Gesponsorde links
 
Het is nu do 23 okt 2014, 22:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2008, 13:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 nov 2003, 16:55
Berichten: 766
Woonplaats: Delft
Afbeelding

Ook extra bladveren laten plaatsen rond de 250 euro incl.
Nu weer een lachend gezicht.
afred.

_________________
Aad en An Dethleffs T6501 en zin,s kort Lucky onze jonge collie


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2008, 14:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jun 2003, 21:42
Berichten: 1266
Woonplaats: Terneuzen
Dat zie ik , Alfred.
Op de foto lijkt het of het veerpakket ook hier al vlak of bijna negatief ( doorgebogen ) staat. Komt de veerbegrenzer ( rubberblok ) nog niet tegen de as ? Of is dat stuk rubber al verwijderd. Bij een goed veerpakket is de afstand tussen de begrenzer en de bovenzijde van de as toch altijd nog een paar centimeter, ook in beladen toestand. Wat ik hier meen te zien lijkt de "oude "situatie met nieuwe bladen.

Groet, Jaap.

_________________
Burstner t605.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bladveren vervangen
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2008, 16:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 jun 2006, 19:20
Berichten: 465
RvW schreef:
Hallo Jan ,

Het vervangen van de bladveren is inderdaad simpel. Als jou auto nog een ALR heeft , dan wordt deze aangestuurd met een drukstang met schroefveer. Dit staat overigens los van het feit of de auto wel of geen ABS heeft. Het ontbreken van een ALR heeft alleen met elektronische remkrachtverdeling te maken.
Voor het behouden van de afstelling kun je simpelweg de veerlengte van de bedieningsveer opmeten en na het monteren van de nieuwe veren deze lengte weer instellen. (bij de oudere type's meet je de afstand van torsiestang naar de vloer van de auto)
Wat betreft de uitlijning , hier valt niks aan te stellen en dus ook niet te verstoren.
Het is waarschijnlijk wel goedkoper en effectiever om hulpveren te plaatsen. Nieuwe bladveren zullen na verloop van tijd hetzelfde euvel gaan vertonen.

Groetjes Remco


HO HO, beste Remco.

Als de achteras er scheef onder komt zal je camper ook scheef over de weg rijden. Beetje overdreven gezegd gaat je achterkant dan bijna de neus voorbij.
Hij moet dus welzeker uitgelijnd worden !!
Het is wel zo dat dit stukken eenvoudiger is dan een vooras.
Allereerst moet hij precies evenveel van elke chassis balk afzitten, dan zit de as midden onder de auto verdeeld.
Dan meet je vanaf een vast punt op de as de afstand tot een punt richting de neus van de auto dat aan beide kanten voorkomt. Bijv. voorste krik steunpunt. Die afstand moet aan beide zijden precies gelijk zijn. Dat is alles. Bij de voorwielen zit je ook met sporing e.d. dat bij de achteras dan niet versteld word door deze ingreep dus niet hoeft te worden gedaan.

LET OP bij het losmaken van de veer stroppen breken die bouten zeer snel af !!!
Dan heb je een dure reparatie voor de boeg !!!
Handiger is dus hulpveren bij te plaatsen, hiervoor hoeven de stroppen niet los !!

Groet,

_________________
Van geld dat we niet hebben kopen we dingen die we niet nodig hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen. Loesje


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 maart 2008, 21:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 feb 2006, 0:10
Berichten: 635
Woonplaats: Herentals (B)
@ autostar & J. Van weert,
2002 is net het oude model,of net het nieuwe model (tot 2002 of v.a.2002)
Er zijn uitvoeringen met 1 blad of met 2 bladen.
Ook heb je nog verschillende kleurcode's.
Indien er nu 1 onderzit zou ik deze vervangen door de nieuwe.(of andere tweedehandse)
De camper zal dan terug iets omhoog komen. Als u er dan nog 1 extra bijonder steekt komt de camper achter nog 5 centimeter hoger.
( waarschijnlijk zal bij u de achterkant v.d. camper ongeveer 8 centimeter omhoog komen bij vervanging + 1 extra)
groetjes karel


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Achteras uitlijnen ?
BerichtGeplaatst: ma 17 maart 2008, 7:53 
Offline

Geregistreerd: do 01 jun 2006, 6:40
Berichten: 55
Woonplaats: Groenlo
Is leuk bedacht , dommeltje , maar de achteras heeft geen enkele stelmogelijkheid. Ik heb nog nooit gebroken veerstroppen meegemaakt bij een Ducato.

Groetjes Remco


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 maart 2008, 19:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr 2007, 21:21
Berichten: 150
Woonplaats: Schoonhoven
Perekte oplossing luchtvering,makkelijk te monteren en en prima wegligging.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008, 14:09 
Offline

Geregistreerd: vr 30 mei 2003, 21:48
Berichten: 146
Woonplaats: Heerenveen
Even een 'update': er lagen geen nieuwe complete bladveren voor mij klaar maar een verzwaarset, waarschijnlijk van Eeltink Veertechniek zo te zien aan het het nummer (108677). Dus ongeveer hetzelfde idee als bij Alfred. Alleen hoop ik wel dat de bus na plaatsing toch wel enkele centimeters omhoog zal komen. De originele bladveer blijft dus zitten en de verzwaarset komt er onder tegen aan met nieuwe veerstroppen. Na plaatsing totaal 4 bladen, afnemend in lengte. Lijkt mij verder geen probleem (alleen de stand van de achteras niet veranderen ....). In principe gaan ze er komende vrijdag onder ("ijs en weder dienende").

Groeten,

Jan.

_________________
Ducato '02 zelfbouw
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2008, 17:14 
Offline

Geregistreerd: wo 19 maart 2008, 18:48
Berichten: 47
Woonplaats: Klaaswaal
Beste Jan,

Denk eens aan hulpluchtvering. Ik had het zelfde probleem met onze
camper jaar 2002 (Fiat 18Q) , vanwege het plaatsen van een motorscooter in de garage, kwamen de veren tegen de stootdempers aan.
Bij AJV Hengevelde een Basispakket bestaande uit; set Luchtbalgen met bevestigingplaaten / luchtleiding en twee ventielen besteld. Kosten toen
€ 485,= incl. Kompressor set is ook leverbaar.
Voor montage de lengte van de veer van de remkracht begrenzer opgemeten, een merkteken op de veerbladen aangebracht t.b.v. een referentie punt of de as om zou gaan ( wat niet is gebeurd) tijdens het monteren van de luchtbalgen. Monteren van de luchtveren b.v. eerst
links en dan rechts.
De balg links op 2 bar gezet en rechts op 3,5 bar gezien vanuit rijrichting
en de camper recht stond.
Als laatste de veer van de remkracht begrenzer weer afgesteld op de
waarde als opgemeten voor montage van de luchtveren.
Na montage van de luchtveren reed de camper veel stabieler.
Geg. Luchtveringset nr. L.D94.C.M. RDW goedkeurings nr.
: RDW-TC-60-71/320-015/95
w.w.w.ajv.nl

Henk.v.Dijk


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 maart 2008, 10:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 nov 2003, 16:55
Berichten: 766
Woonplaats: Delft
De reden van ons om extra veren te laten plaatsen is het "kraken" geweest. na het plaatsen van de extra veren geen last meer gehad van het "kraken".
Tevens is bij ons de camper een aantal cm omhoog gekomen.
Wat de weg ligging betreft hij is en hij blijft te zwaar met alle gevolgen vandien. zoals versleten voor wiel lagers :( (rotonde,s)
afred.

_________________
Aad en An Dethleffs T6501 en zin,s kort Lucky onze jonge collie


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Achteras uitlijnen ?
BerichtGeplaatst: di 25 maart 2008, 20:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 jun 2006, 19:20
Berichten: 465
RvW schreef:
Is leuk bedacht , dommeltje , maar de achteras heeft geen enkele stelmogelijkheid. Ik heb nog nooit gebroken veerstroppen meegemaakt bij een Ducato.

Groetjes Remco


Beste Remco,

Is niet bedacht maar kennis heeft het meegemaakt.
De strop om het veerpakket was om één of andere reden losgekomen.
Bij een verkeersdrempel is de as opzij geschoven zodat de band de achterkant van de wielkast raakte.
De as stond er dus scheef onder, hij vond de camper de laatste tijd al zo vreemd rijden, alsof hij een grote schade had gehad zei hij steeds.
Bij die ene drempel bleek wat het nu was, een losse veerstrop dus.
We waren net over de grens in Belgie en konden meteen sleutelen.
Maar hoe stel je zo'n as, we hadden het nog nooit gedaan dus hij belde zijn garage en die vertelde toen hoe je dit kon doen.
Heel simpel dus met meetlintje. De as kan nl wel van voor naar achter verschuiven maar niet draaien dus dat kun je niet instellen.
WEL scheef onder de auto komen dus.
De stroppen zaten erg vast en we werden ook gewaarschuwd voor afbreken van de boutjes, de nabijgelegen supermarkt bracht uitkomst met kruipolie. Boutjes kwamen toen in beweging en de as op zijn plaats.
Goed ingespoten en de overnachting bij de supermarkt mogen maken.
Die avond de as dus goed vast gezet en op naar Frankrijk toen maar weer.
De bladveer zit met een soort oog aan één kant vast, de andere kant zit door een soort oog heen om de "rek" op te vangen van het veren. Op de as geklemd zit dus die veerstrop met de as eronder. Ga je bladen vervangen moet je die dus lossen met als risico schuinstaande as dus. Schuin tov chassis dus, niet tov wegdek !!

Het is toch een goede vakantie geworden uiteindelijk.

overigens zijn die boutjes eigenlijk moertjes, noemde ze verkeerd.

groet,

_________________
Van geld dat we niet hebben kopen we dingen die we niet nodig hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen. Loesje


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: As stellen
BerichtGeplaatst: di 25 maart 2008, 20:33 
Offline

Geregistreerd: do 01 jun 2006, 6:40
Berichten: 55
Woonplaats: Groenlo
Beste Dommeltje,

Een bladgeveerde starre achteras is niet te stellen. Je zorgt dat de kop van de torenbout in het gat van de as valt en that's it. Meer smaken zijn er niet. Inderdaad , als een veerstrop losloopt , dan kan de kop van de torenbout uit de as schieten , zodat deze kan schuiven.
Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de torenbout knapt. Het loslopen van veerstroppen is dan een gevolg in plaats van een oorzaak. Als dit bij jou kennis ook gebeurt is , zal de as binnenkort weer verschuiven. Lijkt me verstandig om dit te laten controleren.

Groetjes Remco


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 maart 2008, 8:00 
Offline

Geregistreerd: vr 30 mei 2003, 21:48
Berichten: 146
Woonplaats: Heerenveen
@ RvW: onbedoeld bevestig je hierbij mijn vermoeden over de wijze waarop de stand van de achteras t.o.v. de bladveren wordt geborgd. De 'torenbout' dus. Duidelijk.

Prima zo'n forum toch?

Dankjewel.

Groeten, Jan.

_________________
Ducato '02 zelfbouw
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 maart 2008, 8:50 
Offline

Geregistreerd: zo 09 maart 2008, 10:24
Berichten: 1438
Woonplaats: Garyp
Jaap, ik heb een vraag over de remkrachtverdeler.
Ik heb een luchthulpveerset van Linnepe op de kop getikt voor een Ducato, die wil ik onder mijn Bedford bouwen.
Nu staat er in de beschrijving dat de ALR op 70 Bar gezet moet worden maar zoals ik dat zie zetten ze hem gewoon vast. :cheers:
Bij een set voor Mercedes Sprinter moet hij op 110 Bar staan.
Heb jij een idee hoe dat moet met mijn Bedford, vast zetten of afstellen op de remmenbank?

_________________
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 maart 2008, 9:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jun 2003, 21:42
Berichten: 1266
Woonplaats: Terneuzen
Hoe de regelstang aan de alr bij een Bedford onderstel precies moet staan weet ik niet. Ik denk dat het het beste is dat U de voorschriften van de fabrikant van de balgen aanhoudt. Het principe is, hoe hoger de bodem vanaf de as komt hoe minder remkracht er in het systeem moet worden opgebracht om de achterremmen voldoende ta laten werken en blokkeren zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Pas op, want als de camper zwaar beladen wordt en je gaat met het oppompen van de luchtbalgen de afstand tussen de as en de bodem groter maken, dan denkt het systeem dat er weinig gewicht is. Het effect is dat de rem naar evenredigheid van het gewicht onvoldoende worden bekrachtigd.
Er moet dus een middenweg worden gevonden. Waar die ligt kan ik niet zeggen. Vergelijk het gewicht van de Mercedes eens met de Bedford. Er moet dan een verhouding te vinden zijn.
In ieder geval is het zo, als de wielen los van de vloer staan,en de as geheel omlaag hangt, de achterwielen nagenoeg niet beremd worden bij volle pedaalkracht.
Een test op de remmentestbank zou inderdaad een goede optie zijn.

Succes. Jaap.

_________________
Burstner t605.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric, Yahoo [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  



           


Powered by phpBB © 2014 phpBB Group
Template made by DEVPPL - phpBB.nl Vertaling
[ Time : 0.079s | 13 Queries | GZIP : On ]