Trajectcontrole
Trajectcontrole
In oktober bekeuring gehad omdat ik te hard reed op A12/Utrecht(camper <3,5 ton!) Gemeten snelheid was 93km/h. Keurig betaald(€ 46,=) en afgelopen weekend zelfde traject gereden. Nergens op de snelweg rond Utrecht 80 km-borden gezien.
Nadat ik op internet wat had rond gekeken bleek al gauw dat ze me flink bij de neus hadden gehad! Men had mij ingedeeld als Cat. 2-voertuig op grond van afmetingen. Bij navraag vandaag bij het CJIB en de KLPD bleek dat inderdaad het geval te zijn. Advies: briefje sturen naar officier van justitie.
Bij de RDW nagevraagd of de benaming op kenteken:bedrijfswagen juist is, werd geantwoord dat campers als lichte bedrijfswagens gerekend worden en niet als personenwagens! U moet een gewichtsvermindering aanvragen om de benaming te laten veranderen.
Ik vind eea zeer vreemd. Zijn er meer campersrijders met deze ervaring??
Nadat ik op internet wat had rond gekeken bleek al gauw dat ze me flink bij de neus hadden gehad! Men had mij ingedeeld als Cat. 2-voertuig op grond van afmetingen. Bij navraag vandaag bij het CJIB en de KLPD bleek dat inderdaad het geval te zijn. Advies: briefje sturen naar officier van justitie.
Bij de RDW nagevraagd of de benaming op kenteken:bedrijfswagen juist is, werd geantwoord dat campers als lichte bedrijfswagens gerekend worden en niet als personenwagens! U moet een gewichtsvermindering aanvragen om de benaming te laten veranderen.
Ik vind eea zeer vreemd. Zijn er meer campersrijders met deze ervaring??
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Dag Limarsah (en anderen),
In deze draad http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8401949 wordt uitgelegd hoe die trajectcontroles worden uitgevoerd. Voertuigen of voertuigcombinaties met een formaat dat bepaalde lengte- plus hoogtematen te boven gaan worden gefotografeerd als ze harder rijden dan ongeveer 83 km/uur (gecorrigeerd). Bij het CIJB zou vervolgens gecheckt moeten worden of er écht sprake is van een overtreding. Die check verloopt dus niet goed, ook in jullie geval. Weliswaar staat jullie camper geregistreerd als bedrijfsauto, maar het toegestane voertuiggewicht is lager dan 3.500 kg en het is al helemaal geen vrachtwagen of voertuig met aanhangwagen.
Ook bij de RDW werken mensen en dus gaat er ook daar nog wel eens iets fout. In dit geval twee fouten (campers zijn altijd lichte bedrijfswagens plus advies gewichtsvermindering)!
Als het een recente Knaus Suntraveller TI-708 is, bestaat er een typegoedkeuring/CVO, waarmee je de camper kunt laten omzetten naar de categorie personenauto. Dat voorkomt dit soort misverstanden in de toekomst.
Die trajectcontroleapparatuur op de A12 is duidelijk verkeerd afgesteld. Bewaar die bekeuring svp, mogelijk kan die van nut zijn, als 'bewijsmateriaal' in de onderhandelingen van de camperclubs over de dreigende snelheidsbeperkingen voor campers.
Zijn er overigens nog meer camperaars (camper lichter dan 3.500 kg) die ook onterecht een snelheidsbekeuring kregen en zo ja.... waar (evt. via PB) ???
Groeten, Marius
In deze draad http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8401949 wordt uitgelegd hoe die trajectcontroles worden uitgevoerd. Voertuigen of voertuigcombinaties met een formaat dat bepaalde lengte- plus hoogtematen te boven gaan worden gefotografeerd als ze harder rijden dan ongeveer 83 km/uur (gecorrigeerd). Bij het CIJB zou vervolgens gecheckt moeten worden of er écht sprake is van een overtreding. Die check verloopt dus niet goed, ook in jullie geval. Weliswaar staat jullie camper geregistreerd als bedrijfsauto, maar het toegestane voertuiggewicht is lager dan 3.500 kg en het is al helemaal geen vrachtwagen of voertuig met aanhangwagen.
Ook bij de RDW werken mensen en dus gaat er ook daar nog wel eens iets fout. In dit geval twee fouten (campers zijn altijd lichte bedrijfswagens plus advies gewichtsvermindering)!
Als het een recente Knaus Suntraveller TI-708 is, bestaat er een typegoedkeuring/CVO, waarmee je de camper kunt laten omzetten naar de categorie personenauto. Dat voorkomt dit soort misverstanden in de toekomst.
Die trajectcontroleapparatuur op de A12 is duidelijk verkeerd afgesteld. Bewaar die bekeuring svp, mogelijk kan die van nut zijn, als 'bewijsmateriaal' in de onderhandelingen van de camperclubs over de dreigende snelheidsbeperkingen voor campers.
Zijn er overigens nog meer camperaars (camper lichter dan 3.500 kg) die ook onterecht een snelheidsbekeuring kregen en zo ja.... waar (evt. via PB) ???
Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Als het een recente Knaus Suntraveller TI-708 is, bestaat er een typegoedkeuring/CVO, waarmee je de camper kunt laten omzetten naar de categorie personenauto. Dat voorkomt dit soort misverstanden in de toekomst.
Marius
een kleine opmerking
campers met een cvo kunnen op personen auto gekeurd worden
onze staat met 3850kg op personen auto kenteken
voertuigsoort
personen auto
D1 merk
Knaus
D3 Handelsbenaming [type]
R04
dit gaat natuurlijk ook voor andere merken miys een CVO
Marius
een kleine opmerking
campers met een cvo kunnen op personen auto gekeurd worden
onze staat met 3850kg op personen auto kenteken
voertuigsoort
personen auto
D1 merk
Knaus
D3 Handelsbenaming [type]
R04
dit gaat natuurlijk ook voor andere merken miys een CVO
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
Re: Trajectcontrole
limarsah schreef: U moet een gewichtsvermindering aanvragen om de benaming te laten veranderen.
Ik denk dat het anders is. De bekeurende instantie MOET beter opletten.
Als wij een gewichtsvermindering moeten aanvragen kost dat
1. weer geld
2. weer minder meenemen,
en we kunnen al zo weinig meenemen .
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Wij hebben het zelfde gehad. Direct gebeld met de KPLD, en deze zag dat we niet te hard hadden gereden en ze zouden hem bij het CVOM inlaten trekken. Na 1 maand kwanm de eerste aanmaning/verhoging.
Toen begon het spel pas echt> brief naar de OvJ > deze deelde mede dat ik met een aanhanger reed ( in mijn brief had ik gemeld dat ik GEEN trekhaak had). Omeen lang verhaal kort temaken: na 3 maanden te hebben gebeld met KLPD, CVOM, CJIC heb ik een brief geschreven naar de Nationale ombudsman. Deze heeft er toen voor gezorgd dat de zaak werd geseponeerd.
Dus volhouwen ! en maakt een dossier aan ( met alles erin met wie, wanneer, en wat er is gezegd, enz. > dit gaf volgens mij de doorslag bij de ombudsman.
Sterkte.
Toen begon het spel pas echt> brief naar de OvJ > deze deelde mede dat ik met een aanhanger reed ( in mijn brief had ik gemeld dat ik GEEN trekhaak had). Omeen lang verhaal kort temaken: na 3 maanden te hebben gebeld met KLPD, CVOM, CJIC heb ik een brief geschreven naar de Nationale ombudsman. Deze heeft er toen voor gezorgd dat de zaak werd geseponeerd.
Dus volhouwen ! en maakt een dossier aan ( met alles erin met wie, wanneer, en wat er is gezegd, enz. > dit gaf volgens mij de doorslag bij de ombudsman.
Sterkte.
traject controles
Meten de lengte dus boven de 6m dacht ik
Vandaar dat je onder vrachtauto,s te recht komt
En die mogen dus maar 80 km
Vandaar dat je dan beboet wort als je harder rijd
Maar ja, mooier kunnen we het niet maken
Dus zou ik de amtenaren die dit controleren
Ook meteen naar huis sturen
Dat scheelt een hoop ergenis
Gr Willy
Meten de lengte dus boven de 6m dacht ik
Vandaar dat je onder vrachtauto,s te recht komt
En die mogen dus maar 80 km
Vandaar dat je dan beboet wort als je harder rijd
Maar ja, mooier kunnen we het niet maken
Dus zou ik de amtenaren die dit controleren
Ook meteen naar huis sturen
Dat scheelt een hoop ergenis
Gr Willy
Trajectcontrole
RDW gaf mij gisteren als antwoord, dat gezien mijn max. TMM 3500 kg op kenteken de hoofdreden was van benaming:bedrijfswagen. Alleen bij vermindering met bijv. 10 kg kan dit veranderd worden naar personenwagen!!Laurens schreef:De uitleg van de RDW is denk ik niet helemaal juist. Onze camper weegt voor het kenteken 2300 kg, is 6.5 meter lang en staat niet als bedrijfswagen op het kenteken, maar als personenwagen.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
Trajectcontrole
Toen ik gisteren telefonisch contact had met een aardige dame bij de KLPD(0900-2353873) was zij bereid direct de sanctie ongedaan te maken, echter de sanctie was langer dan 6 weken oud en dan kan dat niet meer. Toch maar briefje schrijven naar officier van justitie was haar advies.majot schreef:Wij hebben het zelfde gehad. Direct gebeld met de KPLD, en deze zag dat we niet te hard hadden gereden en ze zouden hem bij het CVOM inlaten trekken. Na 1 maand kwanm de eerste aanmaning/verhoging.
Toen begon het spel pas echt> brief naar de OvJ > deze deelde mede dat ik met een aanhanger reed ( in mijn brief had ik gemeld dat ik GEEN trekhaak had). Omeen lang verhaal kort temaken: na 3 maanden te hebben gebeld met KLPD, CVOM, CJIC heb ik een brief geschreven naar de Nationale ombudsman. Deze heeft er toen voor gezorgd dat de zaak werd geseponeerd.
Dus volhouwen ! en maakt een dossier aan ( met alles erin met wie, wanneer, en wat er is gezegd, enz. > dit gaf volgens mij de doorslag bij de ombudsman.
Sterkte.
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Dag Limarsah,
Ze nemen tegenwoordig mensen met fantasie in, op de klantenservice van de RDW. Zolang de toegelaten maximum massa (TMM) de 3.500 kg niet overschrijdt, is er niets aan de hand. Dat 10 kg-eraf-verhaal is kul!
Omdat een voertuig dat ook gekentekend kan worden als bedrijfswagen, benut is als basisvoertuig is jullie camper helaas gekentekend als bedrijfswagen. Maar elke bedrijfswagen die niet zwaarder is dan 3.500 kg mag 120 km/uur rijden op de autosnelweg (waar geen afwijkende snelheidsbeperking geldt). En dat doen heel veel koeriers dan ook ruimschoots.
Elke vrachtauto is een bedrijfswagen, maar niet elke bedrijfswagen is een vrachtauto. In het kentekenregister staat er achter de aandudiing bedrijfsauto code 68, waaruit iedereen kan afleiden dat het een kampeerauto is. Uit de TMM kan men afleiden dat dit voertuig. mis niet voorzien van een aanhangwagen, in categorie 1 valt.
Wat wordt het volgende dat men verzint???
Groet, Marius
Ze nemen tegenwoordig mensen met fantasie in, op de klantenservice van de RDW. Zolang de toegelaten maximum massa (TMM) de 3.500 kg niet overschrijdt, is er niets aan de hand. Dat 10 kg-eraf-verhaal is kul!
Omdat een voertuig dat ook gekentekend kan worden als bedrijfswagen, benut is als basisvoertuig is jullie camper helaas gekentekend als bedrijfswagen. Maar elke bedrijfswagen die niet zwaarder is dan 3.500 kg mag 120 km/uur rijden op de autosnelweg (waar geen afwijkende snelheidsbeperking geldt). En dat doen heel veel koeriers dan ook ruimschoots.
Elke vrachtauto is een bedrijfswagen, maar niet elke bedrijfswagen is een vrachtauto. In het kentekenregister staat er achter de aandudiing bedrijfsauto code 68, waaruit iedereen kan afleiden dat het een kampeerauto is. Uit de TMM kan men afleiden dat dit voertuig. mis niet voorzien van een aanhangwagen, in categorie 1 valt.
Wat wordt het volgende dat men verzint???
Groet, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Trajectcontrole
Hallo Marius,Marius HRL schreef:Dag Limarsah,
Ze nemen tegenwoordig mensen met fantasie in, op de klantenservice van de RDW. Zolang de toegelaten maximum massa (TMM) de 3.500 kg niet overschrijdt, is er niets aan de hand. Dat 10 kg-eraf-verhaal is kul!
Omdat een voertuig dat ook gekentekend kan worden als bedrijfswagen, benut is als basisvoertuig is jullie camper helaas gekentekend als bedrijfswagen. Maar elke bedrijfswagen die niet zwaarder is dan 3.500 kg mag 120 km/uur rijden op de autosnelweg (waar geen afwijkende snelheidsbeperking geldt). En dat doen heel veel koeriers dan ook ruimschoots.
Elke vrachtauto is een bedrijfswagen, maar niet elke bedrijfswagen is een vrachtauto. In het kentekenregister staat er achter de aandudiing bedrijfsauto code 68, waaruit iedereen kan afleiden dat het een kampeerauto is. Uit de TMM kan men afleiden dat dit voertuig. mis niet voorzien van een aanhangwagen, in categorie 1 valt.
Wat wordt het volgende dat men verzint???
Groet, Marius
Ook ik vond het een vreemd verhaal. Op mijn kentekenbewijs staat inderdaad het basisvoertuig vermeld nl. Fiat Ducato Maxi. Als inrichting staat aangegeven: kampeerauto. TMM 3,5 ton.
Groet Limarsah
Wij reden in een rolstoelaangepaste Knaus Suntraveller TI-708. Inmiddels een rolstoelaangepaste Fiat Ducato XL L4H3/150PK Confortmatic met Braun cassettelift aan zijkant.