Eerste camperplaats in Turkije een feit

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden

Eerste camperplaats in Turkije een feit



Bericht door yerküre »

Turkije heeft veel mogelijkheden voor de camper om te overnachten. Men kan vrijwel altijd wel een plekje ergens vinden, ook op de spaarzame campings (of wat daarvoor door moet gaan) en op sommige gedoogplaatsen (met name buiten het seizoen). Camperplaatsen zoals wij die kennen in Frankrijk, Duitsland, Italië en andere landen waren er tot nu toe niet in Turkije, althans ik ben ze nog nooit tijdens mijn vele reizen door Turkije tegen gekomen en heb ze ook nergens beschreven zien staan.

Sinds kort is er echter een heuse camperplaats in Turkije. De camperplaats is gelegen aan de Rainbow Bay (Gökkuşağı Koyu) in de plaats Özdere. Özdere ligt ca. 50 km ten zuiden van İzmir aan de Eëgische Zee. De streek is bekend om zijn mandarijnen (Satsuma). Deze camperplaats ligt in een kleine prachtige baai met een strandje, temidden van een stuk natuurgebied met bos. Het is daar echt heerlijk toeven.

Afbeelding

De gegevens zijn:
Plaats:
Özdere [İzmir]
Adres:
Rainbow Bay (Gökkuşağı Koyu), Çukuraltı Mahallesi, Özdere, İzmir
Aan de doorgaande weg 35-39 tussen Seferhisar en Selçuk in Özdere de weg inslaan tegenover het nieuwe complex van de Jandarma Karakolu (38.024N, 27.086E ) en de borden Rainbow Bay volgen
Coördinaten:
38.0165N, 27.0755E (de coördinaten zijn niet geverifieerd)
Prijs:
15 YTL (op basis van 2 personen), inclusief water lozen en (bron)water innemen.
3 YTL voor elektriciteit (de genoemde prijzen gelden voor 2006)
Voorzieningen:
toilet lozen, (bron)water innemen, elektriciteit, toiletten, stranddouche.
(nog) geen mogelijkheid om vuil water te lozen
Winkels:
het centrum van Özdere met supermarkten, postkantoor, bankautomaat en gezondheidsvoorzieningen ligt op ca. 2,5 km afstand
Gezellige markt in het centrum op zaterdag, op woensdag in Ortaköy (ook ca. 2,5 km).
Hoe te bereiken:
- Vanuit westelijke richting (Çeşme) rijdt men via Seferhisar en Gümüldür naar Özdere. Als men de gemeentegrens van Özdere passeert ziet men links de supermarkten BIM en Tansaş (bij een benzinestation) en iets verder de openluchtbioscoop Hollywood. Ca. 2 km verder ziet men, vlak na het benzinestation rechts, ook aan de rechterkant (tegenover de Jandarma) het bord met de verwijzing naar Rainbow Bay. Na ruim 1 km komt men op de camperplaats.
- Vanuit oostelijke richting (Kuşadası / Selçuk) de weg naar Özdere nemen. Na het passeren van het centrum (te herkennen aan de middenberm) na de eerste heuvel direct links. Ook hier is het met een bord aangegeven.
- Vanuit noordelijke richting (İzmir) rijdt men via Gaziemir en Menderes, wat kilometers na Menderes kan men vervolgens kiezen, of via Gümüldür te rijden, of via Ahmetbeyli en daarna naar Özdere.[/list]
Informatie:
De camperplaats ligt op het terrein van café-restaurant Rainbow Bay (Gökkuşağı Koyu) in een stuk natuurgebied. Dit is een prima en keurig café-restaurant met schappelijke prijzen (en met de originele Nederlandse Senseo-koffie), en echt schitterend gelegen met uitzicht over de baai. De baai heeft een klein strand met ligstoelen, een douche en omkleedcabines. De gehele camperplaats is geheel vrij van zwerfafval (toch wel een zeldzaamheid in Turkije). Er zijn enige staanplaatsen direct aan de baai en wat meer plaatsen daar 20m. vandaan. Het “kamperen” (gebruik van zonneluifel, tafel en stoelen buiten, etc.) is toegestaan. Het lozen van vuil water is thans nog niet mogelijk, maar de eigenaar hoopt dit in de nabije toekomst te kunnen verwezenlijken. Overigens wordt ook gewerkt de camperplaats te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van de camperbezitter. Satelliettelevisie-ontvangst is door de vele bomen niet op alle plaatsen mogelijk, maar voor degenen voor wie in de zon staan geen probleem is, zal tv-kijken (Türksat met een 70cm schotel) zeker lukken.
De camperplaats is het hele jaar rond geopend, dus ook geschikt voor zij die buiten het seizoen of in de winter daar willen verblijven.

De genoemde prijzen van 15 YTL (ca. € 8,00) en 3 YTL (ca. € 1,60) gelden voor 2006, de prijzen voor 2007 zijn nog niet bekend, deze zijn mede afhankelijk van de waarde van de Turkse Lira (nu € 1,00 = ca. 1,85 YTL, maar schommelde dit jaar al tussen de 1,60 en 2,10 YTL) en de onvoorspelbare Turkse inflatie.

Bij de sympathieke eigenaar Yalçın (ook wel Boris genoemd) kan de camperbezitter terecht voor informatie over de mogelijkheden welke er zijn om de omgeving te verkennen of bijvoorbeeld vanuit Özdere Efese, Klaros of andere oudheidkundige plaatsen te bezoeken. Als men de juiste persoon treft, kan men bij Rainbow Bay met Turks, Engels, Duits, Frans of Nederlands terecht.

Hopelijk vindt dit goede initiatief van de heer Yalçın Tataş snel navolging in Turkije!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Hoewel vreselijk ver weg (voor mij dan) ziet het er bijzonder fraai uit en hoop ik dat er meer van dit soort plaatsen bijkomen.
Gebruikersavatar
Possl-tje
Berichten: 3497
Lid geworden op: di 21 dec 2004, 16:33
Locatie: Somewhere over the ocean
Contacteer:



Bericht door Possl-tje »

Fantastisch, bedankt voor de tip :D
Groetjes van Jan

Met de Pössl en TomTom, kom ik dra weerom.
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Ina
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 14:50
Locatie: Zevenhuizen (Gr)



Bericht door Ina »

GEWELDIG!!!
Leuk dat ook Turkije camperplaatsen gaat creeeren!! Hoewel we volgend jaar naar Griekenland gaan ,staat Turkije op mijn wensenlijst (mijn man vind Griekenland eerst wel "gek genoeg" qua afstand,dan!!)
Bedankt dus voor deze tip.
Ziet er trouwens fantastisch uit!!!

Ina
Het leven is 1 groot feest....je moet alleen wel zelf de slingers ophangen!
feel free 3
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 24 jul 2005, 19:00
Locatie: Rotterdam

Camperplaats Turkije



Bericht door feel free 3 »

In mei dit jaar waren we in Turkije en troffen daar een prachtige GOP, aangelegd en beheerd door de gemeente.
Het ligt in het voorstadje Tatlica aan de weg van Tatlica naar Konya bij het kruispunt naar o.a. Kahraman.
Klinker bestrating, verlichting, WC's, water en electriciteit.
Het geheel wordt 24 uur per dag bewaakt door de bewaking van de naast gelegen "volkstuintjes".
Op loopt afstand is een bushalte naar Konya.
In Konya richting Kahraman rijden en al snel wordt de gop door bordjes aangegeven.
Ideaal gelegen voor een bezoek aan Konya.
Kan even geen foto plaatsen, maar deze komt tzt nog.
Hayirli yolculuklar (goede reis)
Feel Free
Laatst gewijzigd door feel free 3 op do 30 nov 2006, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden

Re: Camperplaats Turkije



Bericht door yerküre »

feel free 3 schreef:In mei dit jaar waren we in Turkije en troffen daar en prachtige GOP, aangelegd en aangelegd en beheerd door de gemeente.
Het ligt in het voorstadje Tatlica aan de weg van Tatlica naar Konya bij het kruispunt naar o.a. Kahraman.
Op loopt afstand is een bushalte naar Konya.
In Konya richting Kahraman rijden en al snel wordt de gop door bordjes aangegeven.
Ideaal gelegen voor een bezoek aan Konya.
Kan even geen foto plaatsen, maar deze komt tzt nog.
Dat is dan goed nieuws! Hopelijk breidt het aantal camperplaatsen in Turkije zich snel uit.
Maar even voor de duidelijkheid, bedoel je het dorpje Tatlıcak ongeveer 10 km ten oosten van Konya-centrum aan de weg no. D330 van Konya naar Karapınar?
Ben benieuwd naar de foto!
feel free 3
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 24 jul 2005, 19:00
Locatie: Rotterdam

Camperplaats Turkije



Bericht door feel free 3 »

Inderdaad Yerküre, die bedoel ik. De "K" was eruit gevallen.

Wij waren de eerste camperaars op deze gop, de waterleidingen werden net aangesloten.
Het is, zo naast de grote weg, een beetje lawaaierig maar een perfecte plek voor een bezoek aan Konya (parkeren bijna onmogelijk) waar zoveel cultuur en andere zaken te zien is.
Ik kom al 41 jaar in Turkije, heb er 9 seizoenen in de reiswereld gewerkt en verbaas me telkens weer hoe "Europees" Turkije is geworden.

Vorig jaar 3 maanden langs de Zwarte Zee geweest en dt jaar 3 maanden Oost Turkije. Geweldig !!!

Als er camperaars zijn die meer info willen hebben, mail me dan gerust.
Feel Free
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden

Re: Camperplaats Turkije



Bericht door yerküre »

feel free 3 schreef:Wij waren de eerste camperaars op deze gop, de waterleidingen werden net aangesloten.
Het is, zo naast de grote weg, een beetje lawaaierig maar een perfecte plek voor een bezoek aan Konya (parkeren bijna onmogelijk) waar zoveel cultuur en andere zaken te zien is.
Is het soms hier?

Afbeelding
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)

Re: Eerste camperplaats in Turkije een feit



Bericht door CaroLen »

yerküre schreef:Camperplaatsen zoals wij die kennen in Frankrijk, Duitsland, Italië en andere landen waren er tot nu toe niet in Turkije, althans ik ben ze nog nooit tijdens mijn vele reizen door Turkije tegen gekomen en heb ze ook nergens beschreven zien staan.
Hé Yerküre, bij Kas was ook al een Camperplaats, Zie topic
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ats+turkye
Ook op Google earth gekeken maar kreeg niet zo'n scherpe afbeelding.
Maar ongeveer op coördinaat 36.12.27.05 N - 29.37.05.08 E
Volgende week ben ik er weer zal er een foto van maken, (hopelijk hangt het bord er nog, je weet er maar nooit.)
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Op verzoek van Feel Free (hij krijgt de foto er niet op) een reactie:

Nou "Aardbolletje" ik kan het niet precies aanwijzen op jouw satelietfoto,
waarschijnlijk het stukje midden-onder, maar het ligt inderdaad aan de weg van Konya naar Karapinar in het stadje Tatlicak aan de D 330 en staat al vrij snel d.m.v. bordjes aangegeven.

Groeten,
Feel Free

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden

Re: Eerste camperplaats in Turkije een feit



Bericht door yerküre »

CaroLen schreef:Hé Yerküre, bij Kas was ook al een Camperplaats, Zie topic
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ats+turkye
CaroLen, je hebt gelijk, je had vorig jaar al een camperplaats in Turkije gemeld, en zoals je schrijft moet die nabij het prachtige Kaş zijn! Had ik helemaal over het hoofd gezien, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt.
En omdat ook feel-free-3 al in mei op een net nieuw aangelegde camperplaats in Tatlıcak nabij Konya had gestaan, klopt de titel van dit item dus niet meer ......
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)

Re: Eerste camperplaats in Turkije een feit



Bericht door CaroLen »

yerküre schreef:
CaroLen schreef:Hé Yerküre, bij Kas was ook al een Camperplaats, Zie topic
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ats+turkye
CaroLen, je hebt gelijk, je had vorig jaar al een camperplaats in Turkije gemeld, en zoals je schrijft moet die nabij het prachtige Kaş zijn! Had ik helemaal over het hoofd gezien, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt.
En omdat ook feel-free-3 al in mei op een net nieuw aangelegde camperplaats in Tatlıcak nabij Konya had gestaan, klopt de titel van dit item dus niet meer ......
So What.
Uit dat oogpunt zeg ik het niet, integendeel, daar gaat het toch niet om,
die tijd dat ik me daar wat van aantrekt ,voorzover ik dat überhaupt zou doen, ligt al even achter me, belangrijker is dat gemeld word dat ze er zijn en hopelijk steeds meer komen.
Morgenochtend om 7 uur stap ik in het vliegtuig en in Antalya staat de auto klaar voor de rit naar Fethye.Rij dan door de bergen over Korkatelli.
Volgende week maandag vliegen we pas op 23.45 hr terug, die dag rijden we dan op ons gemak langs de kust terug omdat ik dit een prachtige route vind en probeer wat, niet officiële, Camperplekken te fotograveren.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
peterbroos
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 okt 2005, 12:47
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:



Bericht door peterbroos »

mooi land zo lang er niets gebeurd.

Vorige week heeft een klant van ons een aanrijding gehad in Turkije, een vrachtauto kwam op de verkeerde weghelft, en botste frontaal op de camper. gelukkig was de snelheid niet zo groot, en konden alle passagiers zonder verwondingen hun auto verlaten.
De kampeerauto werd afgesleept, en onze klant wou mee naar de plaats waar zijn kampeerauto gestald zou worden, dit mocht niet en was onbespreekbaar. Hij werd samen met zijn vrouw naar een hotel gebracht, waarna hij de andere dag opnieuw probeerde om naar zijn camper te gaan( wat niet lukte) , de vierde dag mocht hij naar het terrein waar zijn camper gestald was. wat hij aantrof was het volgende, een kampeerauto die volledig gestript was. tv ontvanger, schotel, alle etenswaren en kleding , zelfs LPG tank , fietsenrek, navigatie, je kunt het niet opnoemen het was er af en verdwenen.
Hij heeft bij politie alles aangegeven, zonder dat men iets voor hem gedaan heeft.
De ANWB heeft besloten, om deze kampeerauto niet meer op te halen, omdat hij compleet gesloopd is.
Onze klant, kan dit niet verwerken, zijn camper was zijn alles.
Hij heeft nu slachtofferhulp.

NICO veel sterkte.
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden



Bericht door yerküre »

peterbroos schreef:mooi land zo lang er niets gebeurd.

Vorige week heeft ...........
En wat heeft dit met het onderwerp te maken?
Plaats reactie