TNT ontvangst in Frankrijk met TNTantenne of schotelantenne?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant

TNT ontvangst in Frankrijk met TNTantenne of schotelantenne?



Bericht door Hymer Johan »

Hoi. :D

Ik stel me de vraag om regionaal in Frankrijk TNT ontvangst te hebben van de plaatselijke zenders (Franse Zenders) of een gewone TNT antenne (±180euro) zou volstaan of moet het een (te)dure schaotelantenne (± 2.500 euro) worden?

Wie heeft er ervaring mee?

Ik wens niet onnodig geld uitgeven.

Voor een gewone TNT antenne bestaan er directionele antennes en omnidirectionele antennes. De eerste moet men draaien naar de zender om het ontvangst te verbeteren en bieden een versterking van 38 db.
De ronde maar van 26 db.
Naar het schijnt zou een ronde het signaal zoeken rondom en daardoor minder goede resultaten opleveren.
Andere (mijn verkoper van accessoires) beweerd het tegendeel maar hij raad toch eerder een schotelantenne aan.

Ik heb eens met een geleende antenne thuis nagegaan en daar ontvang ik de nationale zenders met een perfect beeld. De TV die ik heb heeft een ingebouwde TNT Tuner.

Wie heeft goede raad?

Dank u
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Ik kan even niet goed volgen.

TNT is toch hetzelfde als DVB-T.
Hoe kan dan een verkoper een advies geven om een schotelantenne te plaatsen die geschikt voor DVB-S.

Dat gaat volgens mij dus van geen meter lukken.

Ik zou dienen verkoper toch eens om wat nadere uitleg vragen. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
McLouis
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 20:06
Locatie: West Friesland
Contacteer:



Bericht door McLouis »

Ik heb een Omnimax Maxview op de camper staan en perfecte ontvangst van DVB-T.

Louis
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Deze?
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adrieadrie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 15:28
Locatie: Waar het gezellig is



Bericht door Adrieadrie »

De bij Uw DVB tuner geleverde antenne is in Frankrijk ruim voldoende, want daar staan de masten goed verdeeld
Maw: gewoon een kleine magneetantenne op Uw dak of zelfs gewoon achter de voorruit en Uw ontvangst zal goed zijn in La douce France
Adria Winner,Fiat 2.3JTD, bjr. 2003
KKM: Kleine Knusse Motorhome!!!!!
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant



Bericht door Hymer Johan »

De sateliet Astra ?? zou franse zenders uitzenden in "digitale TNT" een pakket van een 20 tal Franse (gratise) zenders.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Hymer Johan schreef:De sateliet Astra ?? zou franse zenders uitzenden in "digitale TNT" een pakket van een 20 tal Franse (gratise) zenders.
Als je op deze manier de zenders wilt ontvangen dan moet je niet alleen een schotel maar ook nog eens satellietontvanger aanschaffen.
De ingebouwde DVB-T ontvanger in je Tv volstaat dan niet.
Als het je alleen gaat om de Fanse TNT zenders dan kun je beter die andere antenne aanschaffen.
Het is alleen de vraag of de dekking voldoende is in de regio waar je naar toe gaat.

Maar dat kun je hieronder nagaan:
http://www.tvnt.net/couverture-tnt-335.html
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
McLouis
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 20:06
Locatie: West Friesland
Contacteer:



Bericht door McLouis »

javanes schreef:Deze?
Afbeelding
Ja, die antenne staat op onze camper en werkt goed met dbv-t.
Tot nu toe alleen in Nederland geprobeerd.

Louis
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45



Bericht door roma »

McLouis schreef: Ja, die antenne staat op onze camper en werkt goed met dbv-t.
Tot nu toe alleen in Nederland geprobeerd.
Kan je die via het usb-stickje op je laptop aansluiten? Blijft de ontvangst dan hetzelfde als met die kleine spriet-antenne of verbetert de ontvangst met sprongen?

Een enkele keer blijft bij sommige zenders het beeld wel eens "hangen".
(Ik heb het dus over dvb-t ontvangst op de laptop.)
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug



Bericht door camperjan »

Louis

een vraagje: zit hier een versterker ingebouwd?
we hebben nl. een tv met dvb-t zonder versterker

jan vds
McLouis
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 20:06
Locatie: West Friesland
Contacteer:



Bericht door McLouis »

Nee, die zit er apart bij.
Wij kochten de camper met de antenne er al op gebouwd, dus weet ik er niet zo heel veel van. Binnen in zit een kastje, de versterker dus, waarmee je het signaal kunt instellen (versterken).
Er staat er momenteel een op marktplaats (omnimax zoeken) voor 75 euro.
Op de foto zie je het kastje naast de antenne liggen.

Louis

http://www.erconline.nl/omnimax-12-24-2 ... p-553.html
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant



Bericht door Hymer Johan »

De te richten antenne is de volgende.

http://www.pro-accessoires.fr/produit.a ... _prod=1026

De andere is de volgende
http://www.pro-accessoires.fr/produit.a ... _prod=1011

Welke is de beste?
Heeft er iemand ervaring mee?

Dus dan toch geen schotelantenne?
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

Hymer Johan schreef:
Dus dan toch geen schotelantenne?

Een gewone tv antenne volstaat voor TNT in Frankrijk. Heb ik thuis ook (ik woon in Zuid-Frankrijk in de campagne), je hebt dan wel een TNT modulator nodig of een TV met TNT ontvanger ingebouwd. De TNT modulator kost niet zoveel (zo'n 40€). Het voordeel van TNT (behalve dan 18 kanalen en perfecte beeldkwaliteit) is dat sommige programma's in originele taal wordt uitgezonden (Version Originale VO), hetgeen voor buitenlandse series aangenamer is. Bovendien heb je ook nog eens ondertiteling (in het frans) alsmede dat franse programma's ook een ondertiteling mee kan krijgen (zoals het journaal, reuze handig, net zoiets als via teletekst en je hebt ook nog eens de franse teletekst).

TNT via sateliet is mogelijk, maar ook hier heb je weer een aparte decoder nodig met een kaart. Er zijn twee aanbieders: TNTSAT (is van Canal+) die een kaart meeleverd die 4 jaar geldig is. Tot nu toe gratis, maar over vier jaar weten we niet. De gebruikte sateliet is Astra.
Fransat is de tweede aanbieder, die gebruikt daarvoor de sateliet Atlantic Bird 3, waarop ook de huidige franse zenders analoog worden uitgezonden. Ook hier weer een aparte digitale decoder voor nodig met een kaart (maar die is onbeperkt geldig) die je alleen in Frankrijk kunt kopen. Echter, er bestaat nog geen 12V uitvoering van, verwacht wordt dat die volgend jaar op de markt gaat komen.

Advies: TNT is gewoon te ontvangen via normale antenne, hetzij eentje die je moet uitrichten, hetzij een omnidirectionaal. De DVB-T ontvanger kan het TNT signaal ook aan, voorzover ik dat tot dusver heb begrepen.

Franse TV kijken is ook mogelijk via de sateliet met een analoge ontvanger (die heb ik dus in mijn camper), te richten op Atlantic Bird 3, je krijgt dan alleen 6 zenders.

Verder maak ik gebruik van een "blikjesantenne" om op mijn laptop via een USB stickje TNT te kijken, als ik het richten van de parabool effe teveel werk vind. Let wel dat je deze schuin moet houden ivm horizontale polarisatie (ik heb daarvoor een speciale standaard gemaakt)!

Wellicht dat ik in de toekomst voor mijn camper een Fransat sateliet ontvanger 12V ga aanschaffen, want de hele parabool installatie (met motoraandrijving) is reeds aanwezig en behoef ik alleen de modulator te vervangen. Er bestaan nog steeds witte plekken in Frankrijk voor een gewone antenne (je zult daar net staan), dus dan is een sateliet ontvanger voor mij de beste optie.

Met vriendelijke groeten,
Gerard.
McLouis
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 20:06
Locatie: West Friesland
Contacteer:



Bericht door McLouis »

roma schreef:
McLouis schreef: Ja, die antenne staat op onze camper en werkt goed met dbv-t.
Tot nu toe alleen in Nederland geprobeerd.
Kan je die via het usb-stickje op je laptop aansluiten? Blijft de ontvangst dan hetzelfde als met die kleine spriet-antenne of verbetert de ontvangst met sprongen?

Een enkele keer blijft bij sommige zenders het beeld wel eens "hangen".
(Ik heb het dus over dvb-t ontvangst op de laptop.)
Wij gebruiken ook de USBstick op de laptop en met de spriet binnen ontvangen wij helemaal niets en met de omnimax perfect beeld!
Louis
Plaats reactie