Tankstations Noorwegen, Finland en Zweden -> Noordkaap

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 302
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Tankstations Noorwegen, Finland en Zweden -> Noordkaap



Bericht door jpdejong »

hoi,

wij gaan in de zomer naar de noordkaap. de route is nog niet zeker. kan via zweden-finland of noorwegen langs de kust.

mijn king-cab met opzet unit rijd op de snelweg een 450 km op een 70 liter tank(ik rijd dan wel 110-120 km p.u. en niet echt de tank leeg, een kwart blijft over). zeg maar 1 op 7

nu denk ik dat ik op vakantie in noorwegen en zweden wel een heel stuk minder hard rij. en mijn ervaring met vakantie in noorwegen is dat ik met een andere auto(normal personenwagen) die normaal 1 op 12 liep, haalde ik ruim 1 op 15. ik las op het forum dat op de weg naar de noordkaap de tankstations niet ruim bemeten zijn. soms op ruim 500 km.

ik neem een 20 liter tankje extra mee. maar wie kan mij helpen aan de tankstation die er zijn en op welke wegen.

groeten jp
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 302
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland



Bericht door jpdejong »

hoi,

nee, ik heb geen navigatiesyteem. is het mogelijk om dat soort punten in een gewone route planner te gaan gebruiken voor de laptop? als ik bijvoorbeeld route 66 zou aanschaffen?

ik zit er aan te denken om een gewone gps te kopen voor het wandelen en om de route te laten volgens tijdens het rijden en dan die in de pc te laten zetten. kan dit ook met een tomtom3?

groeten jp
concorde
Berichten: 538
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 11:14
Locatie: Heemskerk/Altea



Bericht door concorde »

Je mag zowiezo daar niet harder dan 80 of 90 km p/uur, dus je gaat alleen maar zuiniger rijden. Tankstations zijn er genoeg, meestal gecombineerd met restaurant en supermarktje. Noordkaap zelf is een grote commerciele bedoening zoals tunnel en parkeerplaats. Zelfs met de motor moest ik evenveel betalen op de parkeerplaats als een ander,maar je moet er eens geweest zijn net zoals andere plekken op de wereld.
Let op, denk niet dat er geen snelheidscontroles zijn. Ze zijn er wel degelijk en als je gepakt bent, zijn ze niet misselijk met beboeten.

Nico
Henk
Berichten: 433
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:



Bericht door Henk »

Shell station locators


Beetje creatief denken en dan kom je bijv. met deze link, zou je ook kunnen doen voor zweden en finland met een merk als Statoil bijv,

groeten Henk
klotje



Bericht door klotje »

gewoon de tank vol houden... als je één tankstation ziet vol gooien al gaat er maar voor 5 0f 10 € in
GuyVV
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 14:38

Re: Tankstations Noorwegen, Finland en Zweden -> Noordkaa



Bericht door GuyVV »

jpdejong schreef:hoi,
ik las op het forum dat op de weg naar de noordkaap de tankstations niet ruim bemeten zijn. soms op ruim 500 km.
groeten jp
Diegene die dat geschreven heeft, heeft het alleen maar van horen zeggen! Die tijd is al lang voorbioj. Wij zijn al meermalen in Scandinavië geweest, tot aan de Noordkaap, en nog nooit problemen gehad met de tankstations. We deden ooit die trip met een auto die max. 300 km kon rijden zonder tanken, en ook dat ging zonder jerrycans. Ik denk niet dat ik ooit meer dan 75 km tussen 2 tankstations geteld heb.
Guy
Krijn



Bericht door Krijn »

In Noorwegen zelf nog nooit last gehad van te weinig tankstations
Je komt ze overal tegen, ook in de middle of nowhere.
Ga niet te snel op de tomtom af omdat er ook nogal eens een gesloten
is of faliet is.
Het is dan ook verstandig om zodra het metertje halfvol aangeeft het eerste beste station te nemen.
In Zweden ligt het iets anders daar zijn geen tankstations onderweg, alleen in de plaatsen, boven de poolcirkel liggen die soms wat ver uit elkaar, hou daar rekening mee dan kan er niet veel fout gaan.
Als je de route kaarten van de ANWB neemt kun je van te voren inschatten
waar te tanken.
Over het opschieten het volgende.
Reken altijd op een gemiddelde snelheid op de E6 van 60 km per uur.
Dan heb je een goede leidraad.
Ik heb eens tussen Mo i rana en Fauske 200km achter een vrachtwagen gereden, inhalen was niet mogelijk of je neemt heel veel risico.
In Zweden is dat anders de wegen zijn beter en de gemiddelde snelheid ligt rond de 80 km per uur, inhalen is ook beter geregeld, ze werken daar met drie rijstroken waarbij de vangrail in het midden staat en om de 5 à 10 km wisseld van 1 naar 2 rijstroken aan jouw kant dus dan kun je het langzaam verkeer makkelijk voorbij zonder gevaar en dat is op vakantie wel zo lekker.
Plaats reactie