Huishoudaccu: welke VMF calcium accu?
Huishoudaccu: welke VMF calcium accu?
Ik heb ergens eerder deze vraag gesteld in een topic, maar die staat op een onlogische plaats, zodat bijna niemand het leest. Vandaar dat ik mijn vraag hier nogmaals post.
Ik ben op zoek naar een nieuwe huishoud-accu.
Ik zie dat de twee startaccu's (24V) in mijn camper VMF green calcium accu's zijn. Deze hebben een aantal voordelen zoals lage zelfontlading en minder gevoelig voor overladen.
Ik zit er over te denken om ook een VMF green accu als huishoud accu aan te schaffen; Ik twijfel tussen twee types:
- VMF VMF27M. 105 Ah "marine" accu.
- VMF VDC31M. 105 Ah "very deep cycle" accu.
Wat is een betere keus, wat is het verschil?
(overzicht van VMF green series accu's vindt je hier)
Ook heb ik inmiddels begrepen dat het beter is voor een calcium accu dat deze geladen wordt met 14,8V i.p.v. 14,4V omdat je hem anders nooit helemaal vol krijgt en dit de levensduur en prestaties vermindert.
Hoe kan ik hier voor zorgen?
- Kan ik mijn dynamo (spanningsregelaar) laten afregelen op 14,8V. Zo ja, waar doen ze dat en wat kost het?
- Ben ik genoodzaakt om aan mijn dynamo een losse spanningsregelaar te hangen die de 14,4V omzet naar 14,8V?
Heb er eentje gevonden: de STERLING UNIVERSELE LAADREGELAAR 12V (art.code 115.081.0)
Dit ding kost echter bijna 200 euro!
Wie kan mij antwoord geven op deze vragen? (richard?)
Ik ben op zoek naar een nieuwe huishoud-accu.
Ik zie dat de twee startaccu's (24V) in mijn camper VMF green calcium accu's zijn. Deze hebben een aantal voordelen zoals lage zelfontlading en minder gevoelig voor overladen.
Ik zit er over te denken om ook een VMF green accu als huishoud accu aan te schaffen; Ik twijfel tussen twee types:
- VMF VMF27M. 105 Ah "marine" accu.
- VMF VDC31M. 105 Ah "very deep cycle" accu.
Wat is een betere keus, wat is het verschil?
(overzicht van VMF green series accu's vindt je hier)
Ook heb ik inmiddels begrepen dat het beter is voor een calcium accu dat deze geladen wordt met 14,8V i.p.v. 14,4V omdat je hem anders nooit helemaal vol krijgt en dit de levensduur en prestaties vermindert.
Hoe kan ik hier voor zorgen?
- Kan ik mijn dynamo (spanningsregelaar) laten afregelen op 14,8V. Zo ja, waar doen ze dat en wat kost het?
- Ben ik genoodzaakt om aan mijn dynamo een losse spanningsregelaar te hangen die de 14,4V omzet naar 14,8V?
Heb er eentje gevonden: de STERLING UNIVERSELE LAADREGELAAR 12V (art.code 115.081.0)
Dit ding kost echter bijna 200 euro!
Wie kan mij antwoord geven op deze vragen? (richard?)
Re: [Huishoudaccu] Welke VMF calcium accu?
Hoi,
14,4 volt regelaar en 24 volt accu ????????
Krijg je dus nooit vol. Wat heb je nu voor accuspanning precies ?
Is je spanningsregelaar niet af te stellen op een hogere laadspanning ??
groet,
14,4 volt regelaar en 24 volt accu ????????
Krijg je dus nooit vol. Wat heb je nu voor accuspanning precies ?
Is je spanningsregelaar niet af te stellen op een hogere laadspanning ??
groet,
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: di 10 jun 2003, 17:17
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
HH accu
Kijk eens op www.accu-service.nl daar staan zware accus tegen lage prijs en licht en veel kleiner dan andere. Ook goedkope accus voor startaccus.
Gr. Jan W.
Gr. Jan W.
INVISIBLE SHIELD revolutionaire wax
Met zeer lange levensduur
www.reconex.nl
gevelreiniging, voegen, impregneren?
www.gevelonderhoud-zaanstad.nl
Met zeer lange levensduur
www.reconex.nl
gevelreiniging, voegen, impregneren?
www.gevelonderhoud-zaanstad.nl
Re: Huishoudaccu: welke VMF calcium accu?
Je ziet dat beide accu's beneden in de specificatielijst vermeld staan in een apart blok waarboven Marine/Deep cycle staat. Het lijkt me daarom logisch dat ze wat die eigenschap betreft gelijkwaardig moeten zijn. Marine betekent bij VMF dat ze geschikt zijn voor gebruik in vochtige ruimtes (zoals in boten) en voor ruimtes waar trillingen optreden . Wat dat laatste betreft uitermate geschikt voor campers dus. Deep cycle wil zeggen dat ze vrij diep ontladen mogen worden .winand schreef:Ik zit er over te denken om ook een VMF green accu als huishoud accu aan te schaffen; Ik twijfel tussen twee types:
- VMF VMF27M. 105 Ah "marine" accu.
- VMF VDC31M. 105 Ah "very deep cycle" accu.
Wat is een betere keus, wat is het verschil?
(overzicht van VMF green series accu's vindt je hier)
Er zijn wat kleine verschillen wat de maten betreft maar het echte grote verschil zie je in de laatste twee kolommen. Bij de VMF27M staan koudstartwaardes vermeld . Bij de VDC31M staat n/a wat betekent dat dit voor deze accu niet van toepassing is .
Als ik dit goed interpreteer moet dit inhouden dat de VMF27M een echte semi-tractie accu is. Semi-tractie betekent dat hij behalve als recreatie-accu (huishoudaccu) ook geschikt is om als startaccu te gebruiken. De VDC31M is waarschijnlijk een pure recreatieaccu , dus een prima accu als huishoudaccu in een camper , maar niet gechikt om ook als startaccu te dienen.
Ah voila, de VDC31M is dus de betere keus voor mij
Starten hoef ik toch niet met mijn huishoudaccu (voor starten heb ik 24V nodig en dat zal niet lukken met een 12V accu).
Terugkomend op een eerder bericht;
Ik heb inderdaad twee 12V startaccu's en EEN 12V huishoudaccu.
Ze staan allen parallel en worden zo geladen door een 12V dynamo.
Bij het starten worden beide startaccu's door een scheidingsrelais-schakeling van Bosch tijdelijk in serie geschakeld zodat ik op 24V start.
Tevens zorgt deze Bosch schakeling ervoor dat de accu's elkaar niet kunnen ontladen.
Ik zag dat de VMF VDC31M door Halfords geleverd wordt als eigen merk accu:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=306819
105 euro is een mooi prijsje voor deze accu denk ik.
Starten hoef ik toch niet met mijn huishoudaccu (voor starten heb ik 24V nodig en dat zal niet lukken met een 12V accu).
Terugkomend op een eerder bericht;
Ik heb inderdaad twee 12V startaccu's en EEN 12V huishoudaccu.
Ze staan allen parallel en worden zo geladen door een 12V dynamo.
Bij het starten worden beide startaccu's door een scheidingsrelais-schakeling van Bosch tijdelijk in serie geschakeld zodat ik op 24V start.
Tevens zorgt deze Bosch schakeling ervoor dat de accu's elkaar niet kunnen ontladen.
Ik zag dat de VMF VDC31M door Halfords geleverd wordt als eigen merk accu:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=306819
105 euro is een mooi prijsje voor deze accu denk ik.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 26 feb 2005, 13:49
- Locatie: Lanaken Belgie (nabij Maastricht)
28 maanden geleden heb ik 2 semitractieaccu's van halford geplaatst, 75 euro per stuk, het werkt prima, als ze nu nog snel kapot gaan krijg ik nieuwe want er is 3 jaar garantie op, gaan ze nog wat langer mee en is het dan gedaan, vind ik het nog geen slechte koop. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de wagen bijna continu gebruik, hij staat zelden langer dan 4 dagen achtereen zonder 'm te gebruiken. En volgens mij zijn ze onderhoudsvrij. Er zit een kleurindicator op waaraan je zou kunnen zien als ie kapot is.
Mijn eerste set calcium accu's hebben maar 3 jaar overleeft omdat volgens de leverancier deze niet voldoende werden opgeladen.
Wegens een onduidelijke beschrijving werden mij toen 2 nieuwe aangeboden tegen een zeer aantrekkelijke prijs.
Ik heb hier wel een speciale acculader bij kocht die met 14.8 volt oplaad ( 2 a 3 keer per jaar in de stalling aan de paal) en sindsdien geen problemen meer gehad.
Achteraf denk ik toch dat de meerprijs van deze accu's met de speciale oplader niet opweegt tegen het gebruikt van de gewone goedkopere accu's.
In het gebruik merk je geen verschil en de tijd zal leren of het een goede koop is geweest .
Wegens een onduidelijke beschrijving werden mij toen 2 nieuwe aangeboden tegen een zeer aantrekkelijke prijs.
Ik heb hier wel een speciale acculader bij kocht die met 14.8 volt oplaad ( 2 a 3 keer per jaar in de stalling aan de paal) en sindsdien geen problemen meer gehad.
Achteraf denk ik toch dat de meerprijs van deze accu's met de speciale oplader niet opweegt tegen het gebruikt van de gewone goedkopere accu's.
In het gebruik merk je geen verschil en de tijd zal leren of het een goede koop is geweest .
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
- Inferno
- Moderator
- Berichten: 27085
- Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
- Locatie: Zuid Holland
- Contacteer:
Ik ben vandaag naar het accu bdrijf in Maasluis geweest en heb twee
VMF VDC31M. 105 Ah "very deep cycle" accu's gekocht.
Het is mij nu alleen nog steeds onduidelijk wat te doen qua laden?
Onze camper heeft een omschakelbaar laadapparaat dat zowel lood als Gel batterijen kan laden. Heeft iemand enig idee wat wijsheid is?
Moet ik die schakelaars nu op Gel zetten? Misschien vanwege de andere laadspanning?
Ze worden straks paralel geschakeld en ik heb lekkere dikke kabels (45mm2) met stevige kabelschoenen gekocht om het spulletje aan elkaar te koppelen. Zal rekening houden met de lengte van de kabels en ook de aansluiting van de lader op de twee verschillende batterijen aanbrengen (dat heb ik hier allemaal geleerd ).
Maar wat ga ik er nu instoppen zonder dat ik een externe lader gebruik?
VMF VDC31M. 105 Ah "very deep cycle" accu's gekocht.
Het is mij nu alleen nog steeds onduidelijk wat te doen qua laden?
Onze camper heeft een omschakelbaar laadapparaat dat zowel lood als Gel batterijen kan laden. Heeft iemand enig idee wat wijsheid is?
Moet ik die schakelaars nu op Gel zetten? Misschien vanwege de andere laadspanning?
Ze worden straks paralel geschakeld en ik heb lekkere dikke kabels (45mm2) met stevige kabelschoenen gekocht om het spulletje aan elkaar te koppelen. Zal rekening houden met de lengte van de kabels en ook de aansluiting van de lader op de twee verschillende batterijen aanbrengen (dat heb ik hier allemaal geleerd ).
Maar wat ga ik er nu instoppen zonder dat ik een externe lader gebruik?
hoe het precies zat weet ik niet meer maar vraag eens aan sunmaster waar die zijn laadaperatuur op heeft staan [dat was de hymer voor Wim zijn bus]
die heeft nl met het zelfde probleem gezeten
dat weet ik omdat ik hem een keer in Kleve heb getroffen waar het probleem speelde en nu in Asten dat het opgelost was vandaar
die heeft nl met het zelfde probleem gezeten
dat weet ik omdat ik hem een keer in Kleve heb getroffen waar het probleem speelde en nu in Asten dat het opgelost was vandaar
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een