Internet op reis

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Internet op reis



Bericht door Guus&Marjatta »

We zijn net terug van een schitterende grote rondreis door warm Scandinavië.

Onderweg op campings etc. gebruik gemaakt van gratis internet.
Echter........ Onze laptop (Dell) lust alleen 220V van de paal, terwijl wij verder nergens stroom voor nodig hebben. Via onze omvormer wordt de lader erg heet, en dat vertrouw ik niet.

Op dit forum heb ik gelezen dat in dat geval een echte sinusomvormer de oplossing is.
Echter........ Dat is een duur ding.

We overwegen nu de aanschaf van een netbook met een schermdiameter van 10". De accu zou véél langer stroom leveren en de functionaliteit voldoende voor ons gebruik. De voeding via onze bestaande omvormer? of misschien liever via een (Conrad) variabele voeding op 12 volt.
Een Ipad o.i.d. is ons te duur en bovendien te uitgebreid voor het bescheiden gebruik dat wij er van maken (Email,info,een spelletje en het bekijken van onze digitale foto's).
Lezen doen we op onze Be Books (een van de nuttigste dingen die we in jaren hebben aangeschaft!!!!)
Wie kan ons raden over het beste type Netbook, lader 12 v en een eventuele versterker om ver verwijderde signalen op te vangen?
Van onze kleinkinderen zagen we de Asus Eee type... die ze via de middelbare school gebruiken.

Benieuwd naar de antwoorden.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Internet op reis



Bericht door javanes »

Is een Autolader voor een laptop geen (goedkopere) oplossing?

Zo maar een voorbeeld:
http://www.accu-shop.nl/dc-laptopvoedin ... ll-hp.html

Die maakt van de 12V een gestabiliseerde spanning tot 24V.
Wel aansluiten op een sigarettenaansteker die is aangesloten op de HH accu en niet de "gewone" gebruiken die op de startaccu zit.

Wel even opletten dat je er één aanschaft met voldoende vermogen. Die in het voorbeeld is geschikt voor 90watt.
Mijn Fujitsu Siemens is b.v. 120watt, dus deze zou voor mij te klein zijn. Ik heb dan ook een zwaardere.

Maar een Netbook van 10inch is uiteraard ook wel aardig. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Internet op reis



Bericht door Autocaravana »

Via onze omvormer wordt de lader erg heet, en dat vertrouw ik niet
Wordt deze niet altijd heet? Op mijn oplader staat "Caution. May become hot."
In elk geval gebruik ik mijn 50€ 300W omvormer zonder probleem voor de Acer One netbook.
Het blijft natuurlijk omslachtig: 12V -> 220V ->19V, dus ik zou ook liever een meer rechtstreekse voeding hebben. Ik gebruik de omvormer trouwens altijd op de startaccu.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Internet op reis



Bericht door de hoekies »

ik gebruik al jaren een universele laptop adapter , deze kun je instellen in het voltage ( 19V ) en er zitten verschillende stekkertjes bij .
Deze heb ik onder het rijden aangesloten de HH-accu`s en nog nooit problemen gehad dat ik zonder stroom op de laptop ( acer aspire 7720 G 17inch breedbeeld) had en ik gebruik de laptop bijna dagelijks om het reisverslag/ coordinaten bij te houden onderweg.
Afbeelding
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
bensto
Berichten: 126
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Internet op reis



Bericht door bensto »

Ik heb tot volle tevredenheid een Samsung Netbook NF210 (10 inch/ 19V / 2.1A / 40W / 1.25 kg) en met een 6 cell's accu een officiële accuduur van 14 uur. In de praktijk is dat zo'n uur of tien afhankelijk van de instellingen (helderheid beeldscherm, prestaties). Opladen met (goedkope) sinusgelijkende omvormer geen enkel probleem. Doet het prima voor internet en film kijken. Kan door formaat (27,50 x 18,80 x 3,10 centimeter) overal mee naartoe worden gesjouwd en zonodig makkelijk ergens in de camper worden 'weggemoffeld'.
Ik denk dat deze Samsung nog moeilijk te verkrijgen is. Let op specificaties zoals het aantal celen van de accu.
met vriendelijke groet
Bensto
NB trotse bezitter van -->Karmann Dexter 550;
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Internet op reis



Bericht door Marius HRL »

Wij hebben in de camper een 10-inch netbook: Medion Akoya E1210 (= MSI U100), die we met een autoadapter aansluiten op de woonaccu. Gaat perfect.
Mik op een uitvoering met een 6-cels-accu.


Gezien het feit dat de importeurs van Packard Bell en HP/Compaq ongunstig omspringen met garantieaanspraken via de dealer, raad ik aankoop van die merken af, tenzij je koopt bij een verkoper, waarvan je weet dat die goede service verstrekt.
Voor aankopen bij Makro en bijv. Staples geldt het consumentenrecht niet!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Internet op reis



Bericht door Richie »

Marius HRL schreef:Voor aankopen bij Makro en bijv. Staples geldt het consumentenrecht niet!
Huh?! waarom niet?? :shock:
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Internet op reis



Bericht door Marius HRL »

Het consumentenrecht is alleen van toepassing op transacties tussen verkopers-ondernemers en partiticuliere klanten. Staples en Makro zijn groothandels en verkopen (officieel) alleen aan inkopers van ondernemers (een particulier, die geen ondernemer is, kan er formeel niet kopen).
Makro etc geven ook garantie (minstens de fabrieksgarantie), maar als je daar gekochte wasmachine het na afloop van hun garantie begeeft, kun je geen aanspraak maken op toepassing van consumentenrecht (wel op coulance).

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Roger LMC
Berichten: 4
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 9:01

Re: Internet op reis



Bericht door Roger LMC »

Ik gebruik niets anders dan mijn 3OO Watt omvormer aangesloten op de HH accu, met de laptop ACER.
Wanneer ik de laptop aan heb kan het gebeuren dat het signaal afgaat van de
overbelasting, maar meestal werk ik op de batterij en laad deze daarna bij met de computer af.
Nog nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Internet op reis



Bericht door Marius HRL »

Natuurlijk is dat ook een route, maar een minder efficiënte. Er wordt 13 Volt gelijkstroom omgezet in 230 Volt wisselstroom en die wordt vervolgens weer omgezet in 19 of 21 Volt gelijkstroom.
Met zo'n autoadapter sla je die 220 Volt stap over.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12

Re: Internet op reis



Bericht door avbrande »

Ik gebruik nu al jaren een 12V adapter, die van de 12 volt maximaal 19 tot 19,5 volt maakt.
Ik gebruik 'm voor mijn Acer Aspire 8943G met een 18,4 inch led-scherm.
Het wattage wat het belangrijkste is in dit verhaal is max 120Wt.
Je kan ze ook voor max 90 Wt krijgen; voor de wat kleinere laptop's is dat meestal voldoende.
Kijk in je gebruiksaanwijzing en je weet het.

Na enkele uren gebruik en met name bij het opladen wordt de adapter (niet de stekker dus, maar het kastje) licht warm.
Als het opladen klaar is en ik de laptop nog gewoon gebruik, dan daalt het verbruik (ampères) aanzienlijk.

Ik heb de toestel eigen adapter aan het kastje zitten wat dus perfect op de laptop past.

Ik hem 'm toendertijd besteld bij:

http://www.replacedirect.nl/cat/laptop/ ... DgodPnTRQA

Via een keuze menu wordt je feilloos naar de juiste adapter geleid voor een zeer schappelijke prijs.
Ik ben er erg tevreden over.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Internet op reis



Bericht door Marius HRL »

Nog even voor de topicstarter,
Autoadapters voor Dell-laptops zijn lastig te verkrijgen. Dell gebruikt sterk afwijkende pluggen.

Bij het maken van een keuze kun je ook testresultaten benutten.

Deze test uit ComputerTotaal is aan de bejaarde kant http://computertotaal.nl/hardware/781-t ... books.html
MAAR... de meeste van die netbooks worden nog steeds geleverd, maar nu met Windows 7 Starter

Ook de Consumentenbond vind er iets over http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... ok-review/

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12

Re: Internet op reis



Bericht door avbrande »

Dat Dell een sterk afwijkende plug gebruikt, kan ik beamen. Mijn vorige laptop was ook een Dell.
Maar ook die gebruikte ik via een 12 volts adapter in mijn camper.

En ook die adapter kon ik probleemloos bestellen bij de link die ik eerder doorgaf.
Zoals gezegd via een keuze menu kom je bij jouw type laptop.
Net nog even geprobeerd en alle hoofdtypes van Dell staan in de selectielijst.

Wat ik nog heel speciaal vond was dat ik ook een adapter kon kiezen met een keuze voor de ingang.
Dus 2 snoertjes waren aanwezig om 12volt aan te sluiten of 230volt aan te sluiten.
Die keuze heb ik toen gemaakt; was ik voor 2 ingangen meteen klaar.
Dit is/was 'm:
http://www.replacedirect.nl/apparaat/54 ... apter.html
Helaas uiteraard was die adapter wel iets duurder, maar ja het gebruikersgemak telt ook vind ik.......

En wat helemaal mooi was; het was nog een originele DELL adapter ook nog!
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Internet op reis



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb een half jaar geleden ook een 12v adapter gekocht bij de Media Markt.
Deze is instelbaar tot 20 volt uitgang in stapjes van 0,5 volt. Ook zitten hier een twaalftal verschillende pluggen bij en, naar wat ik gelezen heb, ook die voor de Dell laptops.
Prijs was € 29,95
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie