WiFi-ervaringen met Alfa usb-adapter

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

WiFi-ervaringen met Alfa usb-adapter



Bericht door Aloys »

Hoi hoi,

in Scandinavië had ik uiteraard mijn WiFi-sticky bij me, maar ook nog een los apparaatje van 2Com: de Alfa Longe Range USB adapter. Een kunststof doosje, iets groter als een creditcard, met een kleine usb-ingang. Met de bijgeleverde kabel van 1,80 meter sluit ik 'm rechtstreeks aan op de usb-ingang van mijn laptop. De kabel heeft overigens 2 usb-stekkers aan het eind: mocht je laptop te weinig spanning leveren voor dit apparaat, dan kan je de tweede stekker in een tweede usb-poort steken. Ik heb 'm aan mijn Medion laptop en aan verschillende computers geprobeerd, maar hij deed het zonder problemen op één stekker.
Afbeelding
Ik gebruik deze adapter in combinatie met de verschillende antennetjes die ik inmiddels heb: 2dB, 3dB, 5dB, 8dB of 10dB. Ze passen allemaal. Standaard zit er uiteraard een antennetje bijgeleverd (2dB), maar ik gebruik liever een iets grotere...

Het mooie van dit ding was dat ie prachtig onopvallend in het dakluik van de bus kan staan, zoals op de foto hieronder. Hier met de 8dBi antenne van € 9,95. Het mini-Heki dakluik open, het harmonica-gordijntje iets uittrekken en daarop staat hij. Keurig in de hoek. Met een iets kortere antenne kon het dakluik zelfs dichtblijven, bijvoorbeeld als het regende.

Afbeelding . Afbeelding

De resultaten met dit apparaat? Hij ontvangt bijzonder goed, ik zie er ongeveer net zoveel access points mee als met de stick op het dak, maar de signalen zijn sterker. Meer groene streepjes in Windows. En met het zenden zit het ook wel goed: er komt eigenlijk iets teveel uit, dus wat je ontvangt, daarmee kun je een verbinding maken ook! :wink:
De installatie is overigens volkomen gelijk aan de installatie van de stick.

Als forumlid kun je 'm met korting kopen: www.2com.nl/0,86,Camperforum-Aanbieding-3.html
De standaard meegeleverde antenne is 2dBi, ik kan belangstellenden aanraden de antenne met 8dBi er voor € 9,95 bij te bestellen.
Ik ben er persoonlijk zéér tevreden over.
Laatst gewijzigd door Aloys op do 27 mei 2010, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DeGrijze
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 10:41
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:



Bericht door DeGrijze »

Enige tijd geleden heb ik het zelfde item getest.
Mijn ondervindingen kunt u hier terug vinden

Gerard
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

De door Aloys gemelde Alfa USB-draadloos netwerk-adapter is prima geschikt voor gebruik onderweg, naast of in plaats van de bekende ZyDAS. Ik heb er meestal ook één in de camper.
Aan de recensies van Aloys en Gerard wil ik graag een paar zaken toevoegen.

1. De samenwerking met Netstumbler verloopt raar. SSID's en signaalgegevens worden wel weergegeven, maar regelmatig worden MAC-adressen etc. verwisseld.
2. Voor diagnostiek is het minder bekende programma WiFi Hopper een aardig alternatief met deze adapter (http://wifihopper.com ). Dat programma beschikt over meer nuttige functies, maar die werken alleen in de geregistreerde (= niet-gratis) versie.
3. De samenwerking met WeFi en EasyWiFiRadar gaat prima.
4. Deze Alfa adapter trekt nogal wat stroom. Ik betwijfel of het bijgeleverde kabeltje veel helpt als je laptop veel minder dan 500 mA levert aan de (gezamenlijke USB-poorten). Proberen dus.
5. Het is (opnieuw) een aantrekkelijke Camperforum(4)-aanbieding!


Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Possl-tje
Berichten: 3497
Lid geworden op: di 21 dec 2004, 16:33
Locatie: Somewhere over the ocean
Contacteer:



Bericht door Possl-tje »

Niet dat ik jullie ergens op wil vastspijkeren, maar kunnen jullie een indicatie geven van het bereik in kilometers.
Ga dan uit van vrij veld.
Groetjes van Jan

Met de Pössl en TomTom, kom ik dra weerom.
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Dat is eigenlijk niet te doen Jan...

Dat hangt van zóveel factoren af. Hoe hoog zet je 'm dan, en met wat voor antenne
eraan? En dat geldt dan evenzo voor "de andere kant", het "tegenstation".
En dan wil je dat natuurlijk vergelijken met een stick. Die moet je dan op exact
dezelfde wijze gaan testen...

En dan nog iets: van 2 identieke apparaten kan het ene apparaat beter presteren
dan het andere, als gevolg van afregeling in de fabriek, toleranties van onderdelen
etc.

Dit ding doet het goed. Hij lijkt (lijkt, houd me ten goede) nog iets beter te functioneren
dan de stick die ik heb. Maar met die stick heb ik weer wat anders.
Zie www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8407035
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Aloys,

Bedankt voor je inspirerende experimenten! Ik ben zeer benieuwd naar het effect van extra hoogte op het bereik. Zes meter hoogte is nogal wat!
Is het verschil in ontvangst(sterkte) een keer met Vistumbler/Netstumbler te meten? Heb je deze Alfa ook al onder Vista en met Vistumbler geprobeerd??
Je bent wel veel opvallender met zo'n mast, dan met een 8dBi-antenne vanuit het dakluik.

Die ontvangstverbetering met zo'n mast noemen we geloof ik Alfabeterisering ;-)

Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Possl-tje schreef:Niet dat ik jullie ergens op wil vastspijkeren, maar kunnen jullie een indicatie geven van het bereik in kilometers.
Ga dan uit van vrij veld.
Dat is idd heel erg afhankelijk van de omstandigheden en natuurlijk van de antenne welke je erop schroeft , ben nog maar eens zo eigenwijs om te herhalen dat voor een werkelijk lange link een richtantenne het beste resultaat opleverd.
Dat alfa setje heeft als ik het goed heb een zendvermogen van 500 miliwatt , schroef daar een richtantenne op en je kan heel ver komen .

afgelopen zomer haalde ik met een 100 miliwatt senao met direct eraan gekoppeld een 14 DBi paneeltje 68 KM ! Ging wel over water , totaal zendvermogen 1,6 Watt
http://forum.wirelessnederland.nl/viewt ... 35&t=11161

Zo, n alfa van 500 miliwatt gecombineerd met een 14 DBi paneeltje zou uitkomen op 8 Watt

Voor die mensen die intresse hebben in een DB naar Watt conversietabel
http://www.wifiantennes.nl/N_frame.html ... tennes.nl/
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Jan,

Heldere aanvulling!
Wie wil omrekenen van milliWatt naar dBm kan hier
http://www.ubnt.com/support/mwtodbm.php
een berekenmodule vinden plus de formules.


Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

2Com is ook nog bezig met een 15dBi(?) richtantennetje, met ingebouwde stick
én 5 meter kabel. Ben ik heel nieuwsgierig naar, zo gauw ik meer weet meld ik me weer!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Waarschijnlijk bedoel je deze?, voor een vette prijs
http://www.2com.nl/0,79,USB-Wifi-Richtantenne.html

Voor de mensen die intresse hebben in een 14 DBi paneeltje voor slechts €35,- om er een adapter naar keuze aan te hangen
http://www.wimoodshop.nl/product/2/Paneelantenne-14-dBi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Nee, die niet. Dat is een groot en redelijk zwaar ding...
Koerd had het (volgens mij) over een yagi-richtantennetje, dus een drager met
elementjes erop. Maar hij had er nog geen foto's van.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Het lijkt me niet geheel zuiver om antennes met ingebouwde wireless adapter te vergelijken met apparaten zonder adapter.
Ik 'denk' dat de nieuwe aanbieding gebaseerd is op deze Yagi-antenne
http://2com.nl/0,73,15dBi-Yagi-antenne.html
plus een (druip?)waterdichte wireless adapter.

En dan wordt de combinatie vast niet zo duur.....

Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Volgens mij was dit geen vergelijking maar een tip voor mensen die al over een goede wifi stick beschikken en voor een redelijke prijs dan ongeveer hetzelfde resultaat kunnen behalen

Die yagi die je bedoelt is voor dat geld een heel behoorlijke antenne , heb hem al in handen gehad.
Afbeelding
hildefoeke
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 17:41

Alfa Longe Range USB adapter



Bericht door hildefoeke »

Hallo,

Nog even een vraag over de Alfa adapter.
Ik heb een Medion Laptop met Vista.
Ik gebruik met succes een aanbieding van 2Com de ZyDAS USB-WLAN-adapter.
Inmiddels de Alfa AWUS036H gekocht.
Deze wil ik graag gebruiken op de laptop voor onderweg. Echter na instalatie van de software en opnieuw opstarten kreeg ik geen verbinding. Er konden geen netwerken gevonden worden.

Had ik de Zydas software eerst moeten verwijderen? Ik wil eigelijk gebruik kunnen maken van beide adapters.
Ik kreeg wel weer verbinding toen ik mijn Zydas adapter in de usb stopte.

Groeten, Hilde
Plaats reactie