Snelheid camper > 3500 kg?
Snelheid camper > 3500 kg?
hoi medecamperaars, ik vraag mij af wat de toegestane snelheid is in de europese landen voor een camper die zwaarder is dan 3500kg ?
Als dat zo is dan rijden ze allemaal te hard in Frankrijk -Italie -Duitsland -Belgie....incl. het vrachtverkeer!!
Ik denk ik kijk eens in het ANWB handboek en wat denk je, er staan alleen de snelheden in tot 3500 kg., personen/bestelauto's tot en met 3500kg met/zonder aanhandwagen =110 km. per uur(autosnelweg frankrijk)
Wordt je dus ook niet veel wijzer van!!
gr. Anneke...
Ik denk ik kijk eens in het ANWB handboek en wat denk je, er staan alleen de snelheden in tot 3500 kg., personen/bestelauto's tot en met 3500kg met/zonder aanhandwagen =110 km. per uur(autosnelweg frankrijk)
Wordt je dus ook niet veel wijzer van!!
gr. Anneke...
Een vlinder telt geen maanden doch momenten en heeft tijd genoeg!
Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!
Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!
Snelheid
Misschien is er op dit forum iemand die mij kan uitleggen waarom een kampeerauto die een ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen heeft van meer dan 3500 kg, op een autoweg of autosnelweg niet sneller mag rijden dan 80 km/h.
Ik denk er nl als volgt over :
De snelheidsbeperking voor bepaalde voertuigen is geregeld in het RVV, art. 22.
In art. 1 ao; van het RVV staat de definitie van wat een vrachtauto is, nl:
"Een vrachtauto is een motorvoertuig, NIET INGERICHT VOOR HET VERVOER VAN PERSONEN, waarvan de massa van het ledig voertuig vermeerderd met het laadvermogen, meer bedraagt dan 3500 kg.
Betreffende de gedragsregel zoals die van de snelheidsbeperking, kan een kampeerauto, zelfs een die meer weegt dan 3500 kg, nooit een vrachtauto zijn. Hij voldoet niet aan de definitie. Hij is n.l. niet als vrachtauto ingericht.
Wat het technisch gedeelte betreft valt de kampeerauto in de categorie van bedrijfsauto's. (Voertuigeglement).
Daarin worden genoemd : vrachtauto's, bussen en kampeerauto's.
De kampeerauto, zo staat verderop, is een personen- of bedrijfsauto, waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer van personen en is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid.
Ook hier wordt de kampeerauto uitgesloten van de benaming "vrachtauto"'
In de rijbewijsregeling wordt geregeld welke categorie rijbewijs men moet hebben als de categorie van het voertuig dat men bestuurt , populair gezegd meer kan wegen dan 3500 kg.
Men behoeft dan een C rijbewijs. Of het nu een voertuig is dat is ingericht tot het vervoer van een bepaald aantal personen, of specifiek voor het vervoer van lading. Dat maakt niet uit. Het gewicht is bepalend.
Ook deze regeling staat los van de snelheidsregeling in het RVV.
Let echter wel op : Op sommige kampeerauto-kentekenbewijzen staat als voertuigcategorie opgegeven "bedrijfsauto" met de toevoeging "kampeerauto ".
Wat mijbetreft mogen kampeerauto's dus sneller dan 80 km/h.
Dat zou echter wel de reden kunnen zijn dat U de bekeuring toch thuis krijgt als U geflitst bent. Bezwaar maken is dan de enige optie.
Om nu de steeds terugkerende discussie over de snelheid van zware campers eens duidelijkheid te brengen hoop ik op een deskundige gestaafde reactie.
Groeten, Jaap.
Ik denk er nl als volgt over :
De snelheidsbeperking voor bepaalde voertuigen is geregeld in het RVV, art. 22.
In art. 1 ao; van het RVV staat de definitie van wat een vrachtauto is, nl:
"Een vrachtauto is een motorvoertuig, NIET INGERICHT VOOR HET VERVOER VAN PERSONEN, waarvan de massa van het ledig voertuig vermeerderd met het laadvermogen, meer bedraagt dan 3500 kg.
Betreffende de gedragsregel zoals die van de snelheidsbeperking, kan een kampeerauto, zelfs een die meer weegt dan 3500 kg, nooit een vrachtauto zijn. Hij voldoet niet aan de definitie. Hij is n.l. niet als vrachtauto ingericht.
Wat het technisch gedeelte betreft valt de kampeerauto in de categorie van bedrijfsauto's. (Voertuigeglement).
Daarin worden genoemd : vrachtauto's, bussen en kampeerauto's.
De kampeerauto, zo staat verderop, is een personen- of bedrijfsauto, waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer van personen en is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid.
Ook hier wordt de kampeerauto uitgesloten van de benaming "vrachtauto"'
In de rijbewijsregeling wordt geregeld welke categorie rijbewijs men moet hebben als de categorie van het voertuig dat men bestuurt , populair gezegd meer kan wegen dan 3500 kg.
Men behoeft dan een C rijbewijs. Of het nu een voertuig is dat is ingericht tot het vervoer van een bepaald aantal personen, of specifiek voor het vervoer van lading. Dat maakt niet uit. Het gewicht is bepalend.
Ook deze regeling staat los van de snelheidsregeling in het RVV.
Let echter wel op : Op sommige kampeerauto-kentekenbewijzen staat als voertuigcategorie opgegeven "bedrijfsauto" met de toevoeging "kampeerauto ".
Wat mijbetreft mogen kampeerauto's dus sneller dan 80 km/h.
Dat zou echter wel de reden kunnen zijn dat U de bekeuring toch thuis krijgt als U geflitst bent. Bezwaar maken is dan de enige optie.
Om nu de steeds terugkerende discussie over de snelheid van zware campers eens duidelijkheid te brengen hoop ik op een deskundige gestaafde reactie.
Groeten, Jaap.
Laatst gewijzigd door JV op zo 28 nov 2004, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Burstner t605.
zolang ze geen uitzondering maken voor kampeerauto is het 80 km
vanaf mei 2005 mag ik met mijn touringcar max 100 kmu
daar is dus duidelijk een uitzondering gemaakt
Persoonlijk vind ik 100 te hoog zeker als je 50 of meer mensen in de bus vervoert
Met een snelheid van 84 km heb ik ooit een klapband gehad(voor)ik moet er niet aan denken als me dat gebeurt met 100
Dus ik zou zeggen zet 'm lekker op de cruise control en geniet van de rest van je leven.
Jappie
vanaf mei 2005 mag ik met mijn touringcar max 100 kmu
daar is dus duidelijk een uitzondering gemaakt
Persoonlijk vind ik 100 te hoog zeker als je 50 of meer mensen in de bus vervoert
Met een snelheid van 84 km heb ik ooit een klapband gehad(voor)ik moet er niet aan denken als me dat gebeurt met 100
Dus ik zou zeggen zet 'm lekker op de cruise control en geniet van de rest van je leven.
Jappie
-
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: zo 09 mei 2004, 21:38
- Locatie: Apeldoorn
Volgens mij, mag je boven de 3500kg niet harder als 80km.
En in Belgie en Duitsland geld dit alleen voor de snelweg, op 80km wegen mag jedaar niet harder dan 60km ( dit is in iedergeval zo met een vrachtwagen) Touringcars kunnen geloof ik een ontheffing krijgen, en mogen dan na een keuring 100km op de snelweg in Duitsland rijden ( zit er een witte stikker met 100 achter op de bus)
Jan
En in Belgie en Duitsland geld dit alleen voor de snelweg, op 80km wegen mag jedaar niet harder dan 60km ( dit is in iedergeval zo met een vrachtwagen) Touringcars kunnen geloof ik een ontheffing krijgen, en mogen dan na een keuring 100km op de snelweg in Duitsland rijden ( zit er een witte stikker met 100 achter op de bus)
Jan
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: wo 11 feb 2004, 1:31
- Locatie: Deventer
Kijk nou eens niet naar een anderairex schreef:ik rij in ieder geval regelmatig 120 km/h en daar heb ik nog nooit een bekeuring voor gekregen. (in belgie ) nederland 80.
en in frankrijk mag je denk ik wel 130 km/h daar vliegen die koerier-vrachtwagens <7500kg. je nog voorbij als je 120 rijdt
Maar denk een wat er gebeurt als je met een camper plotseling een noodstop moet maken bij slecht weer .
Of een klapband krijgt.
Dus als een ander 130km p/u rijdt dan doe jij het ook maar.
Ik kwam van Frankfurt en voormij reed een Voertuig van de ANWB met 2 auto`s en een Camper er op plotseling kreeg hij een klapband ik moest toen ook plotseling ook op de rem .
gelukkig reden we toen maar 80km/u
De stukken rubber vlogen mij tegen de ruiten.
Als we sneller gereden hadden had het erger voor ons af kunnen lopen.
Dus mensen geniet van het rijden met een camper een ongeluk zit een een klein hoekje.
George
Laatst gewijzigd door g.bouwmann op zo 28 nov 2004, 2:11, 1 keer totaal gewijzigd.
snelheid camper
De techniek is wel ok met al dat turbogeweld.
Maar de bestuurder(ster) he weleens een koffiepot naar je hoofd gehad met 120 km per uur om maar wat te noemen.
En bovendien je rijd met een camper om te ontstressen nee 90/100km is wel een mooie snelheid.
Je kan je wel verdiepen in de wet maar er rijden ook SCANIA'S en MAN diesels als camper ik moet er niet aan denken dat zo'n wagen bovenop mij duikt.
Ook al ziet het er nog zo solide uit het blijft toch een kartonnen bak achterop.
mvrgr.Wil
Maar de bestuurder(ster) he weleens een koffiepot naar je hoofd gehad met 120 km per uur om maar wat te noemen.
En bovendien je rijd met een camper om te ontstressen nee 90/100km is wel een mooie snelheid.
Je kan je wel verdiepen in de wet maar er rijden ook SCANIA'S en MAN diesels als camper ik moet er niet aan denken dat zo'n wagen bovenop mij duikt.
Ook al ziet het er nog zo solide uit het blijft toch een kartonnen bak achterop.
mvrgr.Wil
allemaal ok. maar de vraag was toch wat de toegelaten snelheid was op europese wegen. en er rijden misschien wel kartonnen dozen rond met een turbo-motor maar ik denk dat dit enkel van toepasing is met die campers die wel van alles moeten voorzien zijn maar toch maar
3500 kg. mogen wegen
dus als je het dan wil hebben over risico's ga dan maar eens naar een weegpunt als je op vacantie vertrekt.
die remmen en ophangging zijn echt niet voorzien om 4500kg en meer op een vlotte en veilige manier te laten stoppen ,ik moet er niet aan denken om met zo een wagen de bergen in te gaan.
3500 kg. mogen wegen
dus als je het dan wil hebben over risico's ga dan maar eens naar een weegpunt als je op vacantie vertrekt.
die remmen en ophangging zijn echt niet voorzien om 4500kg en meer op een vlotte en veilige manier te laten stoppen ,ik moet er niet aan denken om met zo een wagen de bergen in te gaan.