Butagasfles gebruiken als LPG-fles met gasvulnippel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gerard vH
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië

Butagasfles gebruiken als LPG-fles met gasvulnippel?



Bericht door Gerard vH »

Op marktplaats kwam ik deze advertentie tegen, maar kan dat wel?
Als het klopt dan zou je een gewone butagasfles met een gasvulnippel van 25 Euro kunnen gebruiken als lpg fles.
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

even zoeken en je weet alles.
is denk ik de meest gevoerde discussie.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Bereid je voor op een heftige discussie. Ik luister mee.
Loopt het uit de klauw dan gaat er een slot op.
Gebruikersavatar
winger66
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 01 okt 2010, 19:08
Locatie: Zaanstreek



Bericht door winger66 »

Gerard vH
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië



Bericht door Gerard vH »

:oops: :oops: :oops:
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Het grote bezwaar van flessen is het feit dat ze geen overdrukventiel hebben dus als er te veel druk ontstaat door een te hoge vullingsgraad en opwarming kan hij ontploffen. En dan wil je niet in de buurt zijn! Begin er dus maar niet aan.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Butagasfles gebruiken als LPG-fles met gasvulnippel?



Bericht door @3 »

Gerard vH schreef:Op marktplaats kwam ik deze advertentie tegen, maar kan dat wel?
Is hetzelfde als een pistool. Levensgevaarlijk om in handen te hebben. :wink:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Bij ons in de buurt bracht ik vroeger mijn gasflessen naar een pompstation. 's Avonds brengen en de volgende dag ophalen. De eigenaar vulde ze dan 's nachts. Hij wist natuurlijk wel dat het niet mocht maar ja, je wilt ook wat verdienen toch? Hij wist wel hoe het moest en er zijn dan ook nimmer problemen mee geweest. Ik was nou niet direct de enige, de loods stond flink vol af en toe :lol:. Toen hij overleed was het over, zijn zoon begon er niet aan. Jammer want je had in die tijd een volle fles lpg voor een paar gulden :cry:.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:



Bericht door Digiwalker »

Ha ha
wil je hier verantwoord mee omgaan dan is mijn advies NIET DOEN.

Ben je bereid een risico te nemen neem dan geen Butaanfles maar een Propaanfles.
Deze zijn bestand tegen hogere drukken. (30 bar ??)
Nooit vol vullen hou je aan de 80% vulling. Als LPG uitzet doordat de tank te warm word dan scheurt hij gegarandeerd.. Gevolg : een gaswolk van ca 9m3
en hoogst explosief.
Blaas je met gemak een halve camping mee weg.


:lol:

groet
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Eddy en Nancy
Berichten: 381
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 8:25
Locatie: España + België
Contacteer:



Bericht door Eddy en Nancy »

Als mensen dit soort gasflessen willen gebruiken in een afgelegen gebied waar ze alleen zichzelf schade kunnen toebrengen, dan moeten ze dat vooral doen. Maar wij willen niet zo iemand als buurman ! ! ! En als experts en wetgeving vinden dat dit gevaarlijk is : hoge boetes voor wie het wel probeert.
Laatst gewijzigd door Eddy en Nancy op za 04 dec 2010, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Eddy, Nancy en Macho

http://www.hetvervolg.xyz
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Lees o.a.dit dan hoeft die discussie weer niet opnieuw:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8419405
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8420169
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8417342

En overigens is het vullen met een dergelijke nippel en een weegschaal heel normaal.
Een gasvulstation doet het op dezelfde manier.
Maar dan wel met de juiste gasfles. Dus geen propaan in een fles die alleen geschikt is voor butaan.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
bouwjan
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 03 sep 2006, 22:49



Bericht door bouwjan »

Eddy en Nancy schreef:Als mensen dit soort gasflessen willen gebruiken in een afgelegen gebied waar ze alleen zichzelf schade kunnen toebrengen, dan moeten ze dat vooral doen. Maar wij willen niet zo iemand als buurman ! ! ! En als experts en wetgeving vinden dat dit gevaarlijk is : hoge boetes voor wie het wel probeert.

Alleen weet je meestal niet op welke manier de buurman zijn gasflessen heeft afgevuld, en met welk soort gas.
Want je gaat toch niet als je komt aanrijden vragen aan je buurman of zijn gasflessen wel in orde zijn.
Want buiten de gasflessen om is er nog meer om een gasinstallatie veilig te houden.
Denk aan slangen /drukmeters enz enz.



Dus je merkt het pas als je een knal hoort of de buurman een veilige installatie aan boord heeft maar er kan altijd iets stuk gaan en dan maar hopen dat het op tijd wordt opgemerkt. :roll:

Maar meestal gaat het goed.

Wilt u wat weten over verschillende soorten flessen en gassen/gasdrukken enz enz bekijk eens deze link

http://caravanhandboek.biod.info/ch7-gas.htm
Je moet niet alles lezen wat je gelooft !!!!!
heyhans
Berichten: 1291
Lid geworden op: vr 15 okt 2004, 22:03
Locatie: Leiden



Bericht door heyhans »

de Jonckheer schreef:Bij ons in de buurt bracht ik vroeger mijn gasflessen naar een pompstation. 's Avonds brengen en de volgende dag ophalen. De eigenaar vulde ze dan 's nachts. Hij wist natuurlijk wel dat het niet mocht maar ja, je wilt ook wat verdienen toch? Hij wist wel hoe het moest en er zijn dan ook nimmer problemen mee geweest. Ik was nou niet direct de enige, de loods stond flink vol af en toe :lol:. Toen hij overleed was het over, zijn zoon begon er niet aan. Jammer want je had in die tijd een volle fles lpg voor een paar gulden :cry:.
Ik denk dat de zoon verstandiger is, dan de vader was.

Groetjes, Hans
Ik mag geen reclame maken voor mijn zoon, ik laat het dus aan anderen over.


http://www.haservice.nl Nu ook Airco service
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05



Bericht door @3 »

Of de zoon ontbeert de kennis en de ervaring van de vader en begint er dan verstandigerwijs niet aan. :wink:

Plus dat de vader een tik op de vingers van de veldwachter kon verwachten de zoon faillissement en meer riskeert.
Plaats reactie