Batterijkabels kabelogen solderen of krimpen (of beiden)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Batterijkabels kabelogen solderen of krimpen (of beiden)



Bericht door archimedes »

Batterijkabels kabelogen solderen of krimpen (of beiden)

Een van de klassieke welles-nietes onderwerpen in camperkringen
Mijn voorstel:

Hier een werkwijze voor een goede soldeerverbinding,
Als je denkt dat een soldeerverbinding nooit goed kan zijn
Voor dat je een van de klassieke indianenverhalen terzake spuit

Graag even LEZEN
Dan even NADENKEN
En dan HEEL MISSCHIEN onderaan de repliek op een paar van klassieke “indianenverhalen” LEZEN
Heb je toch een andere visie

Dan kunnen we daarover op technische gronden een boom opzetten waar we wat van leren

UITVOERING VAN EEN GOEDE SOLDEERVEBINDING vrij naar

http://forum.difflock.com/viewtopic.php?t=32409
Posted: Wed Nov 05, 2008 6:59 am

- Kies een aangepast kabeloog voor solderen: buiten een goed oog, heeft dit een cylindrische gesloten mantel, de “kabelhuls”, bij voorkeur voor-vertind.. Het uiteinde van de kabelhuls is gesloten op een kleine opening na.
- Gebruik aangepaste kabel
- Monteer de kabelklem in een bankvijs, of een spantang, met de rand van het oog binnen de bekken en met de kabelhuls omhoog, goed vertikaal
- Strip de isolatiemantel van de kabel even ver als de kabelhuls diep is
- Houdt het soldeer klaar – gebruik bij voorkeur loodhoudend soldeertin 60/40 – gebruik soldeer met harskern.
- Verwarm met een kleine gasvlam het kabeloog en de onderste helft van de kabelhuls
- Volg de temperatuur: de vertinning gaat smelten. De “smeltlijn” stijgt vanuit het oog langs de kabelhuls. Haal de vlam weg .
- Laat de kabelhuls tot op halve hoogte vollopen met soldeer. Verwarm het oog juist voldoende om het soldeer vloeibaar te houden – het duurt een paar seconden om de kabelhuls half te vullen.
- Druk snel het voorbereide einde van de kabel in de kabelhuls. Het soldeer dringt tussen de aders, teveel loopt weg. Het succes van de operatie berust in het juist voldoende hitte toe te voeren om het soldeer voldoende en toch niet te vloeibaar te houden..
- EEN ALTERNATIEVE METHODE: Plaats het voorbereide kabeleinde in de kabelhuls voor je begint te verwarmen . Opletten de isolatiemantel weg te houden van de hitte van de vlam. Zohaast de “smeltlijn” ongeveer halfweg de kabelhuls zit vlam weghalen en soldeer tegen de bovenrand van kabelhuls drukken. Verwarm het oog niet de huls juist voldoende om het soldeer vloeibaar te houden. Laat de kabelhuls vollopen met soldeer. Ook hier is het een zaak van seconden om de huls te vullen.
- In beide gevallen onmiddellijk na het vullen de las koelen met een natte doek.

Als je een hoog vermogen soldeerstation hebt met precieze regeling dan kan je ook dat gebruiken - zaak blijft verwarmen vanuit het oog.

Bij deze werkwijzen krijg je een perfecte “warme” las zonder dat er soldeer opgezogen wordt in de kabel boven de kabelhuls of dat de isolatie van de kabel vervormd wordt





De waarheid:
met de drie methoden, solderen, krimpen of solderen en krimpen kan je perfecte verbindingen verwezenlijken
en met alle drie de methoden heb én aangepast gereedschap én een minimum aan handigheid nodig.

De kost van dat gereedschap is minimaal voor solderen een mini gasbrander volstaat dikwijls volstaat een kaarsenontstekers op butaanpatroon . MEER HITTE IS ZEKER NIET ALTIJD BETER.



Er zijn echter een aantal indianenverhalen in omloop over solderen

- Koper op koperverbinding levert een lagere overgangsweerstand op dan koper soldeer koper FOUT. Koper oxydeert en koperoxyde is een slechte geleider in de praktijk geeft solderen een lagere contactweerstand omdat het soldeer het koper tegen oxydatie beschermd

- Soldeer kan smelten als de verbinding wordt overbelast –EN DAN? Eer dat gebeurt is de isolatiemantel gesmolten en dan is het beste wat kan gebeuren dat de kabel loskomt voor dat de loden batterijpool smelt.


- Door solderen wordt de koperen kabel uitgegloeid en wordt die bros. FOUT Metalen worden zachter wanneer ze worden verwarmd, voor koper is daarvoor een temperatuur van rond de 700C nodig, Bros wordt koper als het tot vlakbij zijn smeltpunt wordt verhit. Smeltpunt koper boven de 1000C – soldeertin 60/40 smelt bij 181 C, voor een vloeiende las is 250 C ruim voldoende.

- Soldeer dat binnen de mantel van het kabeloog tussen de aders van de kabel vloeit maakt die stug en daardoor gaat de kabel sneller breken. FOUT... bij een goed geperste verbinding worden de aders van de kabel in de mantel tot een solide blok samengeperst, dat maakt dus geen verschil met solderen


Er zijn voldoende positieve reacties op solderen op het internet – als dat nodig is om je te overtuigen: googel er maar op los, hier juist een paar



http://www.fordmuscle.com/2007/01/solde ... inal-ends/

http://www.camaros.net/forums/showthread.php?t=86646

http://www.youtube.com/watch?v=SXDkNMDDrBs

http://www.yandina.com/Soldering.htm
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen



Bericht door Henry van der Veen »

Ik zou zeggen, soldeer op bovenstaande manier en zaag de soldering eens door......
:?

Even in acht nemen,

Dus beweging van de tin tijdens het afkoelen als de geleider ingebracht wordt.
Het ophopen op één plaats van het vloeimiddel na verwarming.
Schrikkend afkoelen van de soldering door middel van water.

Volgens mij is een juiste soldering pas gewaarborgd als de te solderen delen in elkaar zitten en dezelfde temperatuur hebben.
En daarbij vloeimiddel al aanwezig is of samen met de tin wordt toegevoegd
En de tin juist door verwarming naar de warmte toe "opgezogen" wordt.
En de afkoeling rustig en onbewegelijk geschiedt (mooi glanzende tin).

Sorry hoor, dat zijn allemaal elementen waar we vroeger op school juist op geattendeerd werden.

Solderen, mits het goed gedaan wordt is net zo goed als krimpen.
Kortom, alle mogelijkheden voldoen.

Het enige waar je rekening moet houden is de overgang van het stugge (kabelschoen) naar het flexibele (koper) naar het stugge (mantel) gedeelte, daar ontstaat de breuk altijd.

Dus het belangrijkste is het aanbrengen van krimpkous over de overgang van kabel naar kabelschoen, desnoods twee lagen, (het liefst krimpkous met een thermoplastische lijm er in).
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16



Bericht door archimedes »

Dank Henry
Voor een paar interessante aanvullingen
Ik zou zeggen, soldeer op bovenstaande manier en zaag de soldering eens door......

Dus is niet nodig zoals je zelf aangeeft
(mooi glanzende tin).
Misschien eerst even de MO uitproberen en nakijken of de las mooi glanst

Wat je misschien ook op school geleerd hebt....

Het vloeimiddel dient om de oxydelaag van het werkstuk los te maken en dan verder het werkstuk tegen heroxydatie te beschermen - dat is dus perfect verzekerd hier

Je hebt misschien ook op school eleerd over dompelsolderen waarbij bestukte printplaten worden gesoldeerd door dompelen in een soldeerbad onder een fluxlaag - dit is hetzelfde wat wij hier toepassen - over de noodzaak van het soldeer aanzuigen door warmte daarover zijn we het dus oneens.

De nadruk op voorvertind materiaal is niet voor niets: de "oxydelaag" op vertinning komt een stuk makkelijker los dan die op koper,omdat het onderliggende tin legeert met de soldeer - even een lapsus aanvullen, wij gebruiken altijd vertinde kabel ov voorvertinnen het uiteinde door dompelsolderen - ook als we krimpen.

Ook even aanvullen dat inderdaad je er bij de uitvoering op moet letten dat vrijwel onmiddelijk na het insteken van de kabel, de soldeer gaat glanzen - anders moet je heel even terug bijverwarmen vanop het oog.

De koeling gebeurt inderdaad heel snel - ook al omdat de kabeloog ingeklemd zit in tussen de metalen bekken van vijs of de spantang.

Dat koelen is bewust - je hebt misschien (hangt een beetje af hoe lang je schoolltijd achter de rug is -) Sinds de printplatgentijd zijn wij erachter gekomen dat de klassieke 60/40 eigenlijk niet zo best iindien er met minimaal soldeer gewerkt wordt... jals je dat hebt gehoord dan was het in verband van "eutectisch" soldeer een variante die niet ontmengt bij afkoelen, [/u, zoals de klassieke 60/40 wel doet ]maar die niet om de hoek te koop is... het alternatief snel koelen (ik zoek even een link op om dat verhaal voor de leken die meelezen niet té lang te maken)

Dat de las bij het koelen onbeweeglijk moet blijven daarover zijn we het eens, daarom het inklemmen van het kabeloog

dat koelen met water heeft niets met schikkend koelen te maken, bij de mo is het soldeer al gestold op dat ogenblik, maar wel er voorzorgen dat de restwarmte de kabelmantel niet doet vervormen.

waar we het weer over accoord zijn

dat en krimpen en solderen een goede verbinding KUNNEN olleveren indien goed uitgevoerd.

Moeten misschien ook eens een boom opzetten over goed krimpen

Weer accoord over de noodzaak van ontlasting met krimpkous van de overgangszone tussen kabelhuls en kabel. Ook even zeggen dat een goed kabeloog een wat uitgeronde rand heeft bij de bovenkant van de kabelhuls.

Niet accoord over de noodzaak van speciale krimpkous met klevende binnenlaag, wij gebruiken die wel maar voor "nautisch" werk waar we de kabels waterdicht afwerken om corrosie van de kabel te vermijden, zeker als we geen vertinde kabel bij de hand hebben.






archimedes Geplaatst: Vr 07 Jan 2011, 21:01 Onderwerp: Batterijkabels
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen



Bericht door Henry van der Veen »

Kan er wel iets bij denken, ik hou er zowieso niet van om iets in de tin te bewegen, ik heb mijn bedenking bij de warmte die je in de relatief dunne kabelschoen halfvol met tin moet stoken om genoeg warmte energie over te houden om ook de litze van de leiding warm te krijgen.
Dit in verband met het doorvloeien van de tin tussen de litze.

Mocht het eventueeel wel goed gaan dan wil ik wel de waarschuwing geven de kabelschoen niet verder dan tot half in het oog in te klemmen, zoals in de eerste link gedaan wordt.
op die manier is er alleen warmte overdacht mogelijk in het dunste deel van de kabelschoen.

Voor mij heeft toch het traditionele solderen de voorkeur, dus de onderdelen samenbrengen, goed en vooral snel verwarmen en tin bijvoegen.

Mijn ervaring is dat je dat na een paar keer oefenen perfect kan, (alhoewel sommigen het solderen nooit leren :) )

Maar nogmaals wil ik zeggen, solderen of knellen hebben verder geen voor of nadelen, ik bedoel maar, als je de aansluitingen van leidingen naar 735 Kilowatt motoren zelfs met een knelverbinding kan maken :P

Mijn ervaringen met kabelschoenen bij veel bewegingen zoals voor aardkabels aan fluid bed drogers die 24 uur per dag schudden zegt dat de mechanische sterkte die je maakt door de overgang van de kabelschoen naar de kabel sterk te maken door krimpkous veel belangrijker is.

De duurdere krimpkous met inwendig lijm zorgt er trouwens wel voor dat de leidingen en kabelschoenen ook niet meer in de krimpkous kunnen schuiven, dus dat de overgang van leiding naar kabelschoen stugger blijft.
Dat is gewoon een tweede aspect.

PS, als de lezers eens dikkere leidinge willen maken, en je bent er niet zeker van dat je het goed kan, zoek dan eens hulp bij een installatiebedrijf, in elk geval bij een proffessioneel iemand, stromen boven de 20 Ampere valt niet mee te spotten!

Ook een grote misvatting onder sommige mensen is dat zekeringen dienen om een apparaat te beschermen.....
Zekeringen dienen er uitsluitend voor om de leidingen te beschermen!
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik lees met interesse mee.

Als radioamateur heb ik vaak gebruik gemaakt van knel/soldeerverbindingen, voor
draadantennes met name, en daar ben ik mee gestopt. Ik knel nu alleen nog maar,
omdat draden altijd breken op de overgang van gesoldeerd (stijf) naar ongesoldeerd
(soepel)...

Waarom ik soldeerde? Ik had een goedkope kneltang uit de supermarkt, en die
aangekrompen draden gingen wel eens los! Sinds ik een redelijk professionele tang
gebruik is er nog nooit weer een aangeknelde verbinding los gegaan. En breken
(door die soldering) overkomt me dus ook niet meer.

En inderdaad, als je voor zware stromen van die pinkdikke verbindingen moet
knellen, ga dan even naar een installatiebedrijf waar ze van die grote kneltangen
hebben. Dan weet je zeker dat de zaak goed aan elkaar zit!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Henry van der Veen schreef: Voor mij heeft toch het traditionele solderen de voorkeur, dus de onderdelen samenbrengen, goed en vooral snel verwarmen en tin bijvoegen.
Ik heb een tijdje bij een bedrijf gedetacheerd gezeten en daar maakte ze de machines om printplaten te solderen.
http://www.vitronics-soltec.com
Het solderen zelf gebeurde inderdaad in een machine waar de printplaten ingeklemd tussen "bekken" in de soldeer tin "gedoopt" werden.
In de machine werd een "voorraad tin" vloeibaar gehouden en in een soort golf beweging gehouden.
Door die golf werd de printplaat heen getransporteerd.
De print platen werden in die machine inclusief te solderen onderdelen voorverwarmd.
filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=lo9T66S0iPA
geen soldeer tin aanwezig daar overigens, dat is een "droge" test.
vergelijkbare machine waarbij je ziet dat er door middel van lampen word voorverwarmd, en je ook het tin bad ziet.
http://www.youtube.com/watch?v=g65CVmqAyYY
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen



Bericht door Henry van der Veen »

Ik had nog vergeten te melden dat het vloeimiddel niet alleen toepgepast wordt om de oppervlakten corrosievrij te houden tijdens het solderen maar ook om de oppervlaktespanning van de Tin te verlagen.

Probeer maar eens een bolletje tin uit te vloeien over een oppervvlakte.
voeg je daarna vloeimiddel toe dan lukt dat wel
Het solderen van printplaten is overigens heel wat anders, daarbij heeft de Tin de grootste warmte energie.

bij mij gaat het erom datik er aan twijfel of het kabeloog half gevuld met tin genoeg warmte in zich heeft om het koper te verwarmen als de kabel ingebracht wordt.
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Henry van der Veen schreef:Het solderen van printplaten is overigens heel wat anders, daarbij heeft de Tin de grootste warmte energie.
Dat weet ik maar ik dacht het is misschien ook wel leuk om te lezen/zien.
Het waren in ieder geval super interessante machines om te maken als monteur.
Henry van der Veen schreef: bij mij gaat het erom datik er aan twijfel of het kabeloog half gevuld met tin genoeg warmte in zich heeft om het koper te verwarmen als de kabel ingebracht wordt.
Ik kan het met niet meer precies herinneren maar bij een ander bedrijf waar ik gedetacheerd heb gezet werkte ze met een klein tin bad (elektrisch verarmde pot vol met tin) waarin de kabels gestript en wel in gedoopt werden. of dat nou wel of niet compleet met kabel oog werd gedaan kan ik me dus niet meer herinneren. :cry:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16



Bericht door archimedes »

@Henry

THE PROOF OF THE PUDDING IS THE EATING.
Waar je 100%juist zit- solderen ook krimpen is kwestie van het in je vingers krijgen.
Het voordeel van posten op een forum tegnover een boek schrijven is dat je wederwoord krijgt en dat voor er veel bomen sneuvelen.
Dus even een paar dingen scherper stellen.

Een deel van de warmtecapaciteit vah het systeem zit in de bekken van de klemtang. Dat regel je met de diepte van het inklemmen. Integenstelling wat soms aanbevolen wordt steken wij geen isolatie tussen kabeloog en bekken. We hebben zelfs op een klein verplaatsbaar bankvijsje, zo een ding dat je met een zuignap op een werkvlak vast zet, de geribde plaatjes in de klemkop door roodkoper vervangen (kwestie ook van de kabelschoen niet te beschadigen bij klemmen).

Wat oppervlaktespanning van soldeer betreft. Probeer eens dezelfde proef met een verwarmd vertind oppervlak, dat lukt best, dat er vloeimiddel tussen zit des te beter, maar ook zonder.

Dompelvertinnen lukt aardig met een klein recipient, zoals ook Marius aangeeft. Zo een van die kleine electrisch verwarmde potjes is handig, maar lukt ook best met een oude wat buitenmaatse kabelsschoen en de gasvlam, zeker als je maar één of twee draadeinden te doen hebt.

Wat de krimpkous betreft. Voor professioneelwerk is het eenvoudig een centenkwestie, al wat je meer gebruikt komt voor de klant op de eindnota, en dat dikt aardig aan zonder dat je daarom een cent meer verdient. Voor de hobbyist is er het probleem dat hij krimkous met thermoplastische lijm niet om de hoek vindt en als hij/zij het vindt er méér moet van kopen dan nodig. Andersom we trachten de overgang van stug naar soepel zo geleidelijk mogelijk te malken niet?

@Aloys

Er is een belangrijk verschil tussen de draaddiameter waar we in amateurradio te maken krijgen en waar we hier mee zitten. Een goede kabelschoen voor electronicawerk heeft twee functies: een goede verbinding maken tussen kabeladers en het koper van de kabelschoen, wat in feit neerkomt op een soor lasverbinding onder druk, én de kabelmantel voldoende klemmen om trekontlasting van de las te waarborgen.
Waar de overeenkomst zit is dat je met een krimptang van een paar € geen goed werk kan leveren. Een professionele tang kost aardig wat meer maar is in de kleinere draaddiameters nog wel betaalbaar voor wie zijn hobby serieus neemt. ook al omdat je nog altijd meerdere draaddiktes met één tang baas kan. Ga je naar het zwaardere werk dan zit je met krimpgereedschap met verwisselbare bekken en al gauw met hydraulisch krimpen. Dan dikken de prijzen aan dat voor wie maar nu en dan wat te krimpen heeft de zaak niet meer betaalbaar wordt.
Ga honder procent accoord dat voor dat zwaardere werk als je het krimpen wil (en dat past in het werk) de enige goede weg is dat aan de professioneel over laten...maar niet aan om het even welke professioneel.

Ik raak meer en meer overtuigd dat in dit draadje een luik "goed krimpen" ontbreekt... was eigenijk vannacht tussen een paar QSLs door aan een tekst begonnen ... uitgesteld is niet verloren.
Dat is het voor nu
Plaats reactie