Sleutelherkenning Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jo25opw19
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 23 nov 2011, 10:20

Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door jo25opw19 »

Wij zijn in het bezit van een Dethleffs camper op fiat ducato chassis 1905 cm3 en toelating 2001.
Wij hebben het volgende probleem. Als wij een stuk gereden hebben, zeg maar zo’n 80 km, en zetten de motor uit dan blijft bij het opnieuw starten het symbool van de sleutelherkenning branden (startonderbreker) en slaat de motor niet meer aan. Na ca. 15 minuten is het weer in orde en kunnen we de motor weer starten en onze weg vervolgen. Zijn er mensen die deze klacht herkennen en er een oplossing voor weten?
De garage waar onze camper in onderhoud is heeft de sleutelring van het contactslot en de computer tbv de sleutelherkenning al vervangen maar dit heeft niets veranderd en nu weten zij ook geen oplossing meer. Het is voor ons zeer lastig want bij bv een tankbeurt kunnen wij een kwartier lang niet verder.
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Dick-B »

Dit hebben wij ook al mee gemaakt,
de oorzaak was toen de startonderbreker en het ventiel dat de brandstof afsluit,
startonderbreker er uit en een nieuwventiel en nooit geen problemen meer gehad,
mischien moet de monteur hier maar eens naar kijken,
gr.Dick.
ben46
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 sep 2010, 17:33

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door ben46 »

Hallo
Zeer herkenbaar , ook bij onze 2001 Ducato
Van alles is geprobeerd en vervangen door diverse Fiat en Iveco garage's
Onderweg in Metz moest zelfs een nood bypass aangebracht om thuis te kunnen komen
Dus, nieuwe sensor en toen ook nieuwe computer
Zelfs de achteraf ingebouwde alarm instalatie is uiteindelijk verwijderd
Op het laatst viel de motor soms spontaan kortstondig uit rijdend op de snelweg
Zeer beangstigend en soms de moet verliezend om weg te durven
Bij Campolife hebben ze uiteindelijk het electrische deel van het contactslot vervangen
Daarna gelukkig geen hapering meer waargenomen
En inmiddels al weer zo'n 5000 km afgelegd
Groeten
Ben
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Bob Diesel »

Lees onderstaande door :idea:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... nderbreker

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... nderbreker

en deze posting
Uit eigen ervaring

Ook onze wagen kreeg daar steeds meer last van ,durfde hem onder weg bij bv het tanken niet meer uit/af te zetten

Zet de sleutel op contact en geef met een zware schroevendraaier of i.d
een flinke tik op het zwarte blok(= de startonderbreker)op de pomp.
heb je geluk hoor je een kleine tik en staat de onderbreker weer vrij
Heb dit zelf gedurende een langere tijd onder weg gedaan, voor dat ik thuis de onderbreker er helemaal van af heb gehaald(laten doen)

Lees ook dit item
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... verwijderd

En dan mn deze opmerking van UMPIE 30


waarschijnlijk is het probleem de regeleenheid (zwart kastje) achterop je brandstof pomp

hamer en beitel en er af slopen dat ding
half uur werk en nooi geen probleem meer
nu niet aan komen met dat het niet kan ivm verzekering want deze startblokkereringen zijn niet eens scm goedgekeurd dus niet geldig voor de verzekering

als je het kastje van de pomp af hebt dan moet je van de stekker die gebruikt is de middelste draad nemen en op de afsluiter aan sluiten
dan met je handen onder de kap van het stuur op zoek gaan naar de gele kast ff er onder duiken en goed aan de kant van je kontak slot kijken en daar de beide stekkers ook loshalen lampje gaat nu uit en brandt nooooooooooooit meer

suc6
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Gewi »

Verleden jaar op weg naar Italie na ruststop op rastplatz de camper nooit meer aan de praat te krijgen. ANWB gebeld en door ADAC autoambulance naar Fiat truckgarage, waar zondags gewerkt werd omdat door de weeks de vrachtwagens moesten rijden, gebracht.
Geholpen door de "meister" die eerst alle zekeringen controleerde, het spul aan de computer zette die vertelde dat er een storing was maar niet welke. De meister vroeg of ik de code om de startonderbreker te omzeilen bij me had en die had ik gelukkig.
Meister ging op bestuurdersstoel zitten en begon op een speciale manier via gaspedaal de code in te geven en motor liep bij de eerste poging. De goede man wilde niks hebben voor bewezen dienst en wenste ons nog een goede reis en fijne vakantie. Ik heb hem een bedrag gegeven om na gedane arbeid met collega`s een koel pilsje te gaan drinken, het was onderhand 19.30 uur, die dag 38° en het was Zondag. Ik start de camper nog steeds met de code, vindt het tot nog toe een goede beveiliging.
Maar toch zal het hele startonderbreker gebeuren er een keer af moeten, zou het weer problemen geven.

Gerard x:)
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
reislustig007
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 18:40

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door reislustig007 »

Wij hebben vanalles geprobeerd wat er op het forum staat maar niets werkt. Nu willen we vrijdag op wintersport, en de garage heeft pas in de loop van de tijd een gaatje en we moeten dan ook nog de camper op laten halen door een sleepwagen omdat hij niet rijd.

Accu los gehaald gestart met met de drie sleutels, bedrading onder stuur los gemaakt.
wij hebben een fiat ducato turbo diesel uit 2001 de meeste oplossingen zijn denk ik gebruikt bij den benzine uitvoering wij hebben geen onderbreker kunnen vinden bij de brandstof pomp!! :DD
x:D wie kan ons helpen.

Woonachtig in omgeving Leerdam. Wie ons aan een werkende oplossing kan helpen mag een keer gratis komen overnachten met camper langs de Linge.
x:6 xroll famillie reislustig x:( x:(
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Dick-B »

Hallo reislustig,
Alle aan gedragen oplossingen betreffen dieselmotoren,
de onze was TD 2500 1997, en de onderbreker zit op de brandstofpomp
bij ons moest de pomp er uit anders kon je er bijna niet bij komen,
dus de monteur nog maar eens laten kijken,
wij hebben het laten doen bij een Bosch servise station,
gr.Dick.
reislustig007
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 18:40

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door reislustig007 »

Bedankt Dick,

We laten de camper dan toch maar ophalen maandag hopelijk is hij op tijd klaar voor de wintersport vakantie.

gr
x:S
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door kareltje cola »

Pomp moet niet gedemonteerd te worden om de startblokkering te verwijderen.
Je kan er inderdaad niet makkelijk bij,maar moeilijk gaat ook.
De beste oplossing is inderdaad de startblokkering van de pomp halen,ben je ineens van het gene.. af.
Groetjes karel
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Bob Diesel »

En geef maar eens een flinke tik op dat kleine zwarte blokje(het probleem) achterop de pomp
Mischien xroll xroll , start die wel en kan je rijdend naar de garage om te laten doen wat Kareltje-cola hierboven schrijft
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Rotec 590 »

Ik had hetzelfde na een pauze in België.
Heb toen ergens in Frankrijk de ring schoon gemaakt die om het slot zit.
Probleem tot nu toe over.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Bob Diesel »

jo25opw19 schreef: orde De garage waar onze camper in onderhoud is heeft de sleutelring van het contactslot en de computer tbv de sleutelherkenning al vervangen maar dit heeft niets veranderd .
Dit schreef hij in de topic opener
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
alpineovi
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
Locatie: België

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door alpineovi »

Bij mij is laast de motor gedemonteerd wegens het vervangen chassisbalk na ongeval dus kon ik er lekker makelijk bij! :thumbup:
Gewoon heel dat zwart kastje eraf gesloopt en zoals hier reeds geschreven is het de middelste rode draad die je met een oogje bovenop het elektro afsluitventieltje moet aansluiten.
Bij mij was ook het probleem dat af en toe het geel sleuteltje bleef branden en dat ik hem soms niet kon stilleggen.
Iemand had mij aangeraden om toch maar ineens dat magnetisch afsluitventieltje te vervangen maar dat heb ik dus niet gedaan. Gisteren kreeg ik hem dan voor de 1° keer niet stilgelegd! :(
Dus als je dat zwart bakje eraf sloopt best ook zo'n nieuw ventieltje monteren! :thumbup:
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)

Re: Sleutelherkenning Fiat Ducato



Bericht door Atlantis A5 »

Bekend Fiat probleem met de startonderbreker. Ik heb dit op mijn Fiat Barchetta (1999) ook gehad en heb de ringvormige ontvangst antenne vervangen (kost zo'n 25€). Deze zit onder het plastic omhulsel van de stuurkolom. De ring bevindt zich rond het slot en een draad gaat naar een kastje voor de startonderbreker. Vijf minuten werk en nooit meer last gehad. Heb nu wel altijd een nieuwe reserve bij me, voor het geval dat.
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Plaats reactie