Opgelicht via advertentie Marktplaats

Algemene campervragen en -opmerkingen.
theeke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 22:04

Opgelicht via advertentie Marktplaats

Bericht door theeke »

Waarschuwing:
gisteren zijn wij slachtoffer geworden van internetfraude via een te koop staande camper. Ik reageerde op een advertentie op marktplaats en kreeg een mail terug van een mevrouw die in Engeland zou wonen, de camper was van haar overleden broer die in Nederland woonde. Een nederlandse camper was in Engeland niet bruikbaar en daarom wilde ze hem in Nederland verkopen.
Ze stelde betaling voor via BRS Worldpay, een escrow service. Die fungeren als tussenpersoon, houden het geld wat ik zou overmaken vast, zij zou voor verscheping zorgen en dan pas zou de tussenpersoon het geld doorsluisen.
Heb gezocht naar dat bedrijf en dat bestaat echt, is ook een bonafide bedrijf, meerdere postorderzaken werken daarmee. We kregen een contract toegestuurd en hebben geld overgemaakt, naar bleek later niet dat BRS maar naar een particulier nummer.
Meteen toen ik het overmaakte kreeg ik een misselijkmakend gevoel in mijn buik en ben verder gaan surfen op internet. Ik kwam op een site over internetoplichting een aantal precies dezelfde verhalen tegen. Ben naar de bank gerend, die zouden de opdracht annuleren (was er echt binnen een half uur) maar hebben dat vervolgens niet gedaan want gisterenavond was mijn geld overgeschreven.
Zwaar gedupeerd dus zowel financieel als emotioneel. Maandag gaan we aangifte doen en kunnen we alleen maar hopen dat de bank erkent dat ze een fout hebben gemaakt en op die manier nog iets van ons spaargeld terug kunnen krijgen. Maar dit zal wel hopen tegen beter weten in zijn.
Ben dus gewaarschuwd!!

groeten
thea
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Bericht door MonRoe »

Thea ik vind het heel vervelend voor jullie dat jullie dit is overkomen, maar wat ik me afvraag is, waarom koop je ongezien een camper? We hebben het niet over een autoradio ofzo?

Ik hoop voor jullie dat de bank nog iets kan doen.
Het gebeurd trouwens ook andersom, dat men je camper wil kopen en ze sturen dan een ongedekte cheque, kijk maar hier
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
theeke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 22:04

Bericht door theeke »

Ja ik weet het, het is achteraf allemaal zo stom maar het zat zo geniepig in elkaar. Pas na een zichtperiode van 3 dagen zou het geld doorgesluisd worden. Het zit zo 'professioneel' in elkaar dat de site www.internetopgelicht.nl er vol van staat.
Helaas ben ik niet de enige die vanuit een vertrouwen in mensen zulke stommiteiten uithaal. Daarom leek het me goed om deze blamage met zoveel mogelijk mensen te delen. Het is voor ons een dure les dat we te goed van vertrouwen zijn en ons laten manipuleren waar we bij staan.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Bericht door cobes »

je kunt het geld toch nog terug laten storten door de bank ?
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Bericht door javanes »

Thea,,

Het is echt balen dat je bent opgelicht.
Maar wie koopt er nu ongezien een kampeerauto.

De werkwijze van die oplichters is vrij bekend. En die zogenaamde tussenpersoon is gewoon een Internetsite van hunzelf. En die kun je zo mooi optuigen als je zelf wilt.

Ik betwijfel trouwens voor je of de bank een fout gaat toegeven.
Je hebt een betalinsgopdracht gegeven en die hebben ze uitgevoerd.
Als je een bedrag via de PC overmaakt is het bedrag overgeboekt op het moment dat je de overboeking bevestigd.
Zij kunnen volgens mij dan ook niets meer doen om het bedrag terug te boeken.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
theeke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 22:04

Bericht door theeke »

cobes schreef:je kunt het geld toch nog terug laten storten door de bank ?
De bank 'kan vragen of de ontvanger het geld terugboekt' . Tja die vogel is allang gevlogen natuurlijk.
Onze enige hoop is dat de bank erkent dat ze de fout hebben gemaakt de opdracht niet te annuleren na melding van fraude. Dat kon toen nl nog, het stond nog 'in de wacht' er was nog geen verbinding met de andere bank. Toen hadden ze nog de stekker eruit kunnen trekken maar niet gedaan dus.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Bericht door Marius »

het stikt helaas op marktplaats en andere verkoop sites van dit soort oplichters.
Daarom staan er ook erg veel waarschuwingen op die sites zelf die de potentiële verkopers hiervoor waarschuwen.

http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... delen.html
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
theeke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 22:04

Bericht door theeke »

javanes schreef:Het is echt balen dat je bent opgelicht.
Maar wie koopt er nu ongezien een kampeerauto.

De werkwijze van die oplichters is vrij bekend. En die zogenaamde tussenpersoon is gewoon een Internetsite van hunzelf. En die kun je zo mooi optuigen als je zelf wilt.

Ik betwijfel trouwens voor je of de bank een fout gaat toegeven.
Je hebt een betalinsgopdracht gegeven en die hebben ze uitgevoerd.
Als je een bedrag via de PC overmaakt is het bedrag overgeboekt op het moment dat je de overboeking bevestigd.
Zij kunnen volgens mij dan ook niets meer doen om het bedrag terug te boeken.
Ik begrijp je reactie en ook die van anderen, ik zou hetzelfde gezegd hebben totdat ik het meegemaakt heb. Ik hoop echter niet dat iedereen me op mijn stommiteit gaat wijzen. Dat is me helder en mijn bericht is bedoeld als waarschuwing voor anderen.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Blauwkous »

Er zijn verwijten genoeg gemaakt.
Deze keer was het een overleden broer, vorige keer een zuster.
Ik wens jullie sterkte en hoop dat het geld toch nog terug komt.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Bericht door Rolling Rodie »

veel sterkte met deze klotenstreek :!:
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Ingrid 68
Berichten: 830
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 22:21
Locatie: groningen

Bericht door Ingrid 68 »

Thea,

Sterkte gewenst en hou ons op de hoogte ....

Gr Ingrid
Edmund
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 22:04
Locatie: Hilvarenbeek

Bericht door Edmund »

Theeke schreef,
Onze enige hoop is dat de bank erkent dat ze de fout hebben gemaakt de opdracht niet te annuleren na melding van fraude. Dat kon toen nl nog, het stond nog 'in de wacht' er was nog geen verbinding met de andere bank. Toen hadden ze nog de stekker eruit kunnen trekken maar niet gedaan dus.
Theeke

Ik zou hier ook slapeloze nachten van krijgen. Heel jammer voor je.
Mar het is toch niet de bank die het fout heeft gedaan?

Edmund
ben45
Berichten: 83
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 20:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door ben45 »

dit is een hele ouwe truck op de tv geweest
in de krant gestaan en toch trappen er nog steeds mensen in
je kan naar je geld fluiten
jammer veel sterkte gewenst met dit verlies
altijd onderweg met het campertje
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Bericht door Dafluc »

Dat is zwaar.....
Sterkte ermee.
Afbeelding
Gesloten