Verslag revisie versnellingsbak Ducato 2.5 TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland

Verslag revisie versnellingsbak Ducato 2.5 TD



Bericht door Bertram »

Onze versnellingsbak maakte flink wat lawaai en was soms niet meer in de
1e of 2e versnelling te krijgen. Hiervoor had de APK-keurmeester mij
al gewaarschuwd. Er kwam een flink geruis uit de bak.

Begin oktober heb ik de bak onder de camper vandaan gehaald.
Dat viel een beetje tegen omdat de aandrijfassen erg vast zaten.
Ik heb ze beide bij het tripodehuis losgehaald. Bij twee van de
tripodelagers bleken een paar naalden te ontbreken!
Afbeelding

Na demontage van de bak vertoonde het lager op de secundaire as aan de
kant van het pignonwiel flink wat speling. In de lagerschaal waren hele
stukken van het loopvlak weggevreten. Dat is op de foto goed te zien.
De onderste schaal behoort net zo te glimmen als het lager erboven.
De losgeraakte stukjes metaal hebben de loopvlakken van vrijwel alle
lagers beschadigd.
Afbeelding
Op één lager na is de rest (5 stuks) vernieuwd.De lagers zijn deels gekocht
bij Axel Augustin in Duitsland en deels bij www.onderdelenbalie.nl.
Uiteraard is ook de koppelingsplaat vernieuwd.
Afbeelding
Het tripodehuis van de rechter aandrijfas kon alleen worden losgemaakt
nadat het afsluitplaatje aan de tandwielzijde van het zonnewiel eruit was
geboord. Toen bleek dat de as bij een eerdere montage was beschadigd
waardoor de borgveer niet meer loste.

Alleen het differentieel moest opnieuw worden afgesteld.
Deze lagers moeten een kleine voorspanning hebben als het huis dicht zit.
Die wordt ingesteld met een vulring aan de linkerzijde (waar de korte
aandrijfas zit).
Afbeelding

Als laatste wordt de vijfde versnelling gemonteerd. Om de beide moeren
goed vast te zetten schakel je de bak in de vierde versnelling.
Vervolgens schakel je met de hand de vijfde versnelling ook bij. Dat
kan pas nadat de bout uit de schakelgaffel is gedraaid. Nu kunnen de beide
moeren stevig worden aangedraaid.
Afbeelding

Verder waren er 4 bouten stuk, waarmee de motorsteun aan het ophangrubber op het
binnenscherm vastgeschroefd zit. De moeren op de motorsteun moesten alle 4 worden
vervangen! Dat is het gevolg van het veel te strak aanzetten van bouten
zonder momentsleutel. De moeren kunnen dan stuk worden getrokken.
De donkere bout op de foto had geen draad meer, de andere bouten
draaiden door als je ze aantrok met 20Nm!
Afbeelding


De onderste motorsteun (in het midden) bleek erg verslapt te zijn, dus die
is ook vernieuwd.
Afbeelding

Al met al een stevige klus waar redelijk wat tijd in is gaan zitten.
Afbeelding

Groeten,
Bert

ps: Kareltje Cola was zo tof om mij een paar naaldjes te sturen voor de
naaldlagers van de tripodes :bow:
Laatst gewijzigd door Bertram op zo 25 okt 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gust
Berichten: 224
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 21:25
Locatie: herenthout belgië



Bericht door gust »

Amaai jongen,proficiat voor uw inzet en kunnen.
Ge moet maar goesting hebben om aan zo een klus te beginnen.

En laat ook eens een bericht dat alles terug inorde is en van de zachtheid bij het schakelen van de versnellingsbak. :wink:
Groetjes van Gust en Maria uit Herenthout
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

mooi stukje werk Bert, nou is tie ook weer als nieuw.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

toffe beschrijving en goed werk bertram... :!: :!:

de door jouw genoemde leveranciers kunnen die ook lagers leveren voor bijvoorbeeld het differentieel van onze ford camper..??
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

lager



Bericht door bertt »

Bert,

Dat was even genieten, prachtig duidelijk verslag.
Ik ben geen expert, maar heb eens een lager in een versnellingsbak verwisseld van een citroen dyane. (ik had geen geld om het te laten doen (jonge jaren)).
Wat is een tripodehuis precies?
Die lagers zijn blijkbaar geen standaard lagers die je bij een goede lagerleverancier kan halen?

Ook Bert
Testa-Rossa
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
Locatie: Groenlo



Bericht door Testa-Rossa »

Ziet er wel standaard uit muv. het middelste lager, dat kan ik zo even niet plaatsen.
Bezig met de ombouw van een Fiat Ducato 2.8 idTD L3H2
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland

Re: lager



Bericht door Bertram »

bertt schreef:Bert,

Dat was even genieten, prachtig duidelijk verslag.
Ik ben geen expert, maar heb eens een lager in een versnellingsbak verwisseld van een citroen dyane. (ik had geen geld om het te laten doen (jonge jaren)).
Wat is een tripodehuis precies?
Die lagers zijn blijkbaar geen standaard lagers die je bij een goede lagerleverancier kan halen?

Ook Bert
Dag Bert
Op de eerste foto zie je links het tripodehuis en rechts de rest van de
aandrijfas met de tripodelagers (tri=drie). Op de foto zie je een lagerschaal
in de sleuf van het tripodehuis liggen. Alle drie de lagers schuiven in
het huis heen en weer als de wagen veert.

Groeten,

Bert
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Marius schreef:toffe beschrijving en goed werk bertram... :!: :!:

de door jouw genoemde leveranciers kunnen die ook lagers leveren voor bijvoorbeeld het differentieel van onze ford camper..??
Dag Marius,

Misschien wel. Ik heb de lagers eerst gedemonteerd om te zien welk
merk en typenummers erop stonden. Vervolgens ben ik op internet gaan
zoeken.
Sommige mensen denken dat alle lagers standaard lagers zijn. Nou dat is
beslist niet zo. Het pignonlager is geen standaardlager. Ook het dubbele
lager op de primaire as is geen standaardlager.
Je hebt een redelijke kans dat de differentieel lagers van jullie Ford ook
bij de Onderdelenbalie verkrijgbaar zijn. Als je het typenummer weet, dan
kun je dat op hun website nagaan. Datzelfde geldt voor www.axel-augustin.de

Groeten,

Bert
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

mooi verhaal!
Heb je een werkplaatshandboek gebruikt?
Of heb je al die kennis paraat?
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Flinke job gedaan, mooi werk en uitleg.
Verder ook wel nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag van Inferno.

Groeten,
Jaap
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Mooie beschrijving , goed werk

Als iemand lagers zoekt dan weet ik wel een adres, hallen vol met lagers, mijn mond viel open toen ik dat zag (en dat gebeurt niet snel) :D
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Porverdrie, dat heb je goed gedaan zeg!!
Had je niet even eerder kunnen zeggen dat je dat kon. Dan had je wel even op mijn bak mogen "oefenen", had me waarschijnlijk een hoop ellende bespaart. :lol: :lol:
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

lager



Bericht door bertt »

Bert,
Hoe kunnen die naaldjes nu uit een lager geraken?
Moet je daarna dan niet nieuwe lagers monteren, zijn die niet stuk?
Omdat je schrijf dat je van een ander een paar naaldjes heb gekregen, of heb je de gehele lagers gekregen?
Alleen naaldjes, ze moeten toch even dik zijn als de oude?

Bert
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Inferno schreef:mooi verhaal!
Heb je een werkplaatshandboek gebruikt?
Of heb je al die kennis paraat?
Kroppie was zo vriendelijk om mij de documentatie van de bak van de
Peugot te sturen. Die is op een paar details na precies gelijk.
Die documentatie heb ik met name gebruikt voor de aantrekkoppels
en de lagervoorspanning van het differentieel. Heb in mijn jeugd tamelijk
veel gesleuteld aan auto's.

Groeten,

Bert
Plaats reactie