Veiligheids riemen hoe en wanneer

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Veiligheids riemen hoe en wanneer



Bericht door hwendt »

Er zijn meerder malen vragen geweest over veiligheidriemen.
Ik trof een link aan in een politieblad met onderstaande gegevens.
Sommige van u kunnen het gebruiken denk ik,


Tijdens het rijden in een kampeerauto mogen alleen zitplaatsen
worden gebruikt die daarvoor zijn bedoeld. Op kentekenbewijzen,
die sinds juni 2004 zijn afgegeven, staat hoeveel zitplaatsen
de kampeerauto heeft. In deze auto’s zijn zitplaatsen die (mede)
voor gebruik tijdens het rijden bedoeld zijn, voorzien van
goedgekeurde gordels die aan goedgekeurde ankerpunten zijn bevestigd.

In kampeerauto’s van een eerdere datum mogen tijdens
het rijden ook zitplaatsen worden gebruikt die standaard
zijn uitgerust met gordels of die achteraf zijn voorzien van
deugdelijke gordels en bevestigingspunten daarvoor.
Oudere kampeerauto’s kunnen zitplaatsen hebben die (mede)
bedoeld zijn voor gebruik tijdens het rijden waarop toch geen
gordels zijn aangebracht.
In oudere personenauto’s en bedrijfsauto’s zitten ook niet op
alle zitplaatsen gordels. In deze oudere kampeerauto’s is van
een zitplaats in de woonruimte, waar geen gordel aanwezig
hoeft te zijn, niet duidelijk of deze zitplaats (ooit) ook bedoeld
was om tijdens het rijden te worden gebruikt. Hier geldt het
voordeel van de twijfel. Deze zitplaatsen mogen dus tijdens het
rijden worden gebruikt.

WANNEER IS GORDELGEBRUIK VERPLICHT?

Of op bepaalde zitplaatsen gordels aanwezig moeten zijn hangt af
van de vraag of de kampeerauto is gebaseerd op een personenauto
of op een bedrijfsauto
(dat is te zien aan het kenteken of op het kentekenbewijs)
en op welke datum de auto voor het eerst in het verkeer is gebracht.
In een personenauto, en dus ook in een van een personenauto
afgeleide kampeerauto, moeten gordels aanwezig zijn op alle naar
voren gerichte zitplaatsen als de auto na 31 december 1989 in
het verkeer is gebracht (zie kentekenbewijs deel I (A)).
Personenauto's die in het verkeer zijn gebracht na 30 september 2000
moeten tevens zijn voorzien van gordels op alle naar achteren gerichte zitplaatsen.

In een bedrijfsauto, dus ook in een van een bedrijfsauto
afgeleide kampeerauto, die in het verkeer is gebracht
na 31 december 1997, moeten (naast de voorstoelen)
alle naar voren gerichte zitplaatsen van een gordel zijn voorzien.
Dat hoeft echter niet als zich op maximaal 1.30 meter voor de rugleuning
van de desbetreffende zitplaats een veiligheidsscherm
of de rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt.

Voor zitplaatsen die in de lengterichting zijn aangebracht zijn
geen eisen gesteld ten aanzien van gordels, omdat zij niet
goed zijn te beveiligen. Daarom zullen dergelijke zitplaatsen -
voor zover bestemd om tijdens het rijden te worden gebruikt -
niet meer aanwezig mogen zijn in auto’s in gebruik genomen
na 19 oktober 2008.

GEBRUIK GORDELS

Zoals hierboven blijkt, mag in oudere kampeerauto’s in veel gevallen
zonder gordel worden gereden. De veiligheidseisen zijn echter
door de jaren heen niet voor niets steeds strenger geworden.
Autogordels redden jaarlijks talloze levens. Het verdient dus
aanbeveling tijdens het rijden geen in de lengterichting geplaatste
zitplaatsen te gebruiken en op andere zitplaatsen zonder gordels
die men rijdend wil gebruiken, zo mogelijk alsnog gordels te laten
aanbrengen (door een deskundig bedrijf).

OVERZICHT

Om een en ander op een enigszins overzichtelijke manier duidelijk
te maken volgt hier een schematische weergave.


Afbeelding

Groetjes Hugo
Explorer
Berichten: 684
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 12:51



Bericht door Explorer »

Kijk, dat is dan Afbeelding - helder

:wink:
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Nog niet helemaal. Onze camper is van augustus 2008. Op het bedrijfsauto kenteken staat dat er 4 zitplaatsen zijn. Alleen de twee voorstoelen zijn voorzien van gordels. de andere zijn in langsrichting geplaatst.
Als ik het schema volg dan ga ik bij de eerste vraag JA antwoord ga ik naar rechts, maar wat daar staat klopt niet.
Als ik hier toch maar NEE antwoord dan kom ik, denk ik uit de tekst te halen, wel goed uit.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

U hebt mogelijk gelijk..... maar ik heb zelf een probleem. Ik ben voor 2 zitplaatsen goedgekeurd terwijl ik er hier 4 mag hebben omdat ik van voor 2000 ben,. De RDW is hier dus fout. Ik moet dus in beroep en dat ga ik winnen.

Het schema is een officieel politioneel schema en is gewoon juist. Als U dus een afwijking constateerd ligt de oorzaak bij de RDW en hebben ze een verkeerde conclusie getrokken. Dat zit bijvoorbeeld vaak in het jaar 2000. Toen is de wetgeving veranderd en als jij dus met een voeertuig komt van 1999 dan gaat dat wel eens mis. Wat er bij u mis is kan ik hiervandaan niet zien natuurlijk. het schema is juist daar mag u van uit gaan.
is het positief voor u...? dan mondje dicht.
Is het negatief ? Dan naar de RDW
Dus neem contact op met de RDW

Hugo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:



Bericht door Mickel Moen »

Ter aanvulling:
De enige juiste regelgeving is de wettelijke en door de overheid gepubliceerde regelgeving:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 18-01-2011

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uto-s.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie