Gesponsorde links
 
Het is nu za 20 dec 2014, 1:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afzetunit
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2003, 21:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 mei 2003, 20:34
Berichten: 745
Woonplaats: soesterberg
we zitten te denken aan het kopen van een afzetunit. ik heb hier geen ervaring mee.
wie kan me helpen aan algemene voor- en nadelen van een afzetunit
waar kan ik deze het beste kopen
waar moet ik op letten bij de aanschaf van auto en uit
eventuele andere "things to know"


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2003, 23:50 
Hebben zelf geen pick-up met afzet unit maar hebben er met eentje maanden door Zuid Amerika getrokken. Er bestaan nu ook units voor op gewone personenwagens.
Voordeel: gebruik van de pick-up of wagen tussen de reisjes door (geen 2e auto nodig)
Nadelen:
het steeds terug opzetten want cm werk is - vooral om in balans te staan
geen doorgang van cabine naar wooneenheid: zeer vervelend bij slecht weer
bekrompen indruk - men heeft geen zicht naar voren en mist de openheid van de cabine
aan de andere kant is dat dan weer heel knusjes

wij hebben er toen van genoten maar prefereren toch ons camionnetteke


Share
Omhoog
  
 
 Berichttitel: Afzetunit
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2003, 13:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 mei 2003, 20:40
Berichten: 2096
Ik ben zelf ruim twee jaar in het bezit geweest van een Mitsubishi L200 4wd met afzetunit.

Het voordeel van een pickup met afzetunit ligt vooral op het financiele vlak. Je kunt toe met slechts een auto en je betaalt vanwege de unit geen extra belasting (de unit wordt voor de wet gewoon als lading beschouwt). Een camper is meestal lastig voor het gebruik in het dagelijks verkeer en dus heb je daarnaast nog een personenauto nodig.
Een ander voordeel kan zijn dat je onderweg , op een camping bijvoorbeeld, je unit kunt afzetten waarna je makkelijk tochtjes in de omgeving kunt maken. Mijn ervaring is echter dat je dat bijna nooit doet , afzetten stelt niks voor maar het laden kan vooral bij een oneffen ondergrond een heel gesukkel zijn.

Nadelen zijn er genoeg. Je moet allereerst je veersysteem van de pickup laten aanpassen. Anders krijg je last van het zgn hefboomeffect. De pickup gaat achterover hangen. Verder gaan ook de rijeigenschappen ernstig achteruit. Je krijgt door de unit een veel hoger zwaartepunt.
Zoals in de vorige reactie al gezegd, vergeleken met een camper zit je vrij bekrompen en er is geen verbinding met de cabine.

Verder is mijn ervaring dat, als je ooit op een camper wilt overstappen, het moeilijk is om het ding in te ruilen. Eind 2000 was ik op de RAI voor een nieuwe camper. De meeste dealers wilden geen unit inruilen of waren er zeer huiverachtig voor.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2003, 18:56 
Offline

Geregistreerd: ma 19 mei 2003, 6:55
Berichten: 261
Woonplaats: Lummen - België
... zeer wijze woorden van de vorige mensen. Kan er nog dit aan toevoegen. Om gezondheidsredenen-fysiek handicap- moesten we de pick up met unit verkopen en overschakelen naar een camper met vast bed. En toch als we er nog eentje tegenkomen onderweg hebben we heimwee. Het reed als een gewone wagen, ik ging ermee naar mijn werk. In smalle Spaanse straatjes reden we nergens klem. Op de Franse autoroutes betaal je klasse 1,net zoals een personenwagen.In de Alpen durfden we al eens andere onverharde wegen betreden. Ik ben een doe-het-zelver en ik betreur nog steeds dat ik dat werkpaard met onmeetbare laadmogelijkheden moet missen. Intussen heb ik voor dagdagelijks gebruik nog een personenwagen moeten bijkopen. Wat betreft inruilwaarde:ik zette de wagen en de unit te koop. :idea: Ofwel het geheel, ofwel de unit afzonderlijk. De wagen was zeer gewild:tientallen kandidaten en zeer goede prijzen. Voor de unit kwam EEN persoon, maar die had zich suft gezocht en moest de unit hebben. Over de prijs geen diskussie want ,er was weinig vraag naar dit soort units,maar...er was ook weinig aanbod tweedehands. Toen de unit verkocht was heb ik de pick-up zonder moeite verkocht. Zou het zeker over doen alles in overweging genomen. :D


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 dec 2003, 0:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 mei 2003, 22:27
Berichten: 179
Woonplaats: Knokke-Heist (België)
Nog een nadeel: tijdens het rijden mag er zich niemand in de afzetunit bevinden !

_________________
Groetjes, Jo.

We rijden met een Dethleffs A6881.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Afzetunit
BerichtGeplaatst: za 20 dec 2003, 21:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 22 mei 2003, 21:56
Berichten: 331
Woonplaats: Hemmen
Wij hebben 6 jaar gereden met een Mitsubishi L200 en camperunit.
Hebben daar veel van geleerd. Hebben nu een Toyota Landcruiser pick-up Hzj 79 (niet meer nieuw leverbaar) met vast camperopbouw.
Zijn daar zeer tevreden over.
Overigens kun je bij Helmut Ginster (www. tourfactory.de) (ze zijn overigens nu voor 3 maanden op reis door Noord-Afrika tot Senegal en zijn begin maart weer thuis) een prima losse camperunit laten bouwen waarbij de bak apart af te nemen is of op te zetten. Zo kun je in een later stadium beslissen om de unit vast op het basisvoertuig te laten zetten (door te laten breken zoals wij hebben gedaan, BPM te betalen, hoe later hoe minder kosten, en de unit vast te zetten).
Kopen in Duitsland is geen probleem en wij reizen met veel genoegen nu met een dergelijke combinatie gedurende 4 maanden per jaar in Europa en Noord-afrika en het Midden Oosten rond.
Wil je meer informatie, neem gerusr contact op: leo.mollie@hetnet.nl


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: af- opzet unti
BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2003, 9:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 mei 2003, 20:45
Berichten: 573
Woonplaats: Huijbergen
We hebben jaren een opzet unit gehad. Zoals men al opmerkte "je kan er tijdens het rijden niet in zitten"geldt alleen in Nederland. Dit is belasting technische redenen (pickup is nl. grijs kenteken).
Wat ik als groot voordeel ervaar is dat de unit jaren meegaat en je de pickup gewoon kan vervangen. Wij hebben 3 verschillende auto's onder dezelfde pickup gehad.
Het klopt dat je aanpassingen aan je auto moet maken wegens het top zwaar worden. Een alternatief is om de unit recht op het ladder chassis te laten maken. Voorbeeld hiervan is bv Bimobile. Bij deze units is trouwens al een aanpassing om naar de cabine te gaan. Door recht op het chassis te bouwen krijg je ook meer bergruimte in de banken. en wordt het geheel lichter want je "bak" is er immers af.
De laaste pickup die onder de unit stond was een Amerikaan, voordeel was dat die veel breder is dan de Japanners wat het rijden een stuk fijner maakte. en een beest van een motor :)
Mocht je meer willen weten mail me maar.

_________________
Frankia 680SD
Honda SH 150i
FON point
NIKON met wat jampotten

Gooff & San


Share
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  



           


Powered by phpBB © 2014 phpBB Group
Template made by DEVPPL - phpBB.nl Vertaling
[ Time : 0.084s | 12 Queries | GZIP : On ]