Gasfles omruilen in Europa

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Bokky
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 23:41

Gasfles omruilen in Europa



Bericht door Bokky »

Afgelopen winter in Frankrijk er tegen aan gelopen dat de Fransen geen Nederlandse gasfles omruilen tegen een Franse. Daarom een Franse fles gekocht. Geen probleem, we gaan vaak die kant op. Nu willen we over twee weken naar Italië, wellicht nog Kroatië. Kan ik daar de Nederlandse fles omruilen of de Franse? Of anders? Wat is jullie advies? LPG buiten beschouwing gelaten, wellicht toekomst.

Ik heb flink gezocht, maar vind nergens een overzicht van landen met type gasfles en omruil mogelijkheden of tips. Wel losse onderwerpen. Heeft iemand een overzicht?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Allereerst welkom op het forum.

Is dit wat voor je:
http://www.camperpunt.nl/gasvuladressen_eu.htm

Een Nederlandse fles omruilen tegen een exemplaar van een ander land gaat niet lukken.
Vullen wellicht wel mogelijk.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Bokky
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 23:41



Bericht door Bokky »

Bedankt voor de lijst, gaat mee op reis. Heeft elk land een eigen fles met dezelfde beperking? Of is de Franse fles om te ruilen in een aantal andere landen, zoals Italië?

Ruim twee jaar in bezit van camper en nog geen dag spijt. Erg handig zo'n forum om ervaringen te kunnen delen.
krista
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 19:36
Locatie: Zevenaar



Bericht door krista »

Bokky
Er zijn een paar merken/soorten gasflessen die in wat andere landen om te ruilen zijn, bv. de 6kg PROPAAN!!!! Primagazfles is hier in Nl te koop maar in Franrijk overal om te ruilen. De Spaanse Repsol 12kg gasfles is ook in het ZUIDELIJKE deel van Frankrijk omwisselbaar, alleen 2x zo duur!
Chris
Bokky
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 23:41



Bericht door Bokky »

Het wordt me duidelijk dat het inderdaad per land/regio verschillend kan zijn, zonder omruilen. Bijvullen lijkt dan de oplossing voor de eigen flessen.

Wat ik afgelopen winter heb gedaan is een 'lokale' fles kopen en die omruilen. Zorgen dat je een volle Nederlandse fles hebt voor het overbruggen en de reis. De fles kan overal worden ingeleverd en krijg dan het geld terug. Werkt dit ook zo in andere landen als Italië? Hoe pakken jullie dit aan?
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk



Bericht door Stieneke en Donald »

Er zijn camperaars die een LPG tank (laten) inbouwen met aan de buitenzijde van de camper een vulnippel. Ook zijn er camperaars die zelf hun gasflessen vullen aan de pomp. Die hebben een pijp die op de fles past met een LPG vulnippel van diverse landen. In Portugal bv wordt de fles ook gewoon (op enkele adressen) bij de pomp gevuld met LPG. Ik begeef me nu op glas ijs want zelf vullen van gasflessen kan gevaarlijk zijn.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
wies
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 2:34
Locatie: Hulst



Bericht door wies »

Zelf gasfles vullen met LPG kan maar dan moet je goed weten hoeveel.
een fles voor 11kg vul ik met 21 liter , het soortelijk gewicht is .55 kg/l
de fles moet dan wel volledig drukvrij zijn voor het vullen.
Bij de kunststof flessen kun je zien hoeveel erin gaat.
Op marktplaats staan van die verloopnippels te koop maar het is eigenlijk wel illegaal volgens mij
Indien niet gewend met LPG vullen in auto beter niet aan beginnen.

gr Wies
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Bij de divers vul stations in nederland kun je ook de franse fles laten vullen.
Wij hebben 1 donker groene franse propaan fles en 1 grijze propaan fles (grote model).
Beide vul ik bij voor dat we vertrekken bij een gas vul station in veldhoven.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)



Bericht door BP 2 »

Let op als je denkt dezelfde gasflessen gevonden te hebben in een buitenland: ik heb in Portugal, waar ik nogal eens kom, voor een belgische camperaar uitgekeken naar de flessen van BP-light en die zijn inderdaad dezelfde behalve wat de koppeling van de ontspanner betreft. Dus niet omruilbaar!!
Overweeg toch maar best van LPG te installeren en met de nodige koppelstukken kan je bijn overal terecht.

BP 2
Bokky
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 23:41



Bericht door Bokky »

Bedankt voor alle tips zover. We gaan naar het zuiden en hebben een extra Nederlandse fles gekocht. Mocht iemand nog :idea: hebben, dan graag.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

In mira Portugal vullen ze in ieder geval ook Nederlandse flessen. Een kennis heeft dat twee weken geleden nog laten doen. Ze de lijst op camperpunt
menno874
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 jun 2009, 10:49

de veilige tussenoplossing



Bericht door menno874 »

http://www.gasproducten.nl/catalogus/lpggasfles.pdf

dit kwam ik tegen op het net een speciale gasfles om te vullen bij lpg pomp. lijkt mij een goede tussenweg tussen een dure inbouw en zelf op de gevaarlijke manier gasflessen vullen.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk



Bericht door Stieneke en Donald »

@Menno, rode dampfasflessen worden al enige tijd gebruikt.
Hier zijn ze een stuk voordeliger. Oeps! http://www.londenshop.nl/artikel/77/lpg ... -27-liter/
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk



Bericht door Stieneke en Donald »

Bokky schreef:Bedankt voor alle tips zover. We gaan naar het zuiden en hebben een extra Nederlandse fles gekocht. Mocht iemand nog :idea: hebben, dan graag.
Bokky, in Portugal vullen ze ook de oranje Spaanse Repsol propaan flessen. Ik heb er één in de aanbieding, kijk maar even op onze site.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie