Verslag revisie versnellingsbak Ducato 2.5 TD
Verslag revisie versnellingsbak Ducato 2.5 TD
Onze versnellingsbak maakte flink wat lawaai en was soms niet meer in de
1e of 2e versnelling te krijgen. Hiervoor had de APK-keurmeester mij
al gewaarschuwd. Er kwam een flink geruis uit de bak.
Begin oktober heb ik de bak onder de camper vandaan gehaald.
Dat viel een beetje tegen omdat de aandrijfassen erg vast zaten.
Ik heb ze beide bij het tripodehuis losgehaald. Bij twee van de
tripodelagers bleken een paar naalden te ontbreken!
Na demontage van de bak vertoonde het lager op de secundaire as aan de
kant van het pignonwiel flink wat speling. In de lagerschaal waren hele
stukken van het loopvlak weggevreten. Dat is op de foto goed te zien.
De onderste schaal behoort net zo te glimmen als het lager erboven.
De losgeraakte stukjes metaal hebben de loopvlakken van vrijwel alle
lagers beschadigd.
Op één lager na is de rest (5 stuks) vernieuwd.De lagers zijn deels gekocht
bij Axel Augustin in Duitsland en deels bij www.onderdelenbalie.nl.
Uiteraard is ook de koppelingsplaat vernieuwd.
Het tripodehuis van de rechter aandrijfas kon alleen worden losgemaakt
nadat het afsluitplaatje aan de tandwielzijde van het zonnewiel eruit was
geboord. Toen bleek dat de as bij een eerdere montage was beschadigd
waardoor de borgveer niet meer loste.
Alleen het differentieel moest opnieuw worden afgesteld.
Deze lagers moeten een kleine voorspanning hebben als het huis dicht zit.
Die wordt ingesteld met een vulring aan de linkerzijde (waar de korte
aandrijfas zit).
Als laatste wordt de vijfde versnelling gemonteerd. Om de beide moeren
goed vast te zetten schakel je de bak in de vierde versnelling.
Vervolgens schakel je met de hand de vijfde versnelling ook bij. Dat
kan pas nadat de bout uit de schakelgaffel is gedraaid. Nu kunnen de beide
moeren stevig worden aangedraaid.
Verder waren er 4 bouten stuk, waarmee de motorsteun aan het ophangrubber op het
binnenscherm vastgeschroefd zit. De moeren op de motorsteun moesten alle 4 worden
vervangen! Dat is het gevolg van het veel te strak aanzetten van bouten
zonder momentsleutel. De moeren kunnen dan stuk worden getrokken.
De donkere bout op de foto had geen draad meer, de andere bouten
draaiden door als je ze aantrok met 20Nm!
De onderste motorsteun (in het midden) bleek erg verslapt te zijn, dus die
is ook vernieuwd.
Al met al een stevige klus waar redelijk wat tijd in is gaan zitten.
Groeten,
Bert
ps: Kareltje Cola was zo tof om mij een paar naaldjes te sturen voor de
naaldlagers van de tripodes
1e of 2e versnelling te krijgen. Hiervoor had de APK-keurmeester mij
al gewaarschuwd. Er kwam een flink geruis uit de bak.
Begin oktober heb ik de bak onder de camper vandaan gehaald.
Dat viel een beetje tegen omdat de aandrijfassen erg vast zaten.
Ik heb ze beide bij het tripodehuis losgehaald. Bij twee van de
tripodelagers bleken een paar naalden te ontbreken!
Na demontage van de bak vertoonde het lager op de secundaire as aan de
kant van het pignonwiel flink wat speling. In de lagerschaal waren hele
stukken van het loopvlak weggevreten. Dat is op de foto goed te zien.
De onderste schaal behoort net zo te glimmen als het lager erboven.
De losgeraakte stukjes metaal hebben de loopvlakken van vrijwel alle
lagers beschadigd.
Op één lager na is de rest (5 stuks) vernieuwd.De lagers zijn deels gekocht
bij Axel Augustin in Duitsland en deels bij www.onderdelenbalie.nl.
Uiteraard is ook de koppelingsplaat vernieuwd.
Het tripodehuis van de rechter aandrijfas kon alleen worden losgemaakt
nadat het afsluitplaatje aan de tandwielzijde van het zonnewiel eruit was
geboord. Toen bleek dat de as bij een eerdere montage was beschadigd
waardoor de borgveer niet meer loste.
Alleen het differentieel moest opnieuw worden afgesteld.
Deze lagers moeten een kleine voorspanning hebben als het huis dicht zit.
Die wordt ingesteld met een vulring aan de linkerzijde (waar de korte
aandrijfas zit).
Als laatste wordt de vijfde versnelling gemonteerd. Om de beide moeren
goed vast te zetten schakel je de bak in de vierde versnelling.
Vervolgens schakel je met de hand de vijfde versnelling ook bij. Dat
kan pas nadat de bout uit de schakelgaffel is gedraaid. Nu kunnen de beide
moeren stevig worden aangedraaid.
Verder waren er 4 bouten stuk, waarmee de motorsteun aan het ophangrubber op het
binnenscherm vastgeschroefd zit. De moeren op de motorsteun moesten alle 4 worden
vervangen! Dat is het gevolg van het veel te strak aanzetten van bouten
zonder momentsleutel. De moeren kunnen dan stuk worden getrokken.
De donkere bout op de foto had geen draad meer, de andere bouten
draaiden door als je ze aantrok met 20Nm!
De onderste motorsteun (in het midden) bleek erg verslapt te zijn, dus die
is ook vernieuwd.
Al met al een stevige klus waar redelijk wat tijd in is gaan zitten.
Groeten,
Bert
ps: Kareltje Cola was zo tof om mij een paar naaldjes te sturen voor de
naaldlagers van de tripodes
Laatst gewijzigd door Bertram op zo 25 okt 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
lager
Bert,
Dat was even genieten, prachtig duidelijk verslag.
Ik ben geen expert, maar heb eens een lager in een versnellingsbak verwisseld van een citroen dyane. (ik had geen geld om het te laten doen (jonge jaren)).
Wat is een tripodehuis precies?
Die lagers zijn blijkbaar geen standaard lagers die je bij een goede lagerleverancier kan halen?
Ook Bert
Dat was even genieten, prachtig duidelijk verslag.
Ik ben geen expert, maar heb eens een lager in een versnellingsbak verwisseld van een citroen dyane. (ik had geen geld om het te laten doen (jonge jaren)).
Wat is een tripodehuis precies?
Die lagers zijn blijkbaar geen standaard lagers die je bij een goede lagerleverancier kan halen?
Ook Bert
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
- Locatie: Groenlo
Re: lager
Dag Bertbertt schreef:Bert,
Dat was even genieten, prachtig duidelijk verslag.
Ik ben geen expert, maar heb eens een lager in een versnellingsbak verwisseld van een citroen dyane. (ik had geen geld om het te laten doen (jonge jaren)).
Wat is een tripodehuis precies?
Die lagers zijn blijkbaar geen standaard lagers die je bij een goede lagerleverancier kan halen?
Ook Bert
Op de eerste foto zie je links het tripodehuis en rechts de rest van de
aandrijfas met de tripodelagers (tri=drie). Op de foto zie je een lagerschaal
in de sleuf van het tripodehuis liggen. Alle drie de lagers schuiven in
het huis heen en weer als de wagen veert.
Groeten,
Bert
Dag Marius,Marius schreef:toffe beschrijving en goed werk bertram...
de door jouw genoemde leveranciers kunnen die ook lagers leveren voor bijvoorbeeld het differentieel van onze ford camper..??
Misschien wel. Ik heb de lagers eerst gedemonteerd om te zien welk
merk en typenummers erop stonden. Vervolgens ben ik op internet gaan
zoeken.
Sommige mensen denken dat alle lagers standaard lagers zijn. Nou dat is
beslist niet zo. Het pignonlager is geen standaardlager. Ook het dubbele
lager op de primaire as is geen standaardlager.
Je hebt een redelijke kans dat de differentieel lagers van jullie Ford ook
bij de Onderdelenbalie verkrijgbaar zijn. Als je het typenummer weet, dan
kun je dat op hun website nagaan. Datzelfde geldt voor www.axel-augustin.de
Groeten,
Bert
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
- Locatie: Bavel
lager
Bert,
Hoe kunnen die naaldjes nu uit een lager geraken?
Moet je daarna dan niet nieuwe lagers monteren, zijn die niet stuk?
Omdat je schrijf dat je van een ander een paar naaldjes heb gekregen, of heb je de gehele lagers gekregen?
Alleen naaldjes, ze moeten toch even dik zijn als de oude?
Bert
Hoe kunnen die naaldjes nu uit een lager geraken?
Moet je daarna dan niet nieuwe lagers monteren, zijn die niet stuk?
Omdat je schrijf dat je van een ander een paar naaldjes heb gekregen, of heb je de gehele lagers gekregen?
Alleen naaldjes, ze moeten toch even dik zijn als de oude?
Bert
Kroppie was zo vriendelijk om mij de documentatie van de bak van deInferno schreef:mooi verhaal!
Heb je een werkplaatshandboek gebruikt?
Of heb je al die kennis paraat?
Peugot te sturen. Die is op een paar details na precies gelijk.
Die documentatie heb ik met name gebruikt voor de aantrekkoppels
en de lagervoorspanning van het differentieel. Heb in mijn jeugd tamelijk
veel gesleuteld aan auto's.
Groeten,
Bert