gezocht: buigbare gordijnrail

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

gezocht: buigbare gordijnrail



Bericht door Marius HRL »

Beste mede-forumbezoekers,

Onze camper is voorzien van een schuifdeur. In die deuropening willen we een vliegengordijn construeren, met behulp van een gordijnrail.
Alleen..... in die rail moet een slag (S-bocht) gemaakt kunnen worden, omdat we de geleiderail van de schuifdeurophanging moeten volgen.

"Vroeger" had je een simpele I-vormige gordijnrail (in staal, aluminium of kunststof) die je redelijk simpel in vorm kon buigen. Dat type rail is voor ons onvindbaar. De moderne rails (b)lijken onbuigbaar.

Is die buigbare I-rail nog ergens in de handel of heeft iemand anders alternatieven? We zoeken een stuk van zo'n twee meter.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Artisan
Berichten: 64
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 20:35
Locatie: Schaijk
Contacteer:



Bericht door Artisan »

moderne rail is gewoon te buigen hoor ,
een speciaalzaak heeft daar een buigtang voor

moet lukken :wink:
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:



Bericht door de hoekies »

Komt bekend voor , kunstof rail met verstripper of fohn warm maken en buigen bij voorkeur in een malletje of ergens tussengeklemd .
laten koelen en klaar.
Niet te snel buigen en te korte bochtjes want dat breekt hij.
succes
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Heidi
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 23:32
Locatie: Enschede
Contacteer:



Bericht door Heidi »

En als je de bocht te scherp maakt blijven de runners (oogjes) daar achter hangen, dan gaat je gordijntje niet meer zo goed open en dicht.
Ik geloof zelfs dat er speciale kant en klare S bochtjes bestaan.
Trek eens aan mijn vinger!
met de VW T3 hippie-mobiel
KLIK!
KLAK.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

buigen of breken ??



Bericht door Marius HRL »

Dank voor de reacties.

Het gaat om een flauwe bocht (anders zou de geleider van de schuifdeur ook vastlopen.
Maar waar vind ik die buigbare kunststof rail? Het is natuurlijk het leukst dat zelf voor elkaar te krijgen

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Hank-B

Re: buigen of breken ??



Bericht door Hank-B »

Marius HRL schreef:Dank voor de reacties.

Het gaat om een flauwe bocht (anders zou de geleider van de schuifdeur ook vastlopen.
Maar waar vind ik die buigbare kunststof rail? Het is natuurlijk het leukst dat zelf voor elkaar te krijgen

Groeten,

Marius
Bij elke Bouwmarkt vind je de rails. Vorig jaar heb ik er een voor een douche gordijn gebogen op 2 keer 45 graden. Een 1200 Watt föhn was voldoende.
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Buigbare gordijn rail



Bericht door henk z »

Hallo Marius,

Ik heb buigbare kunststof rail en bijbehorende runners en eindstoppen gekocht bij een bedrijf in Hengelo (O).
Of ik de naam mag vermelden op het forum weet ik niet, ik heb je emailadres nog en zal je het adres sturen.
Ik heb deze gebogen met een malletje, warm gestookt met een hete lucht verfafbrander, gaat iets sneller dan een föhn.
Om te voorkomen dat de rail dicht gaat in de bocht, omdat de buitenbocht te kort is ontstaat de nijging daartoe, heb ik de runners tijdens het buigen in de bocht geschoven.
Ik heb een eenvoudige mal gemaakt om een gecontroleerde bocht te kunnen maken, het is namelijk zo dat, zodra je de rail warm maakt deze al snel zo slap wordt als een vaatdoek, het is zaak de rail in deze toestand goed te ondersteunen, anders wordt het niks en wordt het een geknoei.


Veel succes, Henk
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

THNX



Bericht door Marius HRL »

Dag Henk,

Dank voor je uitgebreide reactie!
Ik ga morgen eerst langs bij een campershop in Leek. Als het daar niet lukt, neem ik contact met je op!

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Cor2
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 30 jan 2005, 18:47
Locatie: Dwingeloo



Bericht door Cor2 »

Marius, ik zie dit nu pas;
als je genoegen wilt nemen met 2e hands, dan heb ik nog wel een paar stukken witte metalen I profiel rails; je woont bij mij om de hoek, dus stuur me even een PB als je interesse hebt.......
Cor
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

gezochte rail gevonden



Bericht door Marius HRL »

Dag Cor,

Ik waardeer het zeer dat je mij dit aanbod doet!
Maar ..... ik ben sinds gisteren voorzien van een stuk flexibele grijze plastic rail (Jasicamp Leek), die volkomen aan mijn eisen voldoet.
Het is dezelfde rail, die Henk Z. gebruikte en boog op zijn ingenieuwze buigbank.

De vijf bouwmarkten die ik bezocht (op aanraden van een andere mede-camperaar) hadden geen bruikbare rail.

Dwingelo is inderdaad vlakbij, dus we komen elkaar vast nog wel eens tegen.

Nogmaals bedankt & groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie