Zelf opbouwen camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Hobbyist

Zelf opbouwen camper



Bericht door Hobbyist »

Beste camperforumleden,

wij willen een Hobby caravan plaatsen op een Fiat Ducato.
Maar nu, zijn er bepalingen hoe ver de camper mag uitsteken van de achteras van de wagen?

Als ik foto's bekijk zie ik heel veel campers zeker bijna voor een derde, sommigen bijna de helft van de lengte van de camper uitsteken, maar er is vast een grens ergens?
Als jullie ons hiermee kunnen helpen, graag!


Nog een andere vraag: in deze caravan is een zitje in de lengterichting.
We willen de kids graag in gordels mee laten rijden (ze zitten er niet in, hoeft geloof ik niet, maar wij doen het toch voor de veiligheid).
Maar welke gordels zouden jullie aanraden?
Een driepuntsgordel zal met de punt naar rijrichting niet volledig veilig zijn daar hij zijn werk niet volledig doet.
Andersom geplaatst zal bij remmen de gordel gaan snijden in de hals.
Is het dan verstandig om heupgordels te plaatsen, zijn deze veilig genoeg in een camper?

Alvast reuzendank! Groetjes Peter en Christl
Gast



Bericht door Gast »

een derde van de wielbasis mag hij oversteeken
Hobbyist

zelf opbouwen camper



Bericht door Hobbyist »

Bedankt voor het antwoord.
Maar hoe weet u/je dit?
Er staan verschillende campers op marktplaats waarbij duidelijk is
dat de uitsteek de helft is van de afmeting van de achteras.
Ik weet niet hoe het werkt om een plaatje hier in te voegen, maar bijv
op marktplaats staat een: LMC 6400 Fiat ducato bj: 1987
bij de campers, met foto.

Ik heb met een liniaaltje gemeten, de maat van as naar as is (op de foto natuurlijk) 9 cm, de uitsteek vanaf de achteras is 4,5.

Alvast weer bedankt, Peter en Christl.
Gast



Bericht door Gast »

En let op de asdruk.......................enz. enz......
Gast



Bericht door Gast »

Ik kan u helpen!
Daarvoor heb ik nodig: bouwjaar van de te gebruiken auto en de lengte maat voorbumper tot hart achteras.
In een rekentabel van de RDW kan ik de maat opzoeken van de toegestaane achteroverbouw.
De genoemde 1/3 maat die in een ander berichtje werdt genoemd klopt nl. niet.

groeten Teo.
Gast



Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Ik kan u helpen!
Daarvoor heb ik nodig: bouwjaar van de te gebruiken auto en de lengte maat voorbumper tot hart achteras.
In een rekentabel van de RDW kan ik de maat opzoeken van de toegestaane achteroverbouw.
De genoemde 1/3 maat die in een ander berichtje werdt genoemd klopt nl. niet.

groeten Teo.
Beste Teo,

bedankt voor de reactie.
Inmiddels hebben wij vandaag ook de RDW gebeld en inderdaad dat 1/3 verhaal gaat niet meer op.
Er is wel een soort richtlijn: neem een cirkel van 11m doorsnee, als je met de auto deze cirkel volgt mag de achterkant niet meer als 2/3 van de breedte voertuig oversteken over de cirkel.
Dus hoe langer de wielbasis des te minder hij uitzwaait.
Dit kan zelfs inhouden (volgens de beste man van de RDW)dat een wagen met een zeer ruime wielbasis 4m mag oversteken achter de achteras!
Zo lang is ons voertuig nou ook weer niet ;)

Maar we zouden het op prijs stellen als u uw boekje erbij haalt.
Het voertuig is van 1991 en lengte van voorbumper tot hart achteras is 4.80m.

Groeten Peter en Christl
Gast



Bericht door Gast »

Die informatie klopt precies.
Volgens mijn RDW tabel berekening mag de achteroverbouw
( hartachteras tot achterzijde voertuig)maar liefst 5,45 bedragen!
Dus hier zul je in de praktijk nooit aankomen.

Even een paar tips voor de ombouw:

Maximale breedte 2,50m (spiegels niet meegerekend)
De last onder de assen mag niet meer bedragen dan de op het kenteken vermelde max aslasten.
De totale massa mag niet meer bedragen dan de op het kenteken vermelde maximum massa.
Let op het gezichtsveld van de buitenspiegels als de breedte van het voertuig toeneemt (spiegels verder naar buiten brengen?).
Oranje reflectoren op de zijkant aanbrengen indien de totale lengte boven de 6m komt.
Let op! in de achterlichten van een hobby caravan zitten meestal de rode driehoekige aanhangwagen reflectoren verwerkt.Deze reflectoren mogen niet aanwezig zijn op een auto maar alleen op een aanhanger.Bij een auto moeten er aan de achterzijde 2 NIET driehoekige rode reflectoren aanwezig zijn. Dus moet je misschien andere achterlichten gebruiken.

Na ombouw laten keuren bij de RDW en wat BPM betalen,hierna kunt u het "kwarttarief"aanvragen.

Groeten teo.
Gast



Bericht door Gast »

Hoi Teo,

wij zijn zeer in onze nopjes met deze uitleg! Onze dank hiervoor.
Jemig wat een lengte, kunnen we ook evt. nog voor zo'n Tabbert kiezen van 8 meter ;)
Geweldig die tips over die reflectoren enzo.
Die gewichten van de assen hadden we al bekeken, en dat is prima.
Is er eigenlijk een site waar je die richtlijnen allemaal kan terugvinden?
Het camperteken is ons ook inmiddels bekend, maar we vinden dat er weinig echte officiele richtlijnen te vinden zijn op het internet. Dat zou je toch verwachten op de site van de rdw...
Nu zijn we beginnelingen hoor w.b. campers.
Maar dit forum werkt dus uitstekend!

Bedankt Teo!
Gast



Bericht door Gast »

De officiele richtlijnen zijn erg moeilijk en vooral bouwjaar,gewicht en kenteken (personen of bedrijfswagen) enz.enz.enz.afhankelijk.
Het zou een boekwerk worden waar niet meer doorheen tekomen was.
En dan hebben we het nog niet over de talloze wijzigingen per jaar.

groeten teo
Giaka
Berichten: 601
Lid geworden op: do 02 sep 2004, 0:15
Locatie: Deventer



Bericht door Giaka »

Anonymous schreef:Hoi Teo,

wij zijn zeer in onze nopjes met deze uitleg! Onze dank hiervoor.
Jemig wat een lengte, kunnen we ook evt. nog voor zo'n Tabbert kiezen van 8 meter ;)
Geweldig die tips over die reflectoren enzo.
Die gewichten van de assen hadden we al bekeken, en dat is prima.
Is er eigenlijk een site waar je die richtlijnen allemaal kan terugvinden?
Het camperteken is ons ook inmiddels bekend, maar we vinden dat er weinig echte officiele richtlijnen te vinden zijn op het internet. Dat zou je toch verwachten op de site van de rdw...
Nu zijn we beginnelingen hoor w.b. campers.
Maar dit forum werkt dus uitstekend!

Bedankt Teo!
Vermoedelijk heb jij een Ducato met 3.70mt wielbasis .Als ik jou was zou die achteroverbouw niet langer maken dan 1.30mt.Wettelijk kan veel langer ..maar denk er aan de veiligheid……
Denk ook aan de afstand tussen chassis en achterwand.Indien meer dan 60 cm is moet jij een stootbalk monteren ( tot 3500 kg geen goedgekeurde) . Denk ook aan de positie verlichting
En let op de breedte van de totale voertuig , uitstekels worden ook mee geteld .
Over de breedte: Uhm de caravan van jou is breed genoeg.Veel plezier er mee
:D :D :D groetjes Giaka
Gast



Bericht door Gast »

Hoi Giaka,

nee mis gegokt, het is een wielbasis van 405.
Aan die stootbalk hadden we idd ook al gedacht, maar wisten niet dat het een ongekeurde mag zijn.
We zitten ook nog te dubben om de Hobby wat in te korten, zijn materialen genoeg voor zag ik.
Weer wat bijgeleerd, gaat goed zo in 24 uur!


Bedankt Giaka! Groetjes Peter en Christl.
Gast



Bericht door Gast »

Die maat van 60 cm die gaika noemt klopt niet helemaal.

Dit volgende verhaal geldt voor een toelatings keuring bij ombouw camper op een chassiscabine onder de 3500kg.

Bedrijfsauto's en aanhangers in gebruikgenomen tussen 30-6-67 en 1-1-98 moeten zijn voorzien van een stootbalk indien de afstand van hart achterste as tot achterzijde voertuig meer dan 100cm bedraagt.
Deze eis geldt niet indien de hoogte van het wegdek tot de onderzijde van de bovenbouw ter plaatse niet meer dan 70cm bedraagt en het voertuig aan de achterzijde zodanig is geconstrueerd dat voertuigdelen kunnen worden beschouwd als vervanging van de stootbalk (bv. bij bussen).

Eisen stootbalk:

- Onderzijde stootbalk max. 70cm boven wegdek
- Achterkant stootbalk zover mogelijk achterwaarts doch max. 60cm voor achterkant voertuig.
- Stootbalk aan iedere kant niet meer dan 10cm smaller en niet breder dan de bovenbouw.
- Hoogte stootbalk profiel ten minste 7cm.
- Stootbalk moet zijn bevestigd aan de langsliggers van de auto.

De stootbalk is dus bedoelt om je te beschermen bij een aanrijding van achteren.Je caravanopbouw is zo slap dat ze zonder stootbalk tot half weg de camper binnenrijden met alle gevolgen van dien.

Dus chassis balken verlengen en een stootbalk plaatsen van bijv.70x70x4

Als de camper af is laat dan ook even je remkrachtverdeler (op de achteras) opnieuw afstellen i.v.m overberemming van de achteras t.g.v een andere gewichts verdeling.

Groeten teo
peter uut grunn.



Bericht door peter uut grunn. »

kees2 schreef:denk er ook aan dat de gordels deugdelijk bevestigt moeten worden (niet aan hout of iets dergelijk) maar een stalen frame,

anders word hij bij de APK (of bij de keuring naar kampeer auto) afgekeurd.

kees?
ik neem aan dat dit een advies is voor auto,s tot BJ 1996,
zijn ze jonger dan moeten ze toch op de originele bevestigingspunten zitten of je moet eigenbouw bevestiging laten keuren bij RDW.
officieel moet de RDW zelfs een trekproef doen,
in de praktijk betekend dat dat ze kijken bij hoeveel Kg. hij stuk gaat.
dus?????
Plaats reactie