Zelf een busje ombouwen tot camper: zitplaatsen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

niet te moeilijk denken. :wink:
of er nu wel of geen zitplaatsen op het kenteken staan is niet zo'n punt.
maar na 31 mei 2004 is het dus gewoon erg lastig/duur nog zitplaatsen bij te maken.
voor die tijd als er wel zitplaatsen op het kenteken staan kun je dit administratief laten aanpassen

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291( ja, jan dar komt hij weer.) :wink: :D

zelf zorgen dat de zitplaatsen aan de eisen voldoen.
bij de APK word de zitplaats alleen bekeken als er gordels zitten.
datum eerste toelating veranderd niet bij verandering van kentekensoort.
dat zou in praktijk ook niet kunnen want dan moet het voertuig ook in een keer voldoen aan een groot aantal eisen van jongere voertuigen.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Kees2 schreef:niet te moeilijk denken. :wink:
of er nu wel of geen zitplaatsen op het kenteken staan is niet zo'n punt.
maar na 31 mei 2004 is het dus gewoon erg lastig/duur nog zitplaatsen bij te maken.
voor die tijd als er wel zitplaatsen op het kenteken staan kun je dit administratief laten aanpassen

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291( ja, jan dar komt hij weer.) :wink: :D

zelf zorgen dat de zitplaatsen aan de eisen voldoen.
bij de APK word de zitplaats alleen bekeken als er gordels zitten.
datum eerste toelating veranderd niet bij verandering van kentekensoort.
dat zou in praktijk ook niet kunnen want dan moet het voertuig ook in een keer voldoen aan een groot aantal eisen van jongere voertuigen.
Dank Kees.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
RoeFF
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 01 nov 2009, 10:38



Bericht door RoeFF »

Hallo,
Ik volg jullie discussie en tevens ook een discussie op het T4 forum van www.weetjewel.com : zelfde onderwerp - RDW - camperbouw

Ik ben nl in bezit van een 2002 VW t4 Combi - 8prs op kenteken]
Deze wil gaaan ombouwen tot camper.

Wat ik mij afvraag:

Mbt : "En ja, je mag dus inderdaad iemand vervoeren op een niet door de RDW gekeurde zitplaats in een voertuig dat voor 01 juni 2004 in gebruik is genomen mits er een gordel inzit en gedragen wordt. Dat schrijft de wegenverkeerswet voor. "

Geen aantekening aanal personen op kenteken ivm omkeuren naar camper: aantal pers: ---- op kenteken.
[Bijv omgebouwde dubbelcabine op camper kenteken met een Reimo bank en gordels]
Nou neem je na de ombouw op je TUV bank met gordels wel je dierbare bezit mee: 2 kinderen.
Wat doet de verzekering bij een ongeval , of erger sterfgeval ?
Wat zegt men in het buitenland bij controle: Belgie, Duitsland als er dus geen personen aangegeven staan op het kenteken ?

Blijft vaag ! Wie kan daar meer over vertellen ?

Vriendelijke groet, Roelof
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

simpel als er zitplaatsen zijn die aan de eisen voldoen
gordels
De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging

De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd

als je aan allle voorwaarde voldoet kan de verzekering niets anders dan het accepteren
je voldoet aan de voertuig eisen.

dat er geen personen op het kenteken staan is een overgangs fase
met is hier pas later mee begonnen.
op de oudere kentekenbewijzen was ook geen ruimte hier voor reserveert
las er geen aantal personen op het kenteken staan, niet wakker van liggen dus :wink: .
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Kees2 schreef:niet te moeilijk denken. :wink:
of er nu wel of geen zitplaatsen op het kenteken staan is niet zo'n punt.
maar na 31 mei 2004 is het dus gewoon erg lastig/duur nog zitplaatsen bij te maken.
voor die tijd als er wel zitplaatsen op het kenteken staan kun je dit administratief laten aanpassen

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291( ja, jan dar komt hij weer.) :wink: :D

zelf zorgen dat de zitplaatsen aan de eisen voldoen.
.
Ja het onderwerp houdt mij bezig :)
Onze T4 is van 6-2002 met dubbelcabine
Moet volgens de regeltjes een campertje worden , dus als daar een goed verankerde zit/slaapbank inzit en monteer na de keuring tot camper ook nog een paar heupgordels zou daar legaal nog iemand op vervoerd mogen worden?
Plus het aantal zitplaatsen op kenteken kan nog aangepast worden?

Alleen begrijp ik dus niet waarom er nu niet wordt gesproken over al die normen waar de rdw het in een eerdere reaktie over had.

Ps . nog even gekeken , er staan nu geen personen op kentekenbewijs zelfs geen streepje
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

RoeFF schreef: Nou neem je na de ombouw op je TUV bank met gordels wel je dierbare bezit mee: 2 kinderen.
Wat doet de verzekering bij een ongeval , of erger sterfgeval ?
Wat zegt men in het buitenland bij controle: Belgie, Duitsland als er dus geen personen aangegeven staan op het kenteken ?

Blijft vaag ! Wie kan daar meer over vertellen ?

Vriendelijke groet, Roelof
Ha Roelof.

Allereerst hartelijk welkom op het forum.
Je hebt misschien al gemerkt dat ik niet zo erg doe aan "Ik denk dat". In dit geval doe ik het met voorbehoud. Het lijkt me dat er - zoals Kees2 al opmerkte - aan alle wettelijke eisen is voldaan en de verzekering dekt. Ook in het buitenland zijn geen problemen te verwachten omdat je simpelweg een voertuig uit Nederland rijdt die volgens de Nederlandse normen is goedgekeurd. Het zijn slechts de andere verkeersregels in het buitenland die je dwars kunnen zitten. Niet de inrichtingseisen.
Maar wil je echt zekerheid hebben over de verzekeringsvraag stuur dan eens een pb'tje aan de beroepsmatige deskundige Sporttraveler: http://www.camperforum.nl/profile.php?m ... ile&u=1521
iTsMe(jan) schreef: Ja het onderwerp houdt mij bezig :)
Onze T4 is van 6-2002 met dubbelcabine
Moet volgens de regeltjes een campertje worden , dus als daar een goed verankerde zit/slaapbank inzit en monteer na de keuring tot camper ook nog een paar heupgordels zou daar legaal nog iemand op vervoerd mogen worden?
Plus het aantal zitplaatsen op kenteken kan nog aangepast worden?

Alleen begrijp ik dus niet waarom er nu niet wordt gesproken over al die normen waar de rdw het in een eerdere reaktie over had.

Ps . nog even gekeken , er staan nu geen personen op kentekenbewijs zelfs geen streepje
Ja Jan.
Je mag zelfs voor de camperkeuring de gordels al geplaatst hebben. Door de leeftijd van je auto wordt de bevestiging niet gekeurd. De keurmeester zal mogelijk wel persoonlijk advies aan je uitbrengen maar dat is niet bindend. Je kunt dus legaal mensen op deze zitplaatsen vervoeren.

Overigens bleek mij vandaag dat zelfs bij een net tot camper omgekeurde ex-legerambulance uit 1989 er geen aantal zitplaatsen meer op het kenteken wordt vermeld. In tegenstelling dus tot vorig jaar.
De wagen heeft in de leefruimte twee zitplaatsen (door het bouwjaar zelfs geen gordelverplichting) en twee voorstoelen.

Om de levendigheid van de regels duidelijk te maken: op onze eigen camperbus staan 4 personen vermeld. Deze is 28 mei 2009 bij de camperkeuring goedgekeurd. Maar de zitplaatsen achter hebben geen gordels en toch de vermelding! Dit is dus in 2010 weer veranderd, nu geen enkele vermelding meer.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Jarno
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jan 2010, 20:33
Locatie: Zaandam

extra zitplaatsen



Bericht door Jarno »

Hallo allemaal, ik ben nieuw op deze site maar toch wel ervaren met een camper (vroeger gehad). Nu lees ik allerlei welles/nietes/misschien verhalen over de rdw ivm extra zitplaatsen (heb ook de recente mail gelezen). Maar kan iemand mij antwoord geven op mijn specifieke geval? ik heb een renault master polyvolume (22m3) van aug 2000 deze heeft 2 zitplaatsen (stoel +gordel voorin), staat overigens niet op het kenteken. Nu heb ik inmiddels 2 kinderen en wil ik deze bedrijfsauto gaan ombouwen naar camper (personenauto?)met 4 zitplaatsen. De campereisen zijn makkelijk te realiseren maar het zitplaatsen verhaal begint me behoorlijk te benauwen. Als ik nu een originele 2 of 3 persoons bank of 2 stoelen compleet met gordels (welke aan de bank/stoel vastzitten) in de laadruimte zet, vastgezet op de draagbalken kom ik hier dan mee door de keuring?
Ik ben monteur van origine dus het is technisch absoluut stevig genoeg.
Ik heb onder de houten laadvloer volgens mij originele locatie voor de bank ontdekt. voor 2 losse (draai) stoelen zou ik wel een eigenbouw montage moeten maken.
Help mij aub verder.....
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: extra zitplaatsen



Bericht door Blauwkous »

Hallo Jarno.

Ook jij van harte welkom op dit leerzame forum.

De door jou voorgestelde oplossing is uitstekend en veilig! Zeker geen enkel probleem bij de camperkeuring. Bovendien is jou (nu nog) bedrijfsauto van voor 01 juni 2004 en wordt deze niet bij de keuring betrokken. Na de keuring krijg je dus een personenautokenteken waarop geen zitplaatsen meer vermeld staan. Het bouwjaar (datum eerste in gebruikname van de auto) blijft augustus 2000.

Voor het draaibaar maken van de voorstoelen heb je ook voor de Renault pasklare draaiconsoles die tussen de vaste console en de stoel worden geplaatst. Bovendien zijn er goede en veilige universele (adviesprijs circa 98,00 euro maar ik heb ook verkoopprijzen gezien van 75,00 euro) op de markt die voor een beetje monteur makkelijk aan te passen zijn. Ga dus niet zelf iets in elkaar flansen. Je bent dan zelfs mogelijk duurder uit door de kosten van de losse materialen.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
marcus65
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 16:21
Locatie: haps



Bericht door marcus65 »

hallo

ik ook nieuw hier
ben nu ook bezig met ombouw van mb sprinter maxi naar camper
maar voor extra zitplaatsen zou een taxi bank toch moeten volstaan aan alle eisen daar deze orgineel van mercedes zijn en de bevestiging in de bus standaard gemonteerd zijn?

grt marc
verkloot je banden niet je rug
Gebruikersavatar
h.a.molenaar
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 23:09
Locatie: oudkarspel
Contacteer:



Bericht door h.a.molenaar »

Ben ook in het bezit van een polyvolume en toen ik hem vorig jaar heb laten keuren accepteerde ze mijn bank achterin niet als zitplaats.
ik had de originele renault passagiersbank van voor achterin geplaatst inclusief gordels.
de keurmeesters keurde dit niet goed en heb nu 2 personen als zitplaatsen op het kenteken staan, alsmede een nieuw kenteken nummer.
betreft een renault master bouwjaar 2003.

Zoals ik het nu lees zou ik dus zonder te keuren het aantal zitplaatsen kunnen verhogen naar 4 zitplaatsen.
Is dat juist en heeft iemand dat al geprobeert en hoe??????????
honda' s uit de tijd van dreams of power inplaats van power of dreams
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper

zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

volgend de informatie van de RDW kan dat nu inderdaad.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

In eerdere draden heb ik links geplaatst naar leveranciers van complete banken en gordelbokken, die die dingen leveren compleet met certificaten (of universeel of merkgebonden montageinstructie)

Eerder in deze draad wordt gemeld dat de RDW een voertuig, voorzien van extra zitplaatsen, herkeurt aan de hand van de specificaties uit dat certificaat.
Zo moet het kunnen!

De tweede route zijn die uitneembare zitplaatsen, gemonteerd op rails. Ook dat meldde ik eerder. De RDW vertelde mij dat men dergelijke constructies (mits goed gemonteerd) ook goedkeurt (al dan niet van harte).
Benut de zoekfunctie en gij zult......

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Jarno
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jan 2010, 20:33
Locatie: Zaandam

extra zitplaatsen



Bericht door Jarno »

Pff dacht even dat mijn twijfels over extra zitplaatsen aan mijn IQ lagen. Maar als ik zo ieders reactie en bevindingen lees is dat dus absoluut niet zo, is lastige materie! hoop uitzonderingen/voorwaarden.

Over de auto: Mooie polyvolume master! Hoop werk aan gehad, uitgebreid gedaan!

Als ik het begrijp heb je dus een beperking van 2 personen op deze auto? waren er op het originele kentekenbewijs al aantal zitplaatsen vermeld? dat zit op die van mij namelijk niet? waarschijnlijk is dat de oorzaak?
Of het feit dat je zelf bevestigingspunten gemaakt hebt voor de gordel.

Als ik alles samenvat:
Indien de zitplaats (lees: gordelbok zelfbouw bank of originele bank)voldoende (lees: deugdelijk) aan het chassis bevestigd is en deze origineel uitgevoerd is met gordels (dus compleet met een certificaat)moet het geen probleem zijn


Deskundigen ik hoor graag als de samenvatting niet juist/onvolledig is?
Dan kan dit misschien op de site voor toekomstige bouwers opgenomen worden?

ik denk dat ik het maar ga het avonturen met de gordelbok optie, met originele certificaten. Dat is als ik alle info en ervaringen van collega camperaars combineer de beste oplossing.

Ps zou iemand nog de linken kunnen geven van die leveranciers? bedankt!!!
Plaats reactie