Opladen via een zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
keesbecker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 19:43

Opladen via een zonnepaneel



Bericht door keesbecker »

Op advies van iemand die ik zie als een autoriteit op technisch gebied heb ik in Marokko een zonnepaneel van 125 watt laten plaatsen op mijn camper (Hymer 664).
Het paneel is via een laadregelaar aangesloten op de beide huishoudaccu's, dus niet op de motoraccu.
Als ik het LCD-schermpje raadpleeg waarop ik moet zien hoeveel ampere/uur ik nog beschikbaar heb, dan is dat maximaal 160 A/H voor mijn beide huishoudaccu's.
Dat bereik ik echter alleen bij opladen via 220 V.
Wat mij verder opvalt is dat, als mijn hh-accu's volledig zijn opgeladen, de huishoudaccu's niet per definitie het maximum voltage aangeven.
Dat zou maximaal tussen 13,9 en 14,3 moeten liggen.
Als ik alle verbruikers uitschakel haal ik met het paneel echter nimmer dat maximum. Sterker nog: in ieder geval lopen de A/H's terug!
Het voltage lijkt goed (?!). De laadregelaar kan zelfs melden dat de hh-accu's volledig zijn opgeladen!

Dit zou moeten/kunnen liggen aan de diode van het paneel; soms kan de stroom "terugvloeien" als de diode niet goed werkt.
De installateur heeft dit echter getest en zegt dat dit niet het geval is.

Ik heb nu de volgende vragen:
1) Functioneert e.e.a. wel zoals het moet?
2) In hoeverre verdient het aanbeveling om ook de motoraccu aan te sluiten? Kan iemand mij een kostenindicatie geven?
3) Kan het zijn dat mijn LCD-schermpje me voor de gek houdt?

Houd er rekening mee dat ik geen techneut ben!
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

welk bouwjaar is de Hymer 664 :?:
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

Als je goed geadviseerd wilt worden meldt dan typenrs camper/spanningsregelaar van het zonnepaneel. En wordt het voltage gemeten na opladen als de oplader uit is, dan mag en kan het voltage nooit hoger zijn dan 12,75 volt!!
De startaccu ook aansluiten, ik laat nu even buiten beschouwing hoe, is altijd aan te bevelen, zeker als de camper voor langere tijd wordt gestald.
De zonnepanelen kunnen dan de startaccu ook onder/bijhouden. De spanningsregelaar van de zonnepanelen dient dan wel een duo-regelaar te zijn. Vandaar ook mijn verzoek om typenrs te melden. Dan weten uw medecamperaars waar het over gaat.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
keesbecker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 19:43



Bericht door keesbecker »

Frodo schreef:welk bouwjaar is de Hymer 664 :?:
Is van 2005!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opladen via een zonnepaneel



Bericht door Aloys »

keesbecker schreef:Wat mij verder opvalt is dat, als mijn hh-accu's volledig zijn opgeladen, de huishoudaccu's niet per definitie het maximum voltage aangeven.
Dat zou maximaal tussen 13,9 en 14,3 moeten liggen.
De genoemde spanning (tussen 13,9 en 14,3 volt) is de laadspanning, wanneer de accu's vrijwel vol zijn. Het is dus de spanning waarmee de accu's geladen worden. Koppel je de laderij af, dan zie je dat de volle accu van zichzelf een spanning van ca. 12,8 volt heeft, zoals avbrande hierboven ook al opmerkte. Dat lijkt mij verder wel in orde...

En zo'n Ampere/uur meting, dat is misschien wel een beetje natte vingerwerk. Een goede meting is héél duur, daar zit een soort computer achter, dat kom je maar in weinig campers tegen. Maar misschien heb jij wel zo'n ding. Dan heb je, als het goed is, ook ingesteld wat de capaciteit van je accu's is. Die computer meet dan continu het verbruik, en trekt dat van de ingestelde capaciteit (160A/h?) af.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Accu capaciteit meter
Deze meet constant de accu spanning en de laad en ontlaadstroom via een shunt en berekend dan de capaciteit van de accu
Accu capaciteit van deze accu(s) (foto) 200Ah
Pijltje links boven in het display geeft laden of ontladen aan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Dat bedoel ik Wim. En dan vanaf € 175, dat vind ik duur voor een "metertje" :lol:
Ik houd gewoon mijn spanning in de gaten, dan heb ik ook een goede indicatie van de laadtoestand!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Ja is niet echt goedkoop, ik heb hem als test in mijn camper gemonteerd
werk perfect maar blijft duur.Maar ja dat ding moet ook steeds I x U xt uitrekenen
:lol:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opladen via een zonnepaneel



Bericht door Aloys »

keesbecker schreef:2) In hoeverre verdient het aanbeveling om ook de motoraccu aan te sluiten? Kan iemand mij een kostenindicatie geven?
Volgens mij heeft een Hymer dat al, dat wanneer je 'aan de 220' staat dat start- en huishoudaccu's worden opgeladen. Handig als de auto een tijd heeft stilgestaan (stalling) of wanneer je twee weken stil staat op een wintersportcamping.
Het lijkt mij persoonlijk echter niet nodig dat het zonnepaneel ook nog de startaccu gaat opladen. Aan de andere kant, het kan zijn dat de laadregelaar van het zonnepaneel die aansluitmogelijkheid wél heeft. In dat geval is het waarschijnlijk vrij eenvoudig te realiseren. Maar nodig...?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

wimh schreef:Ja is niet echt goedkoop, ik heb hem als test in mijn camper gemonteerd
werk perfect maar blijft duur.Maar ja dat ding moet ook steeds I x U xt uitrekenen
:lol:
ik heb hem al enkele jaren in gebruik.
werkt inderdaad super.
hans.boerboom
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 03 aug 2007, 22:39
Locatie: Heemstede

Re: Opladen via een zonnepaneel



Bericht door hans.boerboom »

Hallo

Dat meterje op die accu kan nooit 200 Ah aan geven deze accu kan max 100 AH zijn gezien de afmeting.
Wat wel kan dat het hij een start stroom van 200 Amp kan leveren.
Reeds besmet met de camper ziekte
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Opladen via een zonnepaneel



Bericht door vmax »

camper is ondertussen misschien wel verkocht :wink:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Wijnand
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 10 jun 2003, 23:01
Locatie: Kranenburg-Nutterden Dld.
Contacteer:

Re: Opladen via een zonnepaneel



Bericht door Wijnand »

Dat paneeltje van Wim heb ik ook. Vandaag even gekeken, maar hij geeft 12.2 aan. Camper staat stil voor de deur met zonnepaneel.
http://www.klavierles.nl

Sunliving M46SP Fiat Ducato 130 Multijet (250) 2014.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Opladen via een zonnepaneel



Bericht door wimh »

hans.boerboom schreef:Hallo

Dat meterje op die accu kan nooit 200 Ah aan geven deze accu kan max 100 AH zijn gezien de afmeting.
Wat wel kan dat het hij een start stroom van 200 Amp kan leveren.
Er staan twee accu' s in, je ziet er maar eentje samen 200 Ah
En deze " meter" rekent volgenshttp://janfreak.home.xs4all.nl/peukert.html
Lees dat maar eens door
Plaats reactie