LPG gas en butaan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hakuna
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 11:46

LPG gas en butaan



Bericht door Hakuna »

Op dit forum staan veel vragen en antwoorden over gas, maar niet die ik zoek. Wij hadden een ouderwetse gasfles. Vorig jaar hebben we een nieuwe fles gekocht van BP die overal in te wisselen cq om te wisselen zou zijn. In turkije hadden ze daar nog nooit van gehoord en we zijn met een ander gasfles doorgereden.
Dat is een leuk verhaal en ook super aardige mensen in oost turkije, maar zo'n stalen buis in je bus is niet zo mooi en ook niet praktisch. We denken erover om over te stappen naar lpg maar daar snap ik eigenlijk niet zo veel van. Nu las ik hier een verhaal op het forum van een deelnemer die in Spanje zit. Hij kon geen lpg meer krijgen en is toen overgestapt op butaan/propaan.
Kan een gasfornuis( is wel 15 jaar oud en wel voor de camper gekocht) ook op lpg branden? Heb je daar koppelstukken voor nodig? Kan je zomaar overstappen van lpg naar propaan/butaan en vis versa?
Hoop dat mijn vraag duidelijk is.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49



Bericht door Charm »

LPG is een mengsel van butaan en propaan in een bepaalde, niet-vaste verhouding. Je gasapparatuur in de camper kan daar gewoon op werken. Wij maken er ook gebruik van en hebben daarvoor een aluminium fles met een buitenvulaansluiting. De enige terugkerende discussie is of er wel of niet een LPG-gasfilter gebruikt moeten worden om het gas te zuiveren. Er is al heel veel over LPG geschreven.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    c.westerman
    Berichten: 1109
    Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
    Locatie: Zeist

    LPG



    Bericht door c.westerman »

    Ik zou alleen een andere drukregelaar voor lpg kopen, bij elke kampeerwinkel te koop. Lpg schijnt nl schraler te zijn,wat slecht is voor het membraan. Kosten ong 8 euro. In de winter (onder 0) ofwel propaan ofwel de lpg-fles in verwarmde gasbun, grt Casper
    Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
    Gebruikersavatar
    Zwerfsteen
    Berichten: 11129
    Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
    Locatie: gemeente Albrandswaard

    Re: LPG



    Bericht door Zwerfsteen »

    c.westerman schreef:Lpg schijnt nl schraler te zijn,wat slecht is voor het membraan. Kosten ong 8 euro. In de winter (onder 0) ofwel propaan ofwel de lpg-fles in verwarmde gasbun, grt Casper
    Schraler?
    Mensen het is droog gas.
    Groet,
    Leny en Pieter
    Gebruikersavatar
    Hymermofiel
    Berichten: 189
    Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 18:51
    Locatie: Noord Holland



    Bericht door Hymermofiel »

    Schraler? Het ene gas is schraler dan het andere?
    Hoe komen fabeltjes over gas de wereld in? Zo dus.
    Hymer S660 / Mercedes 309d, 3 liter turbodiesel, 1985
    Gebruikersavatar
    Marinus
    Berichten: 2201
    Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
    Locatie: Son



    Bericht door Marinus »

    Informatie over Propaan – Butaan – Autogas (LPG)
    De tekst hieronder is alleen bedoeld voor diegene die er belangstelling voor hebben. Heb je geen belangstelling, dan moet je ook niet verder lezen.



    In de volksmond wordt de naam LPG gebruikt voor Autogas, dit is echter niet juist. Ook propaan en butaan zijn een LPG, een “Liquefied Petroleum Gas”, een tot vloeistof gemaakt petroleumgas. Petroleum is de fractie (een gedeelte) van aardolie waarvan het kookpunt net iets hoger ligt dan dat van benzine. Vroeger werd LPG alleen gewonnen uit aardolie, vandaar de naam “Petroleumgas”. Tegenwoordig wordt het echter ook gewonnen uit aardgas.

    Wat is nu LPG, een Liqeufied Petroleum Gas?
    Door het verwarmen van petroleum ontstaat er petroleumdamp. Vervolgens wordt deze damp in een vat samengeperst en afgekoeld. Dit afkoelen gebeurt echter gefaseerd. In eerste instantie wordt er zover afgekoeld dat alleen het butaangedeelte vloeibaar wordt, het propaangedeelte blijft vanwege het lagere kookpunt gasvormig. Butaan heeft immers een hoger kookpunt dan propaan en zal onder invloed van druk en koeling eerder in de vloeibare fase overgaan. Aan de onderzijde van het vat wordt vervolgens het vloeibare butaan afgetapt. Zodra alle butaan is afgetapt blijft er propaan over. Door deze verder af te koelen en samen te persen wordt deze ook vloeibaar. Deze gassen zijn echter niet zuiver, er zitten ook nog reststoffen in.

    Normaliter wordt propaan en butaan geleverd in zogenaamde "handelskwaliteit". Dat wil zeggen dat ze niet niet volledig chemisch zuiver zijn. In (handels)propaan zit naast zuivere propaan, ook een geringe hoeveelheid ethaan, propeen, butaan en buteen. En ook in (handels)butaan zit naast zuiver butaan, ook geringe hoeveelheden ethaan, propaan, propeen, buteen en pentaan. Voor normaal gebruik is dit geen enkel probleem.

    Gassoorten worden aangeduid met hun chemische formule. De chemische formule van een gas is een korte aanduiding die aangeeft uit welke elementen, en in welke aantallen atomen, een molecuul van dat gas is opgebouwd. Bijvoorbeeld de moleculen van propaan zijn opgebouwd uit en verbinding van 3 koolstofatomen (C) met 8 waterstofatomen (H), C3H8. Bij deze gassen vermeld men alleen de belangrijkste componenten, niet de kleine verontreinigingen die ook in het gas zitten.

    Hieronder staat een omschrijving van Shell voor de door haar geleverde (handels-)gassen propaan, butaan en Autogas.

    PROPAAN
    De chemische formule van propaan is: C3H8 - 3 atomen koolstof gebonden aan 8 atomen waterstof
    Omschrijving van het propaan:
    Complex mengsel van koolwaterstoffen bestaande uit voornamelijk propaan en propenen plus enkele C4 (butaan) en hogere koolwaterstoffen.
    Lage concentraties van zwavel, zwavelwaterstof en mercaptanen kunnen aanwezig zijn. De concentratie van 1.3 butadieen (< 0,01% (m/m)), wordt geacht geen nadelige effecten als genoemd te veroorzaken.
    Product kan ook een van de volgende additieven bevatten: geurstoffen (meestal ethyl mercaptaan), antivriesmiddel (methanol).

    BUTAAN
    De chemische formule van butaan is: C4H10 - 4 atomen koolstof gebonden aan 10 atomen waterstof
    Omschrijving van butaan:
    Complex mengsel van koolwaterstoffen bestaande uit voornamelijk butaan (normaal butaan en iso-butaan) en butenen plus enkele C3 (propaan), C5 en hogere koolwaterstoffen.
    Lage concentraties van zwavel, zwavelwaterstof en mercaptanen kunnen aanwezig zijn. De concentratie van 1.3 butadieen (< 0,01% (m/m)) wordt geacht geen nadelige effecten als genoemd te veroorzaken.
    Product kan ook een van de volgende additieven bevatten: geurstoffen (meestal ethyl mercaptaan), antivriesmiddel (methanol).

    LPG
    De chemische formule van Autogas is: een mengsel van C3H8 en C4H10 in wisselende mengverhouding.
    Omschrijving van LPG:
    Petroleumgas, complex mengsel van koolwaterstoffen bestaande uit voornamelijk propaan en butaan, in een wisselende mengverhouding. Voornamelijk propaan (en propenen) en butaan,bestaande uit normaal butaan en iso-butaan, (en butenen) plus enkele C5 en hogere koolwaterstoffen. Lage concentraties van zwavel, zwavelwaterstof en mercaptanen kunnen aanwezig zijn. De concentratie van 1.3 butadieen (< 0,01% (m/m)), wordt geacht geen nadelige effecten als genoemd te veroorzaken.
    Product kan ook een van de volgende additieven bevatten: geurstoffen (meestal ethylmercaptaan), antivriesmiddel (methanol).

    Tot zover de tekst van Shell.

    Aan propaan en butaan wordt tijdens de productie de geurstof ethaanthiol (oude naam = ethyl mercaptaan) toegevoegd. Dit is een sterk geurende stof waarvan slechts een heel lage concentratie nodig is om door de menselijk reukvermogen te worden waargenomen. (in geval van een lekkage) Per 2 kubieke meter gas wordt slechts een druppel van deze stof toegevoegd.

    Gasverbruik
    Wat gebeurt er nu als je een LPG fles aansluit op de gasverbruikers in de camper?

    Een LPG gasfles werkt als een soort destillatiekolom. LPG is, zoals vermeld, een mengsel van propaan en butaan. In de winter wat meer propaan dan in de zomer. Het kookpunt van propaan ligt op -42°C en het kookpunt van butaan net iets onder 0°C, beiden bij atmosferische druk (binnen de gasfles liggen de kookpunten wat hoger omdat daar een hogere druk heerst).
    Als nu de fles wordt opengedraaid en er wordt gas afgenomen dan gaat de inhoud koken en komt er in eerste instantie een gasmengsel uit met heel veel propaan (heeft immers het laagste kookpunt) en maar een klein beetje butaan. Naargelang de fles verder leeg raakt wordt het percentage butaan steeds groter. Op het laatst komt er, mits de omgevingstemperatuur hoog genoeg is om te verdampen, alleen nog maar butaangas uit.

    Gasfilter
    Wanneer is een gasfilter nodig?
    In principe zit er vanuit het destillatie- en condensatieproces in LPG (butaan en propaan) geen vervuiling. Tijdens het overpompen van de een in de andere tank kan er echter vuil in terecht komen. Stel dat er in de vulaansluiting zand, stof of andere vuildeeltjes zitten dan stromen deze samen met het vloeibare gas in de tank. Zodra uit deze tank vloeistof wordt weggepompt, zoals in een autogassysteem, dan kunnen deze stof- en vuildeeltjes meegezogen worden en voor problemen zorgen in het injectiesysteem van de auto. Hier is een gasfilter op zijn plaats.

    Echter in onze situatie, waarin het gas alleen in dampfase wordt afgetapt, kan er geen vervuiling uit de tank meekomen. Stof, zand- en vuildeeltjes, olieresten en dergelijke kunnen immers niet verdampen en blijven achter in de vloeistof cq, op de bodem van de tank. Een gasfilter is derhalve in een dampsysteem niet nodig.

    Ethaanthiol, zwarte aanslag en stank bij verbranding van LPG.
    Bij de verbranding van LPG kan er een zwarte of bruine aanslag ontstaan. Ook kunnen de verbrandingsgassen behoorlijk stinken. Deze aanslag en stank worden veroorzaakt door de verbranding van de ethaanthiol. Ethaanthiol is een zwavelhoudende geurstof die aan het gas wordt toegevoegd. Deze geurstof zorgt bij de verbranding voor de zwart/bruine aanslag en de stank van rotte eieren. Omdat ethaanthiol reageert met de oxides (roest) aan de binnenkant in de fles, (waardoor de werkzame concentratie afneemt) wordt er in het buitenland vaak een hogere dosering alsmede ook andere geurstoffen zoals tetrahydrothiopheen toegepast waardoor de aanslag en stank erger zijn dan bij LPG dat in Nederland is getankt.
    De stank van verbrand ethaanthiol wordt ook wel omschreven als de stank van uien of verbrande rubber.

    Ethaanthiol is ook behoorlijk agressief, zowel staal als kunststof en rubber worden aangetast door deze stof. Echter omdat de concentratie ethaanthiol in gas heel laag is worden gasslangen en rubber afdichtingen niet aangetast.
    Gebruikersavatar
    cobes
    Berichten: 8059
    Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
    Locatie: El Mudamiento



    Bericht door cobes »

    ik vind dit best wel mooie uitleg die Marinus steeds geeft , geeft een andere kijk op gas
    Groet Cobes.
    ___________

    ik heb een Rapido V68 met 140 pk
    Afbeelding .
    temperatuur rond mijn huis
    c.westerman
    Berichten: 1109
    Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
    Locatie: Zeist

    LPG



    Bericht door c.westerman »

    Zo is het mij uitgelegd door het LPG inbouwstation. Feit is dat die regelaars wel verkocht worden bij de kampeerwinkel.(niet bij het inbouwstation). Bedankt voor de vriendelijke reacties op dit forum :evil: :evil:
    Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
    Hakuna
    Berichten: 5
    Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 11:46



    Bericht door Hakuna »

    Mooi uitgelegd, dank Marinus.
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15352
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer



    Bericht door Hoofdnoorman »

    Marinus, op deze uitleg zaten we te wachten. Hij is naar mijn mening geheel en volledig correct.
    Pluim.
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Gebruikersavatar
    beatrix18
    Berichten: 4153
    Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50



    Bericht door beatrix18 »

    Marinus, geweldige bijdrage!
    Nu weet ik zeker waarom ik het filter nog nieuw heb liggen......en veel mega LPG gebruikers geen problemen hebben.
    Misschien een tip om deze verhandeling bovenaan bij de zoekfunctie te plaatsen en het forum op te schonen. Of er moeten wel héél goede tegen argumenten komen....

    Peter
    VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

    Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
    Gebruikersavatar
    Marius HRL
    Berichten: 9647
    Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
    Locatie: Midden-Drenthe



    Bericht door Marius HRL »

    Beste Marinus,

    Complimenten voor je bijdrage: een perfecte samenvatting! Zou best in de Kennisbank kunnen.
    Het proces van verdampen van het gas gaat gepaard met heftig borrelen van gasbellen. Dat is waarschijnlijk de verklaring dat er in (zeer) geringe mate 'vaste' en vloeibare stoffen (condensaten / paraffine / alkanen) worden aangetroffen in drukregelaars, leidingen en filters.
    In dat Kennisbank-artikel kun je misschien de grafiek met de relatie tussen mengselverhouding propaan-butaan, omgevingstemperatuur en dampdruk meenemen??

    Groeten,
    Marius HRL
    Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
    Gebruikersavatar
    Rotec 590
    Berichten: 6955
    Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
    Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
    Contacteer:



    Bericht door Rotec 590 »

    Mijn auto rijdt op gas en in plaats van LPG tank ik nu zuiver propaan.
    Moet zeggen dat de motor rustiger draait en meer vermogen heeft.
    En ietsie zuiniger loopt.
    Waarom zit er in LPG dan butaan vermengd?
    neem de tijd als je in je camper rijdt!
    Gebruikersavatar
    Marinus
    Berichten: 2201
    Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
    Locatie: Son



    Bericht door Marinus »

    Rotec, butaan wordt niet bijgemengd.

    In principe ontstaat het mengsel butaan/propaan (autogas) met nog wat andere stoffen als een reststof in het raffinageproces.
    Deze reststof (vroeger was het afval en werd het afgefakkeld) wordt vervolgens als autogas verkocht.
    Vervolgens wordt ook, in een extra processtap, het butaan en propaan van elkaar gescheiden en als aparte gassoorten verkocht.

    Dus vanuit het vervaardigingsproces omdat er 'n processtap minder nodig is (en zonder rekening te houden met accijns) is autogas goedkoper als propaan en butaan.
    Plaats reactie