Is de VW Westfalia-lader ook OK voor Semi-tractie accus's ?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Floydian
Berichten: 300
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 14:22
Locatie: Unterwegs...

Is de VW Westfalia-lader ook OK voor Semi-tractie accus's ?



Bericht door Floydian »

Hallo,
Ik heb hier met de zoekfunctie op het fora zopas veel leesstof bekeken ivm.HH accu's maar toch moet ik nog ff een vraagje stellen.
Wij rijden met een VW Westfalia T4 uit 1997 en daarbij zijn nu de accu's aan vervanging toe,het zijn nog de originele uit '97 en hebben het tot voor kort nog fantastisch gedaan,dus het waren zeker kwalitatief goede batterijen.

Nu is mijn vraag of dit al dan niet GEL-accu's zijn (Zie foto) en of ik deze gewoon kan vervangen door Semi-tractie accu's ?

Terug 2 GEL's erin zetten vreet wat teveel aan m'n centjes vrees ik en daar ik zoveel positieve leesstof zie over die Semi's ga ik daarvoor gaan denk ik.

Kan dit zomaar in de Westfalia qua ingebouwde oplader om zulke Semi-tractie accu's te plaatsen ,is die lader Ok daarvoor ?
Ik weet dat GEL's wel een bepaalde laadstroom nodig hebben ed. maar hoe is dat bij de Semi's.

En daar de accu's bij wijze van spreken vlak bij je hoofd staan als je slaapt in de T4 vraag ik me af of je die Semi's idd.continue ruikt zoals ik ergens las ,deze hebben we in elk geval nooit in onze neus gekregen dus ik veronderstel dat deze idd. toch GEL's zijn.

Bovendien vrees ik dat als de orginele toch GEL"s zijn bij de T4 geen ontluchting zal voorzien zijn van fabriek uit en dit toch wel wenselijk is bij Semi's ,niet ?

En maakt het een verschil voor onze Kotronic omvormer eigenlijk ?
Graag jullie commentaar....

Afbeelding

Afbeelding[quote][/quote]
Laatst gewijzigd door Floydian op wo 27 jun 2007, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Hoi Conny en Eric,

Dit zijn inderdaad gel accu's, ik had ze in onze camper ook zitten.
Ik heb er nu Varta semi-tractie ingezet met de ontluchting door de vloer naar buiten. In ons geval gaat dat prima, je ruikt ze absoluut niet. Ik weet echter niet of de laadapparatuur van jullie camper speciaal op de gel-accu's is afgestemd.
Waarschijnlijk kan iemand anders daar wel het juiste antwoord op geven.

Gr,
Stef.
Floydian
Berichten: 300
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 14:22
Locatie: Unterwegs...



Bericht door Floydian »

Stef schreef:Hoi Conny en Eric,

Dit zijn inderdaad gel accu's...
Gr,
Stef.
Thanks Stef,heb inmiddels een linkje met prijs gevonden en dat ziet er niet leuk uit om zo er 2 nw. in te zetten,voor deze prijs (link) weet m'n vrouw wel andere bestemmingen denk ik !
:lol:
(trouwens ik ook hoor)

Het worden dus Semi-tractie accu's maar inderdaad of dat goed gaat met de org. Westfalia-lader .....
Groetjes,
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,

Haal een scheepsvaartkrantje of Schuttevaer daar staan accujongens in met normale prijzen!

Groet Anton
Floydian
Berichten: 300
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 14:22
Locatie: Unterwegs...



Bericht door Floydian »

Antonn schreef:Hoi,

Haal een scheepsvaartkrantje of Schuttevaer daar staan accujongens in met normale prijzen!

Groet Anton
Tja of ze zulks equivalent ook hier in België hebben weet ik niet !
Dus de beste leveranciers voor zulke accu's zitten dan in de botenwereld als ik het goed begrijp.
Groetjes,
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,

Klopt, en dan niet bij de jachtjes maar bij de beroepsvaart, daar heb ik goede ervaringen mee!
Soms kunnen ze ook gebracht worden tegen kleine vergoeding, dus dat scheelt ook weer!

Groet Anton
Floydian
Berichten: 300
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 14:22
Locatie: Unterwegs...



Bericht door Floydian »

Antonn heb jij het dan over GEL's of Semi-tractie accu's ?
Dan moet ik eens rondrijden in het Antwerpse havengebied waar die binnenvaart-herstellers zitten,toch
___________________

Nu zie ik hier deze staan maar Woonbatterij = Semi tractie vermeld deze verkoper,ik dacht dat een gewone HH woonbatterij nog iets anders was.

Hoe kun je zien wanneer je een semi-tractie in je handen hebt en wanneer een HH accu ?
Groetjes,
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Floydian,
Je zegt dat de accu's er instaan sinds 1997 dat is dan 10 jaar! dat is echt heel goed! De meeste accu's gaan beslist korter mee. Denk dan aan optimaal 6 jaar. Je zit daar meer dan 50% boven met deze accu's ik zou dat ook echt die investering maken om de gel accus wel te kopen. Een semitractie kost je in het gunstigste geval de helft maar als ik de levenduur van jou accu's bekijk dan zal je die investering ook vast wel 2 keer moeten doen in de tijd dat je de Gel accu's gebruikt
Nog eens overdenken?
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,
Floydian schreef:Antonn heb jij het dan over GEL's of Semi-tractie accu's ?
Dan moet ik eens rondrijden in het Antwerpse havengebied waar die binnenvaart-herstellers zitten,toch
___________________

Nu zie ik hier deze staan maar Woonbatterij = Semi tractie vermeld deze verkoper,ik dacht dat een gewone HH woonbatterij nog iets anders was.

Hoe kun je zien wanneer je een semi-tractie in je handen hebt en wanneer een HH accu ?
Als het goed is staat het er op: bij tractie/semietractie word de de ontlading van de accu in 5 uur gegeven bv: 750 5h dit kom je tegen op een bv een heftruck, dat houd in dat die accu een stroom kan leveren van 150 ampere en dat 5 uur lang, dit komt overeen met een werkdag van 8 uur.
Ik had zo een op mijn schip als hh accu en dat beviel goed! kon rustig de frituur aanzetten van 2000 watt.
Bij semie word er ook de ontlading bij 20 uur bij vermeld.
Ten opzichte van een startaccu hebben deze dikkere platen (dat kun je met het blote oog zien) dus minder oppervlakte.
Start accu's hebben dus dunnere platen maar meer oppervlakte.
Dat verklaart het verschil: er is meer opp. om een hoge stroom voor het starten te verkrijgen.
Bij de betere accu zitten de platen in zg : "enveloppen" die vangen de massa op die tijdens de levensduur er nu een maal uitvalt dus minder kans op sluiting onder platen.
En, dikkere platen zijn mechanisch sterker.
En als laatste: de platen vervuilen enigzins aan de buitenkant, met een speciale lader die ongeveer16,6 volt geeft kun je traxtie na het laden even laten borrelen hier door verdwijnt dat laagje weer.
Een keer bij per half jaar bij dagelijks gebruik volstaat maar daar komen wij haast niet aan .

Succes!

Groet Anton
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,
Inferno schreef:Floydian,
Je zegt dat de accu's er instaan sinds 1997 dat is dan 10 jaar! dat is echt heel goed! De meeste accu's gaan beslist korter mee. Denk dan aan optimaal 6 jaar. Je zit daar meer dan 50% boven met deze accu's ik zou dat ook echt die investering maken om de gel accus wel te kopen. Een semitractie kost je in het gunstigste geval de helft maar als ik de levenduur van jou accu's bekijk dan zal je die investering ook vast wel 2 keer moeten doen in de tijd dat je de Gel accu's gebruikt
Nog eens overdenken?
Mijn traxtie was 13 jaar oud toen ik het schip verkocht, je kon wel vernemen dat ie wat minder was geworden maar hij was niet kapot!
Ik zeg wel eens accu's zijn net gokasten: je moet er een beetje geluk bij hebben.

Groet Anton
Floydian
Berichten: 300
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 14:22
Locatie: Unterwegs...



Bericht door Floydian »

Inderdaad waren de nu gemonteerde GEL's goede accu's getuige hun fabricagedata van 1997 maar voor ons hoeven de nieuwe er weer geen 1o jaar tegen te kunnen .
Maar je hebt gelijk Inferno ,afgezien van de prijs en daar knelt het schoentje toch.
Ga vandaag eens wat rondhoren qua prijzen voor beide.

Maar hoe zit dat met de orig.ingebouwde Westfalia lader die dus gemaakt was voor GEL's op te laden ?
Kan deze ook zulke Semi's optimaal laden ?
Groetjes,
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Richard werkte toch bij Sonnenschein of heb ik het mis?
Knaus TI Sport 650 2007
Floydian
Berichten: 300
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 14:22
Locatie: Unterwegs...



Bericht door Floydian »

janschrik schreef:Richard werkte toch bij Sonnenschein of heb ik het mis?
Wat bedoel je daarmee Jan ?
-----------------------------------------------------------------------------------------

Heeft iemand soms een idee hoeveel de compressorkoelkast in een 1997 VW T4 Westfalia verbruikt ?
Heb al wat zitten Googlen maar kom er niet uit,er staan nu 2x 80ah Gelaccu's in,als ik nu dezelfde ampèrage plaats maar dan in semi-tractie accu's gaan we dan identiek hetzelfde rendement hebben qua koelkastgebruik ?

Zopas ook ff nagevraagd bij m'n VW dealer en die dacht van rond de 200 Euro p/stuk voor de Sonnenschein's maar dat moest ie nog navragen omdat ze die vraag bijna niet krijgen....
:oops:
Groetjes,
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Richard werkte inderdaad bij Sonnenschein(exide) de accu's heten tegenwoordig Exide G80. Alternatief is een AGM accu nemen. Zelfde laadkarakteristiek(geen aanpassing nodig an de lader) vriendelijker geprijst, en absoluut onderhoudsvrij dus geen slangetjes naar buiten.
Plaats reactie