Interieurverlichting met led?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Interieurverlichting met led?



Bericht door Mickel Moen »

Beste Camperforum mensen,

Wie heeft er ervaring met het vervangen van de lampjes in de interieurverlichting door ledlampjes. Ik bedoel dus niet het aanbrengen van ledverlichting, maar puur het vervangen van festoon gloeilampjes (buislampjes) door festoon ledlampjes. Zie foto.
Twee dingen die daarbij vragen oproepen:
1. Hoe reageert de boordcomputer op ledlampjes? (Gloeilampjes dimmen mooi uit als je afsluit in een VW T5. Led's kunnen dit niet, zonder speciale regelingen.)
2. Ervaringen met de kleurtemperatuur.

Afbeelding

Mickel
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Ik heb bijna alle verlichting (in de camper) vervangen door LED types.

Geen problemen met boordcomputer, heeft het (bij mij althans) niets mee te maken. auto-electronica en camper-electronica zijn gescheiden systemen.
Wat kleur betreft: De goede kopen met een typering warm/white !

Met het led-type dat halogeenlampjes vervangt met twee pennetjes als aansluiting (type g4) heb ik een klein probleem, die vallen wel eens uit de lamphouder omdat de pennetjes te dun zijn. Dit is op te lossen door er een draadje tegeaan te solderen.

Voordeel van de LEDS is niet alleen het lage stroomverbruik maar ook de minimale warmteontwikkeling wat prettig is in verlichting onder kastjes.
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden



Bericht door TOL »

Ik heb festoon lampjes gehad boven mijn keukenblok. Toen ik deze aanschafte, bijna 2 jaar terug, was dit nog niet in warm-wit. Dat is trouwens iets wat later niet meer zo opvalt.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Ik heb zoiets in de (oorspronkelijke) binnenverlichting in plaats van een gewoon gloeilampje. Dat geeft nauwelijks meer licht en je kunt er niet bij lezen, maar het kost weinig stroom en het wordt niet warm. Mijn Koreaan heeft geen ingewikkelde elektronica. Het zijn diodes, dus de plus en de min moeten goed zitten, maar dat merk je vanzelf met inzetten. Op die website vind je trouwens een overvloed van LED lampjes voor auto's.

Evert
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

't Busje (komt zo?):
Als je bij die festoon ledlights niet kan lezen is er iets niet goed.
1,8 Watt led is een flink vermogen, zeker te vergelijken met 10 watt halogeen. Ik heb ipv een 10W halogeen een Ledlicht met 5 ledjes erin en het verschil in lichtopbrengst is niet waarneembaar.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:



Bericht door Mickel Moen »

Beste mensen,

Bedankt voor de bijdragen. Het heeft mij goed op het spoor gezet. Na lang zoeken ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik 42 mm festoon lampjes wil hebben in de kleur warm wit = ± 3000k , ± 100 lumen.

Helaas is deze kleur nog niet zo algemeen als de gewone witte van ± 5000k. Deze worden rondom aangeboden voor leuke prijsjes. De warm witte zijn mij nu nog te duur. Want om nu € 50,-- uit te geven voor 6 van die lampjes gaat me iets te ver. Kortom ik wacht tot ze goedkoper worden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Wijnand
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 10 jun 2003, 23:01
Locatie: Kranenburg-Nutterden Dld.
Contacteer:



Bericht door Wijnand »

ik zoek een gecombineerde rem/achterlicht. Hebben ze die ook?
http://www.klavierles.nl

Sunliving M46SP Fiat Ducato 130 Multijet (250) 2014.
Hank-B



Bericht door Hank-B »

:bang:
Laatst gewijzigd door Hank-B op vr 03 jun 2011, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijnand
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 10 jun 2003, 23:01
Locatie: Kranenburg-Nutterden Dld.
Contacteer:



Bericht door Wijnand »

Nou, ik kan hem niet vinden...
http://www.klavierles.nl

Sunliving M46SP Fiat Ducato 130 Multijet (250) 2014.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

ik heb ze wel eens gezien dan zit er voor het achterlicht gedeelte een paar ledjes in de kopse kant van de lamp ,en voor het remgedeelte een aantal leds in de omtrek.
ik dacht op e-bay.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
h3sen
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:37
Locatie: Dongen



Bericht door h3sen »

Voor goedkope ledverlichting: http://stores.ebay.nl/tinxi-com-cn-onli ... =831756509

en
ga naar de site ebay.nl. Tik bij de zoekopdracht in: ledlight 12V , vink ook aan dat er wereldwijd gezocht moet worden (in de linker kolom) en je vindt heel veel goedkope artikelen voor de camperverlichting. De man in Hongkong verzendt ze zelfs gratis. Ik heb bij hem een aantal ledlichten gekocht, waaronder een gecombineerde rem- achterlicht en het werkt perfect. Ook de staaf ledlampjes heeft hij in verschillende grootte. De volgende heb ik daar gekocht, maar let op: de bajonetpinnetjes moeten niet op dezelfde hoogte liggen anders passen deze niet.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0595238628 scroll naar onder en je ziet ze. Een paar weken geleden waren deze in de aanbieding 4 voor €12,-
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Ebay



Bericht door Mickel Moen »

h3sen

De weg naar ebay weet ik te vinden. In mijn geval zoek ik wereldwijd op festoon (type lamp), 42 ( maat ) en warm (voor de juiste kleurtemperatuur). Even wat zoekresultaten bij sortering op: prijs + verzendkosten bovenaan:

festoon: 10873 resultaten goedkoopste buislampje: € 0,76 (incl verz)
festoon 42: 1301 resultaten, goedkoopste: € 0,76 (incl verz)
festoon 42 warm: 17 resultaten, goedkoopste € 6,50 (incl verz) (maar helaas niet de juiste kleurtemperatuur 6200k)

Kortom: de lampjes in de juiste maat met de juiste kleurtemperatuur worden nu nog niet zoveel gemaakt en zijn dus nog duur. Ik verwacht dat er binnen enkele maanden wel meer aanbod is.

Wellicht dat ik voor het "proberen " eerst eens zo'n goedkoop lampje in een andere kleurtemperatuur bestel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:



Bericht door Mickel Moen »

Vandaag binnengekregen: 2x Bright Warm White 12 SMD LED Festoon 41mm 6413 VW

Gekocht op Ebay: 2 lampjes voor ± € 5,00, gratis verzending.

Meteen geplaatst. Ziet er goed uit.

Zie verder: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 05#p215690
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie