Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door tranny »

Rijd even een stuk totdat de versnellingsbak opgewarmd is, en tap dan de warme bakolie af door een fijne zeef... als je daar veel metaaldeeltjes in aantreft weet je ook gelijk hoe laat het is. (en anders kost een paar liter verse olie je de kop ook niet)

Een paar jaar geleden had ik een half jaar lang iets vergelijkbaars met m'n Nissan, de ene keer wel wat gejank en/of geraas en/of getril en een ander moment weer een poosje muisstil. (en in dat half jaar werd het muisstil steeds minder en het gejank/geraas/getril steeds heftiger)
Na het aftappen van de bakolie had ik al een hoop fijne metaalschilvers in de zeef liggen, en vervolgens kon ik met een flexibele magneetpen via het aftapgat dit grovere spul ook nog uit de bak vissen:

Afbeelding

Allemaal vermalen restantjes van een lagerkooi, na demontage van de bak bleek uiteindelijk dat het ingaande lager van de bak was gaan hemelen en de kogels van dit lager los in de lagerschalen rommelden.
Gezien de revisiekosten en de leeftijd van de Nissan heb ik maar gekozen voor een ruilbak van de sloop die 150.000 km minder gedraaid had... die ruilbak was wel een duur kreng maar het plaatsen kon ik weer in eigen beheer doen, en daarmee bleef het totale kostenplaatje toch nog aardig netjes.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door EasyBee »

In 2018 ging onze versnellingsbak kapot. Voor € 750 zelf een gereviseerde bak gekocht. Die is door onze vaste (en Fiat Professional) garage ingebouwd samen met nieuwe drukgroep en koppelingsplaat. Zit er al weer zo'n 50.000 km in en doet het prima.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

Goede tips en bemoedigende woorden allemaal. Dank daarvoor. Het hoeft niet het einde van het camperleven te betekenen gelukkig. Maar het kost allemaal veel tijd en moeite (en geld!).

Volgende week even afwachten wat de jongens daar van de garage vinden. Versnellingsbakolie aftappen ook een goede tip. Ik zal het doorgeven en kijken wat ze ervan zeggen.

The saga continues.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

Garage gooit het geluid in de bocht toch echt op een wiellager. morgen onderzoeken of het links of rechts is. En fuseekogel links is ook versleten :(

Versnellingsbak denk ik toch dat ook iets aan is. Bij lage toeren hoor je het inderdaad ratelen. Ik dacht altijd dat dat gewoon de motor was, diesel maakt gewoon veel lawaai toch?
Heb gebeld met revisiebedrijf, binnenkort ook es langs dan voor diagnose. Maar diep van binnen hoop ik echt dat het eens mee zit.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

Wiellager is in orde. Probleem is veel groter. Borgplaat (geen idee wat dat is) is afgesleten en de aandrijfas trekt die krom. Hierdoor flinke slijtage geweest. Moet dus allemaal vervangen worden. :|

Benieuwd hoe lang de soap nog duurt en wanneer ik naar het buitenland kan.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

Ik zet het verhaal er maar op, misschien heeft iemand er iets aan.

Maandag weer terug naar de garage voor het hanglager/aandrijfas. Er was een blokkeerplaat losgekomen en afgesleten waardoor de aandrijfas ging rammelen vooral als je door de bocht gaat. Dat is een plaat met een bijna volle cirkel waar de as dan in komt. Met 2 bouten zit dat dan vast. Onderdeel in Duitsland moeten bestellen. In Nederland lastig te krijgen of 'u moet langskomen'.

Daarna via een tip naar een revisiespecialist in buurt gegaan voor de versnellingsbak.
Deze gaf eigenlijk direct aan: alle geluiden die je hoort onder de 2000 toeren en alles boven de 2500 toeren is de versnellingsbak. Dus wat ik dacht dat normaal is vanwege oude diesel bus, is allemaal niet normaal.
Waarschijnlijk het differentiaal lager versleten.

Geschatte kosten 1875 exclusief.
Als ik zo rondkijk zit je bij de grote revisiebedrijven ook ergens rond de 1000-1200 euro ex btw zonder montage, en dan moet ik heel Nederland rondrijden, eventueel overnachten om iemand vragen om heen en weer te rijden. Ook niet handig. Dus ik ga nog even rondkijken, maar waarschijnlijk even doorsparen voor de revisie.

Gelukkig zei hij wel dat de motor top klonk/rijdt en dat de versnellingsbak enkel meer geluid gaat maken, maar niet eruit zal vallen of vast gaat lopen. Ik kon er zelfs nog mee naar de Middellandse Zee en terug, dus dat is al prima. Hopelijk kan ik dan volgende week als het tikgeluid van de as is opgelost de camper weer even wat gebruiken!
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

Nou de soap gaat voort.
Inmiddels 700 euro weer armer.
Wiellager gecontroleerd: 2.5 uur arbeidsloon: was in orde.
Wat niet in orde was, was het hanglager op de aandrijfas. Ze hebben me de speling op de oude laten zien. Dat is een soort van ring op de aandrijfas. Daaromheen zit een soort halve maan plaat met 2 bouten. Een bout was los en de ring was dus al een flinke tijd in die plaat aan het schuren, zodat het aan 1 kant nog maar 1mm dik was (ipv de gebruikelijke 3mm). Dat in Duitsland origineel moeten halen, gelukkig maar 2 tientjes.

Helaas is de as zelf via de garage niet goedkoop te krijgen: 400 euro. Bij Autodoc 197 euro. Maar kom je met eigen onderdelen aan dan rekenen ze 150% uurtarief + garantie tot aan de deur, ook als je hetzelfde onderdeel bestelt wat zij bestellen. Niet helemaal fair wat mij betreft, maar ik had niet echt een keus hierin. Ook weer 3.5 uur arbeidsloon verder. Gevraagd of ze getest hadden: Volgens hen: hoor niks meer.

Maar eenmaal in de bus merkte ik toch wel weer dat hetzelfde geluid terug is bij een bocht naar links. Misschien iets minder. Erg raar allemaal. Morgen maar weer even terug want er zit wel garantie op het werk nu.

Op basis van het verhaal van de andere garage zou er iets trekken vanuit de versnellingsbak omdat daar speling op zit. Aandrijfas is dus ook uit de versnellingsbak geweest en ook wat olie vervangen. Helaas was de monteur die dat gedaan heeft niet aanwezig, dus geen idee of er zooi in de bak zat.

Dan de versnellingsbak zelf: Toch maar even bij een andere garage geweest: deze kwam ook uit op versleten lagers, koppeling ook niet goed meer, dus meepakken. 500 euro goedkoper dan de ander en over 3 weken al plek, dus dat gaat hem dan worden. Hij raadde aan niet teveel meer met de bus te rijden, als een as breekt ben je ver van huis.

Dus maar weer even emotioneel van de achtbaan bijkomen en rustig alles afwachten en zuinig leven.
Plaats reactie