vorstvrij houden afvalwatertank
vorstvrij houden afvalwatertank
Wij gaan dit jaar met onze pas aangeschafte camper voor het eerst naar de wintersport ,Weissensee in Oostenrijk.
Hoe kan ik afvalwatertank beschermen tegen bevriezen?Er bestaan warmtekabels (Eisex) die in de tank moeten,maar hoe krijg je die daar in hemelsnaam in zonder dat de tank gaat lekken?
Wie heeft ervaring cq goede tips?
George
Hoe kan ik afvalwatertank beschermen tegen bevriezen?Er bestaan warmtekabels (Eisex) die in de tank moeten,maar hoe krijg je die daar in hemelsnaam in zonder dat de tank gaat lekken?
Wie heeft ervaring cq goede tips?
George
Re: vorstvrij houden afvalwatertank
anti vries erinHamel schreef:Wij gaan dit jaar met onze pas aangeschafte camper voor het eerst naar de wintersport ,Weissensee in Oostenrijk.
Hoe kan ik afvalwatertank beschermen tegen bevriezen?Er bestaan warmtekabels (Eisex) die in de tank moeten,maar hoe krijg je die daar in hemelsnaam in zonder dat de tank gaat lekken?
Wie heeft ervaring cq goede tips?
George
-
- Berichten: 167
- Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Je ruitersproeier bevat ook antivries, en dat gaat met bakken in de winter naar buiten.TechGraphix schreef:antivries lijkt me te chemisch, zodat je je tank moet legen bij het chemisch toilet.
Een half pakje zout doorspoelen scheelt vermoedelijk ook al het nodige.. Mits je natuurlijk niet gaat kamperen bij -40 graden..
Kees
Ik zou me daar niet zo druk over maken.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Als je afvalwatertank niet verwarmd is zou ik de afvalwaterkraan
open laten staan, en er een emmer onder zetten
( iemand tipte mij; met een gat in de bodem, hoef je niet zo vaak te lopen )
In ons geval is de afvalwatertank wel verwarmd (hymer winterpack)
maar bevriest soms de afvalwaterkraan, en het stukje leiding buiten de tank.
Maar inderdaad, in de 1e paar liter afvalwater een kilo zout oplossen helpt!
Iemand toevallig ervaring met een verwarmingslint op 12v of 220v,
om dat stukje vorstvrij te kunnen maken ?
Gr.
Rob
open laten staan, en er een emmer onder zetten
( iemand tipte mij; met een gat in de bodem, hoef je niet zo vaak te lopen )
In ons geval is de afvalwatertank wel verwarmd (hymer winterpack)
maar bevriest soms de afvalwaterkraan, en het stukje leiding buiten de tank.
Maar inderdaad, in de 1e paar liter afvalwater een kilo zout oplossen helpt!
Iemand toevallig ervaring met een verwarmingslint op 12v of 220v,
om dat stukje vorstvrij te kunnen maken ?
Gr.
Rob
Groet,
Rob
Rob
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Probleem is (ook) dat die vuilwatertank zelfs met open kraan kan bevriezen.
Ook als je er zout in gooit, kan het water dat door de kraan loopt aanvriezen en kan de zaak alsnog dicht gaan zitten.
Wij hebben dat vorig jaar, bij ons bezoek aan de Kerstmarkten in Keulen 'mogen' ervaren.
Als het hard genoeg vriest......
Groeten,
Marius HRL
Ook als je er zout in gooit, kan het water dat door de kraan loopt aanvriezen en kan de zaak alsnog dicht gaan zitten.
Wij hebben dat vorig jaar, bij ons bezoek aan de Kerstmarkten in Keulen 'mogen' ervaren.
Als het hard genoeg vriest......
Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Verwarmingslint
In de afvalwatertank onder mijn camper heb ik twee gaten geboord op circa 5 cm van de bodem en 10 cm uit elkaar.
Vervolgens in deze gaten schroefdraad getapt voor een electriciteitswartel (PG16).
Hierna circa 1,5 meter verwarmingslint (Raychem FS-A-2X) in de tank gestopt en deze via waterdichte wartels naar buiten gevoerd.
Dit zelfregelende verwarmingslint (10 Watt/meter bij 5 graden C) is via een differentiaalbeveiliging (30 mA) rechtstreeks op 220V aangesloten en houdt de watertank zelfs tot -20 vorstvrij.
Dit zelfde lint heb ik ook langs de afvoerleidingen onder de camper geplakt en deze vervolgens geisoleerd met pijpisolatie.
Ook deze leidingen blijven nu vorstvrij.
Vervolgens in deze gaten schroefdraad getapt voor een electriciteitswartel (PG16).
Hierna circa 1,5 meter verwarmingslint (Raychem FS-A-2X) in de tank gestopt en deze via waterdichte wartels naar buiten gevoerd.
Dit zelfregelende verwarmingslint (10 Watt/meter bij 5 graden C) is via een differentiaalbeveiliging (30 mA) rechtstreeks op 220V aangesloten en houdt de watertank zelfs tot -20 vorstvrij.
Dit zelfde lint heb ik ook langs de afvoerleidingen onder de camper geplakt en deze vervolgens geisoleerd met pijpisolatie.
Ook deze leidingen blijven nu vorstvrij.
Marinus,bedankt voor je reactie.Toch nog enkele vragen:
-waarom twee gaten in watertank?
-Wat bedoel je met electriciteitswartel?
--Kun je in de relatief dunne wand van de watertank wel draad tappen en waarmee doe je dat dan?
-Met een goede elastische kit is de boel misschien ook wel weer waterdicht te krijgen?
graag nog wat verdere explicatie,waarvoor dank.
George
-waarom twee gaten in watertank?
-Wat bedoel je met electriciteitswartel?
--Kun je in de relatief dunne wand van de watertank wel draad tappen en waarmee doe je dat dan?
-Met een goede elastische kit is de boel misschien ook wel weer waterdicht te krijgen?
graag nog wat verdere explicatie,waarvoor dank.
George
- Zwerfsteen
- Berichten: 11131
- Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
- Locatie: gemeente Albrandswaard
Een gat is er voor de invoer van het verwarmingslint en omdat ik niet wil dat het dichtgesealde einde in de tank blijft heb ik een tweede gat met wartel geboord om het einde weer naar buiten te brengen.
Een elektricteitswartel is een waterdichte verbinding om een kabel in een lasdoos te in te voeren. In principe zijn deze bedoeld voor ronde kabels.
Een verwarmingslint is echter een platte kabel. Door het afdichtrubber in de wartel te vervangen door een rubber met een ovaal gat (speciaal afgestemd op de maat van de verwarmingskabel) kun je de platte kabel toch goed afdichten.
Een paar millimeter wanddikte is voldoende om zogenaamfe PG-draad in te tappen. (PG = Pantzer Gewinde en zowat elke electromonteur heeft wel een tap in zijn kist liggen)
Mocht de wand te dun zijn boor dan de gaten kort bij het mangat van de tank (als er dat inzit) zodat je met je hand aan de binnenzijde op de wartel een moer kan draaien.
Wellicht dat de plaatjes wat meer duidelijkheid geven.
[img=http://img811.imageshack.us/img811/6358 ... tel.th.jpg]
[img=http://img220.imageshack.us/img220/9233 ... int.th.jpg]
Ik heb in mijn camper het verwarmingslint type FS-A-2X (10 Watt/meter bij 5 graden) gebruikt.
Omdat het een drukloos systeem is, is er niet veel nodig om af te dichten.
Kit zou wel kunnen maar is afhankelijk van het materiaal van de watertank. Op een tank van HDpe of LDpe hecht echter geen enkele kit.
Een elektricteitswartel is een waterdichte verbinding om een kabel in een lasdoos te in te voeren. In principe zijn deze bedoeld voor ronde kabels.
Een verwarmingslint is echter een platte kabel. Door het afdichtrubber in de wartel te vervangen door een rubber met een ovaal gat (speciaal afgestemd op de maat van de verwarmingskabel) kun je de platte kabel toch goed afdichten.
Een paar millimeter wanddikte is voldoende om zogenaamfe PG-draad in te tappen. (PG = Pantzer Gewinde en zowat elke electromonteur heeft wel een tap in zijn kist liggen)
Mocht de wand te dun zijn boor dan de gaten kort bij het mangat van de tank (als er dat inzit) zodat je met je hand aan de binnenzijde op de wartel een moer kan draaien.
Wellicht dat de plaatjes wat meer duidelijkheid geven.
[img=http://img811.imageshack.us/img811/6358 ... tel.th.jpg]
[img=http://img220.imageshack.us/img220/9233 ... int.th.jpg]
Ik heb in mijn camper het verwarmingslint type FS-A-2X (10 Watt/meter bij 5 graden) gebruikt.
Omdat het een drukloos systeem is, is er niet veel nodig om af te dichten.
Kit zou wel kunnen maar is afhankelijk van het materiaal van de watertank. Op een tank van HDpe of LDpe hecht echter geen enkele kit.
Hallo, Marinus
Ik ben er bijna uit voor de verwarmde vuilwatertank.Nog even een paar vragen:
Wat is een differentiaalbeveiliging;is dat noodzakelijk en waar haal je zo'n ding en waar plaats je het en hoe sluity je het aan?
Is het warmtelint wel bestand tegen heet water,bv.als je de gekookte hollandse piepers in de gootsteen afgiet?
Graag nog even een antwoord en dank daarvoor.
George
Ik ben er bijna uit voor de verwarmde vuilwatertank.Nog even een paar vragen:
Wat is een differentiaalbeveiliging;is dat noodzakelijk en waar haal je zo'n ding en waar plaats je het en hoe sluity je het aan?
Is het warmtelint wel bestand tegen heet water,bv.als je de gekookte hollandse piepers in de gootsteen afgiet?
Graag nog even een antwoord en dank daarvoor.
George
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Misschien een tip?
Er zijn her en der tl looplampen te koop, Action,Aldi,Lidl etc.
Deze voordelige TL looplampen hebben veelal een 5 mtr lang weerstandsnoer. (dit herken je aan het warm worden van het snoer tijdens gebruik.)
Demonteer het snoer en verbindt de uiteinden en seal deze zorgvuldig.
Plak dit met aluminiumtape tegen de onderzijde van de tank en eventueel daaronder nog een extra polystyreenplaatje. ter isolatie.
Ziehier, een voordelige tankverwarming voor minder dan € 7,50.
Er zijn her en der tl looplampen te koop, Action,Aldi,Lidl etc.
Deze voordelige TL looplampen hebben veelal een 5 mtr lang weerstandsnoer. (dit herken je aan het warm worden van het snoer tijdens gebruik.)
Demonteer het snoer en verbindt de uiteinden en seal deze zorgvuldig.
Plak dit met aluminiumtape tegen de onderzijde van de tank en eventueel daaronder nog een extra polystyreenplaatje. ter isolatie.
Ziehier, een voordelige tankverwarming voor minder dan € 7,50.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
De differentiaalbeveiliging of differentiaalschakelaar is, als het goed is de hoofdschakelaar waar de elektravoeding bij de camper binnenkomt.
Bij eventueel kortsluiting of aardfout schakelt deze de voeding onmiddelijk uit.
Het door mij opgegeven verwarmingslint kan langdurig een maximale temperatuur van 65 graden verdragen.
het door mij gebruikte verwarmingslint FS-A-2X kun je vinden door bij GOOGLE in te geven Raychem FS-A-2X
Bij eventueel kortsluiting of aardfout schakelt deze de voeding onmiddelijk uit.
Het door mij opgegeven verwarmingslint kan langdurig een maximale temperatuur van 65 graden verdragen.
het door mij gebruikte verwarmingslint FS-A-2X kun je vinden door bij GOOGLE in te geven Raychem FS-A-2X