| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
*ROL*
Geregistreerd op: 12 Feb 2006 Berichten: 20 Woonplaats: Vlaamse ardennen
|
Geplaatst: Di 16 Mei 2006, 10:11 Onderwerp: het reservewiel |
|
|
onlangs hebben we een nieuwe camper gekocht, doch zoals de meeste heb ik wel een probleem om onder het maximum gewicht van 3.5 ton te blijven.
Daarom dacht ik, is het niet mogelijk het reservewiel thuis te laten, dat geeft een meer plaats in de koffer en een grote winst op mijn gewicht.
Kent er iemand een alternatief om bij een platte band toch geen onoverkomelijk probleem te hebben.
Ik wacht met spanning op een gouden tip.
groeten |
|
| Terug naar boven |
|
 |
javanes

Geregistreerd op: 25 Aug 2004 Berichten: 9492 Woonplaats: Hoek (Zeeuwsch Vlaanderen)
|
Geplaatst: Di 16 Mei 2006, 10:35 Onderwerp: |
|
|
Voor een personenauto bestaan er spuitbussen met bandenreparatiespray.
In een een camperband zit meestal een druk van boven de 4 bar en dat kan een dergelijke spuitbus nooit aan.
Zelfs al zou het kunnen dan is een dergelijke reparatie voor een voertuig van 3500kg volgens mij levensgevaarlijk.
Volgens mij zul je toch je reservewiel mee moeten nemen.
Groeten,
Jacques _________________ Groeten,
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato met een 2.5TDI.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
de Guust

|
Geplaatst: Di 16 Mei 2006, 11:12 Onderwerp: |
|
|
effe voorop gesteld, hoe vaak heb je een lekke band gehad???
Ik in al die jaren 1 x, wat kost een bandenboer om te te laten regelen.
wat weegt dat reservewiel, misschien eens interressant omn dat eens te bekijken??
ik weet niet wat er allemaal onder je reisverzekering valt, misschien eens interressant om die vraag daar eens weg te leggen, of in zo'n geval je hulp krijgt bij een kapotte band, en of het dan een probleem is als je geen reservewiel bij hebt?? _________________ gr de Guust
er komt een dag dat morgen niet meer komt, tot die tijd wil ik genieten!! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ludwig
|
Geplaatst: Di 16 Mei 2006, 15:26 Onderwerp: |
|
|
Je zal zonder reservewiel in elk geval een langere tijd geïmmobiliseerd blijven.
Wachten op wegenhulp, die wiel laten demonteren, naar bandencentrale om te laten herstellen/vervangen, terug rijden, wiel terug monteren.
Als je op een pechstrook van een drukke autoweg staat kan die tijdspanne beangstigend en gevaarlijk zijn. Hoe vlugger weg, hoe beter. Het monteren van het reservewiel gaat in elk geval sneller !
Ik weet niet of iemand daarentegen ervaring heeft met het vervangen van de 5 wielen door aluminium velgen. Weet iemand wat dit op gewichtsbesparing betekent ? Misschien heb je 5 alu velgen + band voor het gewicht van 4 stalen velgen + band. En ondertussen bespaar je ook nog wat gewicht in je geldbeugel
Groeten,
Ludwig |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Di 16 Mei 2006, 16:12 Onderwerp: |
|
|
| Hendrick schreef: |
En wat doet dit topic onder NAVIGATIE  |
Ik denk dat hij de weg even kwijt was. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
*ROL*
Geregistreerd op: 12 Feb 2006 Berichten: 20 Woonplaats: Vlaamse ardennen
|
Geplaatst: Wo 17 Mei 2006, 19:48 Onderwerp: het reservewiel |
|
|
Na de reacties op dit forum, heb ik wat verder nagedacht en navraag gedaan
Vooreerst een reservewiel weegt 25 kg. ( 15 ")
Het klopt dat men het reserwiel niet zoveel nodig heeft, maar men kiest dat moment niet zelf en men kan wel worden geholpen door een pechverhelper,
maar dat kan op bepaalde momenten en plaatsen problemen geven en zelfs gevaarlijk zijn (b.v. een drukke autoweg)
Mijn tussentijds besluit is dat ik om gewicht te besparen, o.a. ga uitkijken naar 1 aluminiumvelg voor het reservewiel en ook de gewone gasflessen zou vervangen door de nieuwe kunststofflessen (tarra van gewone fles is 10 kg)
Dank voor de reacties |
|
| Terug naar boven |
|
 |
M&M on tour

|
Geplaatst: Wo 17 Mei 2006, 21:41 Onderwerp: |
|
|
idd je word door bv de anwb gewoon geholpen als je geen reserve band bij je hebt.
Heb het zelf al ondervonden doordat ze me op een zaterdag nacht een band lek gestoken hadden.
De dag erna zondag zouden we van groningen naar beverwijk dus de lekkeband maar thuis gelaten (hadden we toch niets aan) en jahoor op de afsluitdijk(een super plek pfff) een lekke band (de reserve wiel)
Lid geworden van de anwb dus extra betaald langs de weg maar wel geholpen aan een nieuwe band ook op zondag.
De man van de anwb had een sleutel van een garage in makkum.
De anwb monteerde zelf de band en er werd geld in een enveloppe gedaan voor de band en een notitie gemaakt en netjes in de brieven bus gedeponeerd.
Dus was mooi geholpen op een zondag en er erg blij mee al was het wel mijn duurste band met alle kosten in totaal die ik ooit gehad heb
maar kon wel weer verder rijden en daar ging het om.
Alleen was het zeer maar dan ook zeer omslachtig,dus zou wel een reserve band mee nemen .
Er zijn ook van die zgn thuis komertjes kun je niet ver en herd mee rijden maar wel naar een dicht bijzijnde garage/bandenhal komen.
Ik heb laatst ergens gelezen dat de nieuwe sprinters geen reserveband meer hebben is mischien een idee om ff bij de mercedes te gaan kijken wat voor alternatief zij hebben. _________________ Wij zijn geen vreemden, wij zijn vrienden die je nog niet hebt ontmoet.
www.camperclubje.nl
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
janschrik

|
Geplaatst: Do 18 Mei 2006, 8:04 Onderwerp: Re: het reservewiel |
|
|
| *ROL* schreef: |
de gewone gasflessen zou vervangen door de nieuwe kunststofflessen (tarra van gewone fles is 10 kg)
Dank voor de reacties |
Maak daar ook maar aluminium van dat scheelt ook weer.
Er bestaan ook van die dingen voor in de velg zofdat je platte band niet van de velg afgeduwd wordt _________________ Hymermobil B544 TL '94 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
lievemarc
|
Geplaatst: Do 18 Mei 2006, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Als het zo nauw steekt dat je op over gewicht komt door het al dan niet een reserve wiel te hebben al dan niet een lichtgewicht, dan zou ik mij ook de vraag stellen of de as belasting wel in orde is, en misschien moet het reserve wiel we meer vooraan zitten in je camper in plaats van achteraan.
Of 20 liter minder water in pakken, 20 liter minder tanken, zonder reserve wiel is toch zo maar een vieze gedachte, denk maar is aan welke andere spullen we als reserve meesleuren voor je weet maar nooit, en die overal te koop zijn misschien wel niet vandaag maar toch morgen alshet moet. maar zonder reserve wiel,....., je staat er toch maar op het meest ongelegen moment .... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Blauwkous

|
Geplaatst: Do 18 Mei 2006, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Volgens een betrouwbare buur, die bij de Chrysler- en Mercedesdealer in Veenendaal werkt en veel zware voertuigen aflevert, gaan er geen reservebanden meer mee in de terreinwagens en de Sprinters.
Twee (!) spuitbussen bandenreperatie is volgens de dealer voldoende.
Voor mij dus geen reserveband meer mee.
Paul Hermans. _________________ Hartelijke groeten van Paul (en Rita natuurlijk).
www.paul-en-rita.nl |
|
| Terug naar boven |
|
 |
teo zelf

|
Geplaatst: Do 18 Mei 2006, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Gouden tip voor gewichtsbesparing!!!!
Vrouw thuis laten! Of inruilen voor een lichter exemplaar!  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Blauwkous

|
Geplaatst: Do 18 Mei 2006, 22:13 Onderwerp: |
|
|
teo, wordt wel koud 's nachts  _________________ Hartelijke groeten van Paul (en Rita natuurlijk).
www.paul-en-rita.nl |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Autostar Gast
|
Geplaatst: Do 18 Mei 2006, 22:17 Onderwerp: |
|
|
Neem je toch een jongere warme licht gewicht KIP
Gr Willy |