vorstvrij houden afvalwatertank

Met de camper naar de sneeuw!
Hamel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 13:06

vorstvrij houden afvalwatertank



Bericht door Hamel »

Wij gaan dit jaar met onze pas aangeschafte camper voor het eerst naar de wintersport ,Weissensee in Oostenrijk.
Hoe kan ik afvalwatertank beschermen tegen bevriezen?Er bestaan warmtekabels (Eisex) die in de tank moeten,maar hoe krijg je die daar in hemelsnaam in zonder dat de tank gaat lekken?
Wie heeft ervaring cq goede tips?

George
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: vorstvrij houden afvalwatertank



Bericht door FrS »

Hamel schreef:Wij gaan dit jaar met onze pas aangeschafte camper voor het eerst naar de wintersport ,Weissensee in Oostenrijk.
Hoe kan ik afvalwatertank beschermen tegen bevriezen?Er bestaan warmtekabels (Eisex) die in de tank moeten,maar hoe krijg je die daar in hemelsnaam in zonder dat de tank gaat lekken?
Wie heeft ervaring cq goede tips?

George
anti vries erin
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:



Bericht door TechGraphix »

antivries lijkt me te chemisch, zodat je je tank moet legen bij het chemisch toilet.
Een half pakje zout doorspoelen scheelt vermoedelijk ook al het nodige.. Mits je natuurlijk niet gaat kamperen bij -40 graden..

Kees
Afbeelding
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:



Bericht door Ronmekel »

TechGraphix schreef:antivries lijkt me te chemisch, zodat je je tank moet legen bij het chemisch toilet.
Een half pakje zout doorspoelen scheelt vermoedelijk ook al het nodige.. Mits je natuurlijk niet gaat kamperen bij -40 graden..

Kees
Je ruitersproeier bevat ook antivries, en dat gaat met bakken in de winter naar buiten.
Ik zou me daar niet zo druk over maken.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:



Bericht door rob2 »

Als je afvalwatertank niet verwarmd is zou ik de afvalwaterkraan
open laten staan, en er een emmer onder zetten
( iemand tipte mij; met een gat in de bodem, hoef je niet zo vaak te lopen :oops: )
In ons geval is de afvalwatertank wel verwarmd (hymer winterpack)
maar bevriest soms de afvalwaterkraan, en het stukje leiding buiten de tank.
Maar inderdaad, in de 1e paar liter afvalwater een kilo zout oplossen helpt!

Iemand toevallig ervaring met een verwarmingslint op 12v of 220v,
om dat stukje vorstvrij te kunnen maken ?

Gr.
Rob
Groet,
Rob
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

rob2 schreef: Iemand toevallig ervaring met een verwarmingslint op 12v of 220v,
om dat stukje vorstvrij te kunnen maken ?

Gr.
Rob
nee, maar ff de fohn erop werkt vaak goed.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Probleem is (ook) dat die vuilwatertank zelfs met open kraan kan bevriezen.
Ook als je er zout in gooit, kan het water dat door de kraan loopt aanvriezen en kan de zaak alsnog dicht gaan zitten.
Wij hebben dat vorig jaar, bij ons bezoek aan de Kerstmarkten in Keulen 'mogen' ervaren.
Als het hard genoeg vriest......

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Verwarmingslint



Bericht door Marinus »

In de afvalwatertank onder mijn camper heb ik twee gaten geboord op circa 5 cm van de bodem en 10 cm uit elkaar.
Vervolgens in deze gaten schroefdraad getapt voor een electriciteitswartel (PG16).
Hierna circa 1,5 meter verwarmingslint (Raychem FS-A-2X) in de tank gestopt en deze via waterdichte wartels naar buiten gevoerd.
Dit zelfregelende verwarmingslint (10 Watt/meter bij 5 graden C) is via een differentiaalbeveiliging (30 mA) rechtstreeks op 220V aangesloten en houdt de watertank zelfs tot -20 vorstvrij.
Dit zelfde lint heb ik ook langs de afvoerleidingen onder de camper geplakt en deze vervolgens geisoleerd met pijpisolatie.
Ook deze leidingen blijven nu vorstvrij.
Hamel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 13:06



Bericht door Hamel »

Marinus,bedankt voor je reactie.Toch nog enkele vragen:
-waarom twee gaten in watertank?
-Wat bedoel je met electriciteitswartel?
--Kun je in de relatief dunne wand van de watertank wel draad tappen en waarmee doe je dat dan?
-Met een goede elastische kit is de boel misschien ook wel weer waterdicht te krijgen?

graag nog wat verdere explicatie,waarvoor dank.

George
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard



Bericht door Zwerfsteen »

Je kunt overwegen om de gaten juist hoog in de tank te boren.
Als de afdichting van de wartel later problemen geeft krijg je er pas last van als de tank bomvol is.
Het warmte lint dan iets ruimer in de tank leggen.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son



Bericht door Marinus »

Een gat is er voor de invoer van het verwarmingslint en omdat ik niet wil dat het dichtgesealde einde in de tank blijft heb ik een tweede gat met wartel geboord om het einde weer naar buiten te brengen.

Een elektricteitswartel is een waterdichte verbinding om een kabel in een lasdoos te in te voeren. In principe zijn deze bedoeld voor ronde kabels.
Een verwarmingslint is echter een platte kabel. Door het afdichtrubber in de wartel te vervangen door een rubber met een ovaal gat (speciaal afgestemd op de maat van de verwarmingskabel) kun je de platte kabel toch goed afdichten.

Een paar millimeter wanddikte is voldoende om zogenaamfe PG-draad in te tappen. (PG = Pantzer Gewinde en zowat elke electromonteur heeft wel een tap in zijn kist liggen)
Mocht de wand te dun zijn boor dan de gaten kort bij het mangat van de tank (als er dat inzit) zodat je met je hand aan de binnenzijde op de wartel een moer kan draaien.

Wellicht dat de plaatjes wat meer duidelijkheid geven.

[img=http://img811.imageshack.us/img811/6358 ... tel.th.jpg]
[img=http://img220.imageshack.us/img220/9233 ... int.th.jpg]

Ik heb in mijn camper het verwarmingslint type FS-A-2X (10 Watt/meter bij 5 graden) gebruikt.

Omdat het een drukloos systeem is, is er niet veel nodig om af te dichten.
Kit zou wel kunnen maar is afhankelijk van het materiaal van de watertank. Op een tank van HDpe of LDpe hecht echter geen enkele kit.
Hamel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 13:06



Bericht door Hamel »

Hallo, Marinus

Ik ben er bijna uit voor de verwarmde vuilwatertank.Nog even een paar vragen:

Wat is een differentiaalbeveiliging;is dat noodzakelijk en waar haal je zo'n ding en waar plaats je het en hoe sluity je het aan?

Is het warmtelint wel bestand tegen heet water,bv.als je de gekookte hollandse piepers in de gootsteen afgiet?

Graag nog even een antwoord en dank daarvoor.

George
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

Misschien een tip?

Er zijn her en der tl looplampen te koop, Action,Aldi,Lidl etc.
Deze voordelige TL looplampen hebben veelal een 5 mtr lang weerstandsnoer. (dit herken je aan het warm worden van het snoer tijdens gebruik.)
Demonteer het snoer en verbindt de uiteinden en seal deze zorgvuldig.
Plak dit met aluminiumtape tegen de onderzijde van de tank en eventueel daaronder nog een extra polystyreenplaatje. ter isolatie.
Ziehier, een voordelige tankverwarming voor minder dan € 7,50.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son



Bericht door Marinus »

De differentiaalbeveiliging of differentiaalschakelaar is, als het goed is de hoofdschakelaar waar de elektravoeding bij de camper binnenkomt.
Bij eventueel kortsluiting of aardfout schakelt deze de voeding onmiddelijk uit.

Het door mij opgegeven verwarmingslint kan langdurig een maximale temperatuur van 65 graden verdragen.

het door mij gebruikte verwarmingslint FS-A-2X kun je vinden door bij GOOGLE in te geven Raychem FS-A-2X
Plaats reactie