Meten = weten!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Diamond
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 19 jan 2004, 20:28

Meten = weten!



Bericht door Diamond »

Wie kan mij vertellen hoe je een bestaande of nieuwe draad de dikte kan meten in mm2? En hoe dik moet b.v. mijn draad zijn naar m'n achterlamp van 55 w afstand +/- 5 meter. En waarom toch altijd een relais er tussen????????
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Dat van dat relais is simpel volgens mij: lampen en apparaten die veel stroom verbruiken (2 x 55 watt = ca. 9A) moet je niet schakelen met de tere contactjes van bijv. een hefboomschakelaar aan het stuur. Die contacten zouden verbranden na verloop van tijd.

Dus gebruik je de hefboomschakelaar om een relais (= gewoon een electrische schakelaar) te schakelen, dat gaat met milli-Amperes. Het relais op zijn beurt heeft forse contacten waarmee hij probleemloos die 9A aan en uit kan schakelen.

De oppervlakte in mm2 van een draad volgt uit de formule: pi = r2, waarbij pi = ca. 3,14 en r2 is de halve diameter van de draad tot de tweede macht.

Dus, kabel van 4 mm dik heeft een halve diameter van 2 mm, in het kwadraat is dat 2 x 2 = 4 mm, vermenigvuldigen met 3,14 = ca. 12,5 mm2.
Of draadje van 1 mm dik is 0,5 x 0,5 = 0,25 x 3,14 = 0,78 mm2
En een draadje van 2 mm dik = 1 x 1 = 1 x 3,14 = 3,14 mm2 (die was makkelijk :lol: )
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

:D
Diamond
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 19 jan 2004, 20:28



Bericht door Diamond »

Aloys schreef:Dat van dat relais is simpel volgens mij: lampen en apparaten die veel stroom verbruiken (2 x 55 watt = ca. 9A) moet je niet schakelen met de tere contactjes van bijv. een hefboomschakelaar aan het stuur. Die contacten zouden verbranden na verloop van tijd.

Dus gebruik je de hefboomschakelaar om een relais (= gewoon een electrische schakelaar) te schakelen, dat gaat met milli-Amperes. Het relais op zijn beurt heeft forse contacten waarmee hij probleemloos die 9A aan en uit kan schakelen.

De oppervlakte in mm2 van een draad volgt uit de formule: pi = r2, waarbij pi = ca. 3,14 en r2 is de halve diameter van de draad tot de tweede macht.

Dus, kabel van 4 mm dik heeft een halve diameter van 2 mm, in het kwadraat is dat 2 x 2 = 4 mm, vermenigvuldigen met 3,14 = ca. 12,5 mm2.
Of draadje van 1 mm dik is 0,5 x 0,5 = 0,25 x 3,14 = 0,78 mm2
En een draadje van 2 mm dik = 1 x 1 = 1 x 3,14 = 3,14 mm2 (die was makkelijk :lol: )
Bedankt aloys als je het eenmaal weet is bijna alles makkelijk.Vroeger wel op school gehad ,maar allaaaaaaaaaaaaang weer vergeten.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

Aloys schreef:Dat van dat relais is simpel volgens mij: lampen en apparaten die veel stroom verbruiken (2 x 55 watt = ca. 9A) moet je niet schakelen met de tere contactjes van bijv. een hefboomschakelaar aan het stuur. Die contacten zouden verbranden na verloop van tijd.

Dus gebruik je de hefboomschakelaar om een relais (= gewoon een electrische schakelaar) te schakelen, dat gaat met milli-Amperes. Het relais op zijn beurt heeft forse contacten waarmee hij probleemloos die 9A aan en uit kan schakelen.

De oppervlakte in mm2 van een draad volgt uit de formule: pi = r2, waarbij pi = ca. 3,14 en r2 is de halve diameter van de draad tot de tweede macht.

Dus, kabel van 4 mm dik heeft een halve diameter van 2 mm, in het kwadraat is dat 2 x 2 = 4 mm, vermenigvuldigen met 3,14 = ca. 12,5 mm2.
Of draadje van 1 mm dik is 0,5 x 0,5 = 0,25 x 3,14 = 0,78 mm2
En een draadje van 2 mm dik = 1 x 1 = 1 x 3,14 = 3,14 mm2 (die was makkelijk :lol: )
was dat de steling van pitagoras pi x d2 = ??? dat ben ik dus kwijt naar zoooooveel jaren
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
jacco
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 17:44
Locatie: Etten-Leur



Bericht door jacco »

Ook in mijn camper moet een hoop electronica vervangen worden, maar hier wordt ik niet echt wijs uit. denk dat ik er maar wat hulp bij ga halen.

Stelling van pitagoras is a2 x b2 = c2
http://www.opelfreaks.nl het forum voor de opel-, vauxhall- en bedfordliefhebbers
http://www.pk-tuning.be de site voor tuning
Coral
Berichten: 2096
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 21:40



Bericht door Coral »

jacco schreef: Stelling van pitagoras is a2 x b2 = c2
Foei :!: Maar goed dat mijn vroegere wiskunde leeraar dit niet meer hoeft te lezen omdat hij waarschijnlijk al lang is overleden :)

Stelling van Pitagoras :
a2 = b2 + c2
Oftewel:
Bij een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de schuine zijde gelijk aan de som van de kwadraten van de aanliggende rechthoekzijden.
jacco
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 17:44
Locatie: Etten-Leur



Bericht door jacco »

ben ik blij dat ik alweer een tijdje van school af ben. maar ik zat gelukkig nog wel in de goede richting.
http://www.opelfreaks.nl het forum voor de opel-, vauxhall- en bedfordliefhebbers
http://www.pk-tuning.be de site voor tuning
Rienk
Berichten: 183
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:51
Locatie: Öland , Zweden

Pythagoras !!



Bericht door Rienk »

Bijna goed mannen :lol: :lol: :lol:


De stelling van Pythagoras luidt:

"In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de lengte van de hypotenusa gelijk aan de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden."
Anders geformuleerd:

a2+b2=c2

:P Rienk
Herman
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Draad dikte



Bericht door Herman »

Waar je ook eens kunt kijken is op de pagina: http://www.bedfordclub.net/html/camper-elektra_2.html hier wordt het ook nog eens uitgelegd.
Gebruikersavatar
gerritkerkdijk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 31 mei 2003, 0:04
Locatie: Slagharen



Bericht door gerritkerkdijk »

Pit Agoras? Pita Goras? Piet Havergras?
Mijn vader was tmetselaar/timmerman: Als hij een hoek van 90 gr. wilde hebben spijkerde hij 3 latjes in een driehoek aan elkaar: 1x3,1x4 en de schuine 5 cm. Toen snapte ik de praktijktoepassing van de stelling van Pythagoras!! :idea:
Krijn



Bericht door Krijn »

Waarom zo moeilijk doen over de stelling van Pietje Aperas.
Noem het gewoon de 3 4 5 regel.
Rienk
Berichten: 183
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:51
Locatie: Öland , Zweden

Vuistregeltje voor berekenen van diameter van stroomdraden.



Bericht door Rienk »

Was effe leuk, :D maar ik wou toch zelf ook nog iets (hoop ik) nuttigs toevoegen.

Ik stam, als ouwe "Sparks" nog uit het buizentijdperk, maar in die tijd moest je nog aardig wat zelf bedraden. Het uitrekenen van de benodigde diktes van de toe te passen (stroom)draden was toen een "must", en daar hadden we een "vuistregel" voor.

Die vuistregel is als volgt:
Afstand van het apparaat tot de accu in meters (kabellengte)
Voltage
Wattage

Er wordt als volgt gerekend:
Het aantal watts wordt gedeeld door het aantal volts. Je krijgt dan het Amperage (A) van het apparaat. De afstand (D) van het apparaat tot de accu wordt vermenigvuldigd met 2.
Het sommetje wordt dan : A*D*2 / 10 = aderdikte in mm2. (10 is een constante factor).
Bijvoorbeeld: Een lamp van 60 watt, 12 volt is bevestigd op een afstand van 10 meter van de accu. 60/12 = 5 Ampere 5*10*2 /10 = 10mm2 Dus de aders moeten een diameter hebben van 10mm2

Aan boord gelden strenge regels op het gebied van brandpreventie. De uitkomsten zijn dus "just to be sure".

Samen met de reeds door Aloys geleverde formules kan je nu alle kanten uit.

Groet

Rienk
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vuistregeltje voor berekenen van diameter van stroomdrad



Bericht door Aloys »

Rienk schreef:Ik stam, als ouwe "Sparks" nog uit het buizentijdperk, maar in die tijd moest je nog aardig wat zelf bedraden.
He Rienk wat leuk! Maar geen radioamateur? Ik heb zelf nog (heel even) gevaren op de PHNA, als radiotelefonist, niet een echte "sparks"...
Maar ik sleutel nog wel zo nu en dan, max. zo'n 25 wpm in een wedstrijd :lol:
Laatst gewijzigd door Aloys op do 02 dec 2004, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie