Breuk in kantelmechanisme UFO

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Breuk in kantelmechanisme UFO



Bericht door Marius HRL »

Wij hebben een Travelsat UFO, gemonteerd op de bijbehorende mast.

Waarschijnlijk door bevriezing zat het mechanisme waarmee het hoefijzer (waarop de UFO gemonteerd is) omhoog gedrukt wordt, vast.
Dat is een enigszins gebogen U-vormige stang, die aan het ene eind aan het hoefijzer vastzit en aan het andere eind aan de binnenbuis van de Travelsat mast.
Die laatste bevestiging is afgebroken, toen ik iets meer kracht zette dan gebruikelijk, om de schotel omhoog te klappen.

Vraag: hebben ook andere gebruikers van deze Travelsat UFO deze ervaring en is herstel mogelijk?

Dank & groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Een fotootje wil wel eens helpen :-)
Maar in principe is alles reparabel.

Groeten,

Eddie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Marius,

Vervang,net als ik en vele anderen, de originele mast eventueel door een Shapeg mast en je hebt een prima combinatie.
Kost een paar Euro, maar dan heb ook een steviger mast dan originele van een SAT UFO.

Afbeelding

Onderaan de pagina van de onderstaande site kun je zien hoe die mast gemonteerd wordt op een (nieuwere) Sat Ufo
http://tinyurl.com/a8dmbw
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Bedankt voor de reacties!

@ Eddie,
Het was niet helmaal het weer om het spul te demonteren. Ik heb de UFO dus alleen maar gefixeerd met enige tiewraps. Zal trachten na demontage foto te maken en te plaatsen.

@ Jacques,
Dank voor het meedenken en de leerzame foto's. Montage van een andere mast lijkt mij op dit moment iets ingrijpender dan ik leuk vind (koud en winderig buiten). Ik heb eventueel een Shapeg-mast beschikbaar, maar wil eerst de reparatie-mogelijkheden verkennen.
Weet je ook ergens een inbouwinstructie voor zo'n Shapeg-mast??

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

als je hem in je handen hebt snap je het direct, toch :D

grt, van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:



Bericht door Bert »

Hallo Marius, ik had dat dus gedaan een Shapeg mast met een Ufo schotel op mijn vorige Bus. Het gaat wel maar je moet met 2 dingen rekening houden, A: door dat hogere scharnier mechanisme komt de schotel een stuk hoger (en dat valt erg op bij een bus) en B: door een langere arm krijg je als je de bocht omgaat dat de schotel (door de centrifugaal werkende kracht) naar buiten zwenkt. (het hart van de schotel zit niet boven de mast) Ik kon de klemschroef die op de mast zat niet strak genoeg aandraaien om hem op zijn plaats te houden.Ik heb daar wel een oplossing voor gevonden maar ik zou het zo niet meer doen. Misschien zijn erbij die het anders gedaan hebben maar dat hoor je dan nog wel.
Bert
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Marius,

Op die eerder genoemde site kun je aardig zien hij de schotel d.m.v. een klem aan de mast is bevestigd.

Ik vond toevallig nog een foto van de bevestiging van mijn Shapeg mast aan de UFO. Ik heb nog een oude schotel (Zwart aan de onderkant). Ik heb de klem bevestiging van een oude analoge BAS50 kunnen gebruiken.
Ik had ooit een paar foto's vanuit alle hoeken naar iemand gemaild en dit was de enige die toevallig nog op m'n schijf stond. Inmiddels heb ik de u-beugel wat aangepast zodat de schotel dichter op dat kleine stukje zit.
Klik even op de foto voor een groter formaat.
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dank voor deze leerzame aanvullingen!

@ Bert, Zijn er bezwaren tegen het bevestigen van de UFO boven het scharnierpunt in de knikconstructie??

@ Jacques, Klopt het als ik de indruk heb, dat de afstand schotelbodem - top Shapeg bij jou veel groter is dan in voorbeeld van de Satellietwinkel? Om mij onduidelijke redenen hebben die het knikpunt ook onder de rand in plaats van midden onder de schotel .

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Marius,

Het klopt inderdaad dat op mijn foto de onderkant van de schotel nogal ver verwijderd is van de top van de mast.
Dat was ook de aanpassing van die beugel waar ik in het bericht hierboven over schreef.

Er zijn wellicht nog andere manieren om de schotel op de mast te bevestigen. Ik heb de onderdelen gebruikt die ik had liggen.

En wat het naar buiten zwenkt betreft.
Daar heb je geen last van als je de mast van binnen goed vast zet. Je kunt hem op 2 plaatsen vast zetten. Met de klem d.m.v. de vleugelmoer en de draairing bovenaan de mast.
Als het flink waait of stormt blijft de schotel tenslotte ook op z'n plaats.
En er meer schotels waarvan de bevestiging niet in het midden zit.
Een voorbeeld is b.v. de Teleco voyager.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:



Bericht door Rob66 »

De Shapeg mast is inderdaad een alternatief. Helaas is het niet eenvoudig om de UFO op deze mast te monteren zonder een klem te fabriceren.
Op de foto's is te zien dat er geen klem van de oude analoge BAS50 schotel gebruikt is maar waarschijnlijk van een Technisat of Northern Telecom.

We hebben wel een bepaald type Teleco knikmast, die bijna hetzelfde werkt als de Shapeg mast en daar is wel op een eenvoudigere manier de UFO op te monteren.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Marius,
De bevestiging aan het hoefijzer is wel te repareren. Ik heb al eens
een beslag gemaakt in dezelfde vorm van roestvast staal en die tussen
het hoefijzer en de antenne geplaatst. Die nieuwe oren (hoeksteunen)
zitten dan uiteraard aan de rvs-plaat. Die plaat kan ook van een goede
kwaliteit aluminium worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Bert,

Dank voor je bijdrage.
Bij mij ontstond er een breuk in het enigszins gekromde beugeltje, dat die hoefijzerplaat opdrukt/kantelt. Een makkelijk oxiderend stukje aluminium.
Heb je dat ook vervangen???
Of ken je een adres voor onderdelen???

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Jacques,

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Als het uitdraait op vervanging van de mast door een Shapeg, dan weet ik waar ik moet trachten op de schouders van m'n voorgangers te gaan staan.
Ken jij leveranciers van Travelsat Ufo-onderdelen????

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
arie.vink
Berichten: 513
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 19:28
Locatie: bij de wijzen in het oosten

Shapegmast



Bericht door arie.vink »

http://www.shapeg.de/
Op deze site staan alle inbouwhanleidingen.
Marius is het mailadres wel goed of actief?
Het bestand werd niet verstuurd(geen geldig mailadres)?
Adria Coral Compact 590 SPAfbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Plaats reactie