Dakluik Hymer

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
monte179
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 10:16

Dakluik Hymer



Bericht door monte179 »

Bij een onderhoudsbeurt in maart 2010 aan onze Hymer 680G heeft het garagebedrijf de camper te hoog opgetild en is het dakluik gekraakt.
Al meer dan 6 maanden is men nu bezig om een nieuw dakluik te bemachtigen. De fabricage-tekening van de camper (gekoppeld aan het serie- / typenummer) vermeldt geen ander dakluik dan dat wat er af-fabriek in zat. Terwijl we een dakluik hebben dat:
- 2 handgrepen heeft
- transparant is
- helder (doorschijnend) is
- met een slinger ongeveer 70 graden uit te zetten is

Ten einde raad ben ik naar de dealer gereden waar het nieuwe dakluik was besteld en die al 2 keer een fout (origineel fabrieks-dakluik) had opgestuurd. Die kende het hele dakluik niet. Na veel navragen zegt deze nu dat het een Heki-2 is. Ook na 4 weken wachten nog geen Heki ontvangen.
Lekkage dreigt (want de aangebrachte nood-tape heeft niet het eeuwige leven). Goed gekeken: de Heki 2 lijkt niet op ons dakluik.

Weet iemand welke dakluiken in Hymers uit 1998 zijn geplaatst en die voldoen aan de bovenomschreven kenmerken ?

Peter Montenij
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Is het een dubbelwandige uitvoering? De Heki 2 is een achteraf optie. In mijn camper zit deze ook.
Gebruikersavatar
monte179
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 10:16

Dakluik



Bericht door monte179 »

Ja, het is de dubbelwandige. Er staat alleen geen merk / type of wat dan ook op.

Peter
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Gebruikersavatar
monte179
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 10:16



Bericht door monte179 »

traveller630 schreef:Volgens mij nooit als optie geleverd:


http://www.eriba.nl/uploads/Archief/Com ... slijst.pdf

Gaat het om soortgelijk luik:

http://www.de-wit.nl/nl/camper-caravan- ... i-2-hefdak

Beste Traveller630.

Dank je wel voor je reactie. De optie zoals destijds door Eriba is geboden moet het zijn. Eriba/Hymer is nu al een half jaar !!!! aan het puzzelen. De laatste optie was een Heki2. MAAR DIE IS HET ECHT NIET.

Jij hebt veel info, gelet op je reactie. Weet jij meer van deze dakluiken die als optie leverbaar waren ?

Peter
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Je hebt mijn PB.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Dakluik Hymer



Bericht door eef van baal »

monte179 schreef:Bij een onderhoudsbeurt in maart 2010 aan onze Hymer 680G heeft het garagebedrijf de camper te hoog opgetild en is het dakluik gekraakt.
Al meer dan 6 maanden is men nu bezig om een nieuw dakluik te bemachtigen. De fabricage-tekening van de camper (gekoppeld aan het serie- / typenummer) vermeldt geen ander dakluik dan dat wat er af-fabriek in zat. Terwijl we een dakluik hebben dat:
- 2 handgrepen heeft
- transparant is
- helder (doorschijnend) is
- met een slinger ongeveer 70 graden uit te zetten is

Ten einde raad ben ik naar de dealer gereden waar het nieuwe dakluik was besteld en die al 2 keer een fout (origineel fabrieks-dakluik) had opgestuurd. Die kende het hele dakluik niet. Na veel navragen zegt deze nu dat het een Heki-2 is. Ook na 4 weken wachten nog geen Heki ontvangen.
Lekkage dreigt (want de aangebrachte nood-tape heeft niet het eeuwige leven). Goed gekeken: de Heki 2 lijkt niet op ons dakluik.

Weet iemand welke dakluiken in Hymers uit 1998 zijn geplaatst en die voldoen aan de bovenomschreven kenmerken ?

Peter Montenij
meet het gat op en zoek er eenluik bij,als je geen maten doorgeeft kunnen wij ook niet zoeken.
en wat maakt het uit dat het niet precies de zelfde is, de techniek gaat ook vooruit.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Als het een luik is van de afmeting 96x65 cm en je draait hem open met een slinger is het een heki 1.
Deze is aanzienlijk duurder dan een heki 2
http://www.ivra.nl/accessoires.asp?cat= ... +dakluiken
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

De Heki 2 kan het inderdaad niet zijn deze is voor caravans bedoeld en mag alleen gebruikt worden in voertuigen die niet harder dan 100 km mogen.....
Inderdaad zou het de Heki 1 moeten zijn.
Deze lijkt op degene die bij mij in de 654 zit.



Afbeelding

Hier voor meer info:
http://www.dometic.com/enie/Internation ... taid=69732
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis



Bericht door de Guust »

ffe op inhaken, mag deze ook in de lengte op het dak, stel dat het dakluik in onze hymer de geest geeft, dat dakluik is moeilijk te krijgen, nou ligt dat dakluik in de lengte op het dak, mag je deze luiken dus ook in de lengte monteren, of hebbie dan water binnen????
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

de Guust schreef:ffe op inhaken, mag deze ook in de lengte op het dak, stel dat het dakluik in onze hymer de geest geeft, dat dakluik is moeilijk te krijgen, nou ligt dat dakluik in de lengte op het dak, mag je deze luiken dus ook in de lengte monteren, of hebbie dan water binnen????
Bij mij zit het in de lengte..... Je kan dan met de handgrepen voor, achter of beide openzetten.
Of je kan vanuit gesloten positie het laten scharnieren.
Gebruikersavatar
monte179
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 10:16

Het is een Heki 1



Bericht door monte179 »

Beste allemaal,

Een Hymer dealer is sinds 26 maart 2010 bezig om een nieuwe dakluik- schaal voor onze camper te regelen. Helaas is dat na 6 maanden en 2 foute toezendingen nog altijd niet gelukt.
Gisteravond (toen waren de 6 maanden voorbij...) even een oproepje op dit forum geplaatst. Binnen 12 uur zijn we er ongezien uit dat

Het een HEKI 1 dakluik is.

Beste formuleden en -bezoekers: dit forum is goud waard.

Nu nog aan een Heki 1 buitenschaal zien te komen.

Peter Montenij
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis



Bericht door de Guust »

traveller630 schreef:
de Guust schreef:ffe op ....bla bla bla ....dan water binnen????
Bij mij zit het in de lengte..... Je kan dan met de handgrepen voor, achter of beide openzetten.
Of je kan vanuit gesloten positie het laten scharnieren.
is de maat hetzelfde als bij onze?? maw zou die passen als die van ons de geest geeft

effe een foto van het dak dat je weet wat ik bedoel, het gaat dus om die grote.

Afbeelding
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Ik zou me eerder zorgen maken over die Adria (?) die bij jou in de zijkant staat......
Het lijkt wel of deze ongenode gast wel een Heki in z'n dak heeft zitten......
Gevoelsmatig denk ik dat de inbouwmaat van de Heki groter is. Het Hymer luik gaat in een draai beweging omhoog, dus de schaal is behoorlijk wat langer dan de opening.
Groter is natuurlijk nooit een probleem...
Wat is dat vierkantje op je dak naast het zonneaneel? Een poging om de boel symmetrisch te houden?
Plaats reactie