In Duitsland wel rijden met rijbewijs BE met 3500-7500 max.?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gerard vH
Berichten: 1103
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië



Bericht door Gerard vH »

Ik lees daar:

" In diverse landen was en is het gedeeltelijk nog steeds mogelijk om met een personenautorijbewijs voertuigen tot 7,5 ton GVW te mogen besturen."

Dus dan ga ik er van uit, dat als ze het over een personenautorijbewijs hebben dat men hiermee B bedoelt. Of lees ik dit verkeerd
:?
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16



Bericht door silvervägen »

Ja, dat lees je niet helemaal goed.
In die landen mogen mensen met een rijbewijs van dat land een voertuig tot 7500 kg (MTM) besturen.
Bijvoorbeeld het oude Duitse Fuerherschein klasse 3.

Jij mag in zo'n land alleen dat besturen wat op je eigen rijbewijs staat.

Ooit haalde ik in Belgie mijn rijbewijs. Dat was een soort knippenkaart, waar een gaatje met een pijltje in geknipt werd. Geldig voor de categorie waarin je examen deed en voor alle er boven genoemde categorien.

Dus je A-rijbewijs er zonder kennis en vaardigheid zomaar bij
:shock:

Nederlanders met een BE-rijbewijs mochten in Belgie niet zomaar motor gaan rijden.

Nog een keer dus: je bent alleen bevoegd te besturen wat er op jouw rijbewijs staat.

Groet,
Peter
groet,
Peter
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Ronmekel schreef:
Martin schreef:Je rijbewijs is maar geldig tot 3500 kg maximum totaal gewicht, in welk land je ook rijdt. Rijden met een zwaardere camper betekent dat je zonder geldig rijbwijs rijdt.
Dat bedoel ik, bij schade weet je niet wat je overkomt, je bent onverzekerd.
Groet,
Ron
Dit is weer afhankelijk van het technisch gewicht van je camper en van je verzekering. Wij kregen dit weekend van onze verzekering een brief met wijzigingen en daar stond tevens het volgende bij:

Het is de verzekeraar bekend, dat kampeerauto's regelmatig worden "teruggekeurd"van een hogere technische maximum massa naar een lagere toegestane maximum massa. De kampeerautoverzekering van A..... biedt dekking zolang de technische maximum massa van de kampeerauto niet wordt overschreden.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:



Bericht door Ronmekel »

Ik snap je Monique,
Maar het gaat over rijden met een buitelandse camper met een nederlands rijbewijs.
Je rijbewijs is afgegeven tot 3500 kg ttm.
Ga je daar overheen omdat in het land de rijbewijzen anders in elkaar steken kun je een probleem krijgen.
Je rijbewijs is immers afgegeven voor een ttm van 3500kg.
Dan kun je met de verzekering van het in het buitenland geregistreerde camper een probleem krijgen.
Je hebt gewoon geen geldig rijbewijs.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

" In diverse landen was en is het gedeeltelijk nog steeds mogelijk om met een personenautorijbewijs voertuigen tot 7,5 ton GVW te mogen besturen."

Dus dan ga ik er van uit, dat als ze het over een personenautorijbewijs hebben dat men hiermee B bedoelt. Of lees ik dit verkeerd
1) het wordt (bewust) verkeerd voorgesteld

2) je gaat uit van een verkeerde veronderstelling en trekt daar een foute conclusie uit

De term ' personenautorijbewijs ' is slecht gekozen. Rijbewijzen gaan over gewichtscategorieën.

Een personenauto zwaarder dan 3.5 t. = rijbewijs C1 nodig (in Nederland C omdat jullie geen C1 kennen).

Een vrachtauto lichter dan 3.5 t. = rijbewijs B (wij noemen dat dan " lichte vrachtauto ".

We zouden beter gewoon de term ' auto ' of voertuig gebruiken ipv. dat onderscheid personen-of vrachtauto.

Anders eens aan de bron van dat artikel gaan vragen welke ' diverse ' landen er zoal zijn waar men met een B rijbewijs zwaarder dan 3500 kg. zou mogen gaan ? en ik zou het dan graag over de ons omringende europese landen hebben en niet dat cowboy land Amerika (anders ga je straks nog zeggen dat je mag concluderen dat men ook vanaf 16 jaar met de auto mag rijden).

@ Silvervagen
Ja, dat lees je niet helemaal goed.
In die landen mogen mensen met een rijbewijs van dat land een voertuig tot 7500 kg (MTM) besturen.
Bijvoorbeeld het oude Duitse Fuerherschein klasse 3.
Inderdaad, met een WELBEPAALD rijbewijs ... nl. het oude rijbewijs 3 en/of 4. Maar dat is dus geen B-rijbewijs. Een duits B-rijbewijs gaat ook maar tot 3500 kg. Omwisseling van 3 naar een nieuwe exemplaar (om welke reden dan ook) geeft die duitsers een B rijbewijs PLUS een C1 rijbewijs (gewoon de beide vakjes afgestempeld). En ook de E (aanhangwagen).

En die mensen met een oud ribewijs 3 en/of 4, mogen ook in het buitenland met een zwaarder voertuig rijden, de erkenning van bestaande rijbewijzen is immers europees afgesproken.
Alleen weten niet alle agenten dat en raken die mensen vaak (onterecht) in de problemen (lees : EERST direkt boete betalen en achteraf proberen om die onterechte boete terug te krijgen via de rechtbank). Buitenlanders moeten immers vaak ONMIDDELIJK betalen bij een bekeuring onderweg.
dutchman
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 aug 2005, 13:17



Bericht door dutchman »

In de USA mocht ik met Nederlands BE rijbewijs een Zware Monaco RV besturen. Deze woog 9600 kg. en was bijna veertien meter lang. De enige restrictie was dat het geen tandemasser mocht zijn. Bert
Gerard vH
Berichten: 1103
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië



Bericht door Gerard vH »

dutchman schreef:In de USA mocht ik met Nederlands BE rijbewijs een Zware Monaco RV besturen. Deze woog 9600 kg. en was bijna veertien meter lang. De enige restrictie was dat het geen tandemasser mocht zijn. Bert
Dat was nu eigenlijk mijn vraag:kan/mag dit?
Vrienden van mij hebben nl ook een keer een camper in de VS gehuurd met een max.tg> 3500kg(bij officieel verhuurbedrijf).
Verwarrend allemaal :?
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Gerard vH schreef:
dutchman schreef:In de USA mocht ik met Nederlands BE rijbewijs een Zware Monaco RV besturen. Deze woog 9600 kg. en was bijna veertien meter lang. De enige restrictie was dat het geen tandemasser mocht zijn. Bert
Dat was nu eigenlijk mijn vraag:kan/mag dit?
Vrienden van mij hebben nl ook een keer een camper in de VS gehuurd met een max.tg> 3500kg(bij officieel verhuurbedrijf).
Verwarrend allemaal :?
Nee dat mag niet, je rijdt gewoon zonder rijbewijs. Je mag ook niet, wat veel mensen doen, met een BE rijbewijs in het buitenland op een lichte motor rijden zoals in veel landen mag. Er is weinig verwarrends aan, alleen maken sommige mensen het moeilijk. (Dus ook in Amerika mag het niet!!!!!!!)

Als aanvulling daarop heeft de overheid al eens de volgende waarschuwing uitgegeven:

Let op!
Je hoort nog wel eens van Nederlanders die niet in het bezit zijn van een rijbewijs A en toch op vakantie in het buitenland een lichte motorfiets huren, omdat het in dat land toegestaan is om met rijbewijs B een dergelijke motorfiets te rijden. Men vergeet echter dat die bepaling niét van kracht is voor buitenlandse toeristen. Je rijdt daar dan dus zonder rijbewijs!
Een bekeuring is tot daar aan toe, maar als je een - ernstig - ongeval veroorzaakt zit je zwaar in de problemen! Doe dit dus nooit, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ruud01
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 23:35
Locatie: Bunde (L)



Bericht door Ruud01 »

Martin,

ook ik heb (weliswaar) in 1988 en 1990 twee maal een grote camper (>3500 kg) gehuurd in Amerika. Zouden gerenommeerde verhuurbedrijven nu werkelijk deze campers aan mensen verhuren zonder geldig rijbewijs ??? Zij lopen daarmee toch ook grote risico's op claims denk ik zo. Ik heb toen wel bij de ANWB een Internationaal rijbewijs moeten aanschaffen.
Ruud
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis



Bericht door de Guust »

het is toch allemaal niet zo moeilijk, kijk effe op je rijbewijs, daar staat duidelijk op waar je mee mag rijden.

en wat buitenladers allemaal mogen is toch niet van belang, ik zou het risiko in ieder geval niet nemen, je gaat gewoon voor gaas als er iets gebeurd, geen verzekering die uitbetaald, daar kan je gewoon op wachten.
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
ton van camp
Berichten: 505
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 16:46
Locatie: Sliedrecht



Bericht door ton van camp »

Ik meen dat het ik Nederland om het ledig gewicht van het voertuig
gaat. Rijbewijs B. tot 3,5 ton ledig eigen gewicht.
Het aangegeven laadvermogen bepaalt toch het max gewicht
en kan dacht ik dus boven de 3,5 ton uit komen misschien wel tot 5 ton.
met een B. E. kan het totale gewicht toch ook meer dan de 3,5 ton zijn
en mag er ook mee gereden worden.
Dit is wat ik wat ik altijd heb begrepen of zit ik er helemaal naast?

Ton van Camp.
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis



Bericht door de Guust »

Maximaal 3500kg. incl laadvermogen, incl personen, inclusief alles.
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Ruud01 schreef:Martin,

ook ik heb (weliswaar) in 1988 en 1990 twee maal een grote camper (>3500 kg) gehuurd in Amerika. Zouden gerenommeerde verhuurbedrijven nu werkelijk deze campers aan mensen verhuren zonder geldig rijbewijs ??? Zij lopen daarmee toch ook grote risico's op claims denk ik zo. Ik heb toen wel bij de ANWB een Internationaal rijbewijs moeten aanschaffen.
Inderdaad doen ze dat, ook in verschillende landen kun je lichte motoren huren met je BE rijbewijs. Het internationale rijbewijs geeft je ook niet meer bevoegdheden als je normale rijbewijs. Niet doen, je bent en blijft zelf verantwoordelijk.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

@ Monique,

Nog eens ten overvloede:
De clausule van dat terugkeuren slaat uitsluitend op het feit dat je verzekeraar stelt dat feitelijke overbelading van een teruggekeurde camper nimmer als reden van "niet-uitkeren wegens overbelading als schadeoorzaak" zal worden gebruikt, indien het overbeladen voertuig daarbij niet zwaarder is dan de technische maximum massa.

Overbelading van een voertuig is NIMMER een grond voor niet-geldigheid van een rijbewijs. Als ik m'n camper (TMM= 3.500 kg) volstouw tot 6.000 kg blijf ik rijden met een geldig rijbewijs, maar ben ik strafbaar i.v.m. die overbelading.

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie