Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door mama »

Heeft zo'n Super-B geen bluetooth + app waarop je kunt zien wat er in en uit gaat?
Ja die heeft een app waarop je kunt zien wat er in en uit gaat .
En die hebben ook .....
https://www.super-b.com/nl/producten/accessoires
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door amigob2 »

Schakelaars voor compressor, sper diff, train horn, which power netjes in het dashboard in gebouwd
IMG_20240316_141648.jpg
IMG_20240316_141648.jpg (136.43 KiB) 995 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Tomaat85
Berichten: 76
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Tomaat85 »

CaradoT135 schreef:
ma 18 mar 2024, 9:33
Ik zou als het mogelijk is meer zonnepanelen op het dak gaan leggen, 100 Wp is erg weinig om ook op zonnige dagen de accu vol te krijgen.
Ja, meer panelen is nu wel het plan maar ik zou nog wel wat meer ervaring willen op doen, ook/juist wanneer de zon er wel is. En zoals al door anderen volkomen terecht opgemerkt :wink: ,we zouden ook heel makkelijk iets minder de grote verbruikers even niet gebruiken wanneer we aanzien komen dat we wat langer vrij willen staan. Volgende weekendje weg maar de waterkoker eens niet gebruiken en dan kijken wat er dan gebeurt. De melkschuimer niet gebruiken gaat mijn meisje me niet in dank afnemen :-B , maar die gaat maar 1* per dag even aan.
En de Super-B heeft idd een prima app die precies laat zien wat er gebeurt wanneer de verbruikers aan worden gezet.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Wij hebben er een 155Wp paneel op en een zelfde paneel klaar liggen om erbij te plaatsen zodra het weer (temperatuur) er goed genoeg voor is. Opbrengst heb ik nog niet kunnen checken, want pas onlangs MPPT vervangen door Victron MPPT die ik kan monitoren.
Tomaat85 schreef:
vr 15 mar 2024, 13:18
Wat meer “afleg” ruimte gecreëerd in de keuken en woonkamer. Voor de gewicht “jagers” de plank is hol.
Mooi en erg handig :thumbup: , wij zijn er ook mee bezig om daar een plank te maken.
De oplossing voor extra stopcontacten vind ik niet zo mooi :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jaap van duijn »

Zoeken naar de zekering van de 2 binnen lampjes boven mijn hoofd
Verrekt dat ik die vind in mijn boekjes, en met mijn bril in de garage met lampen een ramp om t lezen
Is een Fiat Ducato van 2019 met Weinsberg half intergraal opbouw
Wie weet het?

Dank alvast en groet Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Bravo45
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 05 aug 2020, 0:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bravo45 »

Camper uit stalling gehaald en weggebracht naar Mijdrecht voor check levelsysteem, deze lekte olie en er worden covers eronder geplaatst, daarna voor APK en volgende week op pad.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door pwhooftman »

Tomaat85 schreef:
ma 18 mar 2024, 19:16
CaradoT135 schreef:
ma 18 mar 2024, 9:33
Ik zou als het mogelijk is meer zonnepanelen op het dak gaan leggen, 100 Wp is erg weinig om ook op zonnige dagen de accu vol te krijgen.
Ja, meer panelen is nu wel het plan maar ik zou nog wel wat meer ervaring willen op doen, ook/juist wanneer de zon er wel is. En zoals al door anderen volkomen terecht opgemerkt :wink: ,we zouden ook heel makkelijk iets minder de grote verbruikers even niet gebruiken wanneer we aanzien komen dat we wat langer vrij willen staan. Volgende weekendje weg maar de waterkoker eens niet gebruiken en dan kijken wat er dan gebeurt. De melkschuimer niet gebruiken gaat mijn meisje me niet in dank afnemen :-B , maar die gaat maar 1* per dag even aan.
En de Super-B heeft idd een prima app die precies laat zien wat er gebeurt wanneer de verbruikers aan worden gezet.
100W is 's zomers voldoende voor het gebruik wat je ervaren hebt (8 á 10 uur zon per dag en effectief toch zeker zo'n 5 -7 ampere laadstroom krijgt de accu weer van half naar helemaal vol). Maar dan moet de zon wel de volle tijd op het paneel staan! En moet die elke dag schijnen! Nog veel meer dan met de satellietschotel ervaarde ik dat er 7 van de 10 keer iets in de weg stond (een boom, berg of wat dan), waardoor er ineens maar een paar uur zon op het paneel stond. Dus inmiddels 300WP op het dak, en dat met een 100Ah accu. Vaak overkill en in een paar uurtjes de accu weer vol, maar juist bedoeld als overschot voor die situaties dat je niet de hele dag zon hebt.
Tomaat85
Berichten: 76
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Tomaat85 »

:thumbup:
Camperic schreef:
di 19 mar 2024, 10:02
Wij hebben er een 155Wp paneel op en een zelfde paneel klaar liggen om erbij te plaatsen zodra het weer (temperatuur) er goed genoeg voor is. Opbrengst heb ik nog niet kunnen checken, want pas onlangs MPPT vervangen door Victron MPPT die ik kan monitoren.
Tomaat85 schreef:
vr 15 mar 2024, 13:18
Wat meer “afleg” ruimte gecreëerd in de keuken en woonkamer. Voor de gewicht “jagers” de plank is hol.
Mooi en erg handig :thumbup: , wij zijn er ook mee bezig om daar een plank te maken.
De oplossing voor extra stopcontacten vind ik niet zo mooi :wink:
Thnx :thumbup: en mbt de stopcontacten, snap ik (beetje dan) maar zie niet 1,2,3 wat beters. Ben best belangstellend in/voor een betere oplossing. Afgelopen weekend "operationeel" gebruikt en bevalt erg goed. De snoeren van de gebruikers oprollen in de houders en je ziet minimaal snoeren. Optie is om de snoeren in te korten. Ik kan ze eenvoudig uitzetten en het aansluiten was een makkie. Ik ben wel "in het hoofd" bezig met een nieuwe versie waar ik de houders voor de waterkoker en melkschuimer in de plank verwerk en een deksel op de plank maak zodat de houders indien niet gebruikt uit het zicht zijn, niet meer hoeven te worden opgeruimd en dus ook geen plek meer in de lades vragen. Ik zou dan bv de wandcontactdozen in de bovenkast kunnen plaatsen (en dus de snoeren van de houders verlengen). Maar goed, voor nu dus meer ruimte, iig niets meer opruimen wanneer we staan en dus eerst maar s ff wat langer gebruiken.
Huidige gedrag van het zonnepaneel eerst maar eens beter leren kennen voordat we uitbreiden, mede ook nav de reactie eerder over of 100w ook genoeg kan zijn. Uiteindelijk is het vraag en aanbod en daar zijn we domweg nog niet voldoende ervaren in (met alle plekken waar we dus aan "de paal" hebben gehangen :P ) En ook van belang: zelf ben ik best handig maar niet met de electra en dus afhankelijk van iemand anders voor een andere MPPT en/of plaatsing van meer panelen. En arbeidsloon bij de dealer is geen klein bier dus worden dergelijke aanpassingen ineens best duur.
Gebruikersavatar
rollow
Berichten: 93
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:50

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rollow »

Nieuw dakluik geplaatst. Vorig jaar al 1 gedaan, nu de rest. 1 to go.
:::: Rapido 983M ::::
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door hathi »

Eric schreef: Wij hebben er een 155Wp paneel op en een zelfde paneel klaar liggen om erbij te plaatsen zodra het weer (temperatuur) er goed genoeg voor is. Opbrengst heb ik nog niet kunnen checken, want pas onlangs MPPT vervangen door Victron MPPT die ik kan monitoren.….Eric daarvoor hoef je de Mppt, niet persee te vernieuwen ,daar is een mooi alternatief voor ,ook nog goedkoper dan een shunt ,mppt of iets dergelijks ,bij Conrad,voor €25;50 plus en min aansluiten op de accu ( ook Lfp) en de app downloaden…………….,
IMG_5986.jpeg
IMG_5986.jpeg (147.89 KiB) 425 keer bekeken
IMG_4425.png
IMG_4425.png (116.41 KiB) 69 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hathi op vr 22 mar 2024, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
MisterBean
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 8:36

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door MisterBean »

Hi all, vandaag uitgezocht welk soort (merk/type) stopcontact ik heb met goede hulp vanuit dit forum met als doel er daar meer van te installeren. Dus dat kan ik dan bestellen en monteren.

Wil ook nog de ruimte in de 'garage' van een 640 buscamper beter benutten door wat kratten in 2 lagen op een uittrekbare plank (per laag) o.i.d. te plaatsen.. die plank zit dan op lange lade geleiders ... ik denk 3 kratten per laag dus 6 totaal .. om niet het wiel opnieuw uit te vinden de vraag of jullie wat linkjes hebben wellicht op dit forum waar dit topic al aan bod is geweest en er wellicht al goede voorbeelden ideeën staan ?

Soortgelijke vraag voor de keuken. Daar hebben we vrij hoge inefficiënte lades en ik wil daar een binnenlade in maken om de hoogte beter te benutten. Net als je in huis in de keuken tegenkomt. Is dat al eens langs gekomen ? Kan natuurlijk wel eoa ikea lade ombouwen maar het moet ook netjes zijn.


dank alvast mb
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door cor heku »

Waarom geen (geheime) lade in een bestaande? Zie internet.
cor
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door hymer66 »

Blij, 4 nieuwe banden laten monteren, all season en dot 5123. Dus weer hopelijk veel veilige kilometers :-B . Weekend meteen maar uitproberen :wave:
Bijlagen
1000008014.jpg
1000008014.jpg (88.15 KiB) 245 keer bekeken
Groet Hymer66.
mikeanber
Berichten: 550
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
alles naar gekeken nu vol laden en vanmiddag voor eerste trip met de camper op pad
:cheers:
Plaats reactie