Doorgezakte vering
- berendislos
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 13:24
- Locatie: Hengelo
Hier een foto van een goedkopere oplossing
Spiraal hulpvering van Carsupport 274 Eur voor een setje. Kun je heel gemakkelijk zelf plaatsen. Uurtje werk als je de bouten van je schokbrekers los krijgt. Wiel eraf schokbreker los halen. stoot rubbers verwijderen en schotels met veren er tussen leggen. As weer opkrikken en schokbreker vastmaken, wiel erop en klaar is Clara.
Dit is wel een totaal onbeladen situatie, volledig beladen gaat hij 2 cm naar beneden.
grt Erwin
Spiraal hulpvering van Carsupport 274 Eur voor een setje. Kun je heel gemakkelijk zelf plaatsen. Uurtje werk als je de bouten van je schokbrekers los krijgt. Wiel eraf schokbreker los halen. stoot rubbers verwijderen en schotels met veren er tussen leggen. As weer opkrikken en schokbreker vastmaken, wiel erop en klaar is Clara.
Dit is wel een totaal onbeladen situatie, volledig beladen gaat hij 2 cm naar beneden.
grt Erwin
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
- berendislos
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 13:24
- Locatie: Hengelo
Hi Karel
Dat hat ik ook vermeld in een voorgaande tekst. Ik betwijfel als ik eerder hulpvering had aangeschaft of ik uberhaubt wel dit verenpakket eronder had gezet. maarja mijn 4 blads was zo slecht, dat ik deze eerst ging vervangen. Uiteindelijk vond ik hem nog te wiebelig, maar het verenpakket stond al wel iets positief. Nu met hulpvering is de foto het resultaat en een stabiele wagen.
Maar als je een beetje het forum afstruind zie je wel meer foto's met spiraal hulpvering op de orginele 4 blads uitvoering en deze staan ook netjes positief.
Ik wil alleen de schokbrekers achter een keer vervangen aan linker zijde is de bovenste beschermkoker al doorgeroest. Weet iemand een adresje met een leuke prijs. Zet ze er zelf wel onder dit is peanuts.
groet Erwin
Dat hat ik ook vermeld in een voorgaande tekst. Ik betwijfel als ik eerder hulpvering had aangeschaft of ik uberhaubt wel dit verenpakket eronder had gezet. maarja mijn 4 blads was zo slecht, dat ik deze eerst ging vervangen. Uiteindelijk vond ik hem nog te wiebelig, maar het verenpakket stond al wel iets positief. Nu met hulpvering is de foto het resultaat en een stabiele wagen.
Maar als je een beetje het forum afstruind zie je wel meer foto's met spiraal hulpvering op de orginele 4 blads uitvoering en deze staan ook netjes positief.
Ik wil alleen de schokbrekers achter een keer vervangen aan linker zijde is de bovenste beschermkoker al doorgeroest. Weet iemand een adresje met een leuke prijs. Zet ze er zelf wel onder dit is peanuts.
groet Erwin
Aangestoken door het "doorzak-virus" ben ik ook eens op onderzoek gegaan en kreeg van Eeltink het volgende antwoord:
"Als ik zo naar de foto’s kijk heb je geen nieuw pakket nodig maar een verzwaarset
Dit is een toevoeging van 2 veerbladen aan het bestaande pakket
Een verzwaarset incl. stroppen en torenbouten kost €295.- netto incl. btw
En zijn voorradig.
Als we deze set moeten opsturen gaat dat onder rembours en de verzending kost €26.20 incl. btw"
Dat lijkt mij een redelijhke en betaalbare oplossing.
Monteren doen we zelf wel.
gr
Berrie
"Als ik zo naar de foto’s kijk heb je geen nieuw pakket nodig maar een verzwaarset
Dit is een toevoeging van 2 veerbladen aan het bestaande pakket
Een verzwaarset incl. stroppen en torenbouten kost €295.- netto incl. btw
En zijn voorradig.
Als we deze set moeten opsturen gaat dat onder rembours en de verzending kost €26.20 incl. btw"
Dat lijkt mij een redelijhke en betaalbare oplossing.
Monteren doen we zelf wel.
gr
Berrie
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
- berendislos
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 13:24
- Locatie: Hengelo
dat is inderdaad de beste als eerste betaalbare oplossing. Eerst de basis goed krijgen. Je bladveren dus. Mocht dit nog niet afdoende zijn kun je altijd nog hulpvering bij plaatsen. Hulp vering moet extra hulp geven en niet de functie van de hoofdvering overnemen.
Mijn verzwaarde pakket zorgde al dat de camper een 6 cm omhoog kwam en de bladveren weer positief staan. ( wel bijna vlak, maar dat was al een hele verbetering). De hulpvering zorgt nu dat hij stabieler is geworden en weer een cm of 4 omhoog is gekomen.
Onbeladen staat de camper licht voorover. (merk je niets van tijdens rijden) Beladen (spulletjes, fietsen, beetje water, ) staat de camper prachtig recht en rijd mooi stabiel, geen zwaberende achterkant bij spoorvorming. Bij Zijwind voel je alleen wat druk op je wagen en hij begint nu niet meer te dansen.
Mijn mening blijft: eerst de basis goed (de bladveren) en daarna misschien hulpvering erbij ( meer rijdcomfort)
grt Erwin
Mijn verzwaarde pakket zorgde al dat de camper een 6 cm omhoog kwam en de bladveren weer positief staan. ( wel bijna vlak, maar dat was al een hele verbetering). De hulpvering zorgt nu dat hij stabieler is geworden en weer een cm of 4 omhoog is gekomen.
Onbeladen staat de camper licht voorover. (merk je niets van tijdens rijden) Beladen (spulletjes, fietsen, beetje water, ) staat de camper prachtig recht en rijd mooi stabiel, geen zwaberende achterkant bij spoorvorming. Bij Zijwind voel je alleen wat druk op je wagen en hij begint nu niet meer te dansen.
Mijn mening blijft: eerst de basis goed (de bladveren) en daarna misschien hulpvering erbij ( meer rijdcomfort)
grt Erwin
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 20:03
- Locatie: Venray
- Contacteer:
Kennelijk hebben campers meer last van doorgezakte vering, als ik de reacties lees. Voor de duidelijkheid, we hebben al hulpluchtvering eronder. Http://www.benencenie.nl/Luchtvering.JPG Echter met de druk op 6 atm staat de vering nog steeds negatief. Op de foto is de camper onbeladen, en de druk 6atm, Dit betekend dat de luchtbalgen ongeveer 400kg per stuk dragen. De aslast van onze camper is ongeveer 1500kg, dus een wieldruk van 750kg. Bij ons draagt de bladvering dus maar 350kg, terwijl de (hulp)luchtvering 400kg draagt. En die staat nog steeds negatief, ook bij maximale luchtdruk op de luchtvering. Mij lijkt dat de bladveren zonder luchtvering minimaal vlak of een beetje positief moeten staan, immers de luchtvering is niet standaard. De luchtvering kunnen we dan gebruiken om extra gewicht (fietsen op de achterkant) te compenseren.
Ik heb inmiddels een aanbieding gehad van Eelting, die adviseert om een verzwaarset te monteren. Dit zijn 2 extra bladveren inclusief montagemiddelen. Hiermee wordt het verenpakket dus een 6-blads. Ik heb de aanbieding doorgestuurd naar de garage die de veren gewisseld heeft.
Ik heb inmiddels een aanbieding gehad van Eelting, die adviseert om een verzwaarset te monteren. Dit zijn 2 extra bladveren inclusief montagemiddelen. Hiermee wordt het verenpakket dus een 6-blads. Ik heb de aanbieding doorgestuurd naar de garage die de veren gewisseld heeft.
veren
zelfde herkenbare probleem,via internet hulpveren gekocht.80 euro nieuw oude voorraad voor mijn j5 bj91,met burstner 600 opbouw,probleem opgelost.betreft 2 veren aan elke zijde achter.
nooit geschoten altijd mis
Ik ben er nog steeds over aan het denken en kwam opeens op het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de remdrukverdeler?
Als ik mij nog goed de schoollessen kan herinneren komt er meer remdruk op de achterremmen als de achtervering meer in zakt. Dus bij zwaardere belading.
Dat werkt middels een klepje dat open en dicht gaat middels een stangetje tussen de as en het chassis.
Dus bij doorgezakte veren rem je minder op de voorrem en slijten je achterremvoeringen eerder?
Tav de moderator:
Of moet ik hiervoor een nieuw draadje openen?
Hoe zit het eigenlijk met de remdrukverdeler?
Als ik mij nog goed de schoollessen kan herinneren komt er meer remdruk op de achterremmen als de achtervering meer in zakt. Dus bij zwaardere belading.
Dat werkt middels een klepje dat open en dicht gaat middels een stangetje tussen de as en het chassis.
Dus bij doorgezakte veren rem je minder op de voorrem en slijten je achterremvoeringen eerder?
Tav de moderator:
Of moet ik hiervoor een nieuw draadje openen?
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
nee hoor berrie daar hoef je geen nieuw draadje voor te openen.
En het is niet zo dat je minder remt op de voorwielen, maar meer op de achterwielen.
De hoofdremcilinder heeft genoeg capaciteit om zowel voor als achter voldoende druk en vloeistof verplaatsing te leveren.
Over het nut van een remkracht verdeler bij een zwaar beladen camper is al menig maal discussie gevoerd op dit forum, daar ga ik me niet meer aan wagen..
Maar die dingen zijn gewoon af te stellen aan de hand van de wagen hoogte als er hulpvering is geplaatst.
En het is niet zo dat je minder remt op de voorwielen, maar meer op de achterwielen.
De hoofdremcilinder heeft genoeg capaciteit om zowel voor als achter voldoende druk en vloeistof verplaatsing te leveren.
Over het nut van een remkracht verdeler bij een zwaar beladen camper is al menig maal discussie gevoerd op dit forum, daar ga ik me niet meer aan wagen..
Maar die dingen zijn gewoon af te stellen aan de hand van de wagen hoogte als er hulpvering is geplaatst.