in Frankrijk.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door Starline 660 »

Nederlanders?
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door burow »

Gewoon tussen de gasflessen de flessen instoppen. Ik ben er nog nooit gecontroleerd. Zowel in Noorwegen Zweden als Finland niet. Met bier kopen daar even naar de schatklasse kijken anders drink je avonds een alcohol vrij biertje ( is ook leuk)
Weggaan is ook thuiskomen
Gebruikersavatar
eppos357
Berichten: 335
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 17:53
Locatie: s-Hertogenbosch

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door eppos357 »

waarschijnlijk om de kosten van de hogere prijzen in Noorwegen te omzeilen of om een stoer verhaal bij thuiskomst te vertellen. Zo ken ik iemand die elke keer als ie uit Spanje kwam vertelde hoeveel sterke drank deze keer werd "meegesmokkeld", en hoe voordeel dit opleverde, totdat die ene controle, die zoveel boete opleverde dat al die jaren "smokkel" teniet deed, sterker nog de drank was in Nederland veeel goedkoper geweest. :lol3:
Gille de la Tourette is geen plaats in Frankrijk.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door Marius HRL »

De eerste de beste keer dat wij Noorwegen bezochten, kregen we bij aankomst een grondige controle.
We hadden daar rekening mee gehouden, dus het verliep probleemloos.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19186
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door Aloys »

Ik heb wat traytjes bier bij me voor een vriend in Zweden, en voor de 6 weken die we onderweg zijn 30 liter rode wijn (6 doosjes BIB van 5 liter). Daarnaast een paar flessen whisky en wat likeur... :roll:

Dus toen we eergisteren de Noorse grens passeerden, in het hoge noorden, op weg naar Kirkenes, kneep ik 'm wel een beetje... Maar zoals bij alle voorgaande keren: de grensposten die wij passeren zijn gesloten, geen beambte te zien! :D

Ik ben dus niet anders gewend :cheers:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19186
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door Aloys »

eppos357 schreef:De regels zijn bekend, waarom dan niet gewoon de regels naleven ?
Dat zit volgens mij niet in de psychologie van de mens... Moet je eens kijken hoe druk we zo nu en dan zijn met het modereren van dit forum!! :shock:
En ik vertik het om in Noorwegen 15 of 20 euro te betalen voor een fles slechte wijn! :cry:

En die noren zelf hebben een doorlopend visum voor Rusland, inwoners van Kirkenes rijden in Toyota Landcruisers met 6 en 8 cylinders, die tanken benzine voor 20 tot 30 cent per liter, in Rusland! Nemen ze gelijk een flesje Wodka en een wat sigaretten mee, die kosten daar ook minder dan 50 cent...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door KTManiac »

:thumbup: OK, dank voor de reakties!
Ben aardig gerustgesteld en heb d'r nog wat sixpacks bier bijgedaan.
En idd, ik ga geen 15 Euro betalen voor een fles beroerde wijn.
eppos357 schreef:De regels zijn bekend, waarom dan niet gewoon de regels naleven ?
Om de doodeenvoudige reden dat ik er niemand kwaad mee doe door deze regels te negeren.
Heeft niets te maken met stoere verhalen, die leeftijd heb ik al weer een tijdje achter me liggen. ;;-)

Zow, we zijn zo goed als klaar voor vertrek. :D
Morgen nog een dagje werken en dan zaterdag lekker op 't gemakkie op pad.

Ik post de komende weken wel wat plaatjes in 't "Onderweg in Noorwegen en Zweden" topic.
Gebruikersavatar
PA3CHK
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 18:36
Locatie: Rotterdam aan zee

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door PA3CHK »

Ik zou zeggen fijne vakantie toegewenst! Zweden en Noorwegen zijn mijn favoriete vakantie bestemmingen!
Olaf Langelaar
Hymer S660 automaat 1989 OM602 MTM 4,6 ton zelfbouw levelsysteem

Alles wat je weet, weet je van een ander!

Camper Diem

Afbeelding
louise
Berichten: 64
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 22:21
Locatie: Schiedam

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door louise »

Ons is het dus WEL overkomen 2 jaar terug in de stromende regen. Via de weg vanaf Kiruna de Zweeds/Noorse grens over. Er stond een stoplicht dat op rood ging en de vraag werd gesteld hoeveel drank we bij ons hadden. Neem dan de gok maar om te zeggen dat je de juiste hoeveelheid bij je hebt en ze gaan zoeken. Niet dus. En zoeken deden ze. Ze wilden zelfs weten wat er onder de banken zat (watertank) en dat kastje aan de buitenkant? (WC) Onder het bed, alles moest open. We hadden 6 liter wijn teveel, wat aan sterke drank open was mochten we houden, de rest inleveren en 600 nkr. boete. Niet genoeg kronen? Geen probleem, u kunt gewoon pinnen.
Wij vonden het een genante vertoning. Na die keer toch argwanend maar natuurlijk nog steeds teveel bij ons. Trouwens, alles was geopend is mag je houden. De 3 liter pakken wijn maken we nu vast open hahaha, je moet toch wat als je je wijntje wilt drinken!!!
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Invoer alcohol Noorwegen



Bericht door Grumble »

Maar hoe zit het nou precies?
Volgens de ANWB:
De volgende richtlijn geldt per persoon van 18 jaar en ouder:
1 liter drank met een alcoholgehalte van 22% tot 60% (hiervoor geldt 20 jaar of ouder), 1,5 liter drank met een alcoholgehalte van 2,5% tot en met 22% en 2 liter bier met een alcoholgehalte van 2,5 % tot 4,7%.
OF:
3 liter drank met een alcoholgehalte tot en met 22% en 2 liter bier met een alcoholgehalte tot 4,7%.
OF:
1 liter drank met een alcoholgehalte van 22% tot 60% (hiervoor geldt 20 jaar of ouder) en 3,5 liter bier met een alcoholgehalte tot 4,7%.
Dit betekent dat maximaal 5 liter bier ingevoerd mag worden, als er geen andere alcoholische dranken worden ingevoerd.
Indien er geen tabak ingevoerd wordt mag er 1,5 liter wijn OF bier extra ingevoerd worden. Zie voor combinatiemogelijkheden: http://www.toll.no .
Maar klik ik op de link onderaan deze quote, kom ik op een pagina die mist.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de combinatie mogelijkheden :mrgreen:
Plaats reactie