Overland naar Turkije

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Annelies

Overland naar Turkije



Bericht door Annelies »

Wij gaan deze zomer met onze camper naar Turkije.
In eerste instantie waren we van plan om vanuit Italië met de boot over te steken naar Griekenland en van hieruit naar Turkije te rijden.

Maar de afgelopen tijd heb ik op internet verschillende reisverhalen gelezen van mensen die overland b.v. helemaal naar Azië reizen.
Zij gaan meestal helemaal overland via Bulgarije, Joegoslavië, Kroatie enz. Nu leek het ons misschien ook wel leuk om b.v. de heenreis overland te doen en eventueel terug via Griekenland. Of heen via Joegoslavië en terug via Roemenië en Hongarije.

Heeft iemand dit onlangs ook gedaan? En wat zijn jullie ervaringen in die landen. Want vooral over Bulgarije zijn de verhalen niet altijd even positief.

Met vr. gr.
Annelies
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)

naar Turkije



Bericht door CaroLen »

Annelies
Bedankt voor je vraag, daar ik het zelfde graag zou willen weten.
Wij zijn diverse malen via Italie-Ferry-op verschillende manieren door griekenland naar Turkye gereisd. Ook omdat we diverse verhalen hebben gehoord , een van een iemand die inderdaad een zeer slechte ervaring heeft gehad in Romenie, maar dat kan Frankrijk, Spanje etc ook gebeurenzeg ik dan maar. Romenie schijnt erger te zijn dan hongarije
Turkye zelf geeft in het westelijk gedeelte geen problemen en is prachtig om te Camperen.
Dus ik lees braaf over je schouders een beetje mee.
Leonard - Auto Trail E 700
kosmopoliet
Berichten: 168
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 21:27
Locatie: Wervershoof
Contacteer:

overland naar Turkije



Bericht door kosmopoliet »

Hallo Annelies,
Wij zijn in 1996 vanuit Griekenland en Turkijë over land terug gereden en dat gaf geen grote problemen.Alleen Bulgarijë is een verhaal op zich omdat er nauwelijks campings waren te vinden.Wij hebben s'nachts op een bewaakte parkeerplaats voor vrachtauto's overnacht maar dat is natuurlijk niet echt comfortabel.Het beste kun je langs de Zwarte Zee-kust reizen,daar zijn wel campings.
Roemenië en Hongarijë was toen al geen enkel probleem ,alleen kwamen we in die tijd nog wel eens een stukje slechte weg tegen.We hebben zelfs wel eens door de berm gereden omdat die beter was dan de weg.Maar men was toen al druk bezig met reparatie van de wegen en dat zal in de jaren daarna zeker zijn door gegaan dus zul je daar weinig problemen hebben.Wel hebben wij toendertijd in die landen steeds op een camping overnacht omdat we geen echt veilig gevoel hadden als we op een parkeerplaats stonden.Maar al deze problemen zijn te verwaarlozen ,je kunt rustig over land naar Turkije reizen.Kijk wel even op de verzekeringspolis of dat geen problemen geeft.
Veel plezier en alvast een goeie reis.
Chiel.
Doe veel dingen met mate maar geniet volop.
Mijn reisverslagen staan op www.chieldegraaf.nl
ribbedebie 2003



Bericht door ribbedebie 2003 »

En hoe zit het dan aan de grensovergangen? Moet men tevoren een visum hebben of kan men dat daar regelen?
Kan dat met gewone identiteitskaart of heeft men een paspoort nodig?
Alvast bedankt
Gast



Bericht door Gast »

Hoi Annelies;Wij gaan in juni via Italia en Griekenland naar Turkije.Over de route Jugoslavia en Bulgarije hebben we ook wilde verhalen gehoord;namelijk dat de veiligheids ambtenaren geld,sigaret of kleinigheidjes vragen.Het is veel korter als de hele route Italia-Griekenland;maar wat moet je anders.
Groetjes. E.Balikci. :roll:
Gast



Bericht door Gast »

Hoi,



Wij gaan al vijf jaar over land via kroatie bulgarije naar turkye gegaan en we hebben nooit ook maar enige problemen gehad.
visum heb je niet meer nodig voor de landen of het moet dit jaar weer anders zijn maar het afgelopen jaar had je niks nodig.
We hebben ook een maal hongarije roemenie gedaan maar roemenie doen we nooit meer.
bulgarij op elke hoek wel een politie auto als het even kan heb je een bekeuring dus let op.
We overnachten op de transit route bij tankstations de campings langs de route zijn niet zo.
Wij gaan dit jaar in juni voor het eerst juist met de boot over om te kijken hoe dat is en voor de kinderen wel zo leuk.
Als je nog wat meer wil weten vraag het gerust
Gast



Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Hoi,



Wij gaan al vijf jaar over land via kroatie bulgarije naar turkye en we hebben nooit ook maar enige problemen gehad.
visum heb je niet meer nodig voor de landen of het moet dit jaar weer anders zijn maar het afgelopen jaar had je niks nodig.
We hebben ook een maal hongarije roemenie gedaan maar roemenie doen we nooit meer.
bulgarij op elke hoek wel een politie auto als het even kan heb je een bekeuring dus let op.
We overnachten op de transit route bij tankstations de campings langs de route zijn niet zo.
Wij gaan dit jaar in juni voor het eerst juist met de boot over om te kijken hoe dat is en voor de kinderen wel zo leuk.
Als je nog wat meer wil weten vraag het gerust
Annelies



Bericht door Annelies »

Beste mensen,


Iedereen bedankt voor zijn reactie.

Toch zou ik nog graag een paar dingen willen weten.

Waar kun je onderweg het beste overnachten als je via Joegoslavië en
Bulgarije reist? Als iemand nog goede staanplaatsen of campings weet dan horen we dat graag.

Hoeveel dagen kost de reis van Nederland naar Turkije?
Het is ongeveer 2500 km, dus het lijkt of het in drie dagen is te doen. Maar kan dat ook echt of zijn er stukken bij waar de weg zo slecht is dat er niet doorgereden kan worden?

Is het mogelijk om in 1 dag vanuit Kroatie naar Turkije te reizen, zodat je niet in Joegoslavië en /of Bulgarije hoeft te overnachten?

De grensovergangen kunnen soms problemen geven. Heb jij hier ook ervaringen mee? En eventueel tips over wat we het beste wel en niet kunnen doen.

Op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken staat dat in Bulgarije auto's met een buitenlands kenteken erg gewild zijn en dat sommige mensen je op een listige manier van je auto willen beroven.
Komt dit inderdaad veel voor, of is het maar incidenteel?

En wat is de reden dat jullie de route Hongarije, Roemenië nooit meer willen rijden?

Alvast bedankt voor alle hulp.


Met vr. gr.
Annelies
Gast



Bericht door Gast »

Hoi Annelies,

Je kan overnachten bij de grote tankstations op de route zelf rijden wij vanuit schiedam tot duitsland overnachten in neurenberg bij een tankstation dan rijden we de volgende ochtend door tot kroatie en stoppen daar net voor de grens bij een tankstation er ligt een verlaten camping hotel achter het is een klein tankstation het is nabij kometinci daar kan je goed overnachten lijkt verlaten maar is erg druk door vrachtwagens en bussen geen voorzieningen verder.
De volgende ochtend is een flink stuk we rijden door tot grens turkye en gelijk over de grens aan de rechte kant bij de winkeltjes zetten we hem neer is heel goed te doen.
als je doorrijd moet je nog een flink stuk wij kiezen om bij de grens te blijven staan en gaan vandaar uit de volgende dag beginnen met rondreis door turkye.
Wij doen er dus drie dagen over de laatste rit is wel lang totaal doen we met tanken de pauze's en grens overgangen wel 12 uur over meestal rijden we in de ochtend om zes uur weg dan sta je voor zeven uur bij de grens turkye.
Hongarije een heerlijk land nooit problemen gehad roemenie vinden we minder slechten wegen en veel plaatsen waar we de camper niet stil durfde te zetten.
De route via joegoslavie en bulgarij is goed te doen alleen bulgarije moet je erg opletten bijna iedereen krijgt wel een bekeuring.
Omdat we dit keer met familie gaan die een camper hebben en liever met de boot gaan proberen wij het ook een keer.
aspawa
Berichten: 541
Lid geworden op: zo 28 sep 2003, 21:22
Locatie: Chaam



Bericht door aspawa »

Hoi annelies,


De gast hierboven was ik als je nog wat meer wil weten horen we het wel
groetjes, Harrie en annet (aspawa)
Afbeelding
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

Beste Annelies en andere Turkye gangers.
Ergens vertelde ik dat ik deze week naar Turkye zou gaan en kreeg het volgende antwoord.

--------------------------------------------------------------------------------

deze ging ook naar Turkije ( wel geluid aanzetten)

http://home-1.tiscali.nl/~knmg1444/zooi/fun/
Laatst gewijzigd door CaroLen op zo 25 jul 2004, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
Annelies



Bericht door Annelies »

Beste Aspawa,

Bedankt voor je uitgebreide informatie.
We denken er nu toch serieus over om de route over land te kiezen, ondanks de vele negatieve verhalen.

Je schrijft dat de route via Joegoslavië goed te doen is.
Dus ik neem aan dat jullie je op het stuk Joegoslavië - Bulgarije nooit onveilig hebben gevoeld?

Wat ik ook nog graag zou willen weten is, wat de gemiddelde snelheid is die jullie hebben gereden. Wij hebben namelijk een jeep met een afzetunit en onze gemiddelde snelheid ligt rond de 90km per uur omdat de auto anders diesel zuipt.

Met vr. gr.

Annelies
aspawa
Berichten: 541
Lid geworden op: zo 28 sep 2003, 21:22
Locatie: Chaam



Bericht door aspawa »

Hoi Annelies,


Wij rijden gemiddeld 100 maar ook flink wat stukken minder dan 100
We hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld wel is het zo dat wij liever in deze landen niet overnachten.
Met name bulgarije stel dat je toch toch ergens wil overnachten doe het dan bij de grote tankstations of bij de grens dat is onze ervaring.
Ik moet het even opzoeken maar de hele route is met euro of creditcard te tanken alleen joeguslavie kan je maar bij bepaalde tanbkstations terecht.
Dit zal ik nog wel doorgeven zal de verslagen even opzoeken dan heb ik nog wel meer informatie heb ik turkye ook nog wel de nodig adressen voor overnachtingen.
Wat zijn jullie plannen voor een route en wanneer vertrekken jullie wij gaan zelf op 25 juni rijden
groetjes, Harrie en annet (aspawa)
Afbeelding
Annelies



Bericht door Annelies »

Beste Aspawa,

Het zou fijn zijn als je ons de tankstations zou kunnen doorgeven waar we met de euro of credit card kunnen tanken.

Adressen van leuke campings en/of camperplekken hoor we ook graag.
Het is voor ons namelijk pas de tweede keer dat we met de camper op pad gaan. We zijn dus nog beginnelingen.
Voorgaande jaren gingen we altijd met de rugzak, en dan meestal naar het verre oosten. Vrij camperen is dus nieuw voor ons, en daarom horen we graag waar we beter niet of wel kunnen gaan staan.

Wij vertrekken op zaterdag 7 augustus en moeten op maandag 6 september weer in Nederland zijn, helaas.

In eerste instantie wilde we helemaal naar het oosten rijden, via de zwarte zee kust heen en via Dogubayazit, Van, Diyarbakir en Cappadocië weer terug naar Istanbul. Maar nu ik wat verder ben met de planning denk ik dat dit toch wat teveel van het goede gaat worden. De afstanden zijn best wel groot, en het is ook zonde om de hele tijd alleen maar te rijden.

Daarom denk ik dat de route nu wordt:
Istanbul, Safranbolu, Amasya, Sivas, Kahta, Sanli Urfa, Adana, Nigde, Cappadocië, Ankara, Istanbul.

Heb jij deze route ook als eens gereden, en wat zijn je ervaringen?
Eventueel tips over wat we zeker moeten gaan zien.

Als we tijd over houden is het dan de moeite waard om door te rijden naar Trabzon en Erzurum?

Nogmaals bedankt voor al je inspanningen om ons wegwijs te maken in het camperen.

Met vr.gr.
Annelies
Plaats reactie