Diesel starten bij koud weer?
Compressie niet meer optimaal? moet hij wel op aanslaan.ga maar eens een keer kleppen stellen!! al eens een enkele keer meegemaakt dat onwillige diesels niet willen aanslaan na ong. ALLES gecontroleerd te hebben,een keer kleppen stellen en alles weer oke!!cilinder vulling niet optimaal....compressie niet optimaal,niet aanslaan!! succes.
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Karlijn das een leuk idee, maar misschien is er wel gewoon weg een heel simpel probleem wat normaal is op te lossen zonder dat we er van uit gaan dat de motor is versleten..
Eddie, heb je op mijn site het beknopte werkplaats handboek als eens gedownload voor de transit.
Als het goed is staat jouw type motor er in, ik weet alleen niet of er informatie of het koudstart gedeelte instaat.
Overigens moet ik myway gelijk geven, deze york motor heeft geen zelf stellende kleppen.
voor de 2.5 DI motoren moet die elke 20.000km gecontroleerd en eventueel afgesteld worden.
Klepspeling koud:
inlaat: 0,20mm
uitlaat: 0,38mm
Overigens geeft het boek wel gloeibougies aan...??
uitvoeringen tot model jaar 92:
Motorcraft EZD 9
uitvoeringen vanaf model jaar 92:
Motorcraft EZD 26
Iets verder op in de pfd staat het volgende:
Sommige uitvoeringen kunnen voorzien van een vlamstart inrichting.
link van het bestandje op mijn website:
Beknopt werkplaats handboek Ford transit 86-94 (PDF bestand 6Mb)
Eddie, heb je op mijn site het beknopte werkplaats handboek als eens gedownload voor de transit.
Als het goed is staat jouw type motor er in, ik weet alleen niet of er informatie of het koudstart gedeelte instaat.
Overigens moet ik myway gelijk geven, deze york motor heeft geen zelf stellende kleppen.
voor de 2.5 DI motoren moet die elke 20.000km gecontroleerd en eventueel afgesteld worden.
Klepspeling koud:
inlaat: 0,20mm
uitlaat: 0,38mm
Overigens geeft het boek wel gloeibougies aan...??
uitvoeringen tot model jaar 92:
Motorcraft EZD 9
uitvoeringen vanaf model jaar 92:
Motorcraft EZD 26
Iets verder op in de pfd staat het volgende:
Sommige uitvoeringen kunnen voorzien van een vlamstart inrichting.
link van het bestandje op mijn website:
Beknopt werkplaats handboek Ford transit 86-94 (PDF bestand 6Mb)
Bestand gedownload, bedankt!
I.p.v. een 9V anker, kan ik waarschijnlijk goedkoper een extra 2V-accucel in serie met de
startmotor monteren. Of misschien wel 4 Volt...
Hmmm.... laat ik dat eens even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken
Misschien heb ik niet eens extra relais daarvoor nodig, als ik het even slim aanpak
Behalve dan een beetje tructronica (slimme schakeling) om dat extra accublokje weer
te laden.
Ik heb hier nog wel een tiental nicadcellen, maar ik zou het zonde vinden, om dat setje
hiervoor te `slopen`.
De nicadjes zijn naar schatting 100 a 150 Ah
Maar Marius, ik zit net te bedenken: Wat moet ik met een boek, waarin wordt gesproken
over gloeipluggen, wanneer die er (echt!) niet in zitten.
Ook een voorgloeilampje is niet op het dashboard te vinden.
Ik denk dan gelijk: Als zoiets essentieels al fout is, wat moet ik dan van de rest denken ?
Een voordeel hebben we wel: Na elke winter komt er weer een lente, en zijn alle
startproblemen weer voorbij
Vriendelijke groeten,
Eddie
I.p.v. een 9V anker, kan ik waarschijnlijk goedkoper een extra 2V-accucel in serie met de
startmotor monteren. Of misschien wel 4 Volt...
Hmmm.... laat ik dat eens even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken
Misschien heb ik niet eens extra relais daarvoor nodig, als ik het even slim aanpak
Behalve dan een beetje tructronica (slimme schakeling) om dat extra accublokje weer
te laden.
Ik heb hier nog wel een tiental nicadcellen, maar ik zou het zonde vinden, om dat setje
hiervoor te `slopen`.
De nicadjes zijn naar schatting 100 a 150 Ah
Maar Marius, ik zit net te bedenken: Wat moet ik met een boek, waarin wordt gesproken
over gloeipluggen, wanneer die er (echt!) niet in zitten.
Ook een voorgloeilampje is niet op het dashboard te vinden.
Ik denk dan gelijk: Als zoiets essentieels al fout is, wat moet ik dan van de rest denken ?
Een voordeel hebben we wel: Na elke winter komt er weer een lente, en zijn alle
startproblemen weer voorbij
Vriendelijke groeten,
Eddie
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
eddie net als fiat heeft ford heel wat versies gemaakt en verkocht.
De nee heeft wel een vlam start inrichting de andere weer niet.
Heb je die niet kan het ook niet kapot..
blijft er over een andere reden waarom hij zo slecht start.
Klep spelling controleren
Eventueel bij beter weer een compressie test doen of laten doen.
En als ik me niet vergis zit er wel een vervroeger of stationair toerental verhoger op op de brandstof pomp.
Althans dat had onze vorige transit (met de zelfde motor als die van jouw) wel.
Dat ding werd "aangestuurd" met een trek kabeltje (binnen buiten kabel zoals de rem kabel van een fiets) door een was element ergens in het koelwater circuit.
Overigens las ik in dit topic ook ergens dat je een kartonnen plaat voor de radiator hebt staan omdat het ding anders helemaal niet warm wordt..
Dat doet mij vermoeden dat de thermostaat ook kapot is en open blijft staan.
De nee heeft wel een vlam start inrichting de andere weer niet.
Heb je die niet kan het ook niet kapot..
blijft er over een andere reden waarom hij zo slecht start.
Klep spelling controleren
Eventueel bij beter weer een compressie test doen of laten doen.
En als ik me niet vergis zit er wel een vervroeger of stationair toerental verhoger op op de brandstof pomp.
Althans dat had onze vorige transit (met de zelfde motor als die van jouw) wel.
Dat ding werd "aangestuurd" met een trek kabeltje (binnen buiten kabel zoals de rem kabel van een fiets) door een was element ergens in het koelwater circuit.
Overigens las ik in dit topic ook ergens dat je een kartonnen plaat voor de radiator hebt staan omdat het ding anders helemaal niet warm wordt..
Dat doet mij vermoeden dat de thermostaat ook kapot is en open blijft staan.
Ik heb het nog eens nagekeken, blijkt de vlamstart een optie te zijn.
Het kan dus zijn dat er bij jou helemaal niets opzit, overigens heb ik ze altijd gezien.
Indien hij er opzit dan loopt er een brandstofleiding vanaf de bovenzijde van het brandstoffilter naar een apparaatje met een messing temperatuurvoeler vandaar gaat die leiding naar een plug op het inlaatspruitstuk.
Om te controleren of hij het doet moet je de leiding op het inlaatspruitstuk loskoppelen en in een bakje hangen.
De motor starten en een 20 seconden moet er brandstof uit de leiding komen.
Bij deze aansluiting zit ook een elektrische aansluiting, het element in het inlaatspruitstuk moet wel warm worden.
Om dit te controleren het contact aanzetten en voelen of het spruitstuk bij het element warm wordt.
Omdat bij een temperatuur hoger dan 2-3 graden het systeem niet meer werkt kun je met een los hangende stekker ergens in de buurt van de accu het systeem doorverbinden zodat het ook te controleren is bij hogere temperatuur.
Er zijn verschillende mogelijkheden die defect kunnen zijn:
Er komt geen brandstof en\of geen spanning bij het element.
Het element zelf is defect.
De temperatuurvoeler is defect.
Er wordt geadviseerd om aan het begin van de winter de brandstoftest uit te voeren zodat er ook winterdiesel in de leiding zit, zelf heb ik dit nog nooit gedaan.
Het kan dus zijn dat er bij jou helemaal niets opzit, overigens heb ik ze altijd gezien.
Indien hij er opzit dan loopt er een brandstofleiding vanaf de bovenzijde van het brandstoffilter naar een apparaatje met een messing temperatuurvoeler vandaar gaat die leiding naar een plug op het inlaatspruitstuk.
Om te controleren of hij het doet moet je de leiding op het inlaatspruitstuk loskoppelen en in een bakje hangen.
De motor starten en een 20 seconden moet er brandstof uit de leiding komen.
Bij deze aansluiting zit ook een elektrische aansluiting, het element in het inlaatspruitstuk moet wel warm worden.
Om dit te controleren het contact aanzetten en voelen of het spruitstuk bij het element warm wordt.
Omdat bij een temperatuur hoger dan 2-3 graden het systeem niet meer werkt kun je met een los hangende stekker ergens in de buurt van de accu het systeem doorverbinden zodat het ook te controleren is bij hogere temperatuur.
Er zijn verschillende mogelijkheden die defect kunnen zijn:
Er komt geen brandstof en\of geen spanning bij het element.
Het element zelf is defect.
De temperatuurvoeler is defect.
Er wordt geadviseerd om aan het begin van de winter de brandstoftest uit te voeren zodat er ook winterdiesel in de leiding zit, zelf heb ik dit nog nooit gedaan.
Haha, inderdaad re `niet koud`... ik zie sommigen met dikke jassen lopen, terwijl ik alleen
maar een trui aanheb, en daaronder nog niet eens een hemd....
ok, soms een beetje frisjes, maar om nou te zeggen koud..... nee..
Maar (helaas) heb ik altijd al een `jas` aan.... beetje overgewicht....
Zodra ik weer bij het voertuig kan komen, ligt nu ergens onder een berg sneeuw, zal
ik eens een paar testen doen. o.a. aan het gele stekkertje.
Helaas, het handboek (pdf) was niet te openen.
Vr groeten,
Eddie
maar een trui aanheb, en daaronder nog niet eens een hemd....
ok, soms een beetje frisjes, maar om nou te zeggen koud..... nee..
Maar (helaas) heb ik altijd al een `jas` aan.... beetje overgewicht....
Zodra ik weer bij het voertuig kan komen, ligt nu ergens onder een berg sneeuw, zal
ik eens een paar testen doen. o.a. aan het gele stekkertje.
Helaas, het handboek (pdf) was niet te openen.
Vr groeten,
Eddie
oh.... een nieuw voertuig halen... ja, een UNIMOG lijkt me wel wat met deze sneeuw !
Maar ook zo`n UNIMOG kan vast komen te zitten.
Omstreeks `93 zat ik met een Subaru minibus aan de kant vd weg in de blubber, en kon
er niet meer uitkomen. 20m verderop een gebouw van RWS. Daar gevraagd of iemand
kon helpen. Komen ze met een Unimog aanzetten, voor zo`n kleine koektrommel....
Ik wilde nog even een beetje helpen door een beetje gas te geven, maar dat lukte niet...
toen ik allang weer op de weg stond ontdekte ik waarom.... De handrem was nog
aangetrokken!
Maar......
Toen IK (m`n bussie) weer op de weg stond.... stond de Unimog aan de overkant van de
(smalle) weg in de blubber.... en kon niet meer wegkomen....
Zegt hij: Nou moet jij even trekken....
Jaja, een Subaru minibus moet een zware Unimog uit de blubber trekken.....
Maar goed, eerst proberen, voor we gaan zeuren....
Ik zet dat bussie iets opzij, zodat ik een inrit van een boerderij kon inrijden, en dus
stevige grond onder m`n voeten had, en begon achteruitrijdend te trekken....
En gelachen dat we hebben!! Ik trok `m er zomaar uit !!
Tja, een bewoner langs dat weggetje was er allemaal niet zo blij mee...
Die Unimog had stevige sporen nagelaten. Maar die stonden in `openbaar groen (blubber)`
en niet in zijn prive-grond.
Groeten,
Eddie
Maar ook zo`n UNIMOG kan vast komen te zitten.
Omstreeks `93 zat ik met een Subaru minibus aan de kant vd weg in de blubber, en kon
er niet meer uitkomen. 20m verderop een gebouw van RWS. Daar gevraagd of iemand
kon helpen. Komen ze met een Unimog aanzetten, voor zo`n kleine koektrommel....
Ik wilde nog even een beetje helpen door een beetje gas te geven, maar dat lukte niet...
toen ik allang weer op de weg stond ontdekte ik waarom.... De handrem was nog
aangetrokken!
Maar......
Toen IK (m`n bussie) weer op de weg stond.... stond de Unimog aan de overkant van de
(smalle) weg in de blubber.... en kon niet meer wegkomen....
Zegt hij: Nou moet jij even trekken....
Jaja, een Subaru minibus moet een zware Unimog uit de blubber trekken.....
Maar goed, eerst proberen, voor we gaan zeuren....
Ik zet dat bussie iets opzij, zodat ik een inrit van een boerderij kon inrijden, en dus
stevige grond onder m`n voeten had, en begon achteruitrijdend te trekken....
En gelachen dat we hebben!! Ik trok `m er zomaar uit !!
Tja, een bewoner langs dat weggetje was er allemaal niet zo blij mee...
Die Unimog had stevige sporen nagelaten. Maar die stonden in `openbaar groen (blubber)`
en niet in zijn prive-grond.
Groeten,
Eddie
Heden(woensdag)ochtend weer eens zonder hulpmiddelen geprobeerd te starten.
Ik denk na ongeveer een minuut a anderhalf, met pauzes natuurlijk, liep `ie !!
Maar nog wel de ventilatorkachel op de voorbank gezet, kon de voorruit even lekker
ontdooien.
Nou, maar gauw even een boodschap doen in Bunde en Leer.
Flink wat eten en drinken mee, stel je voor, dat je in een idiote file komt te staan...
Ohja.... het rendement is niet zo extreem bij deze motor, na een half uurtje stationair
draaien, was `ie volgens de temperatuurmeter al geheel op temperatuur.
Groeten,
Eddie
Ik denk na ongeveer een minuut a anderhalf, met pauzes natuurlijk, liep `ie !!
Maar nog wel de ventilatorkachel op de voorbank gezet, kon de voorruit even lekker
ontdooien.
Nou, maar gauw even een boodschap doen in Bunde en Leer.
Flink wat eten en drinken mee, stel je voor, dat je in een idiote file komt te staan...
Ohja.... het rendement is niet zo extreem bij deze motor, na een half uurtje stationair
draaien, was `ie volgens de temperatuurmeter al geheel op temperatuur.
Groeten,
Eddie