Calira EVS 30/18 DS

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Calira EVS 30/18 DS



Bericht door Eric »

Beste Techneuten,

In onze camper zit een Calira EVS 30/18 DS laad/verzorging apparaat.
Deze zorgt ervoor dat onze huishoudaccu en de startaccu wordt geladen onder het rijden, en als we aan de paal staan.
Nu heb ik een aggregaat onder onze camper gemonteerd dat we ook wel eens tijdens het rijden aan hebben ivm onze dakairco.Momenteel heb ik dit zo aangesloten dat het laad/verzorgings apparaat geen stroom krijgt van het aggregaat. Maar als ik een keer met lege accu's kom te staan zou het toch wel makkelijk zijn om met het aggregaat deze weer te laden.
Mijn vraag is nu kan ik het laad/verzorgings app. gewoon op het stroomcircuit van het aggregaat er bij zetten?? Want als ik het aggregaat tijdens het rijden gebruik heb ik zowel het 12v laden van de motor en tegelijk een 220v laden van het aggregaat mag/kan dit???

Alvast bedankt voor de reakties Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Godfried
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:51



Bericht door Godfried »

Kan geen kwaad werkt bij ons ook zo. Stekker erin en genieten.

Groetjes, Godfried
Gast

Re: Calira EVS 30/18 DS



Bericht door Gast »

Eric schreef:Beste Techneuten,

In onze camper zit een Calira EVS 30/18 DS laad/verzorging apparaat.
Deze zorgt ervoor dat onze huishoudaccu en de startaccu wordt geladen onder het rijden, en als we aan de paal staan.
Nu heb ik een aggregaat onder onze camper gemonteerd dat we ook wel eens tijdens het rijden aan hebben ivm onze dakairco.Momenteel heb ik dit zo aangesloten dat het laad/verzorgings apparaat geen stroom krijgt van het aggregaat. Maar als ik een keer met lege accu's kom te staan zou het toch wel makkelijk zijn om met het aggregaat deze weer te laden.
Mijn vraag is nu kan ik het laad/verzorgings app. gewoon op het stroomcircuit van het aggregaat er bij zetten?? Want als ik het aggregaat tijdens het rijden gebruik heb ik zowel het 12v laden van de motor en tegelijk een 220v laden van het aggregaat mag/kan dit???

Alvast bedankt voor de reakties Eric
Hoi,

Agregaat tijdens het rijden ? onderbouw zeker?
Gewoon in de 220V aansluitpunt insteken.
De Calira kun je evt de 220-stekker uittrekken.

Tijdens de rit. via het 220V punt kun je ook anders doen.
De snoer binnenzijde van de aansluit doos opzoeken, die naar de airco loopt. Rest laten zitten. daar een stekker aanzetten, en een draad leggen naar de aansluitdoos waar de draad eerst zat met stopcantact.
Nu kun je kiezen, airco-stekker op 220-paal of op 220-agregaat terwijl de calira gewoon zijn arbeid blijft doen. Die denkt dan dat er geen paal-spanning is tijdens de rit. de airco loopt dan immers op de agregaat.

Zo doe ik dat ook met de omvormer naar 220volt. anders zou deze de accu laden vanuit de accu.

Grtz CPK.
Plaats reactie