Webasto in de VW California

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
CALI
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:40
Locatie: Landen (B)

Webasto in de VW California



Bericht door CALI »

Ik heb een vw t5 california BWJ 2008 maar graag zou ik willen weten hoe het komt dat mijn interieurverwarming webasto geregeld uitvalt. En mijn spanning van de batterij is 13 V en ik heb voldoende brandstof. Is er soms een onderhoud aan. Het gebeurd ook dat ze koele lucht blaast en dan na 15 min uitvalt. Als we rijden bij de wagen werkt hij wel. En op 220V ook. Extra accu is in orde.
Volgende vraag is hoe lang kan mijn interieur verwarming werken op 12V als de wagen stil staat en als hij niet is aangesloten op 220V.
MVG JOHAN
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:



Bericht door henk en lila »

Hoi Cali, mijn Webasto AT 2000 D 12 V vraagt 25 Watt als hij is opgestart en gewoon staat te verwarmen. Dat is dus 2 Ah per uur. (25 watt gedeeld door 12V maal 1 uur).
Voorbeeld: als je een woonaccu van 100Ah half leeg wilt trekken en dit is deenige strommverbruiker kun je dus 50/2= 25 uur draaien.
Die van ons gaat meestal na een halfuur weer uit omdat het te warm wordt. (Moet de thermostaat voeler nog op een betere plaats monteren).

Ik heb wel gemerkt dat de Webasto gevoelig is voor de juiste spanning bij opstarten. Hij moet ruim 13 volt hebben (hoeveel precies weet ik niet). Lukt de opstart niet dan gaat hij inderdaad minstens 10 minuten op hoog toerental doorblazen (uiteraard koude lucht). En, op de bedienknop zie ik dan het groene lampje in een bepaald ritme knipperen.
Gebruik zo kort mogelijke bekabeling naar de kachel vanwege het spanningsverlies. Ik had de originele erg lange kabel opgerold maar heb die na dit probleem bewust ingekort.
Meet eens de spanning op de kachel voeding bij de kachel; ook tijdens het opstarten.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:



Bericht door wersitime »

Als mijn standkachel, ook T5 bouwjaar 2008, start dan loopt er een stroom die de amperemeter niet meer kan weergeven en knippert de verlichting soms een beetje vanwege het verbruik van de kachel. Deze stroom kan enige tientallen amperes zijn. De spanning van de HH accu zakt dan even behoorlijk. Komt hij dan onder de, ik dacht 10,5 volt, dan zal hij uitvallen. Hier is op het duitse Califorum al veel over geschreven. Overal is de conclusie van dezelfde strekking dat de HH accu echt behoorlijk moet zijn opgeladen wil de Webasto kunnen starten en blijven werken.

Dit verklaart ook waarom hij het op 220 Volt wel goed doet denk ik.
chrismobo
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 10:46
Locatie: soesterberg
Contacteer:



Bericht door chrismobo »

ik denk ook aan te lage accu spanning de webasto wil wel genoeg hebben.ook een kleine kabel breuk is al een probleem maar dat zal bij jou geen oorzaak zijn ,Ik zou de accu eens flink opladden bv 36 uur.dan proberen kijk dan eens hoeveel de spanning is.Ik had ook zn probleem bij vw amersfoort je weet wel kunnen ze uitlezen ,maar bij mij geen storing na vaak aanzetten ging hij weer branden,je kunt ook het beste enkele maal per jaar aanzetten brand hij weer schoon.

chris.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Bij koude verliest een accu behoorlijk vermogen en als het echt koud wordt steeds meer. De oplossing voor jouw probleem is simpel. Laat de motor draaien zodat de dynamo de accu op het goede voltage brengt. Als de Webasto eenmaal werkt kun je de motor weer uitzetten.
Niet echt een elegante oplossing maar als de Webasto zo kritisch is met het benodigde voltage heb je geen andere keuze ben ik bang.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

WEBASTO



Bericht door BOKKIE »

Hai,

Nog een euvel misschien? Hoe REGELMATIG is het uitvallen, vast na de aangegeven tijd? HOE wordt de kachel ingeschakeld en bediend?
Met een originele Webasto schakelklok misschien?

Deze schakelklokken kun je namelijk instellen op tijd, de MAXIMAAL ingestelde tijd is twee uur. Daarna gaat de kachel uit en moet je deze weer handmatig aan zetten. Erg lastig en in een camper onbruikbaar.
Ik vermoed als de kachel na 15 minuten uitgaat dat de schakelklok op 15 minuten is ingesteld. Je zal dit dan moeten veranderen.

Andere mogelijkheden:
Is de standkachel net zo nieuw als de auto?
Wordt de kachel wel warm als er warmte wordt gevraagd?
Werkt het brandstofpompje ook, LET OP, bij elke storing IN de kachel wordt als eerste het pompje UITGESCHAKELD.
13Volt moet genoeg zijn, ook gemeten als de kachel wordt aangezet?
Er loopt zeker 10Ampere bij opstarten.
De kachel gaat EERST meten of de spanning OK is! Te laag UIT, Te hoog ook UIT.
Als het uitvallen willekeurig is zou ik toch even kijken naar het zgn BRANDVLIES, mogelijk is dat deze niet meer goed is er wordt op een bepaald moment een verkeerde vlam gemeten, de vlambewaker detecteert dan willekeurig of de vlam er wel of niet of OK is.

Laat maar even horen,

Haije
CALI
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:40
Locatie: Landen (B)

PROBLEEM WEBASTO



Bericht door CALI »

Webasto probleem nog steeds niet opgelost van vw t5 california.
Zou het mogelijk zijn dat de aardschakelaar van 220V moet op off staan wanneer de wagen niet is aangsloten op 220V en daardoor zou de interieurverwarming uitvallen.Alvast bedankt
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PROBLEEM WEBASTO



Bericht door wersitime »

CALI schreef:Webasto probleem nog steeds niet opgelost van vw t5 california.
Zou het mogelijk zijn dat de aardschakelaar van 220V moet op off staan wanneer de wagen niet is aangsloten op 220V en daardoor zou de interieurverwarming uitvallen.Alvast bedankt
Nee de aardlekschakelaar heeft hier niets mee te maken. Ik zou de HH Accu toch even laten controleren en in ieder geval de spanning over de accu meten als de kachel wordt ingeschakeld. Hij werkt namelijk in alle gevallen behalve als hij op de HH accu moet werken, dus ik verwacht daar de oorzaak.

Controleer ook eens de shunt weerstand onder de koelkast, hier valt wel eens teveel spanning over alhoewel een 2008 model al een modificatie behoort te hebben hiervoor. In de latere modellen is hier een dikkere draad naar aarde gelegd vanwege een te grote spanningsval.

Overigens een 2008 model heeft mogelijk nog net fabrieksgarantie, zou er toch even mee langs de dealer gaan.
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:



Bericht door wersitime »

Nog even een aanvulling.

Hieronder staan een paar links naar problemen welke zich met de Webasto voor kunnen doen. Het is wel in het duits. Veel gaan over een te lage accuspanning waardoor de Webasto niet wil starten. Meest voor de hand liggend is dat de zekering op de accupool van de tweede HH accu defect is. Dit merk je niet want de accu's staan parallel. Hierdoor is de capaciteit gehalveerd en dat geeft problemen. Ook zal de kachel minder lang kunnen werken. Dit probleem komt veel voor.

http://www.caliboard.de/board.php?board ... 17d25236f8

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... /index.php

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... /index.php

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... /index.php

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... /index.php

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... /index.php

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... /index.php
CALI
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:40
Locatie: Landen (B)

WEBASTO VW CALIFORNIA



Bericht door CALI »

Hoelang werkt de interieurverwarming van vw california T5 op 12V.
En zou het kunnen dat je ander instellingen moet laten programmeren
van 235 naar 135 wie heeft daar ervaring mee.Verwarming valt geregeld uit soms na 5min en soms na 3uur.VW CALIFORNIA T5 BWJ 4/2008
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: WEBASTO VW CALIFORNIA



Bericht door wersitime »

CALI schreef:Hoelang werkt de interieurverwarming van vw california T5 op 12V.
En zou het kunnen dat je ander instellingen moet laten programmeren
van 235 naar 135 wie heeft daar ervaring mee.Verwarming valt geregeld uit soms na 5min en soms na 3uur.VW CALIFORNIA T5 BWJ 4/2008
Nog een tip:

Als de zekering van de derde accu ok is dan maakt de pool misschien geen goed kontakt. Dat was bij deze duitser na lang zoeken blijkbaar de oorzaak. Hier lijkt het of de accupool van de derde accu, dus onder de hangkast, niet vast genoeg was gedraaid. Zie onderstaand berichtje van hem en deze link voor waar de zekering zit. Toch even het proberen waard want alles draait om deze derde accu vwb. de Webasto.

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... /index.php

Hallo Achim,

hatte heute mal die Sicherung an der dritten Batterie überprüft.
Die ist OK! Beim wieder festziehen ist mir allerdings diese rote Hülle
in die die Stoppmutter eingegossen ist zerbrochen. Hab eine neue
Mutter mit Unterlagsscheibe drauf! Hab dann getestet und ich
traute meinen Ohre/Augen nicht, die Heizung lief über eine halbe Stunde ohne von
alleine abzuschalten, hatte hoch und runter geregelt, alles OK!!!!
Nun bin ich nicht der Etlektotechniker aber kann es sein, dass die Schraube nicht fest genug war und dadurch kein richtiger Konakt zustande kam????
CALI
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:40
Locatie: Landen (B)

WEBASTO



Bericht door CALI »

Dat heb ik ook na gekeken en dat is ook in orde.
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: WEBASTO



Bericht door wersitime »

CALI schreef:Dat heb ik ook na gekeken en dat is ook in orde.
Lastig probleempje hoor. :roll: Succes met de verdere zoektocht.
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:



Bericht door wersitime »

Ik denk weer even mee en vond dit in de handleiding. Het kan zijn dat de brandtijd kort staat ingesteld. Om dat te controleren zie onder. Dit moet met de Telestart afstandsbediening.

Inschakeltijd controleren
De "ON"- en "OFF"-toets binnen een seconde gelijktijdig
driemaal kort na elkaar indrukken.
AAWIJZING:
De eerste, direct met het voor de derde keer
indrukken van beide toetsen verschijnende
knipperimpuls moet worden meegeteld.
De lichtdiode knippert overeenkomstig de ingestelde inschakelduur.
Aantal
knipperimpulsen 1 2 3 4 5 6
Inschakelduur 10 min. 20 min. 30 min. 40 min. 50 min. 60 min.
Aantal
knipperimpulsen 7 8 9 10 11 12
Inschakelduur 70 min. 80 min. 90 min. 100 min. 110 min. 120 min.
Plaats reactie