lekkend toilet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
mcdepbo
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 jul 2008, 16:50

lekkend toilet



Bericht door mcdepbo »

dag allemaal,
misschien kan iemand mij een tip geven: er blijft steeds een klein stroompje spoelwater in mijn toilet stromen... ik heb al alles geprobeerd, alle kranen geledigd, pomp uit waterreservoir gehaald, maar alleen als ik mijn warmwaterboiler iets ledig (via de vorstbeveiliging) , houdt het druppelen in het toilet op? ik rijd met een Hymer 564 van 1996 op een Fiat Ducato onderstel. alles , zowel het thetford toilet als de verwarmingsboiler zijn origineel geplaatst. de camper wordt weinig gebruikt (2x per jaar). kan er ergens een afsluitklep of ontluchtingsklep of wat dan ook, last hebben van te lang ongebruikt?
Het is wel vrij vervelend, want na een uur is mijn (gesloten) toilet vol gelopen, als het reservoir dan ook al gebruikt en vol is, wordt dat een ongezellig probleem!
dank voor alle goede raad!
Paul
Wim56
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 13:17
Locatie: Philippine (Zeeuwsch Vlaanderen)
Contacteer:



Bericht door Wim56 »

wek type toilet van thetford ?
de meest moderne toileten van thetford hebben een electrisch ventiel die de water toevoer naar het toilet regelt als je op de knop drukt spoelen loslaten en hij stopt
in dit ventiel zit een O ring van neopreen of teflon deze zal beschadigd zijn bijven plakken toen die bediend werd of stuk gevroren tijdens winter, de enigste remedie om dit op te lossen zal een nieuwe kraan/ventiel zijn te verkrijgen bij de vakhandel (Caravan / Campersenter)

groet Wim
Groet Wim,

Werken is fantastisch maar laat voldoende over voor je collega's
Wim56
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 13:17
Locatie: Philippine (Zeeuwsch Vlaanderen)
Contacteer:



Bericht door Wim56 »

dubbel
Laatst gewijzigd door Wim56 op di 22 jul 2008, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Wim,

Werken is fantastisch maar laat voldoende over voor je collega's
Wim56
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 13:17
Locatie: Philippine (Zeeuwsch Vlaanderen)
Contacteer:



Bericht door Wim56 »

dubbel
Laatst gewijzigd door Wim56 op di 22 jul 2008, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Wim,

Werken is fantastisch maar laat voldoende over voor je collega's
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....

Re: lekkend toilet



Bericht door traveller630 »

mcdepbo schreef:dag allemaal,
misschien kan iemand mij een tip geven: er blijft steeds een klein stroompje spoelwater in mijn toilet stromen... ik heb al alles geprobeerd, alle kranen geledigd, pomp uit waterreservoir gehaald, maar alleen als ik mijn warmwaterboiler iets ledig (via de vorstbeveiliging) , houdt het druppelen in het toilet op? ik rijd met een Hymer 564 van 1996 op een Fiat Ducato onderstel. alles , zowel het thetford toilet als de verwarmingsboiler zijn origineel geplaatst. de camper wordt weinig gebruikt (2x per jaar). kan er ergens een afsluitklep of ontluchtingsklep of wat dan ook, last hebben van te lang ongebruikt?
Het is wel vrij vervelend, want na een uur is mijn (gesloten) toilet vol gelopen, als het reservoir dan ook al gebruikt en vol is, wordt dat een ongezellig probleem!
dank voor alle goede raad!
Paul
Waarschijnlijk blijft de schakelaar hangen. Dit gebeurt meestal doordat er kalk in zit. Via de site van Thetfort is een werkbeschrijving te vinden.....


http://www.thetford-europe.com/web/show ... /langid=43


Succes!
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Paul,

Je beschrijft dat je het pompje uit het waterreservoir gehaald hebt. Dat betekent dat het een dompelpompje is en dat werkt alleen als een van de uitstroomopeningen (kranen / toiletspoelinrichting) geopend wordt. Dan wordt ook een schakelaar geactiveerd, die de pomp start.
Als je de pomp NIET hoort lopen, is het niet de schakelaar op je cassettetoilet.

Je beschrijft dat het aftappen van de boiler, via de vorstbeveiliging soelaas biedt. Naar mijn bescheiden mening betekent dit, dat er dus druk opgebouwd wordt in het watercircuit, zonder dat de pomp aan staat.
Zeker als de boiler niet goed ontlucht is, betekent verwarming van het boilerwater dat ook de lucht erboven wordt verhit en dus gaat die lucht uitzetten. Als je een combi van kachel en boiler hebt, gebeurt dat ook wanneer je uitsluitend de kachel aanzet.

De spoelfunctie van je cassettetoilette (b)lijkt aangesloten te zijn op het koudwatercircuit van de camper. Spoelen doe je door het indrukken van een knop, die zowel de dompelpomp start, als een afsluiter in de watertoevoer opent. Het lijkt mij dat die afsluiter niet goed meer afsluit; hoogstwaarschijnlijk door kalkafzetting.

Primaire aanpak: ontkalken.
De handigste manier is de centrale aanpak: schoonwatertank ledigen en vullen met een liter of 20 warm water, waarin je 100 gram citroenzuur in hebt opgelost; je kunt ook Kemdirect ontkalker gebruiken). Je opent alle kranen (incl toiletspoeling), totdat er warm (citroenzuurhoudend) water uit stroomt en laat het spul inweken. Na een half uur herhalen en weer laten inweken. Vervolgens het gehele schoonwatersysteem doorspoelen met schoon water. Nu zijn de boiler, alle leidingen, de schoonwatertank, de kranen etc. veilig ontkalkt.
Als het probleem hiermee niet verholpen is, lijkt het erop dat de klep in die afsluiter bij de toiletspoeling niet goed meer werkt. Dan is demontage van de electrische klep noodzakelijk (instructie op Thetfort-website). Je kunt dat ding dan nogmaals in een citroenzuuroplossing leggen en kijken of de klep daarna wel afsluit. Zo niet...... vervangen.

Succes! Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
mcdepbo
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 jul 2008, 16:50



Bericht door mcdepbo »

hartelijk dank voor de goed raad!
door op de website van Thedfort te zoeken, heb ik alle werkbeschrijvingen gevonden. De electrische afsluitklep lijkt mij, door lang stilstaan, de boosdoener. ik heb deze ondertussengevonden, gedemonteerd, en ga hem proberen te ontkalken. lukt dit niet, dan op zoek naar een vervanger.

toch leuk om direct positieve reacties te krijgen!
Paul
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

mcdepbo schreef:hartelijk dank voor de goed raad!
door op de website van Thedfort te zoeken, heb ik alle werkbeschrijvingen gevonden. De electrische afsluitklep lijkt mij, door lang stilstaan, de boosdoener. ik heb deze ondertussengevonden, gedemonteerd, en ga hem proberen te ontkalken. lukt dit niet, dan op zoek naar een vervanger.

toch leuk om direct positieve reacties te krijgen!
Paul
Ik denk dat je dan het euvel hebt opgelost. Ontkalken en regelmatig gebruiken is belangrijk.

Succes!
Plaats reactie