Zelfbouw: inrichtingseisen en keuring van de camper

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland

Zelfbouw: inrichtingseisen en keuring van de camper



Bericht door teo zelf »

Eisen aan ombouw en inrichting van kampeerauto's

Een kampeerauto is een motorrijtuig dat voorzieningen bevat voor de overnachting, het verblijf en de verzorging van personen, zoals bedden, (bed)banken, kookgelegenheid, bergruimte voor voedsel en apparatuur ter bereiding daarvan. Kampeerauto’s worden steeds als personenauto’s aangemerkt en derhalve moet ter zake van de registratie in het Nederlandse kentekenregister, dan wel de aanvang van het gebruik van de openbare weg in Nederland de BPM worden voldaan. Kampeerauto’s komen in aanmerking voor het kwarttarief of halftarief voor wat betreft de motorrijtuigenbelasting.

Eisen kampeerauto

Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan de volgende eisen voldoen:
 De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm.
 De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.
 De binnenruimte is voorzien van:
- minimaal 2 vaste zitplaatsen; (let op deze moeten zich in het "woongedeelte" bevinden dus bestuurders en passagiersstoel tellen niet mee)
- een tafel. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat u de tafel eenvoudig kunt verwijderen;
- slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed;
- vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten;
- een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer. Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte;
- een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte.

Let op! Alle faciliteiten moet u op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.

Afwijkende hoogte

Als de binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel ten minste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.

Volkswagen type Transporter

Voor motorrijtuigen van het merk Volkswagen type Transporter waarbij de motor van fabriekswege achterin is geplaatst, geldt het volgende: als de 'datum van eerste toelating tot de weg' die de RDW heeft toegekend, vóór 1 januari 1994 valt, kunnen de criteria voor de binnenruimte worden toegepast alsof de motor niet achterin is bevestigd. De 'datum van eerste toelating tot de weg' kan een vroegere zijn dan de datum van kentekenbewijs deel I. Denk hierbij aan ingevoerde motorrijtuigen.

Overgangsregeling

De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als de Belastingdienst al vóór 1 mei 2002 een beschikking voor de kampeerauto heeft verstrekt voor toepassing van het kwarttarief. Het motorrijtuig moet wel voldoen aan de overige inrichtingseisen, die op het moment van de afgegeven beschikking van toepassing zijn.
Met deze overgangsregeling kan bij houderschapwisseling ook de nieuwe houder in aanmerking komen voor het kwarttarief, op basis van de beschikking die vóór 1 mei 2002 is afgegeven. Als na het verstrekken van de beschikking blijkt dat deze op basis van de criteria die op het moment van de aanvraag golden ten onrechte is afgegeven, wordt de beschikking alsnog ingetrokken. In dat geval is de overgangsregeling niet van toepassing.

Let op! Kampeerauto's die op 1 mei 2002 15 jaar of ouder zijn en van fabriekswege zijn ingericht als kampeerauto, hoeven niet aan alle hiervoor vermelde inrichtingseisen te voldoen. Bepalend voor de leeftijd van de kampeerauto is de datum van het kentekenbewijs deel I of (als dit een vroegere datum is) de 'datum eerste toelating op de weg' die de RDW heeft toegekend.

Zitplaatsen

Hier even een paar wetenswaardigheden over zitplaatsen in uw zelfbouw camper.

Om voor het 1/4 tarief in aanmerking tekomen bent u dus verplicht om minimaal 2 VASTE zitplaatsen te maken in uw camper.
Hiermee worden zitplaatsen bedoeld welke zich bevinden in het "woon"gedeelte", de voorstoelen tellen niet mee ook al zijn deze draaibaar.

Gordels

Is uw auto op grijs kenteken van na 1-1-1998 dan bent u verplicht om gordels aan te brengen op alle naar voren gerichte zitplaatsen. Op zich zou dit geen probleem zijn maar u moet dan bij de keuring certificaten overleggen van de gordelbevestigingspunten en dit is voor de particulier niet te doen.
Gevolg:De zitplaats wordt aangemerkt als zitplaats voor gebruik bij stilstaand voertuig.

Om dit te omzeilen moet u geen zitplaatsen bouwen in de rijrichting, maar dwars of naar achteren gericht. Daarvoor zijn geen gordels verplicht.
Of u maakt van uw naarvoren gerichte zitplaats een "beschermde zitplaats" (geen gordels verplicht).
Deze "beschermde zitplaatsen vind u bijv. ook in een dubbele cabine.
Dit is een zitplaats welke op maximaal 1,30m voor de rugleuning een bescherming heeft zitten gevormd door de rugleuningen van de ervoor staande voorstoelen.
Heeft u een voorstoel met daarnaast een 2 persoons bank dan is dit OK,maar heeft u twee losse voorstoelen dan dient u hiertussen een zogenaamde "strijkplank"te plaatsen.
Bovenstaande geldt dus voor auto's in gebruik genomen NA 1-1-1998!

Op de zitplaatsen (dwars of naar achteren gericht) zijn geen gordels verplicht dus u moet uw camper ter keuring aanbieden zonder deze.
Is uw auto (grijskenteken) van VOOR 1-1-1998 dan zijn nergens gordels verplicht!

Ik wil hier GEEN discussie openen over de veiligheid hiervan, maar dit zijn de regels waar elke zelfbouwer bij de RDW keuring mee te maken krijgt.

De keuring bij de RDW is een controle van de inrichting, de camper wordt dus niet technisch gekeurd. De camper wordt wel opnieuw gewogen, hiervoor moet de brandstoftank halfvol zijn + is het reservewiel verplicht.
Voor de rest kunt u zoveel mogelijk gewicht thuis laten (watertank leeg, gasfles(sen) eruit e.d.)
Voor de keuring kunt u zich melden bij een RDW keuringstation.
Bij elk van deze stations kunt u zich op elke werkdag tussen 08:00 en 12:00 zonder afspraak melden. http://www.rdw.nl/nl/overrdw/contact/locaties/ compleet kentekenbewijs + legitimatie meenemen.

Let op: bij ombouw van grijskenteken naar camper moet er BPM betaald worden!
Voor BPM zie http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-19.html
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie